گزارش جلسه مجلس برای بررسی کلیات برنامه دولت چهاردهم/ پزشکیان: نمایندگان به تمام کابینه رای اعتماد دهند

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی برنامه کلی دولت مسعود پزشکیان و صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم با حضور رئیس جمهور برگزار شد.

گزارش جلسه مجلس برای بررسی کلیات برنامه دولت چهاردهم/ پزشکیان: نمایندگان به تمام کابینه رای اعتماد دهند

پایان بررسی کلیات برنامه دولت چهاردهم

بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح و عصر امروز کلیات برنامه پیشنهادی کابینه چهاردهم را بررسی کردند.

طبق آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور در دفاع از برنامه و وزرای پیشنهادی دو ساعت و نیم فرصت داشت و پنج نماینده موافق و پنج نماینده مخالف هر کدام به مدت۱۵۰  دقیقه به اظهارنظر پرداختند.

 رئیس جمهور از فرصت دو ساعت و نیم خود استفاده نکرد و حدود ۹۰ دقیقه از زمان او باقی ماند؛ لذا بر اساس درخواست دولت فرصت رئیس جمهور در اختیار نمایندگان موافق قرار گرفت که ۱۸ نماینده هر کدام به مدت پنج دقیقه به دفاع از برنامه‌های دولت چهاردهم پرداختند.

با اتمام بررسی برنامه کلی دولت، مجلس وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای هر وزارتخانه شد.

موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم/ منادی: شاه بیت سخنان پزشکیان وفاق ملی است

نماینده مردم اسکو و آذرشهر گفت: شاه بیت سخنان آقای پزشکیان برنامه هفتم توسعه است. پنج دوره با ایشان رقیب بودم اما باز از ایشان تعریف می‌کنم.

به گزارش ایسنا، علیرضا منادی سفیدان، نماینده مردم اسکو و آذرشهر در جریان جلسه علنی امروز مجلس به عنوان موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم گفت: مردی از جنس مجلس به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شده است. پیام مجلسی ها به ایران تشکیل دولت وفاق ملی است. شاه بیت سخنان آقای پزشکیان برنامه هفتم توسعه است. پنج دوره با ایشان رقیب بودم اما باز از ایشان تعریف می‌کنم.

وی ادامه داد: مسعود پزشکیان عقلانیت دارد که برنامه هفتم توسعه را ملاک برنامه های خود قرار داده است. نماینده مجلسی که رییس‌جمهور شده است، حال دل نمایندگان را می‌فهمد. آقای پزشکیان از برنامه های آموزشی حمایت کرده است.

موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم/ قلاوند: پزشکیان برنامه‌ای در چارچوب دارد

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: آقای پزشکیان برنامه دارد؛ برنامه چشم‌انداز بیست ساله به عنوان برنامه بلند مدت، برنامه هفتم توسعه به عنوان برنامه میان مدت و بودجه سنواتی همگی برنامه دولت هستند؛ ضمن اینکه تمامی وزرا برنامه‌های عملیاتی دارند.

به گزارش ایسنا، جهانبخش قلاوند نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ در جریان بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت چهاردهم با استفاده از فرصت متعلق به رئیس جمهوری در اظهاراتی به عنوان موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم با بیان اینکه «دولت در شرایطی اضطراری تشکیل شده است»، عنوان کرد: بنابر دعوت مقام معظم رهبری و همراهی و استقبال ملت شریف ایران، دولت بعد از شهادت رئیس جمهور عزیز و گرامی در وضعیتی خاص شکل گرفت نیاز است این شرایط را درک کنیم.

وی گفت: رویکرد آقای پزشکیان دارای برنامه‌ای در چارچوب و معتقد به اصول اخلاقی است و دولت و وزیران او برآیندی از شرایط تاریخی ما است؛ در اوضاع داخلی و وضعیت پیرامونی فعلی این ترکیب را زخمی نکنیم. شرایط امروز کشور به گونه‌ای است که همه جناح‌ها و جریان‌ها واقف هستند براساس همدلی، همراهی و وفاق گرد هم آمده‌اند و دعوت رئیس جمهور از همه جریان‌ها نماد این وفاق است.  همان‌گونه که عزیزان اصولگرا پای کار هستند، عزیزان اصلاح‌طلب همراهی کردند و همه جریان‌ها از جمله مستقلین این شرایط را رقم زدند، امروز به همدلی و همراهی بیشتری بر مدار ولایت و مقام معظم رهبری نیاز داریم تا بر اساس برنامه‌هایی که در پیش داریم، حرکت کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: خورده گرفتن به وزرای پیشنهادی بر اساس نقطه ضعف‌های گذشته آنها جالب نیست و نیاز است برنامه وزرا و دولت را با هم ببینیم. آقای پزشکیان برنامه دارد؛ برنامه چشم‌انداز بیست ساله به عنوان برنامه بلند مدت، برنامه هفتم توسعه به عنوان برنامه میان مدت و بودجه سنواتی همگی برنامه دولت هستند؛ ضمن اینکه تمامی وزرا برنامه‌های عملیاتی دارند.

قلاوند عنوان کرد: برخی از همکاران به چند نفر از وزرای پیشنهادی خدشه وارد کرده و ذهنیت ایجاد کردند؛ به عنوان یک خدمتگذار کوچک انتظار دارم نمایندگان سمت مظلوم را بگیرند و اگر به کسی خدشه وارد شد از او حمایت کنند. برخی از وزرای پیشنهادی ایثارگر و خانواده شهید هستند و عمری از خود را پای خدمت به این نظام گذاشته‌اند؛ با اغماض و گذشت رفتار کنیم و دل هیچ ایثارگری را نشکنیم. آقای پزشکیان انسانی عالم، عامل، با صداقت و شجاعت است، همه جریان‌ها را در دولت جا داده است به پاس پاکی و صداقت ایشان به همه وزرا رای موافق بدهید.

موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم/ عباسپور: در کابینه پیشنهادی پزشکیان از همه جریانات سیاسی استفاده شده‌ است

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت وفاق و همدلی گفت: امروز بعد از بیش از ۳۰ سال دولت دکتر پزشکیان اولین دولتی است که با جهت‌گیری سیاسی کابینه خود را معرفی نکرده است بلکه با عنوان وفاق ملی از همه جریانات فکری استفاده کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، روح‌الله عباس‌پور نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ در جریان بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت چهاردهم با استفاده از فرصت متعلق به رئیس جمهوری در اظهاراتی در موافقت با کلیات برنامه دولت چهاردهم با بیان اینکه «قاطبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل صداقت و  انقلابی بودن آقای پزشکیان حاضر به دفاع از او هستند»، اظهار کرد: اگر بزرگترین حوادثی که در کشور رخ داده به موفقیت و پیروزی رسیده است در گروی وحدت، انسجام و همدلی بوده است.

وی با تاکید بر اهمیت وفاق و همدلی گفت: امروز بعد از بیش از ۳۰ سال دولت دکتر پزشکیان اولین دولتی است که با جهت‌گیری سیاسی کابینه خود را معرفی نکرده است بلکه با عنوان وفاق ملی از همه جریانات فکری استفاده کرده‌اند. زمانی وفاق ملی مورد نظر آقای پزشکیان که تاکید رهبر نیز بر آن است، شکل می‌گیرد که ما مجلسی‌ها نیز تن به وفاق ملی بدهیم و ما نیز در انتخاب‌مان جریانی و سیاسی فکر نکنیم.

این نماینده مجلس عنوان کرد: متاسفانه همه از پنجره اقتصادی به برنامه‌های دولت نگاه کردند؛ اگرچه برنامه‌های اقتصادی و معیشت از منظر رهبر معظم انقلاب در اولویت است اما مسائل فرهنگی نیز از مسائل مهم کشور است؛ امروز مسئله بهداشت و درمان به مسئله مهمی تبدیل شده است. امروز همچنین با محدودیت‌های نظامی که برای کشور ایجاد کردند باید بدانیم که مسئله دفاع نیز از مسائل اولیه کشور است.

عباسپور اظهار کرد: اگر امروز آقای پزشکیان می‌گوید برنامه هفتم توسعه برنامه من است نه ضعف بلکه یک فرصت برای مجلس شورای اسلامی است؛ بر مبنای قانون اساسی وظیفه مجلس ریل گذاری قانون و وظیفه دولت حرکت بر این ریل است.

موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم/ بامری: باید از کابینه دولت چهاردهم حمایت کرد

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: حتما کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم بی عیب نیست اما باید از آن حمایت کرد.

به گزارش ایسنا، رحمدل بامری در جریان جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با مشی کلی کابینه چهاردهم گفت: از آقای پزشکیان بابت تشکیل دولت وفاق ملی تشکر می‌کنیم. از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از دولت آقای پزشکیان پیروی می‌کنیم و با هر کس که مقابل این فرمایش بایستد، مقابله می‌کنیم.

نماینده ایرانشهر  در مجلس ادامه داد: حتما کابینه پیشنهادی چهاردهم بی عیب نیست اما باید از آن حمایت نمود. از رییس‌جمهور محترم درخواست می‌کنیم اولین سفر خود را به استان سیستان و بلوچستان انجام دهد. این استان نیازمند توجه جدی دولت خواهد بود.

موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم/ زمانی: نمایندگان مجلس با رای اعتماد به کابینه، گام دوم را برای وفاق ملی بردارند

نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اکنون نمایندگان در معرض آزمون تاریخی قرار گرفته‌اند، گفت: رئیس جمهور با تشکیل کابینه وفاق ملی گام اول را برداشت اکنون نوبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که با رای اعتماد به کابینه گام دوم را برای وفاق ملی بردارند.

به گزارش ایسنا، عالیه زمانی در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس و با استفاده از فرصت رئیس جمهور در دفاع از کلیات برنامه کابینه دولت چهاردهم اظهار کرد: امروز ما نمایندگان ملت بزرگ ایران در معرض آزمون تاریخی قرار داریم تا با همدلی و خدمت به مردم برای حل مشکلات مردم گام‌های اساسی برداریم.

وی بیان کرد: رئیس جمهور کابینه وفاق ملی را تشکیل داد و به شعارش عمل کرد افرادی را معرفی کرد که مدیر و مدبر و صاحب فن و تخصص هستند.

این عضو فراکسیون زنان بیان کرد: رئیس جمهور بانویی مدیر، متعهد، متخصص و باتجربه را برای وزارت راه و شهرسازی معرفی کرد که این برای جامعه بزرگ زنان ایران زمین فرصت مغتنمی است.

زمانی در پایان گفت: رئیس جمهور قدم اول را با معرفی وزرای پیشنهادی برای وفاق ملی برداشت اکنون دست یاری را به سوی ما دراز کرده است ما می‌توانیم با رای اعتماد به کابینه گام دوم را برای وفاق ملی برداریم.

موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم/ پوردهقان: دکترین پزشکیان وفاق ملی است

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: دکترین آقای پزشکیان وفاق ملی است، حرفی که در ایام انتخابات زده می‌شد که آن را رئیس جمهور عملیاتی کرد.

به گزارش ایسنا، مصطفی پوردهقان در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس با استفاده از وقت تقسیم شده رئیس جمهور، در دفاع از کابینه چهاردهم اظهار کرد: فضای سیاسی کشور فضای جدیدی را تجربه می‌کند که تاکنون نداشتیم.

وی ادامه داد: آقای پزشکیان در ایام انتخابات از وفاق ملی حرف می‌زد که آن را عملیاتی کرد چون دکترین او وفاق ملی است. این فضای جدیدی برای همه ما است که نسبت به آن نقد داریم بنده از اولین منتقدان بودم که چرا ترکیب کابینه اینگونه است؟ منتها وقتی صحبت‌های رئیس جمهور را شنیدم که ما بعد از گذشت پنج دهه از انقلاب به همدلی و وفاق نیاز داریم، به او گفتم که از امروز منتقد همراه و همدل با دولت هستم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به کابینه پیشنهادی اظهار کرد: در راس این کابینه آقای عارف شخصیت علمی و دانشمند و در راس کابینه اقتصادی دکتر طیب‌نیا دانشمند اقتصادی است.

پوردهقان با برشمردن ویژگی‌های وزرای پیشنهادی گفت: ان‌شاءالله با همدلی و همراهی دولت و مجلس شورای اسلامی کابینه‌ای تشکیل شود که به سمت یکدلی و همراهی رویم.

وی از نمایندگان خواست که فضا را دو قطبی نکرده و اجازه دهند تیم رئیس جمهور تشکیل شده و کار دولت آغاز شود.

موافق برنامه پیشنهادی کابینه چهاردهم/ هاشمی نیا: از پیشگیری و قضاوت عجولانه بپرهیزیم

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی که به عنوان کابینه پیشنهادی چهاردهم معرفی شدند حتما توانایی حل و فصل مشکلات را دارند. معرفی بانوی توانمند و فرزند شهید از پاک دستی او نشان دارد.

به گزارش ایسنا، هادی هاشمی نیا، نماینده مردم خرم آباد در جریان جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با مشی کلی کابینه چهاردهم گفت: به دنبال هم صدایی و هم گرایی برای پیشبرد اهداف جامعه هستیم. آقای رییس‌جمهور گشایشی نو در سیاست و اخلاق بنا نهاد. باید این روز را مبارک بدانیم. امروز به فرموده رهبر انقلاب بین مجلس و دولت وفاق ملی شکل گرفت.

وی ادامه داد: از پیشگیری و قضاوت عجولانه بپرهیزیم. نباید کاسه داغ‌تر از آش باشیم. کسانی که معرفی شدند حتما توانایی حل و فصل مشکلات را دارند. معرفی بانوی توانمند و فرزند شهید از پاک دستی او نشان دارد. آقای کاظمی از جنس آموزش و پرورش است و به طور کامل این وزارتخانه را می‌شناسد.

هاشمی نیا در پایان یادآور شد: آقای مومنی فردی متدین و متعادل است و رابطه ای حسنه با نمایندگان دولت دارد. آقای همتی در اقتصاد خبره است. اجازه بدهید ایشان شورای هماهنگی اقتصادی را تشکیل دهد.

موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم/ تاجگردون: نقطه قوت پزشکیان را نقطه ضعف او نکنیم

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نقطه قوت پزشکیان را نقطه ضعف او نکنیم، گفت: این که پزشکیان می‌گوید که برنامه ندارم را به فال نیک بگیریم چراکه یک مرتبه نگفت که ۲ هزار صفحه برنامه دارم؛ برنامه پزشکیان را نمایندگان مجلس تصویب کردند و اگر پزشکیان می‌آمد و می‌گفت من برنامه دارم باید به او شک می‌کردیم.

به گزارش ایسنا، غلامرضا تاجگردون در جلسه نوبت عصر امروز شنبه مجلس در موافقت با خط مشی و اصول کلی برنامه دولت چهاردهم عنوان کرد: این روزها روزهای حساسی برای همه است و امیدوارم که دیگر هیچگاه این صحنه تکرار نشود که بخواهیم در عرض ۵۰ الی ۶۰ روز رئیس جمهور را از دست بدهیم و بخواهیم در زمانی کوتاه چنین تصمیم سختی بگیریم؛ امروز سرنوشت کشور در دست تک تک نمایندگان مجلس است که بخواهیم برای چهار سال آینده تصمیمی بگیریم.

وی گفت: امروز روز زیبایی بود چرا که یکی از عزیزترین و نزدیک‌ترین افراد به رئیس جمهورمان و کسی که از روز اول انتخابات که کسی جرأت همراهی کردن با رئیس جمهور را نداشت، او را همراهی کرد، در نقد رئیس جمهور صحبت کرد و در انتها گفت که من به شخص رئیس جمهور اعتماد دارم؛ زیباتر از آن این بود که کسی بود که تمام قد ایستاد تا پزشکان رای نیاورد و تمام تلاشش این بود که پزشکیان رئیس جمهور نشود و امروز در دفاع از پزشکیان صحبت کرد؛ امروز را باید قدر بدانیم چرا که روز انسانیت، حریت و روز بزرگی مجلس است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: امروز نقطه قوت پزشکیان را نقطه ضعفش می‌دانیم؛ این که پزشکیان می‌گوید که برنامه ندارم را به فال نیک بگیریم چراکه یک مرتبه نگفت که دوهزار صفحه برنامه دارم؛ برنامه پزشکیان را نمایندگان مجلس تصویب کردند و اگر پزشکیان می‌آمد و می‌گفت من برنامه دارم باید به او شک می‌کردیم. پزشکیان می‌گوید من رشد هشت درصد را می‌خواهم، ما گفته‌ایم و رهبری نیز آن را گفته است. نقطه قوت پزشکیان را نقطه ضعف او نکنیم؛ ما باید از این به بعد پاسخگوی درخواست پزشکیان برای اجرای برنامه‌های او باشیم.

تاجگردون گفت: همه ما انسان هستیم و دچار اشتباه می‌شویم اما عقل می‌گوید که یک انسان را در طول ارزیابی کنید و هیچگاه یک انسان را در نقطه ارزیابی نمی‌کنند؛ اگر قرار است ما را در نقطه‌ای از زندگی‌مان دچار ضعف و خطا و اشتباه شدیم قضاوت کنند، همه ما مردود هستیم و اینجا نبودیم. ما باید به آن‌هایی که ما را در طول ارزیابی کردند، اعتماد کنیم.

وی با بیان اینکه «جمهوری اسلامی اینگونه نیست که بخواهیم کسی را از کشتی پیاده کنیم»، عنوان کرد: آقای پزشکیان با کابینه خود خوب یا بد امروز آمده است ما باید او را نه برای خودمان بلکه برای ایران و ملت‌مان همراهی کنیم.

موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم/ معصومی: رئیس‌جمهور مغلوب بازی‌های سیاسی نشد

نماینده فومن در مجلس شورای اسلامی گفت که رئیس‌جمهور در معرفی وزرای پیشنهادی مغلوب بازی‌های سیاسی نشد و تن به سهم‌دهی نداد.

به گزارش ایسنا، کریم معصومی در جلسه علنی نوبت عصر امروز با استفاده از وقت تقسیم‌شده رئیس‌جمهور، در دفاع از کلیات برنامه پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: آقای پزشکیان ندای حق‌طلبانه و عدالت‌خواهانه شما به تعصی از امام علی (ع) دل‌های جوانان را شاد کرد و آنها به آینده امیدوار شدند.

وی با بیان اینکه وفاق ملی مهم است، گفت: براساس وزرای پیشنهادی می‌توان گفت که رئیس‌جمهور مغلوب بازی‌های سیاسی نشد و تن به سهم‌دهی نداد. ایشان تجربه‌گرایی توأم با جوان‌گرایی را مدنظر قرار داد.

این نماینده مجلس معرفی یک زن در بین وزرای پیشنهادی را به عنوان یکی از خصوصیات کابینه چهاردهم بیان کرد و گفت که رئیس‌جمهور مرزهای جنسیتی را جابه‌جا کرد و بانوان را به مشارکت سیاسی امیدوار کرد.

وی در پایان اظهار کرد: می‌گفتند که قرار است دولت سوم روحانی تشکیل شود که در پاسخ آقای پزشکیان می‌گفت که جناحی عمل نمی‌کنند. امروز همگان وزرای پیشنهادی را دیدند که تحقق وعده‌های راستین رئیس‌جمهور بود. ایشان حتی قائل به خالص‌سازی برای تیم رقیب نشد و به سمت وفاق ملی حرکت کرد.

 

موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم/لاهوتی: برنامه رئیس‌جمهور همان برنامه هفتم است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که برنامه رئیس‌جمهور همان برنامه هفتم توسعه است که به تصویب مجلس رسیده است.

به گزارش ایسنا، مهرداد لاهوتی در جلسه علنی نوبت عصر مجلس با استفاده از وقت رئیس‌جمهور، در دفاع از برنامه دولت چهاردهم گفت: برنامه آقای رئیس‌جمهور همان برنامه هفتم است که به تصویب رسیده و در آن مواردی همچون رشد اقتصادی هشت درصد آمده است.

وی با اشاره به نقدینگی در جامعه گفت: باید نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری هدایت شود. آقای پزشکیان پذیرفته که این اتفاق رقم خورد و در عین حال تورم تک‌رقمی شده و شاهد کاهش ناترازی بانک‌ها باشیم.

این نماینده مجلس توجه به بخش خصوصی را به عنوان یکی از برنامه‌های رئیس‌جمهور برشمرد و گفت: آقای رئیس‌جمهور پوشش بیمه کامل را پذیرفته و اینکه وضعیت صندوق‌های بازنشستگی بهبود یابد تا ناترازی در صندوق‌های بازنشستگی اصلاح شود.

پزشکیان صحن مجلس را ترک کرد

رئیس جمهوری که از صبح امروز جهت بررسی خط مشی و اصول کردی برنامه دولت و همچنین بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه در مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود دقایق پیش صحن مجلس را ترک کرد.

موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم/ حسینی: نمایندگان مجلس کمک کنند تا کابینه وفاق ملی شکل بگیرد

نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی از نمایندگان مجلس خواست تا کمک کنند کابینه وفاق ملی شکل بگیرد.

به گزارش ایسنا، سیدشمس‌الدین حسینی در جلسه عصر امروز شنبه مجلس و در موافقت با خط مشی و اصول کلی برنامه دولت چهاردهم عنوان کرد: از یاد نبرده‌ایم که آنچه که ان‌شاءالله امروز به عنوان دولت شاهد آن هستیم پس از یک حادثه تلخ و بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی شکل گرفته است و قرار نبوده که ما در سال ۱۴۰۳ انتخابات ریاست جمهوری داشته باشیم پس طبعاً اینکه انتقاد سختی در خصوص مدون نبودن برنامه‌ها می‌شود با توجه به این نکته، اگر کاستی وجود داشته باشد، برطرف می‌شود.

وی با اشاره به حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس گفت: همانطور که آقای دکتر پزشکیان روی برنامه هفتم توسعه تاکید کردند وزرا نیز بر همین مبنا برنامه‌های خود را تنظیم کردند و اینکه بگویند وزرا برنامه‌ای ندارند، محل تردید است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما بیش از یک سال وقت صرف تنظیم برنامه هفتم توسعه کردیم و این برنامه صدها حکم دارد؛ اگر رئیس جمهور و دولت محترم موفق شوند همین احکام برنامه هفتم را محقق کنند کافیست و ما نباید انتظار داشته باشیم که مسئله و موضوع جدیدی مطرح شود.

حسینی ادامه داد: من امروز برنامه‌های آقای رئیس جمهور را ملاحظه کردم و چند نکته از آن توجه من را جلب کرد که یکی از آنها دولت وفاق ملی است؛ در شرایطی که بیماری‌های اقتصادی کشور مزمن شده و متاسفانه حل مسائل امنیتی کشور عمق پیدا کرده است آیا جز وفاق ملی می‌توانیم مسائل را حل کنیم؟ خود آقای دکتر پزشکیان از اینکه بگوید من اصلاح طلبم اجتناب دارد ولی دولتی که ایشان معرفی کرده است چند اصولگرا در آن حضور دارند؟ در کابینه او از ۳ نفر از دولت قبل و دو نماینده از مجلس حضور دارد. اینکه اصولگرایان اعتراض کنند که چرا اصلاح طلب در این کابینه است و اصولگرایان بگویند که چرا اصولگرایان در این کابینه هستند چه اتفاقی می‌افتد؟ ما باید گذشت کنیم و نگذاریم که دیگر کسی از کشتی انقلاب پیاده شود چرا که همه مسافر این کشتی هستیم.

حسینی گفت: مشکلات اقتصادی ما دیگر با تکنیک و تاکتیک و سیاست قابل حل نیست بلکه نیاز داریم دست به اصلاحات ساختاری و اصلاحات نهادینه بزنیم و اصلاحات نهادینه نیازمند پذیرش اجتماعی و شرط پذیرش اجتماعی نیز وفاق ملی است. ما نمی‌توانیم مسئله انرژی را حل کنیم الا اینکه با هم، هم‌سخن شویم درباره اینکه باید سختی‌هایی را بکشیم تا گشایش‌هایی فراهم شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: توسعه به معنای کشمکش نیست بلکه به معنای گشایش است امروز ما گرفتار کشمکش هستیم و باید از این موضوع دست برداریم. اگر کسی آمد و همچنان پافشاری و خیره‌سری کرد و بر اشتباهات گذشته خود تاکید کرد رای ندهید اما اگر کسی آمد و گفت می‌خواهم سوار بر کشتی انقلاب باشم و می‌خواهم در کشتی انقلاب کار کنم و کمک کنم که این کشتی از طوفان‌ها به پیش برود چرا باید جلوی او را بگیریم؟ ما در کمیسیون‌های تخصصی با هم گفت‌وگوهای تخصصی کردیم و از امروز ۵ روز فرصت داریم تا ابهامات را مجدداً کنار بگذاریم.

حسینی در پایان عنوان کرد: من از همه نمایندگان توقع و انتظار دارم و خاک پای همه آن‌ها هستم که از هر قوم و مذهبی که هستند کمک کنند تا کابینه وفاق ملی شکل بگیرد.

موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم/ قوامی: همسویی قوای سه‌گانه وضعیت کشور را بهبود خواهد بخشید

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مجلس، دولت و قوه قضائیه مطابق برنامه هفتم توسعه تلاش کنند حتما بیکاری و تورم کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، هادی قوامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای در موافقت با مشی کلی کابینه چهاردهم گفت: تامین نیازهای اساسی آحاد مردم مانند خوراک، پوشاک و آموزش و پرورش در برنامه های رییس‌جمهور محترم وجود دارد. در برنامه آقای پزشکیان دولت کارگردان است و تصدی‌گر نیست. مردم و بنگاه‌ها نقش اساسی را ایفا خواهند کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: اگر مجلس، دولت و قوه قضاییه مطابق برنامه هفتم توسعه تلاش کنند حتما بیکاری و تورم کاهش پیدا خواهد کرد. هر دستورالعملی که باعث شد هزینه های کشور افرایش پیدا کند باید متوقف شود. همچنین هر برنامه ای که باعث افزایش بهره وری شد باید ادامه پیدا کند. برای رشد اقتصادی، دولت و مجلس باید هم جهت باشند.

موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم/ رنجبرزاده: نقطه قوت دولت پزشکیان استفاده از همه سلایق است

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: نقطه قوت دولت آقای پزشکیان استفاده از همه نخبگان کشور و سلایق چپ و راست شایسته کشور بوده است.

به گزارش ایسنا، اکبر رنجبرزاده، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با مشی کلی کابینه چهاردهم گفت:  نقطه قوت دولت آقای پزشکیان استفاده از همه نخبگان کشور و سلایق چپ و راست شایسته کشور بوده است. به این نگاه ایشان احترام می‌گذاریم.  ایران اسلامی نیاز دارد تا از همه پتانسیل ها استفاده شود. 

وی ادامه داد: ۱۶ میلیون نفر به آقای پزشکیان رای اعتماد دادند. امروز همه برای اعتلای ایران اسلامی بسیج همگانی را تشکیل خواهند داد.  آقای پزشکیان برنامه کلی خود را تحویل مجلس داده است. 

رنجبرزاده در پایان گفت: دیپلماسی اقتصادی فعال، تقویت نقش ایران در زنجیره های ارزش اقتصادی منطقه‌ای و مهار تورم در دستور کار دولت قرار خواهد داشت. با رفع ناترازی انرژی و بودجه می‌توان تورم را مهار کرد.

وافق کلیات برنامه دولت چهاردهم/ روح‌الامینی: ۱۷ صفحه برنامه دولت در سامانه مجلس بارگذاری شده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که رئیس جمهور وعده صادق خود را در مناظره‌ها عملیاتی کرد، گفت: ۱۷ صفحه برنامه دولت چهاردهم در سامانه‌ مجلس شورای اسلامی بارگذاری شده که در آن خط مشی دولت آمده است.

به گزارش ایسنا، عبدالحسین روح‌الامینی در جلسه علنی نوبت عصر امروز از فرصت باقی‌مانده رئیس جمهور در دفاع از کابینه‌اش استفاده کرد و به عنوان موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم به اظهارنظر پرداخت.

روح‌الامینی بیان کرد: اقای پزشکیان وعده صادق خود را در مناظره‌ها و گفت‌وگوها محقق کرد، ایشان دولت وفاق ملی را تشکیل داد که نویددهنده حکمرانی و مشوق سیاست جدید در کشور است که روندی خلاف همه دولت‌ها را در پیش گرفته ایشان به صراحت گفته بود که دولت سوم کسی نیست و دولت اول خودش را پیاده می‌کند باید این روند را قدر بدانیم تا استمرار و تداوم پیدا کند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ۱۷ صفحه برنامه دولت بارگذاری شده که در آن خط مشی و اولویت‌ها آمده است منتهی از صبح در مجلس شورای اسلامی این برنامه را نقد نکرده است عزم آقای پزشکیان برای تغییر و تحول جدی است.

روح‌الامینی بیان کرد: دوهفته گذشته که هنوز کار آقای پزشکیان شروع نشده بود با بنده تماس گرفتند تا در مورد موضوعی که فکر می‌کردند تخصص دارم مشورت کنند بلافاصله بعد از آن جلسه‌ای با آقای فرزین رئیس بانک مرکزی تشکیل شد و دستوراتی دادند.

وی ادامه داد: اردیبهشت‌ماه پارسال چهار وزیر به مجلس شورای اسلامی آمدند که  در مورد اختصاص ارز، در مورد دارو و ملزومات پزشکی به جمع‌بندی برسیم آقای رئیس جمهور هنوز کارش شروع نشده بود آستین‌ها را بالا زد و پیگیر اجرای قانون به نفع مردم شد تا از بحران چند ماه آینده پیشگیری شود. پس این جفا است که بگوییم ایشان خط مشی و برنامه و جزئیات ندارد.

موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم/ سلیمی: رئیس جمهور زیر بار حرف زورگویان و تمامیت‌خواهان نرفته است

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور زیر بار حرف زورگویان و تمامیت‌خواهان نرفته که این قابل دفاع است.

به گزارش ایسنا، علیرضا سلیمی در جلسه علنی نوبت عصر امروز از فرصت باقی‌مانده رئیس جمهور در دفاع از کابینه‌اش استفاده کرد و به عنوان موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم به اظهارنظر پرداخت.

سلیمی اظهار کرد: در شرایط فعلی نیازمند وفاق، همدلی و هماهنگی هستیم این‌که رئیس جمهور تحت فشار برخی سهم‌خواهان قرار نگرفت و با دیدگاه خود امور را پیش برد، مهم است.

وی ادامه داد: من دیدم که یک ستاد موازی تشکیل شده تا اجازه ندهد کلیات کابینه موفق شود ستاد موازی کسانی هستند که در پشت صحنه به دنبال مقام بوده که بعضا با برخی از نمایندگان تماس گرفتند که به فلان وزیر رای ندهید چون آنها در رده دوم و سوم گزینه‌های پیشنهادی هستند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این‌که رئیس جمهور زیر بار زورگویان و تمامیت‌خواهان و کسانی که دنبال خالص‌سازی بودند، نرفته، قابل دفاع است. قطعا تحمیل با مشاوره فرق دارد برخی به دنبال تحمیل نظرات خود هستند.

سلیمی اظهار کرد: آقای رئیس جمهور به عنوان فرمانده کابینه عمل می‌کند. اکنون ما هم در مجلس شورای اسلامی درباره کلیات کابینه و نه تک تک وزرای پیشنهادی صحبت می‌کنیم. ما براساس شاخص‌های مدنظر رهبری نظرمان را درباره وزرای معرفی شده اعلام خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: 16 سال با رئیس جمهور همکار بودم ایشان به راحتی حرف حق را می‌پذیرد و رویه متواضعی دارد.

فرصت دفاع رئیس جمهور از کابینه بین نمایندگان تقسیم شد

بنابر درخواست دولت فرصت باقی‌مانده رئیس جمهور برای دفاع از کابینه خود، بین تعدادی از نمایندگان تقسیم شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز بررسی کلیات برنامه پیشنهادی کابینه چهاردهم را در دستور کار قرار دادند؛ طبق آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور در دفاع از برنامه و وزرای پیشنهادی دو ساعت و نیم فرصت دارد و پنج نماینده موافق و پنج نماینده مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه به اظهارنظر می‌پردازند.

در جلسه نوبت صبح و بعد از ظهر نمایندگان از فرصت ۱۵۰ دقیقه‌ای خود به عنوان مخالف و موافق استفاده کردند منتهی رئیس جمهور از فرصت دو ساعت و نیم خود استفاده نکرد و حدود یک ساعت از زمان او باقی ماند.

براین اساس طبق درخواست دولت فرصت رئیس جمهور در اختیار نمایندگان مدافع قرار گرفت؛ احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت طبق نامه دولت تعدادی از نمایندگان از فرصت رئیس جمهور استفاده می‌کنند.

در نهایت تعدادی از نمایندگان هر کدام به مدت پنج دقیقه به دفاع از برنامه‌های دولت چهاردهم پرداختند .

بعد از آن مجلس شورای اسلامی به ترتیب وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای هر وزارتخانه می‌پردازد.

موافق برنامه کابینه پیشنهادی چهاردهم/ گودرزوند چگینی: پزشکیان نشان داد دنبال عملیاتی کردن گفتمان انتخاباتی است

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای دکتر پزشکیان ثابت کردند با انتخاب کابینه فراجناحی عملاً در پی پیاده سازی قول‌ها و گفتمان انتخاباتی هستند.

به گزارش ایسنا، مهرداد گودرزوند چگینی در جلسه امروز مجلس به عنوان موافق برنامه ها و خط مشی کابینه چهاردهم عنوان کرد: یکی از مهمترین بخش‌هایی که می‌تواند به سیاست‌های اعلامی دکتر پزشکیان در پاسخ به اعتماد مردم عمل نمایند وجود کابینه‌ای است که سیمایی از روحیات و تفکرات بنیادی رئیس جمهور باشد. در روند انتخاب اعضای کابینه و وفاق ملی اقدامات کارشناسی خوبی انجام شد و بسیاری از وزرای پیشنهادی مورد تایید مجلس قطعاً قرار خواهند گرفت. رئیس جمهور برای اولین بار شکل‌گیری دولت جدید را بعد از نظام فکری و شیوه عمل جدیدی به اجرا درآوردند و همه ما به سختی روش آگاهیم، همه می‌دانیم که اینگونه عمل کردن چقدر هزینه‌آفرین است و هم دوستان را می‌رنجاند و هم رقیبان را.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم که راه پر پیچ و خم و سختی انتخاب شده است اما خوب می‌دانیم که این راه دشوار چگونه امید در دل مردم عزیز ما زنده کرده است. امروز در برابر کابینه‌ای قرار داریم که بایستی اجتماع نخبگان و کار آزمودگان باشد. کمتر از سه ماه از حادثه سهمگین درگذشت رئیس جمهور شهیدمان گذشت و امروز پرچم خدمت مردم صبور و وفادار ایران اسلامی در دستان شخصیتی وارسته، پاکدست انقلابی و دانشمند جناب آقای دکتر پزشکیان قرار گرفته است کابینه‌ای که ارائه شده بایستی در پی اجرایی کردن وفاق ملی و  دور از درگیری‌ها و دعواهای سیاسی به دنبال جذب نیروهای کارآمد باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد:  آقای دکتر پزشکیان ثابت کردند با انتخاب کابینه فراجناحی عملاً در پی پیاده سازی قول‌ها و گفتمان انتخاباتی هستند و آقای پزشکیان از اینکه به دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعتماد کرده‌اید، مانند آقای مهندس نوری قزلچه که سوابق درخشان کشاورزی دارند و به عنوان وزیر پیشنهادی کشاورزی است تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: همینطور وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان که شخصیت بین‌المللی است و هم رئیس فدراسیون ایرانی کشور و هم به عنوان نایب رئیس کمیسیون آسیا در قایقرانی هستند. از خانواده معظم شهدا است و هم جهادگر هشت سال دفاع مقدس هست. همینطور برای انتخاب وزیر پیشنهادی کشور آقای دکتر مومنی که قادر است و بنا دارد چهره و معماری جدید را در این وزارتخانه بنا کند و به باور اینجانب انتخاب وزیر مجاهد و کاردان اطلاعات نیز موجب تقویت بنیان‌های امنیتی خواهد شد، تشکر می کنم.

اسحاقی: باید از هرگونه دوقطبی سازی پرهیز شود

نماینده قائنات در مجلس شورای اسلامی گفت: هرگونه دوقطبی سازی به انسجام، همدلی، همبستگی و امنیت کشور ضربه وارد می‌کند و مغایر با قانون است لذا باید از آن پرهیز شود.

به گزارش ایسنا، سلمان اسحاقی در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس در اخطاری خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای پزشکیان تکلیف شما در مقابل شیعه و سنی و ملت ایران اجرای قانون اساسی است که در فصل سوم قانون اساسی به آن اشاره شده است. 

وی اضافه کرد: باید در اظهارنظرها ملاحظه شود که هرگونه دوقطبی کردن به انسجام، همدلی، همبستگی و امنیت کشور صدمه و ضربه وارد می‌کند و مغایر با اصل ۶۷ قانون اساسی است. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر کسی که پیرو منویات مقام معظم رهبری است باید از دولت حمایت کند که قرار است سرمایه اجتماعی نظام را ارتقاء داده و مقابل زیاده‌خواهی غرب بایستد. 

رئیس جمهور: برای حق و عدالت به شدت به اصلاحات معتقدم/ شعرخوانی پزشکیان در پاسخ به انتقادات برخی نمایندگان/ ویدئو

موافق برنامه کابینه پیشنهادی چهاردهم/ زارع: تیم اقتصادی دولت حال خوبی دارد

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی گفت: انتخاب وزرای پیشنهادی بدون نگاه حزبی بوده است و تیم اقتصادی رئیس‌جمهور اوضاع و احوال خوبی دارد. امروز بحث پزشکیان نیست مساله، خواسته‌های یک ملت است.

به گزارش ایسنا، رحیم زارع در جلسه امروز مجلس به عنوان موافق برنامه های دولت چهاردهم گفت: محدودیت منابع مولدسازی دارایی‌های دولت، پرداخت یارانه پنهان -که آخرین گزارشی که خواندیم بیش از ۵۵ میلیارد یورو در حوزه بنزین در حوزه گازوئیل و گاز صنعت بود-، ناترازی انرژی، محدودیت منابع ارزی و ارز چند نرخی، افزایش بی‌رویه مهاجران غیرقانونی به کشور، بحران برق، بحران آب، آلودگی هوا، مشکلات بخش‌های مختلف بهداشت و درمان، رانت، فساد، قاچاق، بهره‌وری پایین و وضعیت اسف‌بار خودرو و مسکن، نیروی کار، معیشت مردم و فقر مطلق از جمله مشکلات امروز کشور است.

نماینده مردم آباده تاکید کرد: انتخاب وزرای پیشنهادی بدون نگاه حزبی بوده است و تیم اقتصادی رئیس‌جمهور اوضاع و احوال خوبی دارد. امروز بحث پزشکیان نیست مساله خواسته‌های یک ملت است. کابینه مطمئنا نقاط مثبت و منفی دارد ولی از نظر بنده تراز هزینه و فایده وزرا به سمت فایده سنگینی می‌کند. دلیل متقنی که بتوان بر اساس آن کابینه پیشنهادی را رد کرد، ندیدیم. یک دولت فراگیر و استفاده از نخبگان در حوزه های مختلف را شاهد هستیم. نباید در کشور دو قطبی ایجاد کنیم. محور قرار گرفتن برنامه هفتم توسعه از نقاط قوط دولت و وزرای پیشنهادی است.

وی ادامه داد: از همکاران عزیزم تمنا دارم که به کلیات برنامه‌های رئیس محترم جمهور رای موافق بدهند. از سوی دیگر مجلس دستگاه نظارتی است و هر وزیری که در آینده ناتوان بود و  خلاف برنامه‌ها حرکت کرد، ما هم می‌توانیم سؤال کنیم، استیضاح کنیم، تحقیق و تفحص داشته باشیم و این بعد نظارتی در اختیار ما قرار دارد. همچنین به فرموده مقام عظمای ولایت حتماً باید مجلس دولت را همراهی کند. همچنین از جناب آقای رئیس جمهور به خاطر چنین ترکیبی و کابینه منسجم و با ساختار علمی و اجرایی قوی تشکر می‌کنم.

مخالف برنامه کابینه پیشنهادی چهاردهم/ فاطمی: اعضای کابینه باید به برنامه‌ها، شعارها و رویکردهای رئیس جمهوری باور داشته باشند

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تردید ندارم سنگ بنایی که رئیس جمهوری بنیان نهادند به سرانجام نیکو ختم می‌شود و این را ایمان دارم اما به شرط آنکه تک تک اعضای کابینه دولت علاوه بر اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، به برنامه‌ها، شعارها و رویکردهای رئیس جمهوری باور داشته باشند.

به گزارش ایسنا، احمد فاطمی نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ در جریان بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت طی اظهاراتی به عنوان مخالف خطاب به مسعود پزشکیان که در جلسه حضور داشت گفت: آقای رئیس جمهوری جنابعالی در ایام انتخابات وعده دادید که کابینه‌ای مبتنی بر وفاق ملی تشکیل دهید و امروز وقتی به لیست پیشنهادی جنابعالی نگاه می‌کنیم، صادقانه به این وعده‌تان عمل کرده‌اید در حالی که نیک می‌دانیم که این رفتار و رویکرد شما انتقادات زیادی را در جامعه به وجود آورد.

وی افزود: نمی‌گویم همه، اما بخشی از رای دهندگان به شما که فکر می‌کردند با رای‌شان می‌توانند برخی از سیاست‌ها و رویکردها را تغییر دهند، معترض بودند اما ایمان دارم که تصمیم جنابعالی برای تشکیل کابینه وفاق و همدلی و انسجام ملی نشان از عزم جدی شماست برای اینکه با ائتلاف همه نیروها و افراد توانمند بتوانید مشکلات و چالش‌های کشور و نظام مسائل کشور را حل کنید. تردید ندارم سنگ بنایی که شما بنیان نهادید به سرانجام نیکو ختم می‌شود و این را ایمان دارم اما به شرطها و شروطها و من برای بیان این شرط و شروط به عنوان مخالف صحبت می‌کنم؛ به شرط آنکه تک تک اعضای کابینه شما علاوه بر اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، به برنامه‌ها، شعارها و رویکردهای شما باور داشته باشند، با اینکه ۵۰ درصد اعضای کابینه شما کسانی هستند که شما و آرای شما آنها را نمایندگی نمی‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: سنگ بنایی که رئیس جمهوری بنیان نهاده به سرانجام نیکو ختم می‌شود به شرط آنکه جریان سیاسی مقابل رئیس جمهوری و کسانی که در ستادهای رقیب کار می‌کردند، این پیام رئیس جمهوری را اشتباه برداشت نکنند و با همراهی همدلانه پاسخی مناسب و درخور بدهند و به شرط آنکه همکاران عزیز ما در رای و قضاوت‌شان نسبت به تک تک وزرای پیشنهادی اغراض و جهتگیری‌های سیاسی را ملاک عمل قرار ندهند و در خصوص افراد معرفی شده صرفاً بر اساس منطق کارشناسی و بر مبنای برنامه‌های ارائه شده و توانمندی افراد رای بدهند و به شرط آنکه دوستان و همراهان به آینده بنگرند و در گذشته متوقف نشوند و با شخم زدن در زندگی افراد و با انواع اتهامات و اختراعات آنها را وادار به اعتراف‌گیری نکنند. در برخی از کمیسیون‌ها از سوالات برخی از همکاران خود گله داریم چراکه وادار کردن به ابراز ندامت و اعتراف گیری خلاف اخلاق و مشی عقلانیت است.

زمزمه‌ها و پچ پچ‌های سیاسی در راهروهای مجلس شنیده می‌شود که ۳ الی ۴ وزیر پیشنهادی رای نمی‌آورند در حالی که قطعاً چنین اتفاقی نمی‌افتد و ما تلاش می‌کنیم که کابینه وفاق ملی که یک پکیج و یک مجموعه است و همه جریانات و بهترین افراد در آن هستند رای بیاورد وگرنه به وفاق ملی به یک امر تهی از محتوا تبدیل خواهد شد. هیچکس منکر آن نیست که نمایندگان  در رای و تصمیم‌شان آزادند و می‌توانند به هر کسی که خواستند رای بدهند اما یادمان باشد که در بزنگاه‌های تاریخی و پیچ‌های تاریخی فرصت‌ها همیشه تکرارپذیر نیستند و این یک فرصت مغتنمی است که رئیس جمهور محترم با رهنمودهای داهیانه رهبری و هوشمندی ایشان این فضا را خلق کرد که ما به آینده نگاه کنیم و به جنگ مشکلات و چالش‌ها برویم.  ما ابر چالش‌ها را در پیش داریم و باید امید را تزریق کنیم و ایمان دارم که با رای به این کابینه باید امید را تزریق کرد.

دومین جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز شد

دومین جلسه صحن مجلس شورای اسلامی برای بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه و صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز شد.

به گزارش ایسنا، دومین جلسه صحن مجلس شورای اسلامی برای بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه و صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم دقایقی پیش با حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهوری و اعضای کابینه پیشنهادی وی آغاز شد.

نمایندگان مجلس از ابتدای صبح امروز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ به بررسی خط مشی، اصول کلی و برنامه دولت چهاردهم پرداختند. ابتدا رئیس‌جمهور توضیحاتی از برنامه‌اش را ارائه کرد و سپس نمایندگان مخالف و موافق اظهارنظر کردند.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس ۵ نماینده موافق و ۵ نماینده مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه درباره برنامه‌های دولت اظهارنظر می‌کنند که از این تعداد یک نماینده موافق و یک نماینده مخالف باقی مانده که در جلسه نوبت عصر صحبت خواهند کرد سپس مجدداً رئیس‌جمهوری از مدت باقی‌مانده وقتش استفاده کرده و از کابینه خود دفاع خواهد کرد.

بعد از پایان بررسی برنامه کابینه چهاردهم، مجلس وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه‌ها می‌شود که اولین بررسی صلاحیت مربوط به علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.

حدود ساعت 12 جلسه صبح به پایان رسید و ادامه مباحث در نوبت بعد از ظهر

با رای مجلس شورای اسلامی جلسات علنی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی برنامه‌ها، خط مشی و اصول کلی دولت مسعود پزشکیان گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظر خود را درباره برگزاری جلسات نوبت عصر تا روز چهارشنبه اعلام کنند که این جلسات نوبت عصر از ساعت ۱۴ تا ۱۹ قبل از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: از جلسه نوبت عصر رئیس جمهور به ادامه دفاع از برنامه و وزرای پیشنهادی می‌پردازد سپس کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه شروع می‌شود که اولین وزارتخانه وزارت آموزش و پرورش است دو نفر موافق و دو نفر مخالف برای هر وزیر پیشنهادی صحبت کرده و سپس نوبت به دفاع وزیر پیشنهادی می‌رسد.

قالیباف اظهار کرد که تمامی وزرای پیشنهادی می‌توانند در صحن علنی حضور داشته باشند منتهی وزیر پیشنهادی که نوبت بررسی صلاحیتش است، می‌تواند همراهان خود را به صحن آورد.

در نهایت نمایندگان با ۲۲۱ رای موافق، ۷  رای مخالف و ۱ رای ممتنع از مجموع ۲۵۵ نماینده حاضر موافقت کردند که جلسات مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار شود.

موافق برنامه پیشنهادی دولت چهاردهم/ بابایی کارنامی: رئیس جمهور در معرفی کابینه همدلی را رعایت کرده است

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور در تشکیل کابینه وفاق ملی و همدلی را رعایت کرده و باید از او حمایت کنیم.

به گزارش ایسنا، علی بابایی کارنامی به عنوان موافق برنامه و خط مشی دولت مسعود پزشکیان در جلسه علنی امروز اظهار کرد: دولت وفاق ملی لزوما دولت قومیت‌ها نیست بلکه دولت وفاق مدیریتی برای رسیدن به اهداف قومیت‌ها و ملت ایران است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور به معنای واقعی و با نگاه کارشناسی دولت وفاق ملی و همدلی را انتخاب کرد و باید از آن حمایت کنیم چون وفاق ملی و همدلی در معرفی کابینه رعایت شده است.

بابایی کارنامی با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر اجرای سیاست‌های کلی و سند چشم‌انداز اظهار کرد: مقام معظم رهبری اولویت دولت را مباحث اقتصادی اعلام کرد که باید مبنای کار مجلس شورای اسلامی و دولت باشد.

نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی در واکنش به منتقدان رئیس جمهور اظهار کرد: برخی منتقدان می‌گویند آقای پزشکیان برنامه ندارد اما مگر برنامه هفتم توسعه برنامه نیست و نباید دولت و مجلس شورای اسلامی آن را اجرایی کنند؟

وی اصلاح ساختار اداری، اجرای طرح ساماندهی کارکنان دولت، توجه به حقوق کارگران و بازنشستگان و معیشت مردم، توجه به مشکلات صندوق‌های بازنشستگی، رفع ناترازی انرژی و مشکلات کشاورزان، پرداختن به مشکلات فرهنگیان و حقوق زنان، اصلاح نظام بانکی و رشد اقتصادی هشت درصد را به عنوان برنامه‌های رئیس جمهور برشمرد.

بابایی کارنامی در پایان گفت: به همین دلیل از آقای پزشکیان حمایت می‌کنم که ایشان ضمن توجه به فرمایشات رهبری اهتمام جدی برای اجرای برنامه هفتم توسعه داشته و به مردمی مشروعیت داده که صدای رسایی ندارند.

مخالف برنامه کابینه پیشنهادی چهاردهم/ ​نصیرپور: آقای پزشکیان به جوانان وعده دادند اما متوسط سن کابینه حدود ۶۰ سال است

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «آقای پزشکیان علاقمند است که از همه سلایق سیاسی استفاده کنند و ما نیز همراه او هستیم»، اظهار کرد: ما امروز دعوایی نداریم بلکه صحبت بر سر صلاحیت‌ها است؛ ما قسم خورده‌ایم که مدافع حقوق مردم باشیم و آقای پزشکیان توقع دیگری از ما ندارد؛ ما نیز توقع داریم که رئیس‌جمهوری براساس سوگندی که خوردن پایبند به حقوق ملت باشند.

به گزارش ایسنا، مجید نصیرپور، نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ در جریان بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت طی اظهاراتی به عنوان مخالف گفت: به ملت غیور ایران به خاطر مشارکت در انتخابات و رای به تغییری که دادند، تبریک می‌گویم؛ درست است که هیچ کدام منتظر برگزاری انتخابات زودهنگام نبودیم اما در این فرصتی که پیش آمد اصلی‌ترین نگاه مردم نگاه به تغییر بود و توقع داشتند که اتفاقاتی که در حال وقوع بود، تغییر پیدا کند، اما آیا این تغییرها فقط در افراد است یا در راهبردها، راهکارها و استراتژی‌ها؟ آیا کابینه دکتر پزشکیان توانایی تحقق این وعده که که تغییر مورد توجه مردم را ایجاد کند، دارد؟ به نظرم آقای دکتر پزشکیان باید دقت بیشتری در ترکیب کابینه و توانایی افراد انجام می‌دادند.

وی افزود: حتماً این ۱۹ عزیزی که همراه رئیس جمهوری هستند باید در تراز ملت ایران حکمرانی کنند و نمی‌شود ما کسی را بدون تجربه منسوب به سمتی کنیم و از او توقع داشته باشیم که برای ملت ایران تصمیم درستی بگیرد. من وارد مصادیق نمی‌شوم اما مواردی وجود دارد که به نظرم در همین مهلت باقیمانده تعهد آقای پزشکیان ایجاب می‌کند که در آنها تجدید نظری کنند و از افراد صادق به امر و ماموریت‌شان استفاده کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه «من مخالف دولت نیستم و تمام وقت و انرژی‌ام را گذاشتم تا آقای پزشکیان رای بیاورد و امروز نیز هیچ طلبی از هیچکس ندارم»، اظهار کرد: من برای اعتقادم و اعتلای کشورم کار کردم اما توقعم از آقای پزشکیان چند نکته است؛ آقای پزشکیان در مقطعی وارد عرصه انتخاب شدند که ناامیدی بسیاری در مردم غلبه کرده بود و ایشان امید را در مردم زنده کردند اما اگر دقت نکنند به زودی مردم دچار یاس می‌شوند؛ یکی از این کارها انتخاب افرادی در تراز وزارت است؛ آقای پزشکیان به جوانان وعده دادند اما متوسط سن کابینه حدود ۶۰ سال است؛ ایشان همچنین به بانوان قول دادند اما از آنها در جایی غیرتخصصی استفاده می‌کنند.

نصیرپور عنوان کرد: رئیس جمهور همچنین به اهل مذاهب دیگر قول دادند و ان‌شاءالله در فرصتی که وجود دارد از آنها در سایر مناصب استفاده کنید. ما توجه به قومیت را به قیمت تفرقه و دو قطبی سازی در جامعه نمی‌خواهیم اما این توجه را می‌خواهیم؛ ایران سرشار از قومیت‌های مختلف است. از دوستانی که به ترکیب کابینه از حیث قومیت اعتراض می‌کنند درخواست دارم توجه کنند که ما ۱۹ وزیر و ۳۱ استان داریم.

وی با طرح این پرسش که چرا ما دولت وفاق ملی را یک کلمه جدید تلقی می‌کنیم؟ گفت: پیشروی تشکیل دولت وفاق ملی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی بود؛ همچنین مگر آقای دکتر روحانی دولت وفاق تشکیل نداده بود و از جریانات مختلف در کابینه او نبودند؟ ما باید از کلمات در جای خود استفاده کنیم. آقای پزشکیان علاقمند است که از همه سلایق سیاسی استفاده کنند و ما نیز همراه او هستیم؛ ما امروز دعوایی نداریم بلکه صحبت بر سر صلاحیت‌ها است. ما قسم خورده‌ایم که مدافع حقوق مردم باشیم و آقای پزشکیان توقع دیگری از ما ندارد؛ ما نیز توقع داریم که رئیس جمهوری بر اساس سوگندی که خوردند پایبند به حقوق ملت باشند.

نماینده مردم سراب عنوان کرد: رئیس جمهور قول دادند که صدای بخش خاموش جامعه باشند؛ این بخش از رئیس جمهور توقعات متقاوتی دارد و رئیس جمهور باید در مسیری حرکت کند که این توقعات منجر به هم افزایی شود. نمی‌شود که بخش عمده‌ای از جامعه را نادیده بگیریم و سپس بگوییم که در انتخابات بعدی مردم مشارکت کنند. باید به این نکته توجه شود که مردم از رئیس جمهوری توقع دارند و ان‌شاءالله آقای پزشکیان موفق می‌شود که این توقعات را برآورده کنند.

نصیر پور همچنین بر لزوم توجه به اشتراکات به جای اختلافات تاکید و عنوان کرد: در مجلس ششم من نماینده نبودم اما چون کارمند مجلس بودم در جریان امور قرار داشتم متاسفانه در آن زمان اشتباهاتی رخ داد و تحصن مجلس ششم حتماً اشتباه بود؛ همچنین ماجرای انتخابات ۸۸ صرف نظر از دلایل و چرایی وقوعش حتماً اشتباه بود.

وی در پایان گفت: برخی از دوستان من که امروز مورد اعتماد رئیس جمهور قرار گرفتند، در این خصوص مورد سوال قرار می‌گیرند؛ این در حالیست که در تاریخ سیاسی ایران اتفاقات زیادی افتاده است و باید مقداری گذشت کنیم و با یکدیگر هم‌افزایی کنیم و روی اشتباهات دیگران متمرکز نشویم بلکه روی اشتراکات با دیگران متمرکز شویم.

موافق برنامه پیشنهادی کابینه چهاردهم/رامین: دولت وفاق ملی با اعتماد کامل مجلس شکل گیرد

نماینده دماوند در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دولت وفاق ملی با اعتماد کامل مجلس شکل گیرد، اظهار کرد: رئیس جمهور طبق عهدی که با مردم بسته بود کابینه‌ای به مجلس معرفی کرد که مبتنی بر وفاق ملی تشکیل شده است.

به گزارش ایسنا، شاهرخ رامین در جلسه علنی امروز به عنوان موافق برنامه و خط مشی دولت مسعود پزشکیان اظهار کرد: اکنون در برهه تاریخی قرار داریم که سایه جنگ در دنیا و پافشاری مقاومت بر حقانیت خود را شاهد هستیم؛ ایران برای رهبری مقاومت به نمایش یکپارچگی حاکمیت و ملت نیازمند است. مردم از ما انتظار دارند دغدغه‌های آنها را پیگیری کرده و مشکلات‌شان را فراموش نکنیم.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور طبق عهدی که با مردم بسته بود کابینه‌ای مبتنی بر وفاق را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد که باعث رضایتمندی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان شد و امیدواری به آینده را بیشتر کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: راه ایجاد وفاق تفکیک مذاهب، اقوام و جنسیت نیست لذا با تاکید بر لزوم دلجویی از تمام اقوام و گروه‌های فکری همه را به پرهیز از تفرقه‌افکنی و اصرار به تفکیک مردم به صف‌های دروغین دعوت می‌کنم.

رامین افزود: شاهد شکل‌گیری کابینه وفاق ملی هستیم که رئیس جمهور با معرفی آن به مجلس شورای اسلامی نشان داد که اهتمام جدی برای تحقق این استراتژی دارد.

وی سیاست‌های کلی و اسناد کلان را به عنوان چراغ راه دولت وفاق ملی برشمرد و اظهار کرد: رفاه طبقات پایین در کوتاه مدت اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، ایجاد اشتغال، عدالت در نظام مالیاتی، توسعه نظام تامین اجتماعی و توجه به منافع مردم از بندهای برنامه‌ دولت آقای مسعود پزشکیان است.

وی در پایان گفت: انتظار می‌رود نمایندگان به این توصیه راهبردی مقام معظم رهبری توجه کنند که موفقیت دولت چهاردهم موفقیت همه ما است. با توجه به شرایط منطقه و حساسیت اقدام ایران در مقابل رژیم صهیونیستی کمک کند که دولت یکپارچه و قوی با رای بالا کار خود را شروع کند و دولت وفاق ملی با اعتماد کامل مجلس شورای اسلامی شکل گیرد.شموافق برنامه پیشنهادی کابینه چهاردهم

رامین: دولت وفاق ملی با اعتماد کامل مجلس شکل گیرد

نماینده دماوند در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دولت وفاق ملی با اعتماد کامل مجلس شکل گیرد، اظهار کرد: رئیس جمهور طبق عهدی که با مردم بسته بود کابینه‌ای به مجلس معرفی کرد که مبتنی بر وفاق ملی تشکیل شده است.

به گزارش ایسنا، شاهرخ رامین در جلسه علنی امروز به عنوان موافق برنامه و خط مشی دولت مسعود پزشکیان اظهار کرد: اکنون در برهه تاریخی قرار داریم که سایه جنگ در دنیا و پافشاری مقاومت بر حقانیت خود را شاهد هستیم؛ ایران برای رهبری مقاومت به نمایش یکپارچگی حاکمیت و ملت نیازمند است. مردم از ما انتظار دارند دغدغه‌های آنها را پیگیری کرده و مشکلات‌شان را فراموش نکنیم.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور طبق عهدی که با مردم بسته بود کابینه‌ای مبتنی بر وفاق را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد که باعث رضایتمندی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان شد و امیدواری به آینده را بیشتر کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: راه ایجاد وفاق تفکیک مذاهب، اقوام و جنسیت نیست لذا با تاکید بر لزوم دلجویی از تمام اقوام و گروه‌های فکری همه را به پرهیز از تفرقه‌افکنی و اصرار به تفکیک مردم به صف‌های دروغین دعوت می‌کنم.

رامین افزود: شاهد شکل‌گیری کابینه وفاق ملی هستیم که رئیس جمهور با معرفی آن به مجلس شورای اسلامی نشان داد که اهتمام جدی برای تحقق این استراتژی دارد.

وی سیاست‌های کلی و اسناد کلان را به عنوان چراغ راه دولت وفاق ملی برشمرد و اظهار کرد: رفاه طبقات پایین در کوتاه مدت اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، ایجاد اشتغال، عدالت در نظام مالیاتی، توسعه نظام تامین اجتماعی و توجه به منافع مردم از بندهای برنامه‌ دولت آقای مسعود پزشکیان است.

وی در پایان گفت: انتظار می‌رود نمایندگان به این توصیه راهبردی مقام معظم رهبری توجه کنند که موفقیت دولت چهاردهم موفقیت همه ما است. با توجه به شرایط منطقه و حساسیت اقدام ایران در مقابل رژیم صهیونیستی کمک کند که دولت یکپارچه و قوی با رای بالا کار خود را شروع کند و دولت وفاق ملی با اعتماد کامل مجلس شورای اسلامی شکل گیرد.

موافق برنامه کابینه پیشنهادی چهاردهم/ فلاحی: نقاط قوت کابینه پیشنهادی دولت بر نقاط ضعفش تسلط دارد

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «کابینه پیشنهادی دولت متناسب با شرایط و مطالبه جامعه تعیین شده است»، گفت: جامعه امروز ایران از نگاه حذفی، انحصار طلبی، خالص سازی و تندروی خسته شده است؛ اجازه دهیم شاید برای اولین بار کابینه‌ای در آرامش شکل بگیرد.

به گزارش ایسنا، سارا فلاحی در جلسه امروز مجلس در جریان بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت طی اظهاراتی به عنوان موافق اظهار کرد: کابینه آقای دکتر پزشکیان مانند اسلاف گذشته خود دارای نقاط قوت و ضعف است و اگر انصاف داشته باشیم باید اعلام کنیم که نقاط قوتش بر نقاط ضعفش تسلط دارد.

وی با بیان اینکه «این کابینه متناسب با شرایط و مطالبه جامعه تعیین شده است»، افزود: جامعه امروز ایران از نگاه حذفی، انحصار طلبی، خالص سازی و تندروی خسته شده است؛ اجازه دهیم شاید برای اولین بار کابینه‌ای در آرامش شکل بگیرد. اتفاقاً به واسطه هوشمندی رئیس جمهور بوده است که از رقبای خود در قدرت و خدمت استفاده کرده است تا ۴ سال درگیر چانه زدن با رقبایش نباشد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: از نقاط قوت دیگر کابینه این است که هرچند از چپ و راست و میانه‌روها استفاده کرده اما اجازه نداده است که تندروهای طیف‌های سیاسی در قلب کابینه قرار بگیرند. یکی دیگر از نقاط قوت کابینه این است که از چهره‌های  نسبتاً جدید استفاده و چرخش نخبگان را عملیاتی نموده است و مانند اسلاف خود قدرت را میان نخبگان سنتی چپ و راست تقسیم نکرده است.

فلاحی اظهار کرد: نقطه درخشان کابینه معرفی یک بانوی باوقار متعهد و متخصص و کسی که برعکس بسیاری از مردان سیاست آسانسوری بالا نرفته است، وزارتخانه متبوعش را می‌شناسد و از جنس این وزارتخانه است و پشت سرش دلالان سیاسی و زمین خواران و هلدینگ‌های فاسد اقتصادی نیستند بلکه پشت سرش نام پدر شهیدش است. او می‌خواهد به دنیا اثبات کند که برای جمهوری اسلامی مدیریت مردانه نیست بلکه مدیریت یعنی راهبری و اینکه دیگران را در خدمت و قدرت سهیم کنیم. او می‌خواهد به عنوان پیشانی جمهوری اسلامی ایران به دنیا اعلام کند که نظام سیاسی ما فارغ از جنسیت به هر فردی که توانایی داشته باشد، اعتماد می‌کند. من انتظار دارم که نمایندگان متعهد و وطن دوست مجلس فرصت تایید تک بانوی کابینه را از خود دریغ نکنند.

وی افزود: یکی دیگر از نقاط قوت کابینه دکتر پزشکیان این است که تلاش کرده که وفاق ملی را با وجود فشارهای مختلف در کابینه خود عملیاتی نماید. ما هم از ایشان مطالبه داریم و انتظار داشتیم زنان بیشتری را در کابینه‌اش استفاده کند و از برادران و خواهران اهل سنت و اقلیت‌های دینی استفاده کند اما باید به او فرصت دهیم و نمی‌توانیم قصاص قبل از جنایت کنیم؛ کابینه هنوز تکمیل نشده است و انتظار داریم که در شورای معاونینش حتماً از زنان جوانان و گروه‌هایی که امروز حذف شده‌اند در کابینه ایشان استفاده شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم که رئیس جمهور محترم و کابینه‌اش در راستای شکل دادن به یک ایران قدرتمند حرکت کند، مسیر فرار نخبگان را ببندد، سیاست خارجی عزتمندانه‌ای را رقم بزند و با ابزارهای شرافتمندانه تحریم‌ها را خنثی کند؛ انتظار داریم ایران بزرگ را برای همه ایرانیان رقم بزند و انتظار داریم که تسلیم زیاده خواهی‌ها نشود. هم‌چنین انتظار داریم به منشور حکومتی ما یعنی نامه امام علی(ع) مالک اشتر متعهد بماند و برای او آرزوی سربلندی داریم.

مخالف برنامه کابینه پیشنهادی چهاردهم/ صالحی: برخی از وزرای پیشنهادی رزومه ضعیفی داشتند

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داشتیم کابینه آقای پزشکیان تخصصی‌تر بود. این امکان وجود داشت تا وزرا تخصصی‌تر معرفی شوند. متاسفانه برخی از رزومه‌های وزرای پیشنهادی ضعیف است.

به گزارش ایسنا، مسلم صالحی به عنوان مخالف خط مشی دولت چهاردهم در جریان جلسه علنی امروز مجلس گفت: دولت چهاردهم از معدود دولت هایی است که سلایق مختلف سیاسی در آن حضور دارد و می‌تواند امید را دل مردم روشن کند. اما این فرصت می‌تواند تبدیل به تهدید شود. اگر اختلافات سیاسی در سطوح وزارتخانه ها رخ دهد، مشکل ساز خواهد شد.

وی ادامه داد: توجه به جنسیت ها و حضور یک وزیر پیشنهادی خانم از دیگر محاسن این کابینه است. توجه به اسناد بالادستی و منویات مقام معظم رهبری از جمله نقاط قوت دولت چهاردهم است.

صالحی اظهار کرد: قرار بود میانگین سنی کابینه جوان تر از این باشد. تقریبا مسن ترین کابینه دولت را در طول دولت های انقلاب داشتیم. توجه به پراکندگی جغرافیایی نیز در انتخاب کابینه رعایت نشد. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از مردم در کابینه حضور ندارند. استان فارس حتی یک وزیر هم ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: برنامه های وزرا در کمیسیون ها به شکل کلی ارائه شد. انتظار داشتیم کابینه آقای پزشکیان تخصصی تر بود. این امکان وجود داشت تا وزرا تخصصی تر معرفی شوند. متاسفانه برخی از رزومه های وزرای پیشنهادی ضعیف است.

وی در پایان گفت: آقای پزشکیان کسانی هستند که برای رای آوردن شما در مجلس سینه سپر کرده اند. توهین و تهمت ها شنیدند اما پای عقیده خود ماندند. امیدواریم با نمایندگان مشورت داشته باشید. نمایندگان در برنامه های اجرایی دخالت نخواهند داشت.

مخالف برنامه کابینه پیشنهادی چهاردهم/ ایزدخواه: چوب تندروی و افراط را از دو جناح سیاسی کشور خورده‌ایم

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت که دولت و مسئولیت در جمهوری اسلامی کاسبی اقتصادی و سیاسی نیست؛ امروز چوپ تندروی و افراطی از دو جناح سیاسی کشور خورده‌ایم.

به گزارش ایسنا، روح‌الله ایزدخواه در جلسه علنی امروز مجلس به عنوان مخالف برنامه و خط مشی دولت مسعود پزشکیان گفت: در روزهای اخیر شاهد طرح انتقادات تندی از جناح اصلاحات به رئیس‌جمهور بودیم که چرا از عناصر تندرو استفاده نشده است که اتفاقا این از نقطه قوت کابینه است؛ دولت و مسئولیت در جمهوری اسلامی کاسبی اقتصادی و سیاسی نیست و امروز چوب تندروی و افراط را از دو جناح سیاسی در کشور خورده‌ایم آن هم در شرایطی که رهبری به صراحت فرمودند تقسیم‌بندی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را قبول ندارند و امسال از دو قطبی سازی پرهیز دادند.

وی جهت‌گیری‌های اعلام شده دولت همچون توانمندکردن مردم را خوب توصیف کرد و افزود: بنده از دانشجویانی بودم که در ابتدای دهه ۸۰ بیانیه تقدیر از آقای پزشکیان به خاطر رویکرد ضداشرافی ایشان را امضا کردم اما این رویکرد در برنامه وزرای معرفی شده کمرنگ است. بجز دو سه وزیر که برنامه‌شان را مبتنی بر عدالت اعلام کردند، این موضوع در برنامه سایر وزرا کمرنگ دیده می‌شود.

ایزدخواه با تاکید بر لزوم توجه به وضعیت مردم و عدالت‌محوری و دوری از تبعیض گفت: انتظار می‌رود روحیه عدالت‌محوری در دولت در جریان باشد و همچنین شاهد مردمی‌سازی اقتصاد باشیم. علاوه بر این معاونین وزرا از جوانان انتخاب شود.

مخالف برنامه کابینه پیشنهادی چهاردهم/ محمودی: نقد سازنده به دولت داریم/ باید به رئیس‌جمهور کمک کرد

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ما مطابق با منویات رهبری از دولت حمایت می‌کنیم منتها نقد سازنده داریم و آن را بیان خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، مرتضی محمودی در جلسه علنی امروز مجلس به عنوان مخالف برنامه و خط مشی دولت مسعود پزشکیان گفت: اگر به عنوان مخالف صحبت می‌کنیم به معنای مخالفت با رئیس‌جمهور و کابینه و شکل‌گیری دولت نیست. ما نمایندگان مطابق با منویات رهبری در هماهنگی کامل از دولت حمایت می‌کنیم و کمک دولت به ویژه شخص دوست‌داشتنی و عزیز آقای پزشکیان خواهیم بود منتها نقد سازنده داریم و اگر خلاء و اشکالی باشد آن را مطرح می‌کنیم.

وی تاکید کرد: موفقیت دولت، موفقیت همه ما و نظام مقدس جمهوری اسلامی و جهان اسلام و جبهه مقاومت است. معتقدیم باید گاهی تبادل‌نظر و گفت‌وگو برای اصلاح موضوعات و شکل‌گیری دولت قوی انجام شود.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: اعتقاد آقای پزشکیان این است که برنامه ارائه داده شده به مجلس همان برنامه هفتم و سیاست‌های کلی کشور است. با این نگاه ما بنایی برای موافقت و مخالفت با برنامه نداریم چون اساساً برنامه‌ای وجود ندارد. منتها به آقای پزشکیان یادآوری می‌کنیم که در برنامه هفتم تکالیف و احکام مشخصی قید شده که از جمله آن رشد هشت درصدی است لذا وجود برنامه دقیق و عملیاتی ضروری است.

محمودی با تاکید بر اینکه دولت باید برای اجرای تکالیف سه ماهه اول برنامه هفتم، برنامه عملیاتی داشته باشد، گفت که تکالیف حداقل سه ماهه برنامه هفتم را دولت چگونه می‌خواهد اجرایی کند.

وی در ادامه با اشاره به صحبت‌های عثمانی نماینده بوکان در مخالفت با برنامه کابینه چهاردهم گفت: آقای پزشکیان کابینه پیشنهادی را در قالب وفاق ملی تعریف کرد که به ایشان تبریک می‌گوییم البته روی برخی وزرا نکاتی وجود دارد.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: همه تلاش دولت و جمهوری اسلامی نزدیکی اقوام و مذاهب است و قطعا هیچ جریانی جز این منش را دنبال نمی‌کنند کما اینکه یک میلیون شیعه، شهید مقاومت فرمانده اهل سنت شهید هنیه را با افتخار تشییع کردند و روابط خانوادگی بین اهل سنت و شیعه برقرار است. ملت فهیم ما بدون گسل و شکاف در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

وی در پایان گفت: صحبت‌های آقای عثمانی به خاطر صحبت آقای ظریف در معیار گذاشتن برای انتخاب کابینه است که توقع ایجاد کرد؛ اجازه دهید رئیس‌جمهور با عقلانیت انتخاب کند که البته این رویکرد را در بخش اعظمی از کابینه شاهد هستیم.

موافق برنامه کابینه پیشنهادی چهاردهم/علیزاده: تشکیل دولت وفاق ملی اقدامی بی سابقه است

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت وفاق ملی بعد از چند دهه دارد در کشور اتفاق می‌افتد و باید قدردان این حرکت باشیم. چند دهه است هیچکس نخواست این اقدام را انجام دهد و هزینه آن را پرداخت کند.

به گزارش ایسنا، رضا علیزاده به عنوان موافق برنامه و خط مشی دولت مسعود پزشکیان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: صداقت، شهامت، پاکدستی، امانت داری، وفای به عهد و خصوصیات شخصی آقای پزشکیان باعث شد مردم در اقدامی بی‌نظیر در انتخابات جواب مثبت به ایشان دادند و ما افتخار می‌کنیم که امروز به عنوان رئیس جمهوری امین در خدمتش هستیم.

وی ادامه داد: جا دارد تشکر کنیم از آقای پزشکیان به خاطر مواضع انقلابی‌شان در مراسم تنفیذ و تحلیف. علت موافقت بنده و صحبت بنده در موافقت با برنامه‌های آقای پزشکیان تشکیل دولت وفاق ملی است. اتفاقی که بعد از چند دهه دارد در کشور اتفاق می‌افتد و باید قدردان این حرکت باشیم. چند دهه است هیچکس نخواست این اقدام را انجام دهد و هزینه آن را پرداخت کند.

علیزاده گفت: آقای دکتر پزشکیان با تشکیل دولت وفاق ملی و با معرفی این کابینه هزینه سنگینی را پرداخت می‌کند. مجلس هم باید دولت را همراهی کند. نباید به بهانه‌های کوچک در راستای تشکیل دولت وفاق ملی سنگ اندازی کنیم.

نماینده مردم ورزقان یادآور شد: امروز باید فشار روانی را از روی دولت برداریم. آقای رئیس جمهور من متوجه هستم الان در چه شرایطی تحت فشار هستند. من از عموم جامعه می‌خواهم انصاف به خرج بدهند. از نکات مهم برنامه‌های آقای دکتر پزشکیان تاکید ایشان بر رعایت قانون هست. همان طور که در صحبت های ایشان در زمان انتخابات هم تاکید داشتند الان هم تاکید می‌کنند بایستی میثاق ما قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم توسعه باشد. این خیلی مهم است این اتفاقی که در کشور می‌افتد می‌تواند بعد از چند دهه وضعیت کشور را سر و سامان بدهد. سلیقه‌ای نمی‌توان مملکت را اداره کرد.

علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: دیگر برنامه‌های آقای پزشکیان مبارزه با فساد، عدالت محوری، هوشمندسازی دولت، سیاست گذاری مبنی بر اطلاعات و روش علمی و کارشناسی، اولویت دادن منافع مردم در مقابل فعالیت‌های جناحی و گروهی رفتار کردن، استفاده از کارشناسان توانمند بدون توجه به دیدگاه سیاسی آن‌ها و تاکید بر توانمندسازی مردم و جامعه و همچنین تاکید بر بهینه‌سازی مصرف انرژی است.

موافق برنامه کابینه پیشنهادی چهاردهم/ میرمحمدی: با استفاده از اهرم‌های نظارتی با رئیس‌جمهور همکاری خواهیم کرد

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی گفت: صداقت را در آقای پزشکیان دیده‌ام و وعده‌های ایشان اجرایی خواهد شد. در مجلس شورای اسلامی با استفاده منصفانه از اهرم‌های نظارتی با آقای رئیس‌جمهور همکاری خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، سید جلیل میرمحمدی به عنوان موافق برنامه و خط مشی دولت مسعود پزشکیان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: رهبر انقلاب فرمودند موفقیت دولت موفقیت همه ماست و همه باید به ایشان کمک کنند. تکلیف همه ما روشن است. برنامه ایشان برنامه هفتم و سیاست های ابلاغی است. بهترین و موثرترین وعده ای که یک رییس‌جمهور می‌تواند بدهد را آقای پزشکیان داده است. دولت ایشان دولت وفاق ملی است. بدنه دولت بسیار گسترده است و حتما از تمامی ظرفیت های نظام استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: صداقت را در آقای پزشکیان دیده ام و وعده های ایشان اجرایی خواهد شد. مجلس شورای اسلامی با استفاده منصفانه از اهرم های نظارتی با آقای رئیس جمهور همکاری خواهیم کرد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وعده‌های رییس‌جمهور در حوزه سلامت و بهداشت و درمان خوب بود. آقای نوری قزلجه در موضوع کشاورزی توانمند است. ساماندهی اتباع، حمایت از ورزش و اجرای قانون ساماندهی حقوق بازنشستگان لازم است. آقای پزشکیان به شما کمک خواهیم کرد تا برنامه های خود را اجرا کنید. از مجلس انتظار نداشته باشید برنامه های وزرا را به طور ریز مورد بررسی قرار ندهیم.

انتقاد تند نماینده بوکان از پزشکیان

قسیم عثمانی، نماینده بوکان که از چهره‌های نزدیک به دولت به حساب می آید در نطق خود به عنوان مخالف کابینه پزشکیان، به شدت از او به شدت انتقاد کرد

نماینده بوکان در مجلس دوازدهم خطاب به پزشکیان گفت: ترکیب کابینه شما نشان دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست. وفاق ملی با جمع احزاب محقق نمی‌شود. دولت اشتراکی ایجاد کردند و دولت اشتراکی موفق نخواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین، در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه مسعود پزشکیان، محمدقسیم عثمانی، نماینده بوکان و اهل سنت در مجلس دوازدهم، گفت: ابتدا انتخاب شایسته دکتر پزشکیان را به ایشان تبریک می‌گویم و برای دولت ایشان آرزوی موفقیت می‌کنم.

در ادامه عثمانی با کابینه پیشنهادی چهاردهم مخالفت کرد و با انتقاد از عدم حضور اهل تسنن در کابینه گفت: آقای پزشکیان هیچ کس به اندازه شما جامعه زنان و اهل سنت را امیدوار نکرده بود و امروز هیچ کس به اندازه شما آنان را دلسرد نکرده است.

اظهارات این نماینده مجلس با مخالفت نمایندگان و دو دو گفتن آنان همراه شد که قسیم عثمانی در واکنش گفت: اقای پزشکیان این افرادی که دو دو می کنند به شما رأی ندادند، آنها که رأی دادند امروز دلشان می سوزد.

وی با اشاره به فضای صحن علنی مجلس گفت: اجازه بدهید آقای رئیس جمهور حرف‌های من را بشنوند.

اهم اظهارات وی را در ادامه می خوانید؛

* شما گفتمانی را در انتخابات ریاست جمهوری عرضه فرمودید که مورد اقبال اکثریت رای دهندگان و کسانی که در انتخابات شرکت نکردند، قرار گرفت.

* با گفتمان خود اعتماد عمومی را احیا کردید و یک سرمایه عظیم اجتماعی برای خود به وجود آوردید. شما بخش قابل توجهی از مردم را با حاکمیت آشتی دادید و دست مریزاد دارید.

* ترکیب کابینه شما نشان دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست. وفاق ملی با جمع احزاب محقق نمی‌شود. دولت اشتراکی ایجاد کردند و دولت اشتراکی موفق نخواهد شد. شما باید مرتب گزینه‌هایتان را تغییر بدهید و این مسئله باعث خواهد شد امور اجرایی کشور معطل بماند. کشور دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد شد.

* شما از تبعیض سخن گفتید، قرار بود صدای و بی‌صدایان باشد، بی‌صدایان را امیدوار کردید و ناامیدان را به مسیر امیدواری بازگردانید. شما قرار بود منشا اصلاح باشید و از جوانگرایی گفتید، از جفا به جامعه اهل سنت و از تغییر و اصلاح سخن گفتید. از حقوق زنان سخن گفتید و آیا به گفته‌های خوب و زیبای خود عمل کردید.

* در کل جامعه زنان فقط به یک شیرزن میدان دادید و به هیچ اهل سنت میدان ندادید.

* جناب آقای رئیس جمهور در طول تاریخ نظام جمهوری اسلامی، هیچ کس به اندازه شما باعث دلگرمی اهل سنت و زنان نشده بود و هیچ کس به اندازه شما به باعث دلسردی این بخش از جامعه نشده است.

* ما به شما امید داشتیم و فکر می کردیم این طلسم را خواهید شکست.

* آقای پزشکیان، مردم می گویند در انتخابات سر ما کلاه گذاشتید، از دردهای ما گفتی تصور کردیم که همدردی ولی بعد از انتخابات همه دردهای ما را فراموش کردی.

* قرار بود دولت شما دولت همه ایران باشد دولت همه اقوام و مذاهب و بی صدایان باشد.

* جناب رئیس جمهور، اگر به وعده های خود در قبال اهل سنت عمل نکنید سرمایه اجتماعی بزرگی را از دست خواهید داد.

* آقای پزشکیان، شما حتی حاضر نشدید به ما توضیح بدهید چرا در بین نخبگان اهل سنت به هیچ کدام میدان ندادید. در جواب من گفتید در کردستان که رای ندادند.

* شب‌های زیادی را برایت نخوابیدم آقای پزشکیان و حالا برایت شعر سروده‌ام.

* آبروی ما بخاطر حمایت از شما دارد در فضای مجازی لگدمال می‌شود و شما و یاران‌تان کک‌تان هم نمی‌گزد.

موافق برنامه کابینه پیشنهادی چهاردهم/ متفکرآزاد: رئیس‌جمهور در معرفی کابینه به شعار وفاق ملی عمل کرد

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که موفقیت رئیس جمهور و دولت موفقیت نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: رئیس جمهور در معرفی کابینه سلایق مختلف را دید و به شعار وفاق ملی عمل کرد.

به گزارش ایسنا، روح‌الله متفکرآزاد به عنوان موافق برنامه و خط مشی دولت مسعود پزشکیان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران آنقدر مستحکم است که می‌تواند سلایق مختلف را در جایگاه‌های متعدد و متکثر حکمرانی ببیند؛ آنهایی که می‌گویند همیشه نظام با یک سلیقه در اداره کشور می‌چرخد عملا دیدند که این طور نیست و روسای جمهور با رویکردهای متفاوت وجود دارد.

وی تاکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران جدا از سلایق سیاسی کارآمدی امری مهم است لذا موفقیت رئیس جمهور و دولت موفقیت نظام جمهوری اسلامی است و ما حتما در این راستا کمک حال دولت خواهیم بود کما این‌که رئیس جمهور در معرفی کابینه سلایق مختلف را دید و به شعار وفاق ملی عمل کرد.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فهم حکمرانی مجلس ایجاب می‌کند که ما متوجه این نکته باشیم و با در نظر گرفتن مولفه‌هایی نسبت به وزرای پیشنهادی رای دهیم لذا رای اعتماد به وزرا بدان معناست که چهار سال کشور در کدام ایده حکمرانی می‌شود قطعا رای جناحی و سیاسی را نمی‌توانیم شرعا بپذیریم رای ما مبتنی بر کارآمدی و اعتقاد آنها از بن دندان به نظام و انقلاب است کسانی که ساختار نظام را پذیرفته باشند.

متفکرآزاد تاکید کرد: باید هرچه سریع‌تر دولت کارش را شروع کرده و وزرا بدون پرداختن به حاشیه‌ها مشغول شوند تا شاهد تشکیل کابینه کارآمد باشیم و مجلس قدرتمند هم بدون وکیل‌الدوله شدن امور را پیش ببرد انتظار می‌رود که دولت فسادستیزی تشکیل شود، توقع نداشته باشیم که ما به کلیت کابینه رای دهیم بلکه ما با در نظر گرفتن مولفه‌هایی رای خواهیم داد و در عین حال محکم پشت سر دولت هستیم.

موافق برنامه کابینه پیشنهادی چهاردهم/ فروردین‌: یاری‌گر رئیس‌جمهور باشیم

نماینده فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی گفت که ما در مجلس شورای اسلامی باید ضمن نظارت بر کار دولت یاری‌گر رئیس جمهور باشیم.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی فروردین در جلسه علنی امروز به عنوان موافق کلیات برنامه و خط مشی دولت مسعود پزشکیان اظهار کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری، رئیس جمهور شخصیتی فرزانه، صادق، مردمی و دانشمند است ایشان با شعار دعوا نکنید و کنار هم باشیم روی کار آمد و ما باید ضمن نظارت بر عملکرد دولت یاری‌گر او باشیم.

وی با بیان این‌که رئیس جمهور به دنبال بازسازی و ترمیم سیاست حذف است، گفت: وزرای پیشنهادی تلفیقی از گروه‌های سیاسی و نگاه غیر حزبی و بهره‌گیری از تمامی استعدادها است طبق فرمایش رهبری موفقیت رئیس جمهور موفقیت همه ما است لذا مجلس شورای اسلامی با توجه به شرایط موجود و با در نظر گرفتن مانیفست رئیس جمهور می‌تواند تکمیل کننده راه باشد و مجلس و دولت چنین راهبردی را توسعه دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه قوای سه‌گانه به مشکلات کشور تصریح کرد: انتظار می‌رود رئیس جمهور مصوبات مجلس را اجرایی کند و همچون گذشته به محرومان توجه کرده و در ادامه راه وفاق ملی را پیاده کند همانطور که تاکنون به آن عمل کرده است؛ ما هم با در نظر گرفتن وجه نظارتی مجلس شورای اسلامی به کابینه آقای پزشکیان رای می‌دهیم.

فروردین همچنین با اشاره به افتخارآفرینی ورزشکاران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس اظهار کرد: امیدواریم روحیه ورزشی آقای پزشکیان بر مسند ریاست جمهوری ادامه داشته باشد، مدال‌آوران المپیک چشم‌ انتظار بهبود زیرساخت‌ها و وضعیت ورزش هستند که انتظار می‌رود شاهد ارتقاء زیرساخت‌های ورزشی کشور باشیم.

نوروزی: رئیس‌جمهور نقشه راه اجرایی برنامه‌ها را ارائه کند

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار این است رئیس جمهوری که التزام به برنامه هفتم و قانون دارند، نقشه راه اجرایی برنامه‌ها را نیز ارائه کند.

به گزارش ایسنا رحمت الله نوروزی در جلسه امروز صحن مجلس در اخطاری با استناد به اصل ۴ قانون اساسی گفت: از آقای رئیس جمهور که موضوع وفاق ملی را مطرح و اعلام کردند که به برنامه هفتم توسعه اعتقاد و التزام دارند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی با بیان اینکه انتظار داریم که برنامه‌های کلی برای عملیاتی سازی و پیاده‌سازی قوانین روشنگر و شفاف باشد، عنوان کرد: برنامه‌هایی که رئیس جمهوری مطرح فرمودند بسیار ارزشمند است اما ما تصویر روشنی را از اجرای این برنامه‌ها نداریم؛ انتظار این است رئیس جمهوری که التزام به برنامه هفتم و قانون دارند، نقشه راه اجرایی برنامه‌ها را نیز ارائه کند؛ همچنین انتظار ما این است که با توجه به شعارهایی که آقای رئیس جمهور دادند به استان‌های کم برخوردار توجه ویژه‌ای شود.

بابایی کارنامی: ۴ سال آینده ملت شریف ایران قضاوت می‌کنند

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: ان‌شاءالله رئیس جمهورمحترم در صحبت‌های نهایی حتماً دیدگاه‌های‌شان درباره چراها و برنامه‌های عملیاتی را مطرح کنند چراکه ملت شریف ایران قضاوت می‌کنند و ۴ سال آینده با استناد به این همین صحبت‌های و نظرات درباره قصور مجلس یا دولت قضاوت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، علی بابایی کارنامی در جلسه امروز مجلس در تذکر آئین نامه‌ای با استناد به مواد ۲۲ و ۲۴ آیین نامه داخلی مجلس تاکید کرد: رئیس جمهور باید برنامه‌های مرتبط و شیوه انتخاب وزرای محترم و تطبیق آن با برنامه‌های راهبردی هفتم پیشرفت را در صحن مجلس اعلام می‌کردند؛ هدف اصلی برنامه این بود.

وی با تاکید بر اینکه اصل بر تفاهم و همکاری است، گفت: ان‌شاءالله رئیس جمهور محترم در صحبت‌های نهایی حتماً دیدگاه‌های‌شان درباره چراها و برنامه‌های عملیاتی را مطرح کنند چراکه ملت شریف ایران قضاوت می‌کنند و ۴ سال آینده با استناد به این همین صحبت‌های و نظرات درباره قصور مجلس یا دولت قضاوت می‌کنند.

کوچک‌زاده: اصل جلسه امروز بررسی برنامه دولت است/ آقای قالیباف! آیا برنامه پزشکیان به شما ارائه شده که به ما بدهید؟

نماینده مجلس در صحن علنی گفت:نمایندگان مخالف و موافق، در مخالفت با چه چیزی صحبت می کنند؟طبق آیین نامه مجلس،  باید برنامه دولت به مجلس ارائه می شد تا نمایندگان به بررسی آن بپردازند.

ایراد کوچک زاده و سلیمی به اینکه برنامه پزشکیان دقیقا چیست و ما چطور مخالفت کنیم؟

مخالف برنامه کابینه پیشنهادی چهاردهم/ حاجی دلیگانی: انتظار داشتم پزشکیان برنامه‌های خود را دقیق بیان کند

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای پزشکیان نطق امروز شما مانند مناظرات بود. انتظار داشتم شما به صراحت دیدگاه‌های خود را درباره موضوعاتی مانند ارز بیان کنید.

به گزارش ایسنا، حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌ها و اصول کلی دولت چهاردهم عنوان کرد: آقای پزشکیان خودتان فرمودید که از نقد منصفانه استقبال می‌کنم و از بی انصافی بدم می آید. شما را آدمی صادق، با اراده و صریح و شفاف می‌دانم. بیشتر وزرای شما به نظر می آید رای اعتماد را خواهند گرفت. نطق امروز شما مانند مناظرات بود. انتظار داشتم شما به صراحت دیدگاه های خود را درباره موضوعاتی مانند ارز بیان کنید.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس و دولت در شرایطی استثنایی باهم کارها را شروع کرده اند و برنامه هفتمی نیز برای ما وجود دارد.  مجلس همه قوانین برنامه هفتم را قبول ندارد. انتظار داشتیم همان روزی که اسامی وزرا آمد، برنامه های کلی دولت نیز به دست ما می‌رسید. جنابعالی بفرمایید برنامه شما برای اجرای عدالت چیست؟ در خصوص زنان، خانواده و جمعیت مطالب قابل قبولی در اصول برنامه دولت نیامده است.

این نماینده مجلس گفت: انتظار داشتیم رییس‌جمهور امروز بالاخره برنامه های دقیق خود را بیان کند. آقای رییس‌جمهور برای مسکن چه برنامه ای دارید؟ برای رانت چند نرخی بودن ارز چه راهکاری دارید؟دولت چه برنامه‌ای برای یارانه های پنهان و آشکار دارد؟ موضوع اتباع بیگانه و خدمات و انرژی که مصرف می‌کنند برای مردم مهم است. نمی‌گویم همه این‌ها بروند اما خدمات کشور باید در مرحله اول برای ایرانیان باشد.

تعدادی از  نمایندگان تذکرات آیین نامه ای دادند

گلایه پزشکیان از سروصدای نمایندگان

سخنرانی مسعود پزشکیان: نمایندگان به تمام کابینه رای اعتماد دهند (بیشتر بخوانید)

حضور رئیس‌جمهور و معاون اول ریاست جمهوری در جلسه علنی مجلس مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی صلاحیت وزرای کابینه پیشنهادی​

حضور ۱۹ وزیر پیشنهادی در جلسۀ رای اعتماد​

جلسه علنی امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمد باقر قالیباف و برای بررسی خط مشی و اصول کلی دولت مسعود پزشکیان و بررسی برنامه ها و صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی آغاز شد.

به گزارش ایسنا، طبق ماده ۲۰۴ آیین نامه داخلی مجلس، ابتدا برنامه و خط مشی و اصول کلی دولت و ترکیب هیات وزیران مورد بررسی قرار می گیرد؛ رئیس‌جمهور به مدت دو ساعت و ۳۰ دقیقه فرصت برای تشریح برنامه دولت، معرفی وزیران و دفاع از وزرای پیشنهادی دارد. پس از آن مجلس به بررسی برنامه دولت و ترکیب هیات وزیران با اظهارات ۵ نفر از نمایندگان مخالف و ۵ نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام برای مدت ۱۵ دقیقه می پردازد.

سپس مجلس وارد بررسی برنامه ‌ها و صلاحیت هریک از وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارت خانه می شود. در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق  هرکدام برای مدت ۱۵ دقیقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس‌جمهور به مدت ۳۰ دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت.

رئیس‌جمهور می ‌تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به ‌طور یکجا از آنان دفاع کند. پس از آن رای ‌گیری، شمارش و اعلام نتیجه آرا برای همه وزرا صورت خواهد گرفت. 

براین اساس مجلس امروز بعد از پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی دولت، وارد بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی می شود که اسامی آن ها به ترتیب حروف الفبای وزرات خانه ها به شرح زیر است:

وزارت آموزش و پرورش؛ علیرضا کاظمی

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ ستار هاشمی

وزارت اطلاعات؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب

 وزارت امور اقتصادی و دارایی؛ عبدالناصر همتی

وزارت امور خارجه؛ عباس عراقچی

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی؛ محمدرضا ظفرقندی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ احمد میدری

وزارت جهاد کشاورزی؛ غلامرضا نوری قزلجه

وزارت دادگستری؛ امین حسین رحیمی

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛ عزیز نصیرزاده

وزارت راه و شهرسازی؛ فرزانه صادق مالواجرد

وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ محمد اتابک

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ حسین سیمایی صراف

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سید عباس صالح شریعتی

وزارت کشور؛ اسکندر مومنی

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ محمدرضا صالحی امیری

وزارت نفت؛ محسن پاکنژاد

وزارت نیرو؛ عباس علی آبادی

وزارت ورزش و جوانان؛ احمد دنیامالی

این خبر بروزرسانی شد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 30
  • ناشناس
    4

    فاقد اهمیت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      واقعا فاقد اهمیت
      این وسط نماینده‌های پایداری با اعتراض آئین نامه‌ای و قانون اساسی سعی میکنند ایراد الکی بگیرن هههههه

      واقعا نمیدونم چه اسمی روی اون کسایی که رفتند و به امثال کوچکوف، رسایی، سلیمی، ذوالنوری، ثابتی ووووو
      رای دادن بزارم.
      هدفتون چی بود، برنامتون چی بود که به اینا رای دادید

      حقا که لیاقت ندارید
      لیاقت یک کشور خوب ندارید
      لیاقت آبادی و سربلندی جلوی جهانیان رو ندارید
      لیاقت شماها همون طالبانه و البته که طالبانم از سرتون زیادیه

    • برق میره . برق میاد
      1

      سالی یک میلیون خونه چی شد
      ساختند ؟
      نساختند
      مگر مدعی نبودند که سالانه یک میلوین خونه ساخته شده در دولت 13
      خب به کیا رسید ؟
      نکنه برای خودشون برداشتن . هر کسی چند ده هزار تا خونه برداشته ؟

    • ناشناس
      2

      متن زیاد بود نخوندم

  • ناشناس
    0

    چرا عکس فرزانه خانوم درشت تر ازبقیه هست ؟؟؟؟
    ها ها ها

  • ناشناس
    0

    بورس = وام صفر درصد برای تولید

    در کل دنیا بورس چند هزار درصد حباب مثبت داره

    در کشور ما بورس چند هزار درصد حباب منفی دارد



    خاک بر سر اقتصاد دانان ما

    نظرات شما -
    • شاهنامه
      0

      سال‌1370یه کتاب تاریخ ایران بعد از اسلام اموزش پرورش برا ما درست کردن اوردن دادن تحویل ما . کتاب قطوری بود . بالای سر فصل سلسله قاجاریه نوشته بود اگر میخاهید بر مردم ایران حکومت کنید انها را گرسنه نگه دارید . روحش شاد معلم تاریخ ه جلسه اول همین مطلب به ما نشون داد و پرتش کرد کنار . گفت هدف ای آخوندا در این مملکت همینه .کل ساله شاهنامه و تاریخ قبل اسلام ندریس کرد .

  • بابک
    0

    به نظر من مهم نیست

  • ناشناس
    0

    مدرسه موشها به لحاظ میزان سر و صدا و همهمه و بی نظمی از نهاد قانونگذاری ما بهتر است! انگار نه انگار که رئیس جمهور مملکت دارد سخنرانی می کند!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      نمایندگان عمدا به حرفهای رئیس جمهور گوش نمی‌کنند که ندا را داده باشند که ما شما را قبول نداریم حتی اگر به کابینه رأی مثبت بدهیم

  • بازنشسته
    1

    مجلس و دولت فاقد ارزش ذاتی خود هستند . اکثریت می دانند که این ها کاری برای کشور نخواهد کرد . به همین دلیل مهم نیست دولتی باشد یا نباشد...

  • ناشناس
    2

    همه مون رو گول زد. همیشه از یه سوراخ گزیده میشیم. کو عبرت

  • ناشناس
    1

    اقای دلیگانی .اینکه شما میفرمایید ،درحیطه وظایف کمیسیونهای تخصصی مجلس می باشد که وزرای پیشنهادی یک به یک کلیات برنامه های وزارت خانه مطبوع را ارائه ونیز سایرسوالات تخصصی را به ریز پاسخ گفته اند .رئیس جمهور در صحن علنی مجلس که نمی تونه تک تک برنامه های وزرا را تشریح کنه .ایشان مدیر بالا دستی کابینه می باشد .بهتر بود مقدار ی مطالعه دراین خصوص از سوی شما نمایندگان محترم انجام میشد نه اینکه ازوسط چرت میان مجلس ، به سوالات غیرمنطقی استناد کنید

  • ناشناس
    1

    دکتر پزشکیان خیلی زود برای مردم تمام شد

  • ناشناس
    0

    به همه هم رای دهند،با بک نظر شورای نگهبان یا فلان مجمع و شورای عالی جور واجور،همه رشته هایشان پنبه خواهد شد،پس الکی جوش نخورید؟؟؟مگه شنبه را بعداز سالها کار کردن روی آن تصویب نکردید؟؟؟پس چی شد؟؟؟تصویب شد؟؟؟یا پیش کسانی که کت تن‌شان است،پا مال شد؟؟؟؟

  • ملت
    0

    این چرت و پرت گویی ها را ۴۰ سال داریم می شنویم همش شوی سیاسی بیش نیست ، از قدیم گفتند کم گوی گزیده گوی چون دُر ، به جای حرف زدن عمل تونو به ملت نشون بدید ، وقتی اصلاحاتی صورت گرفت تغییرات خودبخود نمایان می شود و جامعه متحّول می شود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      تغییر درایران مثل تبدیل پیکان به «آردی» و «آردی» به «روآ» ودر آخر هیچ آقای پزشکیان از ابتدابا روان مردم بازی کردید هنوز جای امضای تنفیذ و تحلیف خشک نشده اگر چهلم شما بگذرد که دیگر همه چیز را فراموش میکنید

    • ناشناس
      1

      چرت وپرت ۴۵ سال

  • عباس
    2

    چند نفر رد صلاحیت می شوند

  • ناشناس
    1

    خیمه شب بازی رنگ و رو رفته

  • ناشناس
    1

    مردم سالهاست که گرفتارن و الان دیگه محتاج یک زندگی معمولی، این مجلس و دولت هم مثل قبلی ها .... افسوس که خود کرده تدبیر نیست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      این دولت مثل قبلی ها نیست
      مصداق عینی دولتهای قبلی است (بجز اصلاحات) افراد همانهاافرادها،حرفها همان تکرارها،شکل وقیافه را ببین، برچسب انقلابها

  • ناشناس
    1

    این دولت برنامه سالانه مبتنی بر برنامه پنجساله هفتم توسعه ندارد و باری به هر جهت حرکت می کند! این دولت به هیچکس قولی نداده تا بعداً محکوم به خلف وعده نشود! این دولت همه کس و هیچکس است تا از آن توقعی وجود نداشته باشد!

  • الف
    1

    همشون دنبال سهم بیشتر از سفره انقلابند و لا غیر.

  • ناشناس
    1

    رئیسی با دستکاری در نرخ خوراک صنایع بورسی اصل اقتصاد کشور را به زمین زد. جایی که باید خون در رگ های اقتصاد کشور باشد هر روز با خروج پول حقیقی به جای تزریق خون در اقتصاد خون تولید و نقدینگی تولید را می مکد.

  • ناشناس
    4

    آقای پزشکیان
    در خصوص گزینه وزار نفت واقعا اشتباه صورت گرفته است
    وزارتی که موتور توسعه کشور است را به پاکنژاد نسپارید

  • عمو جانی
    1

    و این قصه سرررری دراززززززز دارررررد

  • ناشناس
    0

    در كشور اصلا نيازي به محلس نيست

  • ناشناس
    0

    وشعری از شاعر ایرانی قریم ماهمه کردییم کار خویشرا ایطبیب آخر بجنبان ریش را

  • ناشناس
    7

    با افتخار یک ملیون ایرانی هنیه تشیع جنازه کردیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد