روزنامه اصولگرای فرهیختگان :

رأی پزشکیان قومیتی نیست؛ او در استان زادگاه جلیلی بیش از او رای آورد

روزنامه فرهیختگان در مطلبی نوشت که معتقد است رای پزشکیان قومیتی نیست.

رأی پزشکیان قومیتی نیست؛ او در استان زادگاه جلیلی بیش از او رای آورد

این روزنامه اصولگرا نوشت: در هفته‌های اخیر برخی افراد یا جریان‌ها، دلیل پیروزی کاندیدای مرحله دوم انتخابات سال ۱۴۰۳ (مسعود پزشکیان) را آرای قومی و مشخصا میزان رأی وی در استان‌های آذری‌نشین دانسته‌اند.

در این رابطه چند نکته قابل توجه است:

نخست اینکه آمار و ارقام نشان می‌دهد استان‌های غرب و شمال‌غرب ایران در دهه ۹۰ پایگاه اصلاح‌طلبان بوده و در دو انتخابات ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ که مشارکت بالای ۵۰ درصد اتفاق افتاده است، رأی کاندیدای اصلاح‌طلبان در این استان‌ها بیش از دیگر کاندیداها بوده و بنابراین صرف‌نظر از کاندیداتوری پزشکیان، انتظار می‌رود در انتخابات پر شور و حداکثری، هر شخصی که از سوی اصلاح‌طلبان معرفی شود، در این مناطق اقبال بیشتری داشته باشد.

دوم اینکه همچنان‌که گفته شد، مقبولیت یک شخص در زادگاه خود به‌طور منطقی موجه و پذیرفته شده است و رأی آوردن پزشکیان در استان‌های شمال‌غربی که ۵ دوره متوالی رأی بزرگ‌ترین شهر این استان‌ها را برای ورود به مجلس به‌دست آورده، قابل پیش‌بینی و انتظار است.

بنابراین اینکه احیانا جریان‌های قوم‌گرا بخواهند این موضوع را مقدمه داستان سرایی‌هایی کنند و از این نمد کلاهی برای خود بدوزند، یا رقبا بخواهند با چنین برچسبی به داستان قوم‌گرایی در انتخابات ایران اعتباری دهند، هم غیرمنطقی و هم خطرناک است.

سوم آن که تفاوت رأی دو کاندیدا در زادگاه خود از برتری مطلق پزشکیان در زادگاه خود و برتری نسبی در زادگاه جلیلی (خراسان‌رضوی) حکایت می‌کند، به عبارت دیگر وعده‌های انتخاباتی جلیلی حتی در زادگاه خود نیز توجه آنچنانی را برنیانگیخته است و پزشکیان به‌جز استان‌های پیرامونی در برخی استان‌های داخلی ازجمله استان‌های، تهران، البرز، مرکزی و سمنان نیز اکثریت آرا را به دست آورده و تقلیل دادن رأی وی به آرای قومی برداشتی نادرست و نارواست.

برای تحلیل منطقی از نتایج آرای انتخابات ریاست‌جمهوری البته باید کندوکاو بیشتری در پایگاه‌های رأی مناطق روستایی و شهری استان‌های مختلف، وضعیت اقتصادی و معیشت مردم، نقش احزاب سیاسی و گروه‌های مرجع و حتی دخالت پنهان یا آشکار نهادهای رسمی و غیررسمی در انتخابات داشت و تقلیل نتیجه انتخابات به مسائل قومی، نه‌تنها گمراه‌کننده است که می‌تواند تهدیدآفرین و خطرناک باشد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • غضنفر
    8

    اتفاقا صد در صد قومیتی است بدون برو برگرد!

  • ناشناس
    4

    درست است که رأی آوری آقای دکتر پزشکیان تماماً قومیتی (اعم از ترک، کرد، لر و بلوچ) نیست ولی اگر حدود ۶۰٪ تا ۸۰٪ از ترک زبانان و کرد زبانان و لر زبانان و بلوچی های شرکت کننده در انتخابات به آقای دکتر پزشکیان رأی نمی دادند آقای دکتر پزشکیان نمی توانست پیروز انتخابات شود. رأی مناطق ترک نشین ایران جهت پیروزی آقای دکتر پزشکیان تعیین کننده نبود ولی کمک کننده بود. در کل ایرانی های فارس زبان رأی خود را به صندوق آقای سعید جلیلی انداختند تا صندوق آقای دکتر پزشکیان! با این تفسیر مشخص می شود معمولاً فارس زبانان ایرانی تمایل به انتخاب رئیس جمهور فارس زبان دارند تا رئیس جمهور قومیتی مگر اینکه بخواهند مانع پیروزی کاندیدای ریاست جمهوری فارس زبان اصولگرا بشوند که در این صورت به ناگزیر ممکن است به کاندیدای ریاست جمهوری قومیتی غیراصولگرا رأی بدهند!

  • اشنا
    2

    اگر نظر خواهی صورت میگرفت متوجه میشدید که رای دهندگان بیشتر صداقت و بدون وعده دادن پزشکیان و منطق او رای دادند نه به قومیت گرایی. شما رسانه ها مطلب و تیتر کم میارید دنبال این مسائل میگردید. پزشکیان با خاتمی فارس زبان بیشتر همفکری کرد تا رئیسی ها . پس نظر رئیس جمهور اصلا قومیت نبود.

  • ائلشن
    4

    رای پزشکیان مطلق قومیتی است و در دور دوم مشارکت از ۴۰ به ۵۰ درصد رسید آن افزایش ۱۰ درصدی فقط رای دلیلش افزایش رای قومیتی مناطق ترک زبان است و رای پزشکیان را فقط می‌توان رای قومیتی نامید و رای به اصلاحات نیست و اگر پزشکیان در این ۴ سال به قومیت های ترک و کرد وبلوچستان و ترکمن کاری نکند از دفعه ای بعد نه تنها رقابت اصلاحات و اصولگرا نخواهد بود دیگر مشارکت قومیتی هم نخواهد بود ۱۰۰ سال است خیلی ها می‌خواهند بگویند در ایران قومیت دگر فارس نیست و دعوای وجود ندارد بلکه با این کار دارند صور مسئله را پاک می کنند.

  • حسن لر
    0

    لذتی که از انتخابات بردم و کیف کردم در انتخابات اصلا داخل ذهن مردم. شریف ایران قومیت نبود فقط ایران یک صد بودا بود هر کس. این تفکر قومیت باشد اشتباه بزرگی مرتکب شده است مد نظرشان یک ایرانی که با خواسته شان میزون بود دوست داشتند و رای دادند

  • ناشناس
    0

    اگه آدم خوبی نباشی قومتم برات طره خورد نمیکنه خوبی ودرستی آقای پزشکیان بودکه مردم رای دادن بهش

  • ناشناس
    1

    آقای ناشناس فارس زبان ها ۳۸ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند پای صندوق نیامدند! پیروزی دکتر پزشکیان محاصل. چهار قوم بزرگ ایران شامل ترک، کرد،لر،و بلوچ بود. آره پیروزی پزشکیان صدرصد قومیتی بود.

  • سید
    1

    قطعا اگر تحریک قومیت ها و مذهب اهل سنت نبود نتیجه انتخابات ....

  • شاهد
    0

    با کمک و تبلیغ شبکه های معاند و رای یه مشت وطن فروش و بی حجاب و سگ باز و .... رای آورد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد