چرا وجود ظریف برای دولت پزشکیان حیاتی است؟

ظریف هیچ عداوتی با دولت پزشکیان ندارد و همان‌طور که بعدتر نوشت: «پیام دیشب به‌معنای پشیمانی و یا ناامیدی از دکتر پزشکیان عزیز نیست؛ بلکه به معنای تردید در مفید بودن در معاونت راهبردی است».

چرا وجود ظریف برای دولت پزشکیان حیاتی است؟

محمدجواد ظریف از معاونت راهبردی دولت استعفا داد؛ اتفاقی که بسیاری را متعجب کرد. او پس از ارائه لیست وزرای پیشنهادی دولت به مجلس در متنی نوشت: «از ۱۹ وزیری که امروز معرفی شدند، سه نفر نامزد نخست، شش نفر نامزد دوم یا سوم و یک نفر نامزد پنجم کمیته‌ها و یا شورای راهبری بودند... البته از نتیجه کار خود رضایت ندارم و از این‌که نتوانستم به شکل شایسته‌ای نظر کارشناسی کمیته‌ها و حضور بانوان، جوانان و اقوام را آن‌گونه که که وعده داده‌بودم به نتیجه برسانم، شرمنده‌ام...».

آن طور که برداشت می‌شود، ظریف از رفتار و تصمیمات برخی افراد درون دولت و چیدمان کابینه رضایت ندارد؛ به ویژه آنکه تعدادی از وزرای پیشنهادی همان‌هایی هستند که در دولت سید ابراهیم رئیسی هم حضور دارند و همین موضوع باعث شد علاوه بر ظریف بسیاری از اصلاح‌طلبان هم نقد‌هایی را نسبت به انتخاب وزرای پیشنهادی مطرح کنند.

محمدجواد ظریف در پایان متن استعفایش گفته است که ادامه مسیر برایم در دانشگاه رقم خورده است.

بر کسی پوشیده نیست که حمایت محمدجواد ظریف از مسعود پزشکیان یکی از مهم‌ترین دلایل جذب رای‌های تحریمی بود. ظریف در ایام انتخابات هر آنچه در دست داشت، در اختیار پزشکیان قرار داد تا هم کشور در مسیر بهتری نسبت به گذشته قرار بگیرد و هم جلوی پیش روی تندرو‌ها گرفته شود. برخی در ایام انتخابات می‌گفتند که ظریف نقش چهره‌ای رئیس‌جمهورساز را ایفا می‌کند، زیرا او هم به صفت شخصی دارای سرمایه اجتماعی بالایی بود و هم آنکه سابقه کاری‌اش نزد مردم به عنوان یک نیروی متخصص مقبول بود. پزشکیان در نهایت توانست رأی بیاورد و به محض پیروزی در انتخابات، ظریف را به عنوان رئیس شورای راهبری برای انتخاب وزرای پیشنهادی تعیین و پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف هم او را به عنوان معاون راهبردی دولت برگزید.

حالا ظریف به دلیل برخی تحولات داخل دولت و کنش برخی افراد و همچنین نقد‌هایی که خود به انتخاب برخی از وزرای پیشنهادی دارد، استعفا داده است؛ همان نقد‌هایی که اصلاح‌طلبان هم ابراز می‌کنند. نقد‌هایی که دلسوزانه به نظر می‌رسد.

از جمیع این نکات چنین بر می‌آید که ظریف هیچ عداوتی با دولت پزشکیان ندارد و همان‌طور که بعدتر ظریف نوشت: «پیام دیشب به‌معنای پشیمانی و یا ناامیدی از دکتر پزشکیان عزیز نیست؛ بلکه به معنای تردید در مفید بودن در معاونت راهبردی است». متن پیام‌های ظریف نشان می‌دهد او همچنان دغدغه‌مند آینده دولت چهاردهم است؛ دولتی که در برپایی‌اش خودش سهم ویژه‌ای داشته؛ بنابراین به نظر می‌رسد حفظ او در دولت یکی از مهم‌ترین ضرورت‌هایی مسعود پزشکیان باشد به دو دلیل مهم: نخست آنکه در نبود ظریف حتما بخش قابل توجهی از سرمایه اجتماعی دولت فرومی‌ریزد و امیدواران به دولت پزشکیان ناامید می‌شوند؛ به ویژه با ترکیب کابینه پیشنهادی کنونی. از طرفی پزشکیان علاوه بر آن‌هایی که رأی دادند باید دل آن بخشی از جامعه را هم به دست آورد که رأی ندادند؛ همان‌طور که خودش نیز در مناظره‌های انتخاباتی بیان کرده بود. با این شرایط او نه‌تن‌ها نمی‌تواند صدای ناراضیان و تحریمی‌ها باشد بلکه همان سرمایه اجتماعی‌ای که پای صندق آمدند را هم از دست می‌دهد. حتما حضور ظریف می‌تواند دولت را از این جهت تقویت کند.

دومین مسئله آن است که حضور ظریف جلوی پیش‌روی تندرو‌ها در دولت و تحمیل خواسته‌هایشان بر بدنه دولت را می‌گیرد. ظریف نشان داده است اهل تسامح نیست و بر سر اصول کلی ترسیمی می‌ایستد. اکنون اصولگرایان به شدت چشم دوخته‌اند تا دولت پزشکیان را به تسخیر خود درآوردند؛ همان‌طور که گفته می‌شود در لیست وزرای پیشنهادی هم سهم خود را دریافت کرده‌اند. نبود ظریف بزرگ‌ترین موهبت به آن‌ها به ویژه رادیکال‌هایشان است تا به تدریج بر دولت پزشکیان که ماحصل رأی سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان سوار شوند. پزشکیان در این شرایط می‌تواند با برگرداندن ظریف به دولت جلوی هرگونه مخاطرات اینچنینی آینده را بگیرد.

منبع: انتخاب
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • ناشناس
    5

    ديگه دكتر ظريف گول نمي خورد ،برگشت امكان پذير نيست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      دقیقا ایشان اینهمه کار کارشناسی برای انتخاب وزیر ولی پزشکیان کار دیگری کرد یعنی
      «من، ظریف بی فایده هستم»
      پس کابینه جای شخصی بی اثر نیست بگذارید آنها که کابینه را انتخاب کردند جای خودشان بنشینند

    • ناشناس
      0

      متأسفانه رئیس جمهور دکتر پزشکیان با اقدامات نسنجیده خود دکتر ظریف را به عنوان سپر بلا و سیبل تیرهای پرتاب شده به سمت دولت خود قرار داده است! دقیقاً شبیه ضرب المثل"به نام ما به کام دیگران"!

  • ناشناس
    5

    آقاي دكتر پزشكيان برو كنار،،، تا دكتر جليلي بشود رئيس از شما هم بهتر است وهم اركان قدرت با او هستند

  • مهدی
    1

    برگشت ظریف نه تنها کمکی به پزشکیان نمی کند بلکه همین اندک محبوبیت ظریف را هم از بین می برد !

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      بدون شک آقای دکتر ظریف باید با قدرت برگردد تا وعده هایی که به مردم وطرفدارنش داد عملی کند

  • ناشناس
    3

    اصلا مهم نیست.همه سران این مملکت سر و ته یک کرباسند.

  • نامید ازآینده
    3

    افقط ظریف می تواند دولت پزشکیان رانجات بدهد درآین شرایط بد وسلام تندروها باعث بدبختی مردم وجامه هستند

  • ناشناس
    3

    ظریف بمان

  • ناشناس
    5

    اینم برا ما رئیس جمهور نمیشه فقط در حد مترجم نهج البلاغه هستش از خودش اختیاری نداره فقط بخاطر ظریف رای اورد

  • ارسلان دولتخواه
    3

    دکتر ظریف وافعا یک انسان وظن پرست ودلسوز مردم است ولی متاسفانه فعلا رانتی ها ومافیای املاک ومستغلات وافراد گذشته نگروحفظ وضع موجود برسرنوشت ملت وکشور حاکم هستند

  • ناشناس
    1

    من فقط بخاطر ظریف به پزشکیان رآی دادم که فکر میکردم دکتر ظریف میشه وزیر خارجه و گفتگوها با آمریکا شروع میشه و تحریمها برداشته میشه بخدا ۴ سال دوره اول روحانی تورم بسیار کاهشی شد رشد اقتصادی خیلی بهتر شد قیمت سکه که سال ۹۰ به ۱۵۰۰ رسید دوره اول روحانی حتی به ۷۵۰ رسید ولی دور دوم چوب لا چرخ دولت روحانی گذاشتن و حتی با برگشت بایدن بعد از ترامپ که اماده بود برای بازگشت برجام تندروها و دولت سایه مانع ازین شد ما به امید بازگشت ظریف به پزشکیان رای دادیم اگه تحریمها ادامه داشته باشه پس چه فرقی با دولت رئیسی داره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خود شخص آقای دکتر ظریف و ما حامیان اصلاح طلبی همه قبل از برگزاری انتخابات به خوبی می دانستیم اصولگرایان تندرو بابت به ثمر نشستن مذاکرات برجام ار آقای دکتر ظریف کینه شتری دارند و مجلس دوازدهم با اکثریت اصولگرا به هیچ وجه به آقای دکتر ظریف بابت تصدی هیچ نوع وزارتخانه ای رأی اعتماد نخواهد داد و آقای دکتر ظریف صرفاً می توانند به عنوان یکی از معاونین یا مشاوران مرتبط رئیس جمهور انتخاب شوند!

    • زنده باد ایران
      1

      بعضی ها چقدر ابله هستند که با وجود اینکه کشور را چند سال لنگ برجام گذاشتند وآخر سر هم خود آمریکا از اون بیرون رفت بازهم منتظر ناجی خود از آمریکا هستند.
      بابا طرف بعد از چند سال مذاکره زد زیر همه چی و تحریمها رو چند برابر کرد حالا باز میخاید با همچین کسی مذاکره کنید؟چه ضمانتی دارد که دوباره نزنه زیر همه چیز! نکنه دوباره امضای وزیر خارجه آمریکا!!!

  • ناشناس
    2

    چون وجود ظریف برای ایران حیاطی و خاری است در چشم افراطی های تند رو و براندازان انقلابی نما

  • J
    1

    اینها همه مهره های شطرنجی هستند که در دوطرف میز ، دیگران بازیگر اصلی هستند

  • ناشناس
    0

    خواب ديدي خير باشد

  • ناشناس
    1

    چون ظریف حداقل انگلیسی رو فول هست و در مجامع بین المللی از این بابت مسخره و تحقیر نمیشیم

  • تیمور
    1

    پزشکیان شد یک تدارکاتچی وتمام

  • م
    0

    دیدید تا ظریف بود قشر تندرو چقدر ترسیده بودند و خواب خوش نداشتند پزشکیان متاسفانه بسیار ساده اندیش بود که نفهمید اگر امروز در این صندلی نشسته از سایه سر ظریف و آذری جهرمی و خاتمی است بخدا مردم می فهمند و در دور بعد حتما جواب این کلاهبرداری را می دهند

  • ناشناس
    1

    ظریف برای پزشکیان مشکل ساز و حاشیه ساز و اختلاف گر هست

  • ناشناس
    1

    پس ۸ سال و قبل تر ما حیات داشتیم نمیدونستیم
    ممنون حیات

  • ناشناس
    1

    وجود دكتر ظريف خودش اميد است ،وجود دكتر عارف ،علي آبادي ،ووزير اطلاعات نااميدي است

  • ناشناس
    0

    " خرمگس ول کن نیست هی میره و هی میاد."

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد