خبرفوری بررسی می‌کند

دیپلماسی جدید ایران؛ کنترل تنش با آمریکا و نه حل آن/ رمزگشایی از عبارت "برجام مرده است"/ عراقچی نه راه ظریف را ادامه می دهد نه امیرعبداللهیان را

سیاست ایران در عصر عراقچی متفاوت از دوره شهید امیرعبداللهیان خواهد بود. عراقچی به دنبال "مدیریت سطح تنش با آمریکا" است. این سیاست به معنی "مذاکره برای مذاکره" و ارجاع به آینده است؛ اگرچه امید زیادی هم به یک توافق بزرگ و جامع ندارد.

دیپلماسی جدید ایران؛ کنترل تنش با آمریکا و نه حل آن/ رمزگشایی از عبارت "برجام مرده است"/ عراقچی نه راه ظریف را ادامه می دهد نه امیرعبداللهیان را

به گزارش خبر فوری، با ورود عباس عراقچی به ساختمان وزارت امور خارجه، بسیاری منتظر اقدامات و سیاست های دیپلماتیک جدید از سوی ایران هستند. با وجود سابقه حضور عراقچی در وزارت امور خارجه، همچنان ابهامات زیادی در مورد او و سیاست های دیپلماتیک ایران در ۴ سال پیش رو وجود دارد.

بعد از شنیده شدن نام عراقچی به عنوان گزینه اصلی وزارت امور خارجه در دولت چهاردهم، پرسش ها در مورد ایده سیاسی و اجرایی دیپلمات کهنه کار ایرانی آغاز شد. مسعود پزشکیان در تبلیغات انتخاباتی خود از احیاء برجام سخن گفته و آن را یکی از اهداف اصلی و اولیه خود می دانست. عراقچی یکی از معماران اصلی برجام در دولت روحانی بود و بسیاری معتقدند اسکلت ساختمان برجام توسط او طراحی شده بود. بنابراین، بسیاری گمان داشتند عراقچی بعد از ورود به ساختمان وزارت امور خارجه پروژه از سرگیری مذاکرات هسته ای را پیش ببرد.

با وجود این گمان، اظهارات اخیر عراقچی نشان داد که قرار نیست پروژه احیاء برجام ادامه یابد. عراقچی در نخستین مصاحبه تلویزیونی بعد از کسب رای اعتماد اعلام کرد که برجام مرده است و ایران باید مذاکرات جدیدی را در چارچوبی نو آغاز کند. این مصاحبه نشان داد که عراقچی نه ظریف است و نه قرار است راه او را ادامه دهد.

این مساله که برجام مرده است و احیاء آن ممکن نیست، مساله ای است که با وجود تاکید پزشکیان، از مدتها پیش برای اهل فن و افراد آشنا به دیپلماسی مشخص شده بود.

بعد از خروج غیرقانونی ترامپ از توافق هسته ای همه چیز تغییر کرد. احیاء توافق هسته ای سخت شد، چرا که لایه ای از "تردید" جلوی چشمان دیپلمات ها و سران ایران را گرفت. از شروط اصلی سران کشور ایران برای احیاء برجام، لغو تمام تحریم ها از جانب آمریکا بود.

همچنین، آمریکایی ها باید تضمین می دادند که دیگر از برجام خارج نشوند. بعد از پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ و شهید رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰، مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با این دو شرط ایران و البته با وساطت روسیه آغاز شد. با این حال، عدم اعتماد طرفین و جنگ روسیه و اوکراین، گفتگوها را الکن گذاشت و وقوع حوادث غیرمترقبه در منطقه، بالاخص جنگ غزه و درگیری مستقیم ایران و اسرائیل، هرگونه احتمال احیاء برجام را از بین برد.

پوست اندازی در سیاست دیپلماتیک؟

فارغ از مسائل دیپلماتیک و میدانی، تداوم "تردید" ایران نسبت به آینده سیاسی آمریکا، بر انحلال برجام بیشترین تأثیر را گذاشت. احتمال ورود مجدد ترامپ جمهوری خواه به کاخ سفید زیاد است و احیاء برجام بدون رضایت جمهوری خواهان و ترامپ بی معنا خواهد بود.

در همین رابطه، عبدالرضا داوری،تحلیلگر سیاسی، در توییتی از پوست اندازی دیپلماتیک ایران سخن گفت و مدعی شد با مرگ برجام، تیم عراقچی به دنبال مذاکره با "برندی جدید" و انعقاد "توافقی جدید" با غرب است. ایران در معادلات جدید خود ترامپ و دولت احتمالی اش را در نظر خواهد گرفت و به همین دلیل، زمین بازی و شرایط گفتگو را تغییر خواهد داد.

Screenshot_20240825-002318_X

با این حال، بسیاری معتقدند مذاکره و صلح با آمریکا همچنان، بسیار سخت است. خوی دیکتاتورمآبانه ترامپ، علاقه اش به شوهای سیاسی، ماجرای ترور شهید سلیمانی و رابطه بسیار خوب ترامپ با نتانیاهو، در شرایطی که جنگ غزه به اوج خود رسیده، نشان می دهد که دستیابی به یک توافق بنیادین با ترامپ به این آسانی ها نیست. از آن سو، اگر کامالا هریس به قدرت برسد، مشکلات موجود در زمان بایدن مجددا سر باز می کنند. این مشکلات با جنگ غزه بیشتر هم شده اند و ممکن است دیپلمات های مذاکره کننده را با چالش های سختی مواجه سازد.

مدیریت چالش به جای حل آن/ بازگشت به عصر تعلیق؟

مشکلات فوق باعث شده برخی تحلیلگران از تفاوت سیاست دیپلماتیک ایران در دوره وزارت عراقچی سخن بگویند. ارجاع این افراد به اظهارات اخیر خود عراقچی است. وزیر امور خارجه دولت چهاردهم اعلام کرده که در وزارت او سیاست "رفع تخاصم" با آمریکا دنبال نمی شود و به جای آن، سیاست "مدیریت تخاصم" دنبال خواهد شد. این مساله باعث شده بسیاری عراقچی را نه ادامه دهنده راه ظریف بلکه ادامه دهنده راه شهید امیرعبداللهیان بدانند.

Screenshot_20240825-171946_X

مع الوصف، برخی معتقدند سیاست ایران در عصر عراقچی متفاوت از دوره شهید امیرعبداللهیان خواهد بود. عراقچی به دنبال "مدیریت سطح تنش با آمریکا" است. این سیاست به معنی "مذاکره برای مذاکره" و ارجاع به آینده است.

طبق این تحلیل، ایران جدید با غرب مذاکراتی جدی خواهد کرد و سعی خواهد نمود مشکلات فی‌مابین را کنترل کند؛ اگرچه امید زیادی به حل کامل آنها نداشته و برنامه ای هم برای ندارد. این در حالی است که شهید امیرعبداللهیان و وزارتش سعی داشتند به جای تمرکز بر برجام و مذاکرات هسته ای روی شرق و ائتلاف با روسیه و چین تمرکز نمایند. در طول وزارت شهید امیرعبداللهیان، رابطه تهران و مسکو بهتر از همیشه بود. این در حالی است که عراقچی در نخستین روزهای وزارتش پیامی به اوکراین داده و روز استقلال این کشور را تبریک گفته است.

Screenshot_20240825-171355_X

اگرچه بعید است در دوره وزارت عراقچی، سیاست کلی نظام در حوزه بین الملل و دیپلماسی تغییر کند و یا رابطه ایران و کشورهای شرقی مثل روسیه و چین به هم بریزد، اما نوعی گره گشایی در مذاکره با غرب به وجود خواهد آمد. بعید است این گره گشایی عمیق و بنیادین بوده و به توافقی بزرگ منجر شود. بنابراین، شاید مجددا با نوعی فضای "تعلیق" در سیاست خارجی ایران مواجه شویم (اینجا بخوانید). 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 40
  • ناشناس
    5

    اصلاً گور پدر آمریکا و گور پدر برجام
    بفرمایید که مردم تا کی باید توی فشار باشند؟
    قیمت مسکن هم به آمریکا ربط داره ؟!

    نظرات شما -
    • یونس
      2

      قیمت ریز و درشت این کشور به همون بستگی داره. تا عامل سرطان درمان نشود این مشکل هست.
      کاری که شما میکنی بمانند کسی هست ایدز داره اما از عمل نکردن سیستم دفاعی بدنش گله منده و با گفتن این جمله، بی توجهی به دردش رو توجیه میکنه: من ایدز دارم ولی خب این به کار نکردن گلبول‌های سفیدم چه ارتباطی داره چرا اونا مقاومت نمی کنند!!

      حالا کشور هم بمانند یک فرد در نظر بگیر

      شما خودت رو درگیر یک فضای ناسالم کردی و حالا هم از تبعات ریز و درشتش گله مندی

      فضای این کشور صفر تا صدش ناسالمه

    • ناشناس
      1

      وقتی اقایان و اقازاده های حاکمیت پول ملی را به لته ...تبدیل کرده و همه چیز را با دلار می سنجند,بله به امریکا ربط دارد!

  • ناشناس
    5

    بنده ی چیزی از دهانش پرید ، آنرا استراتژی نکنید

  • اختر
    5

    سفارت آمریکا را باز گشایی کنید لطفا ، اینقدر آه و نفرین و ناله ی پدر و مادران پیر را بجان نخرید
    لعنت و نفرین خدا بر کسانی که زندگی ما را به این روز انداختند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      درود بر شما اختر خانم عزیزم احسنت

    • اسکیزو فوتو
      5

      بیچاره طرف فوبیای عکس خوب داره
      مدام پرستیژ و فیگور میگیره که ازش خوب عکس بندازن
      سندروم بیقراری عکاس درونش نفوذ کرده . تا عکاس میبینه تند ذهنش دستور میده که فیگور بگیر دکترررررر

    • ناشناس
      1

      میبینم و تعریف میکنیم عراقچی چکار می‌کنه برای مذاکره با آمریکا ... جناب آقای عراقچی ملت شریف وصبور ایران از این وضعیت نابسامان اقتصادی کشور و گرونی های نجومی مسکن و خودرو و معیشت جهنمی خسته شد ... اگه نتونستی کاری برای ارتباط با آمریکا بکنی لطفاً ((( استعفا ))) بده زندگی مردم از خیلی وقت نابود شد هیچ امیدی باقی نمانده پس هرچه زودتر بجنب... یاعلی مدد التماس دعا باتشکر از خبر فوری...

    • ناشناس
      30

      آره دیگه برید به دست‌وپای آمریکا بیفتید چون آمریکا صلاح کشور مارو میخواد و خیلی دلش به حال ما سوخته به همین دلیل هم وضعیت بهتر میشه ...

    • امیر ب ناشناس
      3

      ناشناس باید با آمریکا صلح کنیم کاسب تحریم 😡😡😡😡

  • مهدی‌محمدنژاد
    20

    نمیتوانید‌امریکا‌ راشکست‌ دهید‌ اثرات‌ تحریمش‌ را‌کمرنگتر‌کنید‌ مگراینکه‌ ازداخل‌ قوی‌ وپیشرفته‌ باشید‌
    صنعت‌ وقوای‌ دفاعی‌ نظامی‌ مثال‌ بسیارمناسب‌ وقابل‌ درکی‌ هست‌ برای‌ اینکه‌ تنهاراه‌ نجات‌ ازشرامریکا‌ ،داشتن‌ قوت‌ اقتصادیست‌،داشتن‌‌دولت‌مردان‌ قویست‌ نه‌ افرادمنفعل‌،داشتن‌‌فرهنگ‌ غنی‌ وتمدن‌ بزرگ‌ ،ازلحاظ‌ علمی استفاده‌از‌ نخبگان‌ وپیشرفت‌ روزانه‌ هست‌ و..
    کشکرباید‌،یکپارچه‌،هم‌نظر‌،پشت‌ هم‌‌وقوی‌‌باشد‌،
    بنظرم‌ دکترپزشکیان‌،فاقد‌چنین‌ اجماع‌ کشوری‌ هست‌ وشهیدرییسی‌ اگر‌ خدا‌ برایمان‌ حفظش میکرد‌ وتخریبش‌ نمیکردیم‌ گزینه‌ی‌ خوبی‌ بود‌،
    حالا‌هم‌ خوشبختانه‌ رهبری‌ درسطح‌ عالی‌ چنین‌ ویژگی‌ اجماع‌ کشور‌ رودارن‌ بشرطی‌ که‌ پزشکیان‌ وانصارش‌ گوش‌ بفرمان‌ ایشان‌ باشند‌.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      کسی که غذا بهش نمیدن تو بگو برو قوی شو ، مگر میشود

    • ناشناس
      3

      صبر کن
      اگر ترامپ بیاید باز هم از این اراجیف بیان میکنید

    • ناشناس
      4

      به عمل کار بر آید به سخندانی نیست
      تحریمها ،سرعت پیشرفت را گرفته و مانند سرعت گیر عمل میکند کشوری که نتواند مبادلات بانکی و تجاری و صادرات نفتی و معیانات خود را بصورت آزاد هدایت و منابع ارزی آنرا دریافت کند نمیتوان انتظار جهش اقتصادی و مدیریت برنامه ریزی شده و با ثباتی داشت

    • پارسا
      3

      شما حزب‌اللهی ها حرف نزنین، سنگین ترین !!
      بعد از اراجیفی که توی هیأت به خوردتون میدن ،
      بد نیست یه کم مطالعه و تفکر کنی !!!
      خدایی ضرر نمیکنین!!!

  • ناشناس
    2

    از مسولین خواهش میکنم یه ذره به اندازه سر سوزن به فکر ایران و مردم ایران باشند ، خجالت میکشم بگویم بازنشسته کدام ارگان یا سازمانم، روزی صد بار از شرم میمیرم و باز میبینم زنده ام که این خود شرمساری بزرگتریست.. با دو فرزند دختر و پسر بزرگ در یک واحد آپارتمان تک خوابه اجاره ای زندگی فلاکت باری داریم از شرم ، پول نفت و گاز و معادن و.....حق ما ایرانی ها هم هست ، تمام مسولان ایران باید در خانه اجاره ای 60متری زندگی کنند و گرسنه بخوابند، تا بتوانند کشور را اداره کنند اگر غیر از این باشد سفره غذایشان پر از خون این مردم بیچاره است ،

  • ناشناس
    3

    پس قراره همچنان در بر پاشنه حماقت بچرخه و البته به ضرر مردم ایران

  • ایرانی
    3

    امیدمون را نا امید نکنید، مردم تحت فشار شدید هستند،به سفره و زندگی مردم فکر کنید،مذاکره و معامله با آمریکا هیچ ضرری برای منافع ملی ایران نداره،عاقلانه مذاکره کنید ،آسایش مردم شرطه،واین جز با مدارا با دشمن میسر نمی شود

  • ناشناس
    2

    "دیپلماسی جدید ایران؛ کنترل تنش با آمریکا و نه حل آن"!!
    خب اگر تنش با آمریکا حل شود سر مردم را به چی گرم کنند تا به منافع و مقاصد خود برسند؟!

  • ناشناس
    5

    به همان دلیلی که نتانیاهو نمی خواهد جنگ در غزه تمام شود اینها هم نمی خواهند تنش ایران با آمریکا حل شود.

  • ناشناس
    5

    جنین ناقص مرده بدجامی که دولت امید به مردم ایران هزینه کرد
    با هیچ نوش دارویی به نفع کشور زنده نمیشود
    به داخل و توانمندی ها و به کشورهای همسایه و کشورهایی که بویی از دیپلماسی مسالمت آمیز با حفظ منافع متفابل دهرند نگاه کنید
    نظام تروریستی آمریکا ایران مستقل رو نمیخواد ، بفهمید
    به امور معیشت مردم بپردازید ، جلوی رانت و فساد رو بگیرید ، مردم مردند از بس جان ندارند

  • یه هموطن
    3

    آقای دکتر عراقچی لطفا فقط فقط فقط فقط فقط بفکر رفع تحریم ها و نجات مردم از مشکلات زندگی و معیشتی باشید..............

  • ناشناس
    3

    مطلب اول: حکومت ایران بیش از آنچه با دولت ایالات متحده آمریکا تنش و جنگ سرد داشته باشد از طریق گروههای نیابتی خود با اسرائیل جنگ و درگیری دارد و روشن نگه داشتن آتش جنگ با اسرائیل یعنی تنش و درگیری با دولت آمریکا. مطلب دوم : غنی سازی اورانیوم ۲۳۵ بیش از حد نیاز مصارف صلح آمیز ایران یعنی ایجاد تنش و درگیری با اسرائیل و متحد اصلی او یعنی آمریکا. لذا حکومت ایران باید از غنی سازی اورانیوم ۲۳۵ بیش از نیاز مصارف صلح آمیز خود دست بردارد و در مورد دو اختلاف باقیمانده با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری لازم و مؤثر را بنماید تا خود به خود تنش ایران با غرب به ویژه آمریکا و اسرائیل رفع شود.

  • ناشناس
    5

    تو رو خدا ول کنید آمریکا را ......................بسه دیگه .........45 ساله که میگین مرگ بر آمریکا

  • ناشناس
    4

    کسی که خودش معمار برجام بوده نمیگه برجام مرده است
    از زبون مردم حرف نکشید.
    گفت برجام به شکل سال ۹۹که با یک امضا قابل احیا بود الان قابل احیا نیست والسلام
    برجام قطعنامه شورای امنیته و هیچ وقت از بین نمیره

  • ناشناس
    5

    ول کنیدبادنیاسازش کنیداین مردم دیگرتحمل این همه بدبختی ،تورم،فلاکت،وووندارنددیگربگذاریدمردم زندگی نرمالی داشته باشندهمه مریض شده اندوعصبی

  • ناشناس
    1

    اقای عراقچی !
    اولا ایرانی هستی چرا اسمت عراقچی است ؟!
    ثانیا مدرک تحصیلی خودتو کی و کجا گرفتی؟
    ثالثا از صدقه سررای اصلاحطلبهایی مانند اکثر مردم گرفتار ایران شدی وزیر که مشکلات را حل بکنی
    حالا رفتی با تندروهای بی خیال مردم شعار پوچ سر میدی ؟!

    اقا اگر عقل و شعور داری بفهم که جامعه ایران چه وضعی داره !

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      حیف کلمه ((( وزیر ))) رو روی اینگونه اشخاص میذارن ......

    • ناشناس
      2

      خوشبختانه افراد بیسواد هم ( وزیر ) شدن...تصویب شد.....

  • ناشناس
    6

    برجام وحی منزل نبود ولی به قصدوهدفش ضررنبود اولاکارشکنی فرمانده هان نظامی که اشارات استادپورمحمدی وظریف بود وحتی خدابیامرزقاسم سلیمانی که برایش طلب مغفرت داریم اگرممکن باشدباطرح گفته ی من دراوردی برجام سه ضلعی این فاجعه رابرای کشوررقم زدند تعامل باجهان قطعا دادن امتیاز وگرفتن امتیازدارد کشورباید ازاین یبوست انحصارکه ارگانهای انقلابی ایجادکرده اند رهابشود تابه ورودی های تجارورفت وامدمنجربشود تفکربعدازفروپاشی شوروی هنوزدرذهن کهنه وبیمارحضرات هست اینجوری بعدازمرگشان یابایک التهاب خیابانی ویایک رئیس جمهوربازاویه نگرش کلاازحالت عقلایی خارج وبه حالت وادادن میرسدوجرمش بااین هاست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      احسنت

  • ناشناس
    3

    منظور از کنترل تنش با آمریکا نه حل ان یعنی چه مگه مردم گوشت قربانین که هر طور دلتون میخاد حرف میزنیین و تفسیر میکنین ما میخاهیم مثل کشورهای همسایه یه زندگی عادی و نرمال داشته باشیم اگه بخاهین با آمریکا قطع رابطه را ادامه بدین تا چند سال دیگه میتونین با این و صعیت استهلاکی ادامه بدین چه برنامه ای برای نیروگاهها و برق مملکت دارین چه برنامه هی برای کارخونه ها دارین برای قطعات تحریمی هواپیماها خودروها و عیره دارین مگه خود رییسی بخاطر همین تحریم قطعات هلیکوپتر و هواپیما جان به جان آفرین تسلیم نکرد حد اقل برای جون خودتونم ارزش قائل شین چرا مردمو تو منگنه قرار دادین مگه خود پزشکیان نگفت میخاهیم با دنیا مراوده کنیم حالا این حرفای دو پهلوی عراقچی چیه

  • ناشناس
    1

    شما وقتی نمیتونی، برق منازل مردم که حق طبیعی هر انسانی است، را تامین کنید؟؟؟
    بزرگتر از دهان خودتان صحبت نکنید!!!
    شما که هر روز سفر خارجی از جیب مردم میروید، واقعا هر روز به یه بهانه،،،،، چشمان کور دارید، اما بینا برای خودتون فقط!!!!
    یارانه میدهید ،،، ولی خوب میدونی (ماهیانه یه وعده ناهار است) این یارانه
    پس حرف آمریکا را نزن

  • ناشناس
    3

    چرا تحریم ها فقط رو مردم بيچاره تاثیر گذاشته؟ چرا مسئولان تو ناز و نعمت هستن و اشرافی زندگی میکنن؟ چرا سبک زندگی مسئولان با مردم زمین تا آسمون فاصله داره؟ مسئولان و بچه هاشون سفرهای خارجی میرن و هزاران هزار میلیارد از بیت المال هاپولی میکنن ولی مردم بیچاره لنگ خرید دوتا فرش هستن؟ مگر آمریکا ظالم و پدرسوخته نیست چرا پدرسوختگی آمریکا فقط رو مردم تاثیر میزاره؟ چرا مسئولان به خزانه بیت المال دست اندازی میکنن ولی به مردم میگن شما مقاومت کنید؟ الافی و سرکاری و معطلی مردم رو اسمش میزارن مذاکره جمع کنید شما مال مذاکره نیستین مذاکره یک سال دوسال سه سال نه سی سال همیشه هم حرفشون اینه ما مذاکره می‌کنیم ولی به آمریکا اعتمادی نداریم مردم هم به شما اعتماد ندارن

  • ناشناس
    2

    آقای پزشکیان به شعارهایتان پای بند باشید چرا باید نفت با ۳۰تا۴۰درصد تخفیف به چین فروخته بشه و زمینه پیشرفت و شکوفایی آن کشور فراهم بشه بعد مسولین ما انتقام این بی کفایتی وناکارآمدی با واردات خودروهای بی نام و نشان چینی به کشور به سه برابر قیمت جهانی به مردم ایران بفروشند ،مردمی که پایین ترین دستمزد در جهان دارن،یا کلیپی اخیرا پخش شده که نخست وزیر عراق می‌گوید ایران با آنکه خودش برق وگاز کم داره در داخل ولی دارن به ما گاز و برق میدن و تازه ۱۱میلیارد ونیم یوره پول بابت صادرات برق وگاز از ما طلب دارن ولی قادر به وصولش نیستن با خنده میگوید که مجانی داره به ما گاز و برق میده بعد تلافیش دارن با قطع برق در داخل سر مردم میارن،یا باجی که به طالبان میدن بابت حضور ۱۰تا۱۲میلیون افغانی درایران که باز هم فشار ومشکلاتشون برای مردم هست ،تا کی این ملت تقاص بدن

  • واحد حقگو
    2

    سلام از آقای عراقچی امید زیادی داشتیم اما مثل اینکه واقعا نشان میدهد در کمسیون مربوطه گفته بود من نسبتی با تیم نیویورکی ها ندارم معنایش الان مشخص می‌شود چنانچه با تناقض گویی و اعلام مواضع نامید کننده در گفتگو با وزیر خارجه ایتالیا قیمت دلار و سایر ارز ها نسبتا افزایش پیدا کرد.

  • تلمبه
    1

    این به ارباب حلقه ها بستگی دارد

  • ف ح
    0

    دویدیم و دویدیم و دویدیم. به شب‌های غصه و اندوه رسیدیم شقایق جای تو دشت خدا بود نه تو گلدون نه توی قصه ها بود شقایقققق درد من یکی دوتا نیست آخه درد من از بیگانه ها نیست ...... ارررره

  • ناشناس
    1

    خوش به سعادت کسانی که پول داشتند و از این جهنم خلاص شدند

  • ناشناس
    1

    انتخاب این آقای عراقچی ، بخاطر زنده کردن برجام مرده .....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد