خبرفوری بررسی می‌کند

شکاف در دولت چهاردهم؛ جنگ ظریف و پزشکیان/ تکرار کشمکش اصلاحات و روحانی در سال 1403/ چرا اصلاح طلبان دائما توسط دولت ها دور زده می شوند؟

اولین شکاف ها در قلب دولت چهاردهم خیلی زود به وجود آمدند. از قبل نیز مشخص بود که اتفاق رخ داده برای دولت روحانی خیلی زودتر برای پزشکیان رخ خواهد داد، اما شکاف میان اصلاح طلبان و پزشکیان و طرد این جناح از دولت بسیار سریعتر از تصور رخ داد.

شکاف در دولت چهاردهم؛ جنگ ظریف و پزشکیان/ تکرار کشمکش اصلاحات و روحانی در سال 1403/ چرا اصلاح طلبان دائما توسط دولت ها دور زده می شوند؟

به گزارش خبر فوری، سرانجام اعضاء کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم اعلام شدند و اتفاقی که بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند بعد از یک یا دو سال به وقوع بپیوندد، خیلی زودتر رخ داد.

جبهه اصلاح طلبان طرفدار پزشکیان منتقد شدید اعضاء کابینه شده و از پزشکیان خواستند که خیلی زود لیست داده شده به مجلس را پس بگیرد. در شب اعلام اعضاء کابینه پیشنهادی، مهم ترین ترکش به قلب تیم پزشکیان وارد شد. محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری و مهم ترین عضو کارگروه های تعیین اعضاء کابینه با انتشار پیامی گلایه آمیز از عضویت در دولت استعفاء داد.

پس از انتشار پیام ظریف، سیلی از پیام ها و توییت ها منتشر شد. بسیاری از اصلاح طلبان و اعضاء دولت حسن روحانی از جمله محمد جواد آذری جهرمی از ظریف حمایت کردند و گروهی از جناح دسته راست پزشکیان نیز به انتقاد از او پرداختند. گروهی از اصلاح طلبان معتدل تر و حزبی نیز تلاش کردند که میان ظریف و پزشکیان واسطه شده و وزیر امور خارجه اسبق ایران را به ماندن در دولت پزشکیان راضی کنند.

با وجود تمام تلاش ها و واکنش ها، بر کسی پوشیده نیست که اولین شکاف ها در قلب دولت چهاردهم خیلی زود به وجود آمدند. از قبل نیز مشخص بود که اتفاق رخ داده برای دولت روحانی خیلی زودتر برای پزشکیان رخ خواهد داد (در این باره اینجا و اینجا بخوانید)، اما شکاف میان اصلاح طلبان و پزشکیان و طرد این جناح از دولت بسیار سریعتر از تصور رخ داد.

حالا اصلاح طلبان بار دیگر با طرد از قدرت روبه رو هستند. آنها یک بار در زمان تشکیل دولت روحانی، تلاش کردند وارد ساختار قدرت شوند اما تا حد زیادی از دولت طرد شدند. در آن زمان، اصلاح طلبان گمان داشتند که بیشترین سهم را در به قدرت رسیدن روحانی دارند و به همین دلیل، توقع داشتند که بیشترین سهم را هم از کیک قدرت داشته باشند اما این اتفاق رخ نداد و روحانی هرگز حاضر نشد که مرعوب اصلاحات شده و قدرت خود را به این حزب یا جریان و سیاست هایش گره بزند. این اتفاق در سال 1403 هم به وقوع پیوست. این بار هم اصلاحات و هم جریان سیاسی اعتدالگرایی (طرفداران حسن روحانی و نزدیکانش) از بدنه دولت کنار گذاشته شدند.

اختلاف اصلاح طلبان با پزشکیان بر سر چیست؟

طبق لیست وزرای پیشنهادی، تنها 5 وزیر پیشنهادی سابقه حضور در دولت حسن روحانی را داشته و 3 نفر از وزرای پیشنهادی، از اعضاء کابینه شهید رئیسی هستند. اصلاح طلبان بیش از هر چیز منتقد افراد پیشنهادی برای وزارت کشور و وزارت اطلاعات هستند.

اسکندر مومنی به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت کشور، فردی نظامی است و بسیاری را به یاد وحیدی (وزیر کشور دولت شهید رئیسی) می اندازد که او نیز نظامی بود و با رویکرد امنیتی اش مشکلات زیادی را برای اصلاح طلبان به وجود آورد. اصلاح طلبان معتقدند اجرای برخی طرح ها و سیاست های وعده داده شده توسط پزشکیان از قبیل لغو طرح نور با حضور یک وزیر کشور نظامی امکان پذیر نیست.

همچنین، حضور اسماعیل خطیب در راس وزارت اطلاعات می تواند جوی امنیتی در دولت و کشور ایجاد کند. خطیب در زمان شهید رئیسی نیز سکان وزارت اطلاعات را در دست داشت و با رویکرد امنیتی اش فضای سختی را برای منتقدان ایجاد نمود. حضور خطیب در دولت چهاردهم می تواند به تداوم فضای امنیتی کمک کرده و اجرای وعده های اصلاح طلبانه پزشکیان در رابطه با لغو فیلترینگ و ایجاد فضای باز سیاسی و اجتماعی را ناممکن سازد.

یکی دیگر از انتقادات اصلاح طلبان به پزشکیان و لیست کابینه پیشنهادی اش، عدم به کارگیری درست کارگروه های انتخاب اعضاء کابینه است. بسیاری از اصلاح طلبان با وعده اجماع ملی و غلبه نگاه نخبگانی و تخصصی بر نگاه سیاسی و امنیتی به پزشکیان رای دادند. همچنین، پزشکیان وعده داد که قدرت را با اقلیت های دینی و قومی و حزبی شریک شود. او وعده حضور زنان و اهل سنت در دولت را داد اما در کابینه اش تنها نام یک زن دیده می شود و خبری هم از حضور اهل سنت نیست.

این در حالی است که کارگروه های تعیین اعضاء کابینه برای این تشکیل شدند که فرصتی برابر برای همه گروه ها ایجاد کرده و هر کسی با هر فرهنگ، قوم و مذهب و جنسیتی شانس حضور در کابینه را داشته باشد. با این وجود، لیست نهایی اعضاء کابینه پیشنهادی تمام تلاش کارگروه ها را که توسط طرفداران اصلاح طلب پزشکیان تشکیل شده و در راس آن، محمدجواد ظریف فعالیت می کرد، نقش بر آب کرد. لیست نهایی کابینه پیشنهادی پر از چهره های قدیمی عرصه سیاست بود که میانگین سنی بالایی داشتند، به جز یک نفر، مابقی مرد بوند و غالبا تخصص لازم در زمینه پیشنهادی را هم نداشتند.

چرا اصلاح طلبان توسط روسای جمهور دور زده می‌شوند؟

بلایی که بر سر اصلاح طلبان و اعتدالگرایان در دولت پزشکیان نازل شده و خواهد شد بیش از هرچیز معلول ساختار عقیم حزبی در ایران است. این ساختار ابتر و عقیم بیش از هر چیز به جریان اصلاحات ضربه زده است. اصلاح طلبان از زمان انتخابات 1388 تا کنون از هسته سخت و مرکزی قدرت کنار گذاشته شده اند. آنها قدرت اجرایی زیادی ندارند و در ارکان و نهادهای دیگر قدرت از جمله قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، صدا و سیما و ...  نیز صاحب نفوذ نیستند.

این در حالی است که «قدرت»، صفت ذاتی یک حزب و جریان سیاسی است. احزاب سیاسی از طریق انتخابات یا لابی وارد ساختار قدرت می شوند و از طریق این قدرت، توان سیاسی خود را بالا می برند. این «دور» می تواند به حیات یک حزب سیاسی کمک کند و آن را فعال نگه دارد.

این در حالی است که اصلاح طلبان توان ورود به ساختار قدرت و کسب آن را از دست داده اند. به همین دلیل، مجبور بوده و هستند که برای بقای خود با افراد غیراصلاح طلب ائتلاف کنند و برای این ائتلاف نیز هیچ شرطی نمی گذارند. فرد منتخب نیز بعد از کسب قدرت، اصلاح طلبان را کنار می زند، چرا که می داند با یک حزب منسجم قدرتمند روبه رو نیست. شرط انسجام حزبی «قدرت» است و اصلاح طلبان قدرت مستقیم ندارند و به همین دلیل، به راحتی توسط دولت تشکیل شده کنار گذاشته می شوند. این فرآیند در دولت روحانی اتفاق افتاد و در زمان پزشکیان عینا تکرار شد و بعید نیست که در دولت های بعدی نیز تکرار شود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 62
  • ناشناس
    24

    اصلاحات با اینکه مرتب جناح رقیب رو تمامیت خواه مبخواند ، مجری رُباتی گوش به فرمان میخواد ، ان شاءالله جناب پزشکیان حفظ الله چنین نخواهد بود و تمامیت در خدمت مردم و کشور خواهد بود ، به والله معیشت مردم و پیرو آن دین مردم زیر پای سیاسی بازی های جناح ها و سیاسیون له شد ، گرسنه نیستند و سفره شان تنک نیست که عین ۴۶ سال سر سفره انقلابی نشستند که سهم مردم است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      15

      معذوریتها و محدودیتهای پزشکیان را در نظر بگیریم

    • ناشناس
      17

      از شرکت در انتخابات پشیمانیم

    • ناشناس
      7

      هیچ دولت اصلاح طلبی دور زده نمی شود این قانون است که دست و پای دولت را می بندد
      دولت فراجناحی(دولت حزب باد)از خود اختیار نداردوازنظر مردم بی خاصیت تلقی میشود
      براساس قانون نظرمراکزامنیتی (اطلاعات ها وقوع قضائیه)اولین شرط احراز صلاحیت پستهای مهم است (حتی بدون حکم دادگاه)است

    • حسن ستار
      3

      حال وروزایران ومردم دراین خلاصه میشه
      یکی با خنده آمدازپس راه
      یکی باگریه ای مغموم گم شد
      درآشفته بازارهیاهو
      حقیقت تلخ ونامعلوم شد
      واین عاقبت ایران ومردم شد

    • ناشناس
      0

      از ابتدا هم مشخص بود همه اش فیلم و ایجاد هیجان انتخاباتی است ؛ چیزی که در تمامی ادوار گذشته بوده ایجاد هیجان کاذب صرفا برای ایجاد مشارکت انتخاباتی ؛ هیجانی بدون در نظر گرفتن واقعیت محض غیر قابل تغییر .

    • ناشناس
      1

      اینایی که میگن از شرکت در انتخابات پشیمانیم
      چهار سال دیگه یه نفر میاد میگه اجازه میدم دختر و پسر تو اسانسور تنها باشن میرن رای میدن 😀

  • ناشناس
    11

    کاسبان تمام حکمرانی را تصاحب کرده اند و هر کسی را که دغدغه ملت و ایران را داشته باشد را راه نمیدهند ، اصلاح طلبان برای کمک به مردم می ایند و در مقابل شان سد محکمی از تعداد اندک که همه چیز را در دست گرفته اندهستند از دید انها همه ضد انقلابند غیر از خودشان مگر اینکه خلافش ثابت شود و شما کجا و پیش چه کسی بخواهی ثابت کنی الله اعلم

  • عبدالله شریف
    17

    بعنوان یک اصلاح طلب که باتمام وجود برای پیروزی پزشکیان تلاش کردم معتقدم اینگونه قضاوتها موجب یاس مردم از دولت ریختن آب به آسیاب اقتدارگرایان می‌شود باید مقدورات پزشکیان را درنظرگرفت. پس تعریف کابینه فراجناحی ووفاق ملی را چگونه باید تشکیل داد؟ باید صبرکرد عملکرد کابینه را دید برخورد رئیس جمهور با این عملکرد را مورد توجه قرار داد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      12

      بنده الان متوجه جمله زاکانی خطاب به پزشکیان شدم اجازه نمی دهم رییس جمهوری شوی الان همین دارد انجام می شود منظورش اگر رای بیاوری کل کابینه از ما خواهد شد اینبار هم قول خوردیم

    • ناشناس
      5

      46 سال آزمون خطا، چند نسل فنا شده اند آیا کافی نیست؟!

    • ناشناس
      7

      تنها راه کارسازی که به خواسته اکثریت مردم جامه عمل بپوشاند تحریم سراسری انتخابات است که هربار مردم گول حماقت جبهه اصلاحات را خوردند

    • ناشناس
      4

      اختلاف چی کشک چی،
      هنو دو هفته نگذشته،
      این روال ظریفه، مظلوم نمایی. بار اولش هم نیست،
      فک کرده دولت و مملکت خونه خاله اس، که رو مدار این آقا بچرخه،
      مگه نگفت من وارد دولت نمیشم، برن همون دانشگاهشون

  • حسن ستار
    1

    جنگ زرگری
    ۴۵سال است تابوده همین بوده
    خودتونید

  • ناشناس
    4

    من جای ایشان بودم خاوری رو معاون اول و کاظم صدیق رو وزیر اطلاعات -طوسی رو وزارت فرهنگ-شهرام جزایری رو وزیر نفت -بابک زنجانی رو وزیر امورخارجه-وغیره
    خیلی موفق تر بودن

  • ناشناس
    3

    مردم نمیفهمن اینا بزور میخوان ایران رو تحویل بدن پزشکیان هم عین قبلی وسط مزرعه کاشته شد

  • چای دبش باغ ازگل
    2

    جنگ احزاب سیاسی بما مردم ایران زمین ربطی ندارد مشکلات ما گرانی و تورم ۶۲درصدی است که دولت دوازدهم و سیزدهم ایجاد کردن!!! دعوای سیاسی خودتان را وارد معیشت و سفرهای خانوارهای ایرانی نکنید!!!

  • مهدی‌محمدنژاد
    8

    هم‌ این‌ دولت‌ وهم‌ دولت‌ روحانی‌ ،زاییده‌ تفکر‌ اصلاح‌ طلبی‌ هست‌ وراه‌ دررویی‌ برای فرارازپاسخگویی‌ وجودندارد‌.حتما‌درهردودولت‌ ،سری‌ به‌ ایام‌ تبلیغات‌ انتخاباتی‌ بزنید

  • ناشناس
    13

    چقدر زود فراموش کردیم... به پزشکیان رای ندادیم که بهترین دولت مطلوب را تشکیل دهد ( که همه می دانیم و می دانستیم در این ساختار نمی تواند و نمی شود) به پزشکیان رای دادیم که دولت شعار و افراط و بی سوادی افسار گسیخته تشکیل نشود...

    حداقل اجازه بدهیم دولت تا آخر امسال کار کند بعد عملکردش را قضاوت کنیم...
    این بازی مسخره "نا امیدی و پشیمانم" به چه درد می خورد و چه دردی را دوا می کند؟ تیپ بازنده گرفتن کجای درد این کشور و ما را دوا می کند؟

    موفقیت اصلی دولت‌ ها در ایران مشروط به همکاری سایر قوا و نهاد هاست...اجازه بدهید ببینیم سایر نهادها چقدر و تا کجا به دولت پزشکیان اجازه تغییر و تحول می دهند... برای نامیدی و پشیمان شدن وقت زیاد است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      همین شما افراد نادان هستید که فکر میکنید اصلاحات براتون کاری می‌کنه در صورتیکه چپ و راست هر دو سر تو یه آخور دارن و هر از چندگاهی یه تنفس مقطعی به مردم میدن که همچنان سوارتون باشند. خوب سواری میدید چه به اصول چه اصلاح چه پایداری فعلا که دارن میرونن

    • ناشناس
      4

      وقتی کابینه پزشکیان را افراد به قول شما (دولت شعار و افراط و بی سوادی افسار گریخته ) تشکیل دادن انید واهی به چه ببندیم ؟؟؟
      من به عنوان کسی که در انتخابات شرکت نکردم چون می‌دانستم شعارهای پزشکیان مبتی تغییر و تحول امکان پذیر نیست در ایران رئیس جمهور قدرت عزل و انتصاب یک بخشدار را هم نداره ارگان خاصه همون که آوردن اسمش جرمه در تمام رده ها و ادارات و ارگانها تصمیم گیرنده اس و کابینه و مجلس بلید دستورات و اوامر را اجرا کنن

  • ناشناس
    3

    پزشکیان دو سه ماه پیش همین پزشکیان امروز است، متاسفانه این ما بودیم که به شدت به ذوق و هیجان آمده بودیم، مقصریم که با همه ای داشته هایمون به میدان اومدیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      ۶۰ درصد مردم فریب نخوردن

    • امیر
      3

      چه لر باشه چه فارس باشه چه کرد باشه چه عرب باشه چه ترک باشه رای نمیدیم

  • عاشق وطن
    0

    ول كنيد اين گروه و حزب بازي ها رو ! چهار تا آدم با سواد قلدر بيارين راس كار جلوي رانت و فساد رو بگيرن تا اوضاع اقتصادي درست بشه ، امنيت اقتصادي برقرار بشه ، توريست ها و سرمايه گذاران خارجي تشويق بشن بيان ايران ، جلوي مهاجرت نخبه هاي شريف و پزشكان و پرستاران گرفته بشه ، اينطوري پيش بريم از آذربايجان و ازبكستان و عربستان و امارات و قطر و بحرين و چند وقت ديگه از بوركينافاسو هم عقب افتاده تر ميشيم !!!

  • ناشناس
    6

    خوشا به ما که به این مردک شارلاتان ذوب در ولایت رای ندادیم. و البته به دیگرانشان...امید در این سرزمین مرده است

  • ناشناس
    2

    همه نظرات رو بگذارید
    انتقاد از اصلاحات و سران و تئوریسن هاش تابو نیست

  • فرج
    1

    وزیر اطلاعات دولت خاتمی ، دری نجف آبادی بود که میدونید چه اتفاقاتی افتاد .

  • صدف
    8

    اصلا هیچ شکافی نیست.هوچی گرهای بی ارزش

  • ناشناس
    14

    یک واقعیتی هست که اصلاح طلبان حدودا دومیلیون رای دارند ولی هوچی گرند و پزشکیان خودش که یک اصلاح طلب هست خوب می داند که مردم عادی بهش رای دادند .

  • محمد
    6

    و متاسفانه ملت ساده لوحی که باز هم مثل دفعات قبل سرشان کلاه گشاد رفت البته منظورم اون ۴۰ درصد شرکت کننده در انتخابات چه زود خون جوانان وطن فراموششان شد.

    نظرات شما -
    • امیر ب محمد
      5

      خودتون رفتین رای دادین غلط کردین رفتین پای صندوق رای

  • پیشگوی عصر
    8

    ظاهر کار ظریف مثل قهر کودکانه هست چون میداند عمق درک ملت سطحیست و اینگونه تفسیر میشود ولی در واقع جان فدایی رییس جمهور شده و سپر بلا تا باعث کاهش حساسیت خالص سازان و اقلیت تند رو در مقابل چینش وزرا باشد ملتی که بفکر اینده و پیشرفت خود نباشد به روشهای مختلف نخبگان را از خود دور خواهد کرد روش سیاست مدارانه ظریف در این مرحله عالیست منتظر حرکات رونالدویی و مسی و تاکتیکهای انحصاری ظریف در تیم پزشکیان باشیدبزودی نخبگان بجای پخمگان جایگزین خواهند شد و کشور بدور از هیاهو پیشرفت و جوانان زندگی و پیران با آرامش ترک دنیا خواهند کرد

  • ناشناس
    3

    ظریف برای کاهش تحرکات پایداری ها و کاهش فشار بر دولت از اول هم نمی خواست بیاد اصرار بی مورد برخی پزشکیان و او را در این موقعیت گذاشت حالا هم طبق همان دیدگاه کنار رفته است .... اصلاحات نباید در تله تفرقه افکنی پایداری ها بیفتد حتی اگر تمام دولت رئیسی ابقا می شد حضور پزشکیان خودش به تنهایی نشان دهنده پیروزی مردم است و جلگیری از سقوط در پرتگاه است

  • ناشناس
    5

    پزشکیان بداند بخاطر ظریف و نیامدن جلیلی بهش رای دادیم

  • جانباز
    0

    وقتی اصلاح طلبان در مسند قدرت بودند وضعیت اقتصادی مردم خراب بود وکسی به فکر ملت نبود و زمانی که اصول گرایان به قدرت رسیدن عده‌ای از مردم محتاج نان شب نیز شدند و فاصله طبقاتی افزایش چشمگیری پیدا کرد. پس نتیجه میگیریم نه اصلاح طلبان و نه اصول گرا حامی مردمند وفقط برای به قدرت رسیدن از مردم استفاده کرده وبه آنها که از وضعیت اقتصادی و اجتماعی گله مند هستند دروغ می‌گویند و هر کدام دست آویزی برای خود درست میکنند یکی حجاب را بهانه کرده و دیگری حذف گشت ارشاد را وبدین وسیله قصد دارند تا حامیان خود را افزایش دهند و وقتی به قدرت رسیدن به فکر مال اندوزی واستخدام اقوام می افتند که بعداً تحت حمایت آنان قرار گیرند . آری برادر این است رسم سیاست

  • ناشناس
    1

    آقای پزشکیان بخوبی می داند رای ۲۶ درصدی ایشان رای اصلاح طلبان نیست از سوئی باید پاسخگوی ۱۰۰درصد نیاز مردم و کشور باشد برای پیشبرد امور نیاز به هماهنگی با همه قوا و وجود وزرا و مسئولین بدور از حاشیه و کار آمد است قطعا با این روش نتیجه خواهد گرفت..کشور و ملت را نباید فدای چند نفر آزموده ناکارآمد کرد.آزموده را آزمودن خطاست..

  • مهدیان
    0

    وقتی اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکنند میزان آرای منتخبین حداکثر ۲۰ درصد برای ریاست جمهوری و کمتر از ۱۰ درصد برای نمایندگان مجلس است ( نبوی نماینده اول تهران با رای ۵۰۰ هزار نفری یعنی ۸درصد نماینده تهران شده است) ، لذا دولت ها برای کسب اعتبار خود و وجهه بین المللي دست به دامن اصلاح طلبان جهت مشارکت در انتخابات می شوند ولی همین که خرشان از پل گذشت همه قول و قرارها را فراموش می کنند ، البته نباید فراموش کرد که همه اهرم های قدرت انتصابی در اختیار جناح تمامیت خواه است و رئیس جمهور عملا کاره ای نیست ! و قدرت افرادی چون حسین شریعتمداری و... قطعا در چینش کابینه و سیاست گذاری حاکمیتی از رئیس جمهور بیشتر است !؟ همه می دانند که انتخاب وزرای وزارتخانه های مهم در اختیار رئیس جمهور نیست و اینجاست که اختلاف بین اصلاح طلبان ورئیس دولت بروز می کند هیچ چاره ای هم نیست !؟ به قول معروف اش خاله است بخوری پاته نخوری هم پاته . ژست هم می دهیم که در کشور انتخابات دمکراتیک انجام می شود !!!

  • ناشناس
    0

    پزشکیان فقط از اول تا اخر ش شعار میده و نخواهد توانست هبچ مشکلی را حل کنه چونکه اولا با اوردن وزیران و مدیران تکراری که خود مسبب این اوضاع هستند کاری از پیش نمیرود و در این ساختارعملا هیچ رئیس جمهوری قادر به انجام تحول یا کار بزرگی نیست و صرفا یک مامور اجرای اوامر ملوکانه است و در ثانی شخصیت این فرد در همین ساختار شکل گرفته و بلطبع نمیتواندمتفاوت فکر کندو اگر هم بخواهد نمیتواند بنابرین با وعده وعید های تکراری میاید تا بتواند چهار سال دیگر به عمر نظام تداوم ببخشد و دریغ از هر سال که اوضاع مملکت رو به بدتر شدن میرود

  • ناشناس
    3

    فکر کنم این اخرین رییس جمهور باشد بعد از او ساختار حکمرانی تغییر خواهد کرد شرط میبندم

  • ناشناس
    3

    علت اینکه هنوز اصلاحات در بین مردم مقبولیت نسبی دارد وجود شخص سیدمحمد خاتمیست !
    با امدن خاتمی حجت بربسیار تمام شد و امدند سر صندوق رای وگرنه پزشکیان علی رغم مدرک تحصیلی و سوابق پارلمانی وزنی نداشت که از تندروهای پایداری سبقت بگیره .
    سید ثابت کرده که اگر خود امیرکبیر نباشه در مسیر او قرار داشت و دارد !

    تمامیت خواهان بهیچ وجه نباید سال ۵۷ و عصبانیت اجتماعی سیاسی را فراموش کنند !!!!

    اوضاع فعلی کشور بسیار خطیر است و خطرناک .....
    خدا بخیر بگذراند .....

  • ناشناس
    9

    پزشکیان به واسطه اصلاح طلب ها رای نیاورده ،اصلاح طلب ها همان طور که قبلا حجاریان گفته بود ،آخرین میخ تابوتشون رو هم کوبیده شده می دیدن.درستش اینه که این جماعت به واسطه روی کار اومدن پزشکیان از حالت کما خارج شدن .به نظر می رسه اصلاح طلبان در حال مرگ که با تنفس مصنوعی پزشکیان از مرگ نجات پیدا کرده اند حالا یقه منجی خودشون رو گرفتن

  • ناشناس
    0

    برای خیلی ها اصلاح طلب و اصول‌گرا ماجرا و کلاه گذاشتن‌شان سر مردم ساده روشن و آشکار شده است

  • ناشناس
    1

    مردم ایران دیگر امیدی به اصلاح این مسعولین ندارند حتی یک هزارم درصد. تنها راه اصلاح کشور ، بازگشت ترامپ و حمله نظامی و اتمی به این کشور هست تا مردم تکلیف خودشون رو بدونن

  • ناشناس
    0

    این نیز بگذرد و بماند آنچه تو با ما کردی.از یاد برود نام تو و نشانت.چه فایده از ندامت انگاه که نیایدصدایت..پیروز میدان خدعه باشد و خیانت بازنده و در بدر راستی و صداقت

  • ناشناس
    0

    آقای پزشکیان در برابر رای مردم مسئولند وباید پاسخگو باشد اینکه با وعده‌هایی که برای تغییر وضع موجود برای گرفتن رای به مردم داد وبا انتخاب این کابینه به وعده هایش عمل نتواند عمل کند مسئول است

  • بهروز
    0

    بهترین گزینه برای وزارت اطلاعات آقای پورمحمدی بودند

  • ناشناس
    0

    ظریف مامور دولت در سایه بود خیلی واضح بود که اون ماموریت گرم کردن تنور انتخابات را داشت

  • آریا
    1

    یادی کنیم از آن بزرگواری که گفت هر کس ادعا می کند در ساختار و چارچوب موجود می تواند مشکل کشور را حل کند با پشت دست محکم بر دهانش بکوبید.

  • تلمبه
    0

    با شعار اصلاح امور که بیایی باید به وعده‌ها هم عمل کنی الان فرقش با دولت رییسی و جلیلی چی هستش البته سردار مومنی انسان منطقی و میانه رو هستش اما دولت باید بتواند فرمانده ای مقتدر و در جابجایی مهره ها اختیارات لازم را داشته باشد

  • جوجوله
    2

    این دولت ترکیبی از دولت روحانی رییسسی و جلیلی است و از اصلاح طلب تهی است

  • ناشناس
    2

    بیهوده تلاش نکنید . تا سیستم امپراطوری اصل ولایت شر فقیه وجود دارد تمام دولتها با یه تلورانسی بازیچه اند.قدرت یه شریعتمداری کیهان بر سیاست داخلی و خارجی از رئیس جمهور بالاتره. . چرا ؟ چون زبان شر ولایته. حالا لماند علم الهدی ، احمد خاتمی .

  • ا
    3

    پزشکیان نقش گورباچف را ایفا میکنه. و همان اتفاق شوروی را رقم خواهد زد

  • ناشناس
    0

    حتی تلفن الکی ریاست جمهوری هم جمع کرده میگن برو در سایت نامه بده!!!

  • پارسا
    2

    ظریف اون روزی که بیجاعربده می کشید
    هیهات من چای دبش
    باید میدونست خدا به بیان وبنان رفیقش می ندازه که
    هیهات من الظریف

  • ناشناس
    2

    مشت محکمی شد بر دهان رای دهندگان

  • ناشناس
    0

    چون اصلاح طلبان مشکلشون ولایت فقیه، برا همین همیشه سعی داشتند روحانی رو به تقابل بکشن و در مورد پزشکیان هم این صدق می کنه

  • Mahan
    0

    همش دروغه،میخوان بگم مثلا اصلاحطلبها در گود نیستن که بمونن توی آب نمک که چرتو پرته

  • وهاب
    1

    ما یه مثل داریم میگه لر هر چی میگه از داغ دلشه،،،قربون امام حسین برم دو ماهه مملکت رو تعطیل کردن حالا هم که تمام برنامه ها دیگ و پاتیل و این چیزا شده

  • زنده باد ایران
    0

    مگه عارف معاون اول رییس جمهور اصلاح طلب نیست چرا از اون حرفی به میون نیومد؟نکنه توقع دارین که هرچی و هر کی رو که اصلاحات چی ها گفتند رییس جمهور چشم بسته تایید کنه بعد هم که اتفاقات باب میلتون نبود تمام کاسه کوزه ها رو سر پزشکیان بشکنند

  • محمد گلکار
    0

    باسلام
    جناب آقای دکتر ظریف یک شخصیت ملی است و به جناح خاصی وابسته نیست. ایشان ملی فکر می‌کند و همیشه تاکنون مورد وثوق و تائید مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه اي( دامت توفیقاته ) بوده و تا ولایت مدار باشد ،مردم شریف ایران برای آقای دکتر ظریف ارزش قائل بوده و مطمئنا دل اش برای کشور و مردم و نظام میطپد و ایشان اهل خیانت نبوده و نخواهد بود.
    تعرفه و نفاق بین مردم و مسئولان خطای نابخشودنی است.
    دولت چهاردهم دولت وفاق ملی و مردمی و جناب آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شخصی صادق ،امین و خدمت گذار مردم و نظام بوده و خواهد بود. انشاالله الرحمن الرحیم رئیس جمهوری اسلامی ایران در تمام عرصه‌های مختلف موفق و موید باشد.
    آمین یارب العالمین

  • ف
    0

    در شب انتخاب!!!همه اش الکیه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد