در پی درخواست معترضان

نخست وزیر بنگلادش استعفا داد/ او با یک هلی‌کوپتر نظامی به هند رفت/ ورود معترضان به مقر شیخ حسینه در شهر داکا/ ویدئو

طبق گزارش‌های رسانه‌ای، نخست‌وزیر بنگلادش در پی درخواست معترضان این کشور مبنی بر کناره‌گیری از سمتش، استعفا کرد.

نخست وزیر بنگلادش استعفا داد/ او با یک هلی‌کوپتر نظامی به هند رفت/ ورود معترضان به مقر شیخ حسینه در شهر داکا/ ویدئو

تصاویر هوایی از اعتراضاتی که باعث استعفا و فرار نخست‌وزیر بنگلادش شد

لحظه ورود معترضان به مقر شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش در شهر داکا

«شیخ حسینه» نخست‌وزیر بنگلادش که کشورش در ماه اخیر شاهد بروز ناآرامی‌هایی با اعتراض گروه‌های دانشجویی بوده است، استعفا کرد.

تظاهرات در بنگلادش در اعتراض به قانونی درباره یک سهمیه بحث‌برانگیز تعیین‌شده برای برخی مشاغل دولتی برپا شده است.

رسانه‌ها گزارش دادند که معترضان در روزهای اخیر، خواستار استعفای نخست‌وزیر بوده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که شیخ حسینه در پی استعفای خود، با یک بالگرد نظامی از داکا به هند گریخته است.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی با اشاره به این که تظاهرات‌کنندگان به اقامتگاه نخست‌وزیر یورش برده‌اند، نوشت که یک منبع مطلع به این خبرگزاری گفته است، او به مکانی امن رفته است.

این منبع همچنین گفت که شیخ حسینه قصد داشته یک سخنرانی را ضبط کند اما فرصت آن را نیافت.

خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش داد که «واکر اوز زمان» رئیس‌ ستاد ارتش بنگلادش که قرار است ساعت ۱۵ امروز به وقت محلی سخنرانی کند، از هم‌میهنانش خواست که تا آن موقع شکیبایی کنند.

رسانه‌ها همچنین گزارش دادند که اینترنت بنگلادش نیز پس از اعتراضات مرگ‌بار قطع شده است.

پلیس بنگلادش اعلام کرده که شمار کشته‌شدگان در این اعتراضات به حداقل ۳۰۰ نفر رسیده است.

بیشتر بخوانید: چطور دانشجویان بنگلادشی موقعیت شیخ حسینه، یکی از قدرتمندترین زنان آسیا را متزلزل کردند؟

اعتراضات خشونت‌آمیز در بنگلادش؛ ۹۱ نفر کشته شدند؛ دولت اینترنت را قطع کرد

به گزارش یورونیوز، در جریان دور تازه درگیری‌ها در بنگلادش دست‌کم ۹۱ نفر کشته و صدها تن دیگر مجروح شدند. پلیس برای متفرق کردن معترضانی که خواستار کناره‌گیری شیخ حسینه، نخست وزیر این کشور بودند از گاز اشک آور و گلوله‌های لاستیکی استفاده کرد.

در میان کشته شدگان نام ۱۳ نیروی پلیس هم دیده می‌شود که بالاترین تعداد تلفات در یک روز در تاریخ اعتراضات معاصر در این کشور به شمار می‌رود.

دولت از ساعت ۶ بعد از ظهر در سراسر کشور منع رفت و آمد نامحدود اعلام کرده است. پس از گسترش ناآرامی‌ها دولت اینترنت را قطع کرده است. حکومت حسینه پس از پیروزی در چهارمین دوره متوالی در انتخابات ۲۰ سال حضور در قدرت را جشن می‌گیرد. او البته در انتخاباتی پیروز شد که توسط حزب ملی‌گرای اصلی بنگلادش بایکوت شده بود.

منتقدان حسینه دولت او را به استفاده از زور بیش از حد علیه معترضان متهم کرده‌اند. اتهامی که توسط او و وزرایش رد شده است.

تظاهرکنندگان بزرگراه‌های اصلی را مسدود کردند و شعارهای ضد حکومتی در شهرهای مختلف این کشور سر دادند.

حسینه در مقابل پس از حضور در نشست امنیت ملی که در آن مقام‌هایی چون روسای ارتش، نیروی دریایی، هوایی، پلیس و سایر ارکان‌های نظامی و امنیتی برگزار می‌شد معترضانی که دست به خشونت می‌زنند را تروریست نامید. او در این خصوص گفت: «کسانی که خشونت انجام می‌دهند دانشجو نیستند بلکه تروریست‌هایی هستند که برای بی‌ثبات کردن کشور تلاش می‌کنند. من از هموطنانمان می خواهم که این تروریست ها را با قدرت سرکوب کنند.»

خشونت‌ها در این کشور ۱۷۰ میلیونی در حالی گسترش یافته که معترضان در مناطقی از کشور به ایستگاه‌های پلیس حمله کرده و آنجا را به آتش کشیده‌اند.

پلیس و شاهدان عینی گفته‌اند که دست کم ۱۱ نفر از جمله دو دانشجو و یک رهبر حزب حاکم در میان درگیری‌های شدید در چندین نقطه در پایتخت داکا کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.

وزارت خارجه هند هم از اتباع این کشور خواست تا اطلاع ثانوی به بنگلادش سفر نکنند.

در همین حال اپراتورهای تلفن همراه گفتند که برای دومین بار در جریان اعتراضات اخیر، دولت خدمات اینترنت پرسرعت را قطع کرده است. شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ هم از دسترس خارج شدند.

بر اساس یادداشت محرمانه دولت بنگلادش که خبرگزاری رویترز آن‌را مشاهده کرده، مقامات بنگلادش روز یکشنبه به ارائه‌دهندگان اینترنت و مخابرات در این کشور دستور دادند که اینترنت 4G را خاموش و در واقع خدمات اینترنت را غیرفعال کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک فرد آگاه گزارش داده که قبلا به شرکت‌های مخابراتی هشدار داده شده که اگر از دستورات دولتی پیروی نکنند مجوزهای آنها لغو می‌شود.

ماه گذشته، دست کم ۱۵۰ نفر در خشونت‌های اعتراضی گروه‌های دانشجویی به سهمیه بندی مشاغل دولتی کشته و هزاران نفر زخمی شدند. اعتراضات پس از لغو اکثر سهمیه‌ها توسط دیوان عالی متوقف شد، اما دانشجویان هفته گذشته در اعتراضات پراکنده به خیابان ها بازگشتند و خواستار عدالت برای خانواده‌های کشته شدگان شدند.

به موجب این طرح قرار بود بیش از نیمی از پست‌های استخدام کشوری، معادل ۵۶ درصد، برای بعضی گروه‌های خاص در نظر گرفته شود.

بر این اساس نزدیک به ۳۰ درصد از این مشاغل، که خواهان کمی هم ندارد، برای بستگان آن دسته از معلولان جنگی و کهنه‌سربازانی در نظر گرفته شده بود که در جنگ استقلال بنگلادش از پاکستان در سال ۱۹۷۱ میلادی حضور پیدا کرده بودند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • ناشناس
    0

    دولتی که طرفدارانش را ترغیب به خشونت علیه مخالفان میکند ریگی به کفش دارد

  • ناشناس
    0

    مردمی که بخاطرسهمیه های انقلاب بنگلادش تظاهرات کردند بخاطراینکه تمام پستها برای خودشان وبچه های انهاست امروزازایام الله وانقلاب ناب اسلامی است دربنگلادش وبجای یک نفرکه بت بشودغیرت مردم رهبرانهاست امیدواریم بااین سیستم خصمانه ترین موضع رااتخاذکند

  • ناشناس
    0

    وای چقدر این افاقات بنگلادش برایم آشناست! اونجا نبودم؟! طبقه بندی اجتماعی و اختصاص اعظم مشاغل و احتمالاً صندلی های دانشگاه برای لفراد خاص و از یک دانشگاه خاص (شما بخوانید نکبت زادگان و چسبیده ها)، تروریست خواندن معترضین (دستور گرفتن از خارج از کشور)، قطع کردن اینترنت کشور و .... هنگ کردم

  • ناشناس
    1

    درود به شرف و غیرت مردم بنگلادش 👏👏👏

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بنگالها نذارید انقلابتون منحرف بشه

  • ناشناس
    2

    کی ما آستین بالا میزنیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      ارتش با وجدانی داشتند که طرف مردم را گرفت

  • ناشناس
    1

    تمام دنيا رو اين كفتار هاي پير به كثافت كشوندن

  • ناشناس
    0

    آفرین به مردم بنگلادش ظلم بایدازیک جایی پایان یابا

  • ناشناس
    2

    به امید خدا اتحاد ملت ایران و .........

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد