انتقاد تند فاضلی از جبهه اصلاحات: بساط توئیت بازی و بیانیه طلبکارانه را جمع کنید/ اصلاً از پزشکیان پرسیده‌اید ائتلافش با اصولگرایان چه محورهایی دارد؟/ تمام قد پشت پزشکیان بایستید، اینجا ایران است سوئیس نیست

یک جامعه شناس در یادداشتی خطاب به اصلاح طلبان نوشت: هنوز نه وزیری به دار است و نه سیاستی به بار، چنان ژست فرار و پشیمانی گرفته‌اند که انگار از سوئیس به سودای بهشت وارد سیاست ایران شده‌اند و یکباره با جهنم صحرای آفریقا مواجه شده‌اند.

انتقاد تند فاضلی از جبهه اصلاحات: بساط توئیت بازی و بیانیه طلبکارانه را جمع کنید/ اصلاً از پزشکیان پرسیده‌اید ائتلافش با اصولگرایان چه محورهایی دارد؟/ تمام قد پشت پزشکیان بایستید، اینجا ایران است سوئیس نیست

محمد فاضلی جامعه شناس، در یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

مسعود پزشکیان که اعضای کابینه‌اش را معرفی کرد، سیلی از انتقاد به ایشان راه افتاد. عمده انتقادکنندگان چهار دسته‌اند:

یک. آن‌ها که رأی ندادند. حق دارند، انتظارات‌شان آن‌قدر بالا بود که رأی دادن را هم چاره نمی‌دانستند، بدیهی است کابینه حاصل این رأی دادن را هم مطلوب ندانند. اکثریت‌شان سامانه سیاسی مولد رأی، رئیس‌جمهور و کابینه را مناسب نمی‌دانند. 

دو. بخشی از رأی‌دهندگان به پزشکیان که اکثریت قاطع آن‌ها کنشگر سیاسی نیستند، اغلب با انتظار بهبود زندگی رأی دادند، مستعد ناامید شدن هم هستند. تحلیل‌گر سیاست هم نیستند، مایلند زندگی کنند، حق‌شان هم هست.

سه. کنشگران اجتماعی و سیاسی، اغلب فعال در فضای مجازی، بدون وابستگی جناحی روشن به گروه اصلاح‌طلبان، اما اصلاح‌جو و به دنبال ساختن ایرانی بهتر، با زندگی مناسب‌تر برای همه ایرانیان. داشتن زندگی بهتر حق همه از جمله ایشان است، منتقدند به عنوان بخشی از حقوق شهروندی و برآمده از انتظاری که داشته‌اند.

چهار. کنشگران سیاسی جمعی و فردی وابسته به اصلاح‌طلبان، بالاخص جبهه اصلاحات. روی سخنم در این نوشتار با همین گروه است.

اما درخصوص این گروه چهارم، جبهه اصلاحات و برخی چهره‌های شناخته‌شده ایشان.

۱.گروه  چهارم، مسعود پزشکیان را به عنوان یکی از سه نامزد جبهه معرفی کرده و شرط گذاشته‌اند که اگر یکی از آن‌ها تأیید نشود، وارد انتخابات نمی‌شوند. پزشکیان تنها نامزد تأییدشده ایشان است، تأیید هم نمی‌شد - صرف‌نظر از عاقبتش برای کشور و نظام سیاسی - کاری از دست کسی از جمله این گروه ساخته نبود.

۲. تمام‌قد پشت پزشکیان ایستاده‌اند و او را راهی میدان سیاست کرده‌اند. بعد هم تمام‌قد در کمیته‌های مشورتی انتخاب وزرا حاضر شده‌اند و برای نامزد کردن گزینه‌های خودشان از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند.

۳. تجربه سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۴۰۳ را دارند و با محدودیت‌های سیاست و انتخاب وزرا در ایران – نه سوئیس - آشنا هستند. خودشان هم می‌دانند که غیر از مسعود پزشکیان کسی از دریچه تنگ استصواب رد نمی‌شده، و اگر هم رد می‌شدند کابینه‌ای کم‌وبیش در همین اندازه ارائه می‌کردند.

۴. حتماً در جریان جزئیات مذاکرات منجر به انتخاب کابینه هستند، می‌دانند چه تلاش‌هایی شده و چه گزینه‌هایی رد شده‌اند و امکانی برای قرار دادن آن‌ها در فهرست نبوده است. اما حالا شاکی فهرست وزرای پیشنهادی هستند.

۵. حداقل ۱۰ وزیر پیشنهادی کاملاً قابل دفاع در فهرست پیشنهادی را نمی‌بینند، و کلیت کابینه را زیر سؤال می‌برند و مسعود پزشکیان را در همین ابتدای کار تنها می‌گذارند و سودای بی‌اعتبار کردنش را دارند.

۶. به سرعت یادشان می‌رود که تا همین سه ماه پیش، تنها ابزارشان برای اثرگذاری بر سیاست، توییت زدن بوده است و به کلی در سیاست ایران امروز نادیده انگاشته شده بودند. خیلی زود یادشان رفته همین شش ماه پیش امضاکنندگان بیانیه روزنه‌گشایی - صرف‌نظر از درستی یا نادرستی آن کنش – را به باد ناسزا گرفتند، و همین بلا را کم‌وبیش سر امضاکنندگان بیانیه راهگشایی آوردند. به گشودن روزنه‌ای باور نداشتند و حالا داشتن رئیس‌جمهوری در قدرت و چندین وزیر در کابینه، به علاوه یک زمین بازی سیاست‌ورزی غیرخشونت‌آمیز را به هیچ گرفته‌اند.

۷. هنوز نه وزیری به دار است و نه سیاستی به بار، چنان ژست فرار و پشیمانی گرفته‌اند که انگار از سوئیس به سودای بهشت وارد سیاست ایران شده‌اند و یکباره با جهنم صحرای آفریقا مواجه شده‌اند. این‌جا ایران است و صدای سیاست را از یک نظم دسترسی محدود درگیر صلح مسلح در درون و بیرون مرزها می‌شنوید.

۸. اصلاً از پزشکیان پرسیده‌اید بر سر چه چیزهایی توافق کرده است؟ ائتلاف او با اصولگرایان چه محورهایی دارد؟ سیاست کلی کابینه چیست؟  

۹. گیریم که پزشکیان را بی‌اعتبار کردید، بعدش به‌مثابه کنشگران قائل به اصلاحات گام به گام چه می‌کنید؟ شما مثلاً کنشگر سیاسی سازمانی هستید، مسئول امیدوار شدن ۱۶ میلیون ایرانی که به این آخرین فرصت سیاست‌ورزی مسالمت‌آمیز اصلاح‌جو دل بسته‌اند.

۱۰. به رأی‌دهنده امیدوار بیم‌ناک احترام بگذارید، بساط توئیت‌بازی و بیانیه‌های طلبکارانه سوئیسی‌طور را جمع کنید، تمام‌قد پشت پزشکیان بایستید، به مسئولیت فرستادن او در میدان سیاست پای‌بند باشید، برای توافق‌سازی و دستورکارسازی مسالمت‌آمیز گذار از وضع موجود تلاش کنید، بکوشید رأی اعتماد مجلس را برای وزرای پیشنهادی بالاخص گزینه‌های مطلوب، بگیرید؛ و در مقام جریان و سازمان سیاسی‌ای که مسأله‌اش ایران است، در میان همه تنگناها، کنشگری کنید.

این‌جا ایران است، سوئیس نیست، حتی آلمان هم نیست که ماکس وبر در آن گفته بود «سیاست سوراخ کردن تخته‌های سفت است.»

منبع: خبر آنلاین
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 33
  • ناشناس
    10

    تو توضیح بده ، پشت پرده چیست ؟ چرا پزشکیان والاترین وزارت‌ها را به دست تندروهای اصولگرایی داده که هشتاد درصد مردم از انها و کارهایشان متنفرند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      چطوری حساب کردی شد ۸۰ درصد ۱۷ میلیون به ۱۴ میلیون میشه ۸۰ درصد!!! بعد میگن نخبه ها رفتن خارج

  • محمد
    1

    سلام
    آقای فاضلی فکر کنم شما هم از اون قشر هستید که میگن هدف وسیله را توجیه میکنه!
    شک نکنید عاقبت این دست فرمان پزشکیان شکست هست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اگه اصولگرایان اینکارو کرده بودن همینها یقه پاره میکردن مردم اگه این کابینه رو میخواستن به جلیلی قالیباف رای میدادن

  • صبا
    8

    چه عجب یه نظر واقع بینانه ای از تو دیدم وشنیدم،امیدوارم دیگران هم پاهاشون رو رو زمین بذارن و راه برن نه تو تخیلات همیشگی.

  • ناشناس
    0

    آقای دکتر فاضلی! مرگ یکبار و شیون یکبار! بخشی از این مردم پس از ۱۵ سال تحریم انتخابات (انتخابات پر حرف و حدیث سال ۱۳۸۸ ریاست جمهوری) به دعوت جبهه بزرگ اصلاح طلبان به ویژه شخص آقای دکتر ظریف آمده اند رأی خود را به صندوق کاندیدای ریاست جمهوری انداخته اند که به لحاظ ظاهری و شخصیتی و قومیتی و مرام سیاسی در بیشتر جهات او را قبول نداشته اند ولی به دلیل اینکه یکی از رقبای سرسخت سیاسی او در جبهه اصولگرایان پیروز چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نشود رأی خود را به امید این به صندوق ایشان انداخته اند که در حد توان و وسع خواسته های مشروع رأی دهندگان را عملیاتی سازد و اگر در انجام خواسته های مشروع رأی دهندگان با مانعی غیرقانونی مواجه است صریحاً و علناً این موانع غیرقانونی را با رأی دهندگان در میان بگذارد و اگر نتوانست این موانع غیرقانونی را از سد راه بردارد و حقوق ملت را استیفا کند سریعاً از مقام ریاست جمهوری کناره گیری کند و تبعات زیان بار این کناره گیری را متوجه مجلس شورای اسلامی و حاکمیت کند! آقای دکتر فاضلی! برای اینکه ایران تبدیل به سوئیس شود باید هزینه و تاوان سنگین پرداخت کرد و فرهنگ مردم را به سمت تعالی خواهی تغییر داد و عوض کرد و شما جامعه شناسان و همچنین فرهنگیان نقش خطیر و سنگینی در این زمینه دارید که باید از عهده آن برآئید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      14

      خوب اشتباه کردی دیگه به این میگن نداشتن بصیرت و خطای محاسباتی یعنی نظر خودت را بزاری پای مردم ایران مردمی که همواره غیر پیش بینی هستن اما امام حسینی هستن و وقتی پای دفاع از کشور هست می ریزن و تو دهن بدخواهان می زنن و بعد می رن دنبال کارشون و دوباره دشمن بخواهد غلط کنه دوباره جمع میشن می زنن تو دهنش و دوباره می رن دنبال کارشون

    • ناشناس
      3

      ااین هم از جامعه شناس ما !! خدابا ما با کیا داریم می شویم ۹۰ میلیون !! خدای توبه

    • شاهنامه
      4

      جناب دکتر فاضلی . کسی که آبرو و حیثیتش دوست داشته باشه وارد این دم دستگاه کثیف بی آبرو ورود نمی کند اما شما ورود کردین حالا هم طرفداری میکنید.
      چه پست و مقامی بهت دادن ؟
      خداوند هر چه زودتر شما رو با اسماعیل هنیه محشور گرداند جناب فاضلی

  • رامین وزیری
    9

    درود بر دکتر فاضلی که تمام قد پشت دکتر پزشکیان ایستاده واقعا هنوز نه به باره نه به داره....کمی صبر ببینیم رئیس جمهور از چینش این کابینه چه هدفی دارد و آیا این هدف عملیاتی میشود و همسو با خواسته های مردمی است ک به او رای داده اند؟ آنوقت اگر هیچ تغییر و اصلاح و بهبودی در زندکی مردم ندیدید بشتابید و هرچه زودتر از صحنه خروج و در را هم پشت خود ببندید...

  • ناشناس
    5

    کاملا قابل قبول و درست... اقای ظریف برگردید

    نظرات شما -
    • مهدی دانشجوی سوخته اصلاحات
      4

      خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی

    • مهدی دانشجوی سوخته اصلاحات
      7

      فاضلی حرف‌هایت کوچکترین ارزشی ندارد.
      دلیلش چه است؟ دلیلش این است که مقاومت کوچکترین حضوری در ذهنیت امثال شما ندارد.
      دولت در دستتان است، محدودیت وجود دارد؟ بله دارد، راهی نیست؟ صددرصد که هست، کاری نمی‌توان کرد؟ صد درصد که می‌توان کرد.

      جز سازش و امتیاز دادن های مهلک، آن‌هم از این جهت که اجازه‌ی فعالیت محدود بشما دهند خودتان را حقیر کردید، ذلیل کردید.
      مقاومت نمیتوان کرد؟ صد درصد که میتوان مقاومت کرد! صد درصد که برای موفقیت میتوان جنگید! صددرصد که میتوان عملکردی خارق‌العاده داشت.

      اینگونه احساس می‌شود که شما مردم را ناامید میدانید و به همین دلیل جلوی جماعت زر و زور و تزویر اینچنین مفتضحانه امتیاز میدهید.
      مردم ناامید نیستند، این شمایید که ناامید هستید و به مردم اعتماد ندارید، این شما هستید که عزت نفس ندارید.
      بروید جمع کنید این بساطتان را استعفا دهید و سازش کاری را کنار بگذارید که دو کلام سیاست بلد نیستید.
      پزشکیان هم سند مرگ سیاسی خودش را امضا کرده
      البته راه برای بازگشت هست، اگر دست از حماقت و ماله کشی بردارید

  • ناشناس
    4

    بسی خوش قلم و عالی
    تشکر بابت اشتراک نظرات اخیر

    و اما بعد
    چه کنشی سبب دادن بها ظاهری به صندوق رای شد؟

  • مهدی
    15

    خوب نوشتی اما این مطالب شما با پرتاپ کردن بلندگو در گفتگوی فرهنگی شما منافات دارد. شما بهتر است سکوت کنید عالم بی عمل

  • ناشناس
    22

    جناب جامعه شناس اینجا از سوئیس هم بهتره آزادی دمکراسی ارزانی فراوانی امنیت و .... زیر سایه نظام مقدس منصوب خداوند تبارک و تعالی از همه جای دنیا بهتره.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      امان از این عقل

    • ناشناس
      0

      تعجب از منفی دهندگان. ناشناس از افعال معکوس استفاده کرده. کاش می فهمیدین.

  • محمد حسنی
    6

    من به پزشکیان رای دادم خانوادگی هم رای دادیم . اما اقرار میکنم به دو دلیل اشتباه کردم ۱ کسیکه توانایی نداشته باشد کارشناسش را کنترل نماید تا میکروفن سمتش پرت نکند به درد ریاست مدرسه هم نمیخورد
    ۲ کسیکه توانایی عوض کردن و محاکمه رییس سازمان بورس که این همه ضرر به مردم زد را نداشته باشد به درد مدیر ساختمان شدن هم نمیخورد
    البته اولی را قبل انتخابات فهمیدم و دومی را بعد انتخابات

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      قبل از انتخابات فهمیدی نباید رای بدی بهش بعد از انتخابات پشیمون شدی؟ :-) عجبا!

  • ناشناس
    8

    با این متن موافقم

  • ناشناس
    0

    بهتر بود بگوييد اينجا سويس نيست ،جمهوري اسلامي است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آفرین

  • مش قندعلی
    2

    آقای دکتر فاضلی از همون اول که کاندیداهای ریاست جمهوری از هفت خوان رستم( تایید نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و شورای نگهبان و دفتر مقام ...) عبور می کردند می دانستیم اینجا سوئیس نیست !
    لطفا بازتر به موضوعات نگاه کن!
    اینکه پزشکیان جایی و در شرایطی که می توانست از نهادهای بالا دستی و موازی پوئن بگیرد متاسفانه امتیاز داد آن هم بدجور.
    این دیگر ربطی به سوئیس و این حرفا ندارد این حداقل کاری ست که او می توانست بکند ...
    متاسفانه کارشناسان علوم انسانی در ایران از همان دوره دبیرستان قوی تربیت نمی شوند یکی شون همین محمد فاضلی است !

  • ناشناس
    1

    این آقا هنوز متوجه نشده که اصلاح طلبان بد جوری فریب خوردن!! از اول هم مشخص بود پس پرده خبر های بوده!!

  • ناشناس
    0

    فکر می کتی از آن 10 نفر قابل قبولی که می گی چند تاشان رای میاره از این مجلس؟ لااقل همه را قابل قبول میذاشت تا هزینه رد کل کابینه سنگین باشه

  • ناشناس
    0

    جناب استاد اصلا همینکه الان چند میلیمتری از افغانستان جلوتریم دعا گوی دولتیم، سوییس پیشکش

  • ناشناس
    3

    از خودگذشتگی ونقش دکتر ظریف در پیروزی پزشکیان بی نظیر وبی نهایت بود وآبرویش را برای این پیروزی وسط گذاشت حقش این نبود.ایشون باید بماند وقولی که به مردم داد یعنی عبور از وضع موجود را عملی کند وبا رفتنش مخالفان را خوشحال نکند

  • ناشناس
    0

    فاضلی جان مردم خودشان انتخاب کردند.

  • ناشناس
    0

    چشم فاضلی جان چشم

  • ناشناس
    1

    مردک تو خودت نتونستی یک برنامه تلویزیونی و یک سخن منتقد و یا یک بدهنی ررا بخاطر بخاطر پزشکیان تحمل کنی حالا انتظارات مردما با تفکر کوتاهت تقسیم بندی می کنی واقعا که تو دیگه کی کستی

  • زنده باد ایران
    3

    تا بوده همین بوده.اصلاحطلبان یا میکروفن پرت میکنن یا بیانیه استعفا تو اینترنت پخش میکنن و همیشه خدا هم طلبکارند یک بار نشده پاسخگوی رفتارهای خودشون باشند

  • ناشناس
    0

    آقای فاضلی شما یه جواب بدید؟؟؟ چرا آقای پزشکیانی که قول داد هرجا نتونست یا نذاشتن کار خودشو بکنه به مردم بگه اما چرا در این مورد مهم یعنی انتخاب وزای پیشنهادیش که خودش توان و اجازه معرفی کردنشون رو نداشت به مردم حقیقت رو نگفت؟؟؟؟ چطور با همه میتونه ائتلاف بکنه اما حقیقت رو نمیتونه به مردم بگه؟؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد