نگاهی پوپری به وضعیت دولت چهاردهم

پزشکیان و دیوی خیالی به نام سعید جلیلی/ چگونه طرفداران دولت از زیر بار مسئولیت و نقد فرار می کنند؟

طرفداران پزشکیان «وضعیتی خیالی» را فرض می کنند و دائما تلاش می کنند وضعیت موجود را با آن وضعیت بسنجند. وضعیت خیالی مورد نظر آنان «دولت جلیلی» است. این دولت خیالی محل ظهور بدترین سیاست ها است. هر فعل و سیاست بدی که در دولت پزشکیان انجام می شود با دولت فرضی جلیلی مقایسه می شود و در مقایسه با آن، «خوب» تلقی می شود.

پزشکیان و دیوی خیالی به نام سعید جلیلی/ چگونه طرفداران دولت از زیر بار مسئولیت و نقد فرار می کنند؟

به گزارش خبر فوری، کارل پوپر، فیلسوف مشهور علم، نظریه «ابطال پذیری» را برای سنجش علمی بودن گزاره های مختلف ارائه داد. از نظر او، گزاره یا نظریه ای «علمی» است که «امکان» رد شدن داشته باشد. مقصود او از «امکان» این است که نظریه ای که ادعای علمی بودن دارد یا باید در جهان خارج و عینی رد شود و یا بتوان در ذهن، شرایط رد یا ابطال آن را تصور کرد.

برای مثال، این گزاره که آب در 100 درجه می جوشد شرط علمی بودن را دارد، چرا که می توان نقیض آن را فرض کرد و شرایط آن را تصور نمود. اگر آب در 99 درجه بجوشد یا در 100 درجه نجوشد، این گزاره که «آب در 100 درجه می جوشد» رد می شود. اما این گزاره که «در آینده زلزله ای مهیب می آید و دنیا را با خاک یکسان می کند» غیر علمی است چون شرایط ابطال پذیری را ندارد و هیچ گاه رد نشده و نمی توان شرایط ابطالش را هم فرض کرد. برای مثال، اگر 2 هزار سال بعد زلزله مهیب رخ ندهد، مدعی گزاره می تواند ادعا کند که مقصودش از آینده 2 هزار سال بعد نبود و سال های بعد این زلزله رخ می دهد.

نظریه پوپر برای سنجش ادعاهای علمی به کار گرفته شد و عمده تلاشش جدایی باورهای علمی (Science) و شبه علمی بود. با این حال، هم خود پوپر و هم طرفدارانش سعی کردند که این شاخصه و ملاک را وارد حوزه های دیگر هم بکنند. پوپری ها نقدهای تندی بر روانکاوی و مارکسیسم داشته و هر دو مکتب فکری را نوعی شیادی می دانستند.

طرفداران این مکاتب و سایر مکاتب علوم انسانی و فلسفی شروع به نقد عقاید پوپر کرده و سعی کردند یا گزاره های خود را ابطال پذیر معرفی کنند و یا به نقد ابطال پذیری بپردازند. جدال پوپری ها و دانشمندان علوم انسانی دهه ها ادامه داشت. با وجود عدم غلبه کامل دیدگاه های پوپر بر همه علوم انسانی و اجتماعی، بیشتر دانشمندان و محققان پذیرفتند که این نظریه در برخی زمینه ها کارآمد است و ابطال پذیری به صورت محدود پذیرفته می شود. دانشمندان علوم انسانی و اجتماعی پذیرفته اند که باید قوانین و شاخص هایی برای سنجش گزاره ها و نظریات هر دانش و تحقیقی وجود داشته باشد تا محقق نتواند هر سخنی را زده و جلوی سنجش پذیری آن را بگیرد. این شاخص ها شرایط «ابطال» یک نظریه، گزاره و سیستم فکری را تبیین و مشخص کرده و اگر گزاره یا نظریه ای از این قوانین و شاخص ها عبور کند، رد شده و کنار گذاشته می شود.

یکی از شاخه هایی که رویکرد پوپر قادر است آن را مورد نقادی قرار دهد «سیاست» است. سیاست به جز اینکه یک رشته علمی است، یک فعالیت انسانی و مدنی هم به حساب می آید. با این حال، از آنجا که مهم ترین فعالیت اجتماعی انسان به حساب می آید، محلی است برای بروز و ظهور استدلال ها، خوانش ها، گفتمان ها و حتی مغالطات انسانی. برای سنجش فعل و نظر یک سیاستمدار خوب، باید نوعی مکانیسم وجود داشته باشد. نظریه پوپر در قلب این مکانیسم سنجش قرار می گیرد. این سنجش در تئوری و عمل متفاوت است.

در تئوری، اگر یک نظریه سیاسی نتواند حوادث آینده را «پیش بینی» کند، محکوم به شکست است. در عمل اما شرایط متفاوت است. اگر یک سیاستمدار نتواند به «وعده هایش» در یک شرایط مشخص و بازه زمانی معین، عمل کند، می توان گفت که شکست خورده و از «سیاستمداری خوب» به دور افتاده است.

دولت پزشکیان، وضعیت خیالی «دولت جلیلی» و فرار از سنجش

مباحث نظری فوق می تواند در مورد شرایط سیاسی کنونی ایران نیز به کار گرفته شود. دولت مسعود پزشکیان در حالی به قدرت رسید که تقریبا هیچ «وعده» مشخصی نداد و طرفدارنش نیز همانطور که خودش گفته، از بغض معاویه به او رای دادند، نه حبّ علی. این سیاست «دوری از وعده» اگرچه از یک جهت نو بود و به پیروزی پزشکیان کمک کرد (اینجا بخوانید)، اما از جهت دیگر، مانعی برای «سنجش» عملکرد دولت بوده است.

این نقصان از همان روزهای نخست تشکیل دولت، خود را نشان داد و با اعلام اعضاء کابینه بیشتر بروز کرد و احتمالا در روزها، ماه ها و سال های آتی نیز بیش از گذشته خود را در معرض نمایش بگذارد. این روزها که اسامی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم اعلام شده و بخشی از اصلاح طلبان موتلف پزشکیان به منتقدان او تبدیل شده اند، جناح راست و موافق پزشکیان شروع به دفاع از او کرده اند. از جمله دفاعیاتی که این روزها به خصوص در شبکه ایکس دیده می شود و به احتمال بسیار زیاد در ماه های آینده اوج بگیرد، تاکید بر این فرضیه است که اگر سعید جلیلی به روی کار آمده بود، کابینه ای به مراتب بدتر تشکیل می داد. این استدلال فرار از همان سنجش پوپری است که در بالا تبیین شد.

دولت پزشکیان وعده خاصی نداده که در صورت عدم تحققش در طول 4 سال، مورد نقد و سنجش قرار بگیرد. از سوی دیگر، طرفداران او «وضعیتی خیالی» را فرض می کنند و دائما تلاش می کنند وضعیت موجود را با آن وضعیت خیالی و تحقق نیافته بسنجند. وضعیت خیالی مورد نظر آنان «دولت جلیلی» است. این دولت خیالی محل ظهور بدترین سیاست ها و اقدامات است. هر فعل و سیاست بدی که در دولت پزشکیان انجام می شود با دولت فرضی جلیلی مقایسه می شود و در مقایسه با آن، «خوب» تلقی می شود. این دقیقا همان «ابطال ناپذیری» است که پوپر و طرفدارانش بر آن تاکید داشته و سعی می کردند آن را «سنجشی معتبر» برای تمام معارف بشری معرفی کنند. طرفداران پزشکیان با سیاست خود از این «سنجش معتبر» گریزان اند. آنها باید شفاف اعلام کنند که کدام «وضعیت» باعث می شود که دولت پزشکیان را دولتی بد و ناکارآمد بدانیم؟ کدام سیاست است که در صورت اجرا شدن، می تواند دولت چهاردهم را از مشروعیت و اعتبار بیندازد؟ تا چه زمانی می توان از طریق یک وضعیت خیالی به نام دولت جلیلی، از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد و از «سنجش» گریخت؟ دولت جلیلی که هرگز به وجود نیامده، چه ویژگی هایی دارد؟ چرا این ویژگی ها را به آن نسبت می دهید و بر چه مبنایی آن را بدتر از دولت واقعی پزشکیان می دانید؟

اینها پرسش هایی است که طرفداران پزشکیان با گریز از پاسخ به آنها، از سنجش می گریزند.

منبع: خبر فوری
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 85
  • ناشناس
    7

    شلوغش نکنید اداره کشور و مردم ایرن راحت ایت کاری با سیاست و درآمد و هزینه های ملی ندارند و کسی پاسخگو و مطالبه گر نیست مثل ۴۰ سال قبل اداره خواهد شد قدرت رییس جمهور هم محدود و در حد تامین نیازهای اولیه مردم مثل برنج هندی و گوشت و شکر برزیل و اقلام چینیست شاد باشید و با نظر پوپر و علمی نسنجید همین که هست

    نظرات شما -
    • Z
      4

      واقغا اينطور است جليل خليل فرقي با هم ندارند

    • غلام
      0

      «زین کاروانسرای بسی کاروان گذشت , ناچار کاروان شما نیز بگذرد》

  • سیدحمزه
    2

    باسلام من که رای ندادم ولی خود شما نبودید که تمام قد از پزشکیان حمایت کردید؟
    البته هنوز دولت اول کار انشاالله که بتونه اقتصادُ درست کنه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      من هم وخانواده رای ندادیم ۲۰درصدرای دادند

  • ناشناس
    12

    متاسفانه آقای پزشکیان در مناظره ها فقط می گفت اگر جلیلی رای بیاورد اینگونه می شود و از او یک هیولا ساخته بودند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      دوروغ نمی‌گفت دولت جلیلی ادامه رئیسی کم ترین ضررش به کشور وارد کردن ده میلیون افغانی حالا فروش نفت خام با یک سوم قیمت به چین ووووو بماند

    • ناشناس
      6

      وزارای که انتخاب کرده همه دزد واختلاسگرهستند

  • ناشناس
    3

    وجود وعده و هدف گذاری برای آن از بی هدفی بهتر است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      باسرپرست وزراتخانه هارو اداره میکرد بی وجوده

  • چای دبش باغ ازگل
    25

    شانزده میلیون از مردم ایران ب پزشکیان رأی داد فقط ب دلیل اینکه جلیلی و دارو دسته فاشسیم او چهار سال مردم آزاری نکنند!!! پر واضح بود که پزشکیان اراده ای از خود ندارد حتی برای چیدمان کابینه دولت چهاردهم!!! همین که فاشسیم چهار سال دیگر حکومت نمی‌کند و دستش از کاسبی فیلترینگ و کاسبی تحریم های معیشت خانوارهای ایرانی کوتاه شده بسی جای خوشحالی دارد!!! حتی اگر یک مجسمه هم در مقابل جلیلی قرار گرفته بود مردم ب مجسمه رأی می‌دادند!!! جلیلی تنفر انگیز ترین فرد در ایران زمین است از نظر بنده!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      12

      مومن نصف وزارش واس کابینه هم فکر جلیلی هست فاجعه هست من ک پشیمانم از رای بهش شکر خدا ظریف و آذری جهرمی رفتن تا گردن اونا نیفته فاجعه

    • ناشناس
      0

      واقعا تو کارمند کامنتگذار یکی از ارگانها هستی!!! در هر خبری یه چیزی باید بگی. اگه کامنت نذاری کسی باهات کاری نداره، کامنت کذاشتن اجباری نبست عزیر.

    • چای دبش باغ ازگل
      0

      ب ناشناس ۰۱/۵۱ چهار شنبه ساعت ۲بامداد از پای منقل و شیره و تریاک‌کشی که کامنت نذاشتم خوشگله!!! مطمئن هستم ۴۸ ساعت دیگه ب هوش می‌آیی که خمار هستی حال خواندن کامنت ها را نداری!!!

  • ناشناس
    2

    چرای ان این است ،،،یک دسته اصلاح طلبند که با وزیرانی که اتهامات و دروغهایی را به اصلاحات نسبت میدهند بدند ،و دسته ای دیگر از حزب وزیر پیشنهادی متنفرند و عامل بدبختی ایران میدانند و اما این ها کسانی هستند که تندرو ند و وزیر نیستند و فقط مردم را میکوبند .

  • ناشناس
    8

    دكتر پزشكيان بايد ليست وزيران معرفي شده به مجلس را پس بگيرد وليست جديد بدهد ،والا شكست را بپذيرد وكنار بكشد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      پزشکیان ابروی تبریز وترکهاروبردی بی وجود

  • ناشناس
    10

    ایران به زودی از زیر یوغ تندروها خارج خواهد شد خیلی دیر نیست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      چه کسی می خواهد ایران را از یوغ تمامیت خواهان برهاند!؟
      مردم!! مردم ایران یا خوابند یا مرده اند!!!!!!!

  • سعید
    8

    پزشکیان وعده های انتخاباتی داد وعده استفاده متخصصان و جوانان در کابینه وعده برجام وعده رفع فیلترینگ و جمع کردن طرح نور و گشت ارشاد و... از همه مهمتر وعده داد راه دولت دوم خاتمی بره ولی با این انتخاب وزیران نظامی و امنیتی و انتخاب وزرای ریسی و آدم های قالیباف دنیا مالی و مومنی و حداد عادل وزیر آموز پرورش کاظمی این کابینه نشانگر هیچ تغییرو اصلاح نیست ادامه راه دولت ریسی میده بازنده اصلی ما مردم بودیم فریب خوردیم به پزشکیان رای دادیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      این ها که گفتی وعده نبود تلویحا موافق نبود،،باید برای هر وعده برنامه هم داشته باشی گشت ارشادزیرمجموعه دولت نیست ،رفع فیلترینگ با شورای فضای مجازی و قانون مجلس امکان رفع دارد،پس بدون برنامه آمد مردم هم بدون برنامه وتفکربه او رأی(25درصد) دادند
      شکننده ترین دولت بعد از انقلاب روی کارآمده

    • اشنا
      5

      ناراحت نشو بعوض عراقچی را داریم که طاق به طاق زده. البته دنیا مالی بسیار بهتر از بقیه هست از نظر کاری و تجربه اینهم در نظر بگیرید که ۴ تاشون از خودش نیست ولی بقیه بد هم نیستند زیاد سیاه نمایی کار را مشکل میکنه. چرا همیشه شدیم منفی؟

    • ناشناس
      4

      خوب میدونست گشت ارشاد و غیره دست دولت نیست و نهاد دیگه ای هست چرا وعده داد

  • ناشناس
    2

    اصولگریان تقریبن تمام پستهای انتصابی را در اختیار دارند...زمانی هم که دولت دستشان بود شروع به خالص سازی کرده بودند...حالا که فضای دیگری بر دولت حاکم شده مدام شعار دولت وفاق ملی می دهند و منظورشان این است که پستهای کلیدی کابینه باید همچنان دست اصولگریان باشد....ظاهرن آقای پزشکیان هم به حداقل اکتفا کرده و تسلیم اوامر اصولگریان شده و برای حضور کسی در کابینه پافشاری نکرده و خط قرمز نذاشته...
    تا اینجا قبول...پستهای کلیدی وزارت کشور و اطلاعات و آموزش و پرورش برای اصولگریان و چند تا وزارت هم مانند ارشاد و ارتباطات و امور خارجه دردست اصلاح‌طلبان است... مشکل اینجاست تجربه نشان داده اصولگریان حتا همین چند وزارت نیم بند در دست اصلاح‌طلبان رو هم تحمل نخواهند کرد و به مرور آنها را ساقط خواهند کرد... در واقع در امور سیاسی اصولگرایان اهل بده و بستان نیستند و فقط قبضه می کنند...
    به زودی خواهیم فهمید که به پزشکیان فضای تنفس حداقلی خواهند داد یا همین دولت نیم بند اصلاح‌طلبی را هم فلج خواهند کرد...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      باید در شورای نگهبان،مجلس خبرگان،مجمع تشخیص،صدا و سیما،فرماندهان نظامی و انتظامی و امنیتی،تولیت ها،بنیادها و بنگاه‌های اقتصادی جور و واجور وابسته به انها، ،و مقامات ارشد قوه قضاییه،.........هم دولت وحدت ملی تشکیل بشه و حداقل بیش از ۸۰ درصد اعضای نهادهای فوق بایستی از نیروهای اصلاح طلب،تحول خواه و میانه رو باشند،تا مدعی نمایندگی مردم را بنمایند،چون الان بیش از ۹۰ درصد مردم جز تحول خواهان هستند و وضع موجود را به شدت رد و قبول ندارم......یا فقط دولت وحدت ملی را برای کابینه نیم بند و بدون اختیار می خواهند؟؟؟؟یعنی این مقامات انتصابی می خواهند همین ۱۰ درصد اختیارات را هم در دست بگیرند....۹۰ درصد اختیارات که همیشه در دست آنها است و با هیچ انتخاباتی هم عوض نمی شوند و قدرت را به نمایندگان واقعی و اکثریت خاموش ملت نمی دهند،....ولی انشاالله به زودی نوبت به ملت هم خواهد رسید،به زودی

    • ناشناس
      1

      وزرایی که مسوول اب نان مردم هستند به دولت داده اند،تا سیبل انتقاد حکومت و مردم شوند،مثل حزب الله در لبنان،ولی بقیه وزرای مهم مال خودشان است مثل اطلاعات،اموزش،وزیر کشور و....خیلی معامله خوبی است،؟؟؟؟چرا حکومت و مقامات انتصابی نمی گویند وزیر اقتصاد برا ما وزیر کشاورزی برا ما، وزیر صنعت برا ما،چون این وزارتخانه ها مسوولیت دارند و کارشان قابل سنجش و اندازه گیری است،پس می‌روند سراغ وزرایی که هم قدرت دارند ولی پاسخگو نیستند

  • ناشناس
    7

    احسن،خیلی جالب بود،دستتون درد نکنه،سایت مردمی و وزین،همیشه سبز و پاینده باشید

  • ناشناس
    3

    مردم ایران !، این که چه کسی رئیس جمهور بشود اصلا مهم نیست .سیاست های کلی وجود دارد که از جایی دیگر دیکته می شود و حکومت مامور اجرای آن است و دولت ها نقش نمایشی دارند . نصر من الله و فتح قریب

  • سید محسن موسوی
    14

    بسمه تعالی
    واقعا انصاف بدهید پزشکیان شبیه دیو است یا جلیلی
    خدا را شکر پزشکیان اصلاح طلبان را دور زد و خیلی از وزرا عدالت خواه و متدین هستند
    اگه اصلاح طلب بودند که بازار اختلاس دروغ راه می افتاد

    نظرات شما -
    • J
      0

      وزیر پرونده اختلاس چای دبش اصلاح طلب بود ؟؟ اصلا از اول انقلاب هر کسی که اختلاس کرده ( از هر طیفی ) مگه عیر از خودی ها بوده ؟ مگه کراواتی بوده ؟ همشون خدا رو شکر یا سابقه جبهه داشتن یا سابقه مبارزات انقلابی ، یا عکس با چفیه داشتن یا جای مهر روی پیشونی

  • الف
    7

    حسن جلیلی اینه که درون و برونش یکیه و آدم تکلیف خودشو باهاش میدونه.

  • درگوشی
    3

    پزشکیان بعد از انتخاب کلا وا داد و رنگ عوض کرد .پس برای حرفای قبل انتخاب الفاتحه.

  • ناشناس
    3

    نسخه لیبی در دستور کار کشورهای غربی قرار گرفته با بیانیه دیروز درباره حمایت از اسراییل از سوی دولتهای انگلیس آلمان ایتالیا آمریکا میتوان نتیجه گرفت که یک حمله گسترده در پیش است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ایران بدین حال بهترین جیفه است برای همه دنیا بجز خودش وملتش !!

    • غیر قابل نشر
      0

      من بی سواد فقط میدونم اگه قرار بود تحول مثبتی صورت پذیرد این تاج افتخار نسیب پزشکیان نمیشد .ادمای شارلاتان زیاد بودند بربایند .

  • ناشناس
    6

    رای به پزشکیان رای به بدتر نشدن شرایط بود نه به بهتر شدن آن پس نیاز به هیچ وعده ای نداشت ومصداق ما را به خیر شما امیدی نیست شر نرسان

  • م
    2

    انگار اون شصت درصد مرحله اول و پنجاه درصد مرحله دوم رو یادتون رفته، اونا از همه قوی ترن

  • ناشناس
    12

    جلیلی بود الآن با اسرائیل در حال جنگ بودیم مملکت با تندروی به جایی نمی رسه ترامپ هم به پزشکیان سیگینال مثبت داد گفت کار بدی با ایران نمی کنم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      خخخخخخخخ
      همین طوری به جلیلی تهمت زدید
      پزشکیان اومد جنگ شده با اسرائیل برادر

  • ضیا
    1

    این سیاه بازی ها همش به خاطر این هست که مجلس وزرای پیشنهادی رو تایید صلاحیت کنه .

  • استاد دانشگاه
    7

    با سلام و عرض ادب اگر چه نکاتی که مطرح کردید از منظر فلسفه علم و نقد دیدگاه پوپر جای بحث بسیار دارد اما جای آن اینحا نیست چون شما یک سایت تخصصی نقد آرا و دیدگاه های علمی و فلسفی نیستید و مخاطبان شما هم سنخیت فلسقی و پذیرش چنان مطالب سنگینی را ندارند. لذا فقط در توجیه و اعلام چرایی چنین فزضیاتی در نزد طرفداران پزشکیان نکات و انتقاداتی را بیان خواهم کرد. ابتدا به ساکن عرض کنم که با نیم نگاهی به تئوری اسناد انسان موجودی قیاسی و قیاس محور است یعنی فطرتاً باور پذیری انسان بر مبنای قیاس و مقایسه است که میان خود و نمونه ها یا سوژه های دم دستی موجود در محیط پیرامون خود انجام میدهد بنابراین نقدی بر این مقایسه بین دو وضعیت موجود و خیالی قابل پذیرش نیست این از چراغ اول.
    چراغ دوم: فرمودید که طرفداران پزشکیان یک دولت خیالی از آقای جلیلی مد نظر دارند و هر فعل بدی از دولت کنونی پزشکیان را با افعال احتمالی از دولت جلیلی مقایسه میکنند. در مورد این نکته باید گفت بر اساس شواهد و شباهت ها و قرابت های موجود میان خاستگاه فکری سه دولت احمدی نژاد (فقط دوره اول) مرحوم رئیسی (سه سال مخصوصا دو سال اول) و دولت احتمال قریب به یقین در همین راستا و یکدست آقای دکتر جلیلی و اینکه بنیاد فکری هر سه دولت مذکور بر پایه اصول گرایی و تفوق متعصبانه ایدئولوژی مذهبی بر ماهیت آزادی انسانی و تندروی محض متضمن بر محدودیت های شدید رفتاری برای مردم و سلب هر چه بیشتر آزادی های اجتماعی آنان است لذا انتظار مردم کف جامعه از دولت آقای چلیلی انتظار نابجایی نبوده و نیست!! کما اینکه حضور بسیاری از افرادی که مردم آنان را متعصبان مذهبی و مدافعان سلب آزادی های اجتماعی مردم می شناسند در کنار آقای جلیلی بر این موضوع دامن زد.
    چراغ سوم: فرمودید دوری از وعده» اگرچه از یک جهت نو بود و به پیروزی پزشکیان کمک کرد، اما از جهت دیگر، مانعی برای «سنجش» عملکرد دولت بوده است. در جواب باید گفت اتفاقا این از نقاط قوت سیاست گذاری اجرایی دکتر پزشکیان است ایشان اگر چه نماینده مجلس و وزیر بهداشت بوده اند اما خودشون واقفند که تخصص سیاسی ندارند اما از آفت های وعده درمانی که تز کاربردی و غالب دولت های قبلی چه اصلاح طلب چه اعتدالی چه اصول گرا و چه اصطلاحاً دولت خدمت بوده کاملاً آگاه بوده و هستند. دولت آقای پزشکیان وعده ای نداده ضمن اینکه هنوز به تشکیل واقعی کابینه و مرز زمانی سنجش نتایج عملکرد وزرا نرسیده ایم لذا قصاص قبل از جنایت نباید بکنیم اما بطور مثال دولت مرحوم رئیسی علاوه بر کوبش شدید دولت های قبل مخصوصا مخصوصا روحانی، در هر سنخنرانی و همایش و جلسه، مدام وعده های زیاد و باید درمانی های متعددی را انجام می دادند که تقریبا هیچکدام نه توسط مجریان و بعضاً مردم تمکین شد و نه به حقیقت پیوست. در مورد دولت خیالی آقای جلیلی اگر چه دولت خیالی ایشان بسان هندوانه دربسته ای بود اما بواسطه اصل تعمیم پذیری و قرابت فکری با دولت های جناح راست و اصولاً مردم گریزان، مردم احتمالات قریب به وقوع قوی ای در مورد عملکرد دولت تندروی ایشان در ذهن داشته و هنوز هم دارند. ضمناً در حال حاضر هیچ عمل بدی از دولت پزشکیان سر نزده نه نتیجه بدی گرفته اند نه تصمیم بدی که فضای روانی جامعه را تحت تاثیر قرار دهد اتخاذ کرده اند نه دولتی را کوبیده اند و نه تقصانی را به گردن کسی انداخته اند اما در مخافل رسانه ای اگر برخی کارشناسان در مقابل انتقادات به چینش کابینه قیاسی با دولت خیالی جلیلی انجام می دهند ظرفا برای دعوت به صبر مردم است و مصرف تبلیغاتی و روانی دارد و خود آقای پزشکیان بدرستی هیچ مقایسه گوشزدانه ای انجام نداده اند بنابر این کجا فرار از سنجش صورت گرفته است؟ انتقاد پایگاه رای آقای پزشکیان به چینش کابینه که خود بنده هم ملاحظاتی بر آن دارم و اعتقاد دارم نباید از کالبد تندروی و طرفدار محدودیت های اجتماعی (نه اصولگرایی چون اصولگرایی مکتب تندروی و محدودیت و تمامیت خواهی نیست) احدی در این چینش ها وجود داشته باشد و البته باید تلاش شود نیروهای بیشتر جوان و ناشناخنه معرفی شوند تا گردش نخبگانی بوجود آید. لذا همانطوریکه برداشت میشود انتقاد مردم و نارضایتیشان انتقادی صرفا درون پایگاهی است و به مخالفان و طرف مقابل ربطی ندارد.
    امیدوارم که نکات عنوان شده تا حدودی روشنگری کرده باشد. مردم رنجدیده اما آگاه ایران بی صبرانه و البته موشکافانه منتظر معرفی و اعتماد نمایندگان به کابینه جدید و شروع فصل دیگری از تعهد اجتماعی و بهبود و توسعه در همه زمینه ها و گشودن باب ارتباط صحیح و بدور از تنش با جهان پیرامون هستند

    نظرات شما -
    • برو بزا باد بیاد
      0

      متن کپی پیست میکنی استاد !؟
      خودت حال خوندنش رو داری ؟!

    • ناشناس
      1

      خلاصه بنویسیم اینا مردم را گوسفند هم حساب نمی کنند

    • اشنا
      0

      این اقای عبدی نظراتش را باید در دانشگاه و مجالس اکادمیک ارائه دهد. اینکه میگویند و مینویسند در فهم روسای جمهوری که میگه من یهو ۸ درصد پیشرفت میکنم و اون میگه اگر نکردی اعدام باید بشی نیست و درکی از این مطالب ندارند. ما هنوز که هنوزه در خصوص بورس نمیتونیم بفهمیم عین پزشکیان که بورس چکار میکند و مکانیزم اون چگونه هست. شما بهتره ساده و روان و عامیانه در رسانه مردمی بنویسید. سنگینه مطالبتون مردم که زیاد مثل شما پوپر و فروید فلان نمیشناسند

    • چای دبش باغ ازگل
      0

      استاد دانشگاه شما تشریف بیاورید جلوی دادسرای عمومی تهران عریضه نویسی کنید قول میدم خیلی سریع صاحب خانه مغازه و خودرو میشی!!!

  • ناشناس
    4

    این دیو که میگن اصلا در مقابل مردم هیچی نیستن مردم اراده کنند بزرگترین دیو را به خاک سیاه میکشانند

    نظرات شما -
    • چای دبش باغ ازگل
      1

      مردم تو سری خوری هستیم باورکن و هیچ رحم و مروتی نسبت ب خودمون نداریم!!!

  • یک نفر
    0

    دیگه فایده ای ندارد!؟

  • حمید
    0

    بس کنید دیگه شما هم گندش را در آوردید بس کنید خود شما خبرگزاری ها از همه بدتر هستید این تیتر زدن ها و این تحلیل ها در این موقعیت حساس مزخرفاتی است که شما دارید دامن می زنید وگرنه مردم گرفتار مشکلات خودشان هستند آتش بیار معرکه نشوید بس کنید

  • نمازی
    3

    همان طور که بارها گفتم ریس جمهور در ایران هیچ کاره است

  • ناشناس
    0

    درموردربادربانک نظرتون چیہ اعلان جنگ باخداست

  • ناشناس
    8

    ما به دکتر پزشکیان اعتماد داریم و خیالمان آسوده است و ایشان چنانچه مانعی سر راه تحقق اهداف متعالی شکوفایی ایران مشاهده کردند حتماً با مردم در میان خواهند گذاشت .

  • ناشناس
    2

    چ دیوی والا کابینش در حد دولت سوم احمدی ن و رییسی هست در حدی ازش روی گردان شدم که دوست دارم فقط جلوش سنگ بندازن امثال جلیلی بعید م کاری باهاش داشته باشن چون رسماکابینه دولت احمدی ن هست

  • ناشناس
    2

    وقتی وزیر ورزش پیشنهادی به رقیبش رای داده با داغونترین دولت روبرو هستیم حیف از رای که بهت حواله دادم پشیمانم آدمی ک نتونه از عاملین رایش حمایت کنه فاتحه

  • بازنشسته
    3

    دیو در قصه ها بود .جلیلی را می شود با برخورد مناسب در زمان مناسب البته نه فیزیکی در هم کوبیده . شاه پر جلیلی چیده شود دیگر قابلیت پرواز ندارد .مثل داشت محسن و ضمنا نقد و انتقاد اگر با انتقام نباشد شیرینی کار است.

  • استاد علوم سیاسی هستم‌
    0

    اصلا قرار نبود تحول ۶ ریشتری بشه برنامه این بود که هست و داره ریل گذاری میشه دولت سایه و سایه ها فعالند

  • هم وطن
    3


    چرا میگین وعده ندادن ؟
    گفتن همه تلاششون را برای رفع تحریم ها ، فیلترینگ و طرح نور خواهند کرد
    این که چه وزرا و همکارانی را انتخاب میکنن ،حق ایشونه. ایا شما به همه شرایط و محدودیت ها واقف هستین؟
    به اندازه کافی دشمن داخلی و خارجی برای این دولت وجود داره و خطر جنگ هم هست، بگذارین کارشون را شروع کنن ، اگه نتیجه ای حاصل نشد ایشان را بکوبید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      شما چی فکر کردی؟ اصلا ادرس را غلط دادن شما تحت تاثیر تبلیغات منفی رسانه ای قرار دلری!!

  • ناشناس
    0

    کی قراره حمله کنید

    نظرات شما -
    • چای دبش باغ ازگل
      1

      بعداز واریز سود مرحله سوم سهام مردم حمله می‌کنند چونکه نمی‌خواهند مدیون مردم باشند!!!

  • ناشناس
    5

    من به آقای پزشکیان رای دادم
    بعضی از وزرا شاید از نظر من قابل قبول نباشن
    ولی به ایشان اعتماد دارم و براشون آرزوی موفقیت میکنم

  • Mahan
    1

    دکتر اگر نمیتوانید و یا نمیگذارند شما کار کنید،سریعا با اعلام موضوع استعفا دهید،اگر به قران و نهج البلاغه اعتقاد دارید

  • ناشناس
    3

    جلیلی بطور نامحسوس دخالت میکند وپزشکیان را وادار به قبول خواسته هایش میکند وپزشکیان هم اصلاح طلبان را فدا میکند

  • ناشناس
    12

    هرکس بگوید کودک غزه به من ربط ندارد پدرسوخته است .یک عکس دیدم بچه یک ساله زیبا آنقدر چهره معصوم با چشمان باز مرده بود ‌.لعنت به پیروان اصول شاد عیاشی که اینجا هم هستند که احساسی بودن را. به سخره می گیرند و خود سنگدل اند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      هر کیم بگه شروع کننده این جنگ خانمانسوز اسراییله هم پدر سوختس وهم....

    • ناشناس
      2

      به درک کودک را خدا آفریده خودش هم جوابش را بده ما وزیر وکیل کسی نیستیم لبنان سوریه یمن و غزه و عراق تا آخر دنیا همینجوریه

  • ناشناس
    4

    هیچ تفاوتی بین جلیلی و پزشکیان نیست هردو از یک جنس هستند و اعتقادشو همسو است
    ولی مردم ایران هیچوقت با دید باز انتخاب نکرده اند و نخواهند کرد ....
    هرگز این ملت خیرو شر خودشو تشخیص نداده
    نمونه بارزش کشتن امیر کبیر و راه افتادن دنبال میرزا اقاخان نوری

    نمایندگان
    و رییس جمهور با ید از بستر احزاب برخیزند
    حزب باید خط و مشی و مرامنامه و اساسنامه داشته باشد ....

  • ناشناس
    2

    روزهای خوشحالی طرفداران جلیلی و ناراحتی طرفداران اصلاح طلب.الان باید بر عکس بود.باز هم به یک روش جدید گول خوردیم.بازی دادن به معنای واقعی.خب سیاست همینه و مردان سیاست هم همین قدر راستگو هستن.

  • بازنشسته
    3

    دولت نفاق ملی از همین حالا مشخص شد پزشکیان داتتش منافق گونه است طریف و دیگر بچه های اصلاحات خیلی برات زحمت کشیدن دستت درد نکنه دنیا خیلی کوچیکه مسعود جان

  • گیلانی
    6

    میگن در زمان حضرت عیسی انسانی فرار می کرد گفتن از چی فرار ی کنی گفت از انسان ...
    نمی دونم ما به کجا فرار کنیم از دست شماها
    تف تو اون دنیایی که جلیلی بشه هیولا و شما فرشته.

  • ناشناس
    2

    مخالفین آقای پزشکیان و سایبریا جمع شدن و
    میگن ما به شما رای دادیم ، پشیمانیم
    جمع کنین این بازیارو

  • مهدیان
    3

    اگر به جای پزشکیان حتی یک تکه چوب بی تحرک هم سر کار می آمد یقین بدانید از دولت خشک و واپسگرایی چون دولت جلیلی بهتر بود ، این که دولت جلیلی هم سوار بر گرده ملت نشد واقعا جای شکر دارد.

  • ناشناس
    2

    جلیلی خان ول کن پزشکیانرا بذار کارش را بکند

  • ناشناس
    2

    هنوز روزهای خوب سپری می کنیم، کمی شکیبا باشید

  • ناشناس
    1

    البته فراموش نشود که موجودات سمی وزهر آگین زیان آور برای کشور کم نداریم که جلیلی یکی از شناخته شده های آن ها ست ،چه کس یا کسانی در اندیشه ی حفظ وبقای ایران و اعتلای آن است ؟؟

  • شفیعی
    2

    جوانان بیکارند بازنشسته ها را بکار می‌گیرند این هم ازپزشکیان به فهم خودتان شک کنید همانطور که با ترس از جنگ ودیوارکشی مردم نا آگاه رافریب دادید این مرتبه هم از جلیلی

  • اسی
    0

    دیو چو بیرون رود فرشته درآید دیز

  • م
    0

    یعنی ۲۵ درصد مردم اینگونه هستند چرند گفتی نگو وننویس ملت به تو و امثال تو میخندند

  • علی
    0

    سلام، بیشتر بیانیشید

  • محمد
    0

    چقدر بی وطنهای تندرو از آدمهای وطندوست بدشون میاد / نقدم نظرات جهت دار و اختلاف انگیزه

  • ناشناس
    0

    مدیریت کشوردبصورت کمیته امدادی و یارنه ای بدون رفاه و آینده جوانان کار سختی نیست و نیاز به طرح علمی و مقایسه با روشهای حکمرانی کشور های پیشرفته سخت نیست زیاد نگران نباشید با همون فرمان و تفکر اداره خواهد شد فقط یک‌نفر درامد ارزی و نحوه هزینه اینها رو در طول مدت ۲۰ سال اخیر بپرسد و یک نفر هم جواب دهد با اجازه کدام ملت هزینه کردید و کشور را ورشکست و مردم را سر افکنده کردید و حاصل دفن درامد ملی چی بود

  • اشکبوس
    0

    هنوز که کار دولت شروع نشده
    در ضمن هر چی هم باشه بازم دولت پزشکیان از اون جلیلی بهتر خواهد بود

  • بی نام
    0

    خجالت بکشین با این سر تیترتون

    دیو خودتونو هفت جدتونه

    حالا اینو بزارین

  • ناشناس
    0

    اتفاقا ترس از دیو جدی است چون این فرد عملکرد خودش رو قبلا در سمت مذاکره کننده ارشد و رئیس دولت سایه در دولت رئیسی نشون داده و اطرافیانش هم که رسایی، نبویان و ثابتی و ... که مشخصند

  • سید محمد
    0

    امید وارم تیم اقای پزشکیان به او وفادار واوهم بهعهد خود بامردم وفادار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد