بلومبرگ: تهاجم اوکراین شمایل «مرد آهنین پوتین» را خدشه‌دار کرده است!

شبکه خبری بلومبرگ در مطلبی به قلم آنتونی هالپین نوشته که تصویر آهنین و قدرتمند پوتین با تهاجم اوکراین تخریب شده- [و خدشه‌دار شدن شمایل رهبر روسیه دنیا را در مواجهه با شرایطی دیگر قرار خواهد داد.

بلومبرگ: تهاجم اوکراین شمایل «مرد آهنین پوتین» را خدشه‌دار کرده است!

نکته قابل توجه تهاجم وسیع اوکراین به روسیه این بوده که اقدام ولادیمیر پوتین در مورد آن چه‌قدر اندک و البته منفعلانه بوده است.

در حقیقت رئیس‌جمهور روسیه تاکنون تا حد زیادی از اظهار نظر در مورد تهاجم غافلگیرکننده اوکراین به منطقه کورسک- که مستقیماً اقتدار او به عنوان ضامن امنیت روسیه را به چالش کشیده- خودداری کرده است.

در واقع ولادیمیر پوتین نه تنها از واکنش در مورد حمله اخیر اوکراین به منطقه کورسک اجتناب کرده؛ بلکه رفتار کرملین طوری بوده که انگار هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. پوتین این هفته از آذربایجان و جنوب قفقاز بازدید کرد و شاهد فرار هزاران نفر از ساکنان این مناطق از جنگ بود.

قمار اوکراین تاکنون نتیجه داده است. پرزیدنت ولودیمیر زلنسکی در این زمینه گفته که حمله گسترده اخیر نشان می‌دهد که متحدان آمریکایی و اروپایی اوکراین بیش از حد نگران خطوط قرمز «توهم‌آمیز» کرملین و تهدیدهای روسیه مبنی بر تشدید تنش‌های موجود بوده‌اند- و باید محدودیت‌های استفاده از سلاح‌های دوربرد علیه روسیه را لغو کنند.

پیام زلنسکی را سرنگونی ۱۰ پهپاد اوکراینی توسط پدافند هوایی مسکو تقویت کرد- که نشان می‌داد اوکراین دست به بزرگ‌ترین حمله‌اش به پایتخت روسیه از زمان آغاز جنگ تمام‌عیار دو کشور در اوایل سال ۲۰۲۲ زده است.

مشاهده تصاویر و مناظری از نیروهای اوکراینی در حال ورود به خاک روسیه بی‌شک روحیه اوکراینی‌ها را به‌شدت تقویت کرده است. به خصوص که از ابتدای سال جاری تاکنون آن‌ها جز تماشای پیش‌روی نیروهای روسی در شرق اوکراین کار دیگری نکرده و دستاورد چندانی به دست نیاورده بودند.

ارتش زلنسکی در حال حاضر با این چالش مواجه است که چگونه با تقویت گسترده خطوط دفاعی خود به حفظ دستاوردهای روزهای اخیر خود در روسیه بپردازد. به خصوص که با تعویق اختصاص منابع و ارسال تسلیحاتی که کشورهای غربی وعده داده‌اند، این کشور این خطر را پیش‌روی خود می‌بیند که مجبور به انتخاب‌های دردناکی شود که در درازمدت می‌تواند هر ارتشی را تضعیف کند.

پوتین نیز این روزها وضعیت و دنیای جدیدی را تجربه می‌کند. حمله اوکراین وجهه داخلی او به عنوان یک رهبر قدرتمند را تضعیف کرده و جنگی را که خود پوتین آغاز کرده، به روس‌های معمولی نزدیک‌تر کرده است.

این البته به این معنا نیست که او به زودی خواهان مذاکره و صلح خواهد بود- بلکه حتی امکان دارد که روسیه در چند وقت آتی حملات خود برای مجازات و تنبیه بیشتر اوکراینی‌ها را تشدید کند.

با این حال کی‌یف دوباره روایت جنگ را تغییر داده و متحدانش را به حمایت بیشتر تشویق کرده است. حمله اوکراین هم‌چنین باور روسیه به اجتناب‌ناپذیری و محتومیت پیروزی را از بین برده است.

در حالی که به نظر می‌رسد که هنوز خیلی زود است بخواهیم درباره این نکته حرف بزنیم که آیا حمله اوکراین به کورسک تبدیل به نقطه عطفی در روند جنگ خواهد شد یا نه؛ ولی به هر حال اوکراین با این حمله نشان داد که هنوز آن‌قدر اراده و توانایی دارد که کنترل نبرد را از دست پوتین گرفته و به عبارت بهتر خودش فرجام جنگ را تعیین کند.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    از زمان حرکت نیروهای شورشی سرآشپز سابق و انفعال پوتین کاغذی بودن اقتدار او بر همه آشکار شده بود...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد