نشریه تایم با راستی‌آزمایی مصاحبه نتانیاهو پاسخ‌های او را به چالش کشید

نخست‌وزیر اسرائیل، اوایل ماه جاری در مصاحبه‌ای مفصل با نشریه تایم آمریکا شرکت کرد. حالا این نشریه با انتشار یک مقاله راستی‌آزمایی، ادعاهای وی در این گفتگو را به چالش کشیده و گفته است که بسیاری از آن‌ها «نادرست» بوده‌اند.

نشریه تایم با راستی‌آزمایی مصاحبه نتانیاهو پاسخ‌های او را به چالش کشید

نخست‌وزیر اسرائیل در این مصاحبه در مورد حمایت ضمنی و مستقیم این کشور از حماس قبل از حادثه اکتبر گفته بود: «این تنها دولت من نیست [که از آنها حمایت کرد]. دولت قبل از من و دولت بعد از من نیز حمایت کرده‌اند. ضمن اینکه [دولت من] از حماس حمایت مالی نمی‌کرد.»

با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهند که دولت قبلی بنیامین نتانیاهو در سال ۲۰۱۴ شروع به انتقال ۳۰ میلیون دلار در ماه به نوار غزه کرده بوده است.

علاوه بر این زمانی که تشکیلات خودگردان فلسطین حماس را در سال ۲۰۱۸ تحریم کرد، دولت نتانیاهو کمک‌های مالی را «در چمدان» به اعضای وابسته به این گروه تحویل می‌داد.

در طول این دوره همچنین وجوه قطری اجازه داشتند تا به نوار غزه و حماس برسند. جریان ترانزیت این مبالغ تنها زمانی قطع شد که نفتالی بنت نخست‌وزیر سابق اسرائیل تصمیم گرفت در سال ۲۰۲۱ به آن پایان دهد.

در بخش دیگری از این مصاحبه بنیامین نتانیاهو ادعا کرده بود: «فکر نمی‌کنم آنقدر تفاوت ایجاد کند، زیرا موضوع اصلی انتقال سلاح و مهمات از سینا به غزه بود. این چیزی است که آنها را قادر [به عملیات] کرد؛ مسئله چندان پول نبود، مسئله نحوه دسترسی بود.»

با این حال تایم می‌گوید که به لطف بیش از یک میلیارد دلاری که قطر به حماس داده بود، تسلیحات در دسترس شبه‌نظامیان این گروه قرار گرفته است.

تظاهرات علیه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در آمریکا

تظاهرات علیه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در آمریکاعکس: آسوشیتد پرس

نتانیاهو، در این مصاحبه همچنین اظهار حمایت خود از حماس را رد کرده است. این در حالی است که ظاهراً نخست‌وزیر اسرائیل در سال ۲۰۱۲ به یک روزنامه‌نگار به نام دن مارگالیت گفته است حماس باید به عنوان «وزنه تعادلی در برابر تشکیلات خودگردان فلسطین» باقی بماند.

بنیامین نتانیاهو همچنین در گفتگوی خود درباره حمله حماس به خاک اسرائیل مدعی شد: «۷ اکتبر نشان داد کسانی که می‌گفتند تهدید حماس برطرف شده است اشتباه می‌کردند.»

این در حالی است که او خود در ماه‌های منتهی به حملات تروریستی حماس در ۷ اکتبر به کانال ۱۴ گفته بود به لطف عملیاتی در سال ۲۰۲۱، از «حمله‌ای در آینده» به این منطقه جلوگیری کرده است.

وی همچنین در زندگینامه خود در سال ۲۰۱۲ با عنوان «بی‌بی؛ داستان من» نوشته بود «حماس مهار شد».

بنیامین نتانیاهو در این کتاب آورده بود: «آیا واقعاً می‌خواستم ارتش اسرائیل را برای سال‌ها در غزه زمین‌گیر کنم، زمانی که باید با ایران و یک جبهه احتمالی سوریه سروکار داشتیم؟ پاسخ قاطعانه منفی بود. من ماموریتی مهم‌تر داشتم.»

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد