روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به موضوع کریدور زنگزور:

روس‌ها قابل اعتماد نیستند، دولت پزشکیان خنجر شان را کُند کند

چهارمین ضربه چند سال اخیر روسیه به ایران، در حال فرود آمدن بر پیکر کشورمان در مرز‌های شمال غرب است.

روس‌ها قابل اعتماد نیستند، دولت پزشکیان خنجر شان را کُند کند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: بعد از نیرنگ درخصوص برجام، کشاندن ایران به ماجرای اوکراین و همراهی با شیوخ جنوب خلیج فارس در زمینه انکار مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه ابوموسی و تنب‌های بزرگ و کوچک، اکنون روسیه برای زنگزور نقشه دارد.

کریدور یا دالان زنگزور در استان سیونیک ارمنستان واقع شده و مرز میان ایران و ارمنستان به شمار می‌رود. این کریدور، ایران را به اروپا وصل می‌کند. چند روزی است که رسانه‌ها از توافق تازه سران روسیه و جمهوری آذربایجان برای تعیین حدود مرز جدید به نفع باکو علی‌رغم مخالفت ارمنستان و ایران خبر می‌دهند. سخنگوی دولت روسیه در سخنانی گستاخانه گفت: «دولت ایران باید با تصمیم افتتاح کریدور زنگزور موافقت کند، چندین سال است که این تصمیم به اطلاع حکومت ایران رسیده است.»

این تصمیم روسیه، واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج ایران برانگیخته است. محافل سیاسی و ناظران در ایران، این رفتار پوتین را خنجر جدید روسیه به تمامیت ارضی ایران دانسته‌اند که روند تنگنای ژئوپلیتیک ایران در قفقاز را پس از ۱۰۳ سال تکمیل می‌کند! در خارج از ایران نیز صاحبنظران تصمیم پوتین درباره دالان «زنگزور» را نوعی تلاش برای رهائی از دردسر‌های ناشی از جنگ اوکراین دانسته‌اند.

طرح موضوع دالان زنگزور بعد از جنگ سوم قره‌باغ در شهریور سال گذشته، حساسیت ایران را برانگیخت بطوری که عالی‌ترین مقامات جمهوری اسلامی ایران با صراحت اعلام کردند زیر بار ایجاد چنین دالانی نخواهند رفت و هرگز به تغییرات در مرز‌های شمال غرب رضایت نخواهند داد.

دالان زنگزور می‌تواند با حذف دسترسی مرزی ایران به ارمنستان، به منافع ژئوپلیتیک و منطقه‌ای ایران از پنج جهت ضربه وارد کند.

اول اینکه ایران نقش خود در مرتبط ساختن خاک آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را از دست می‌دهد.

دوم اینکه نقش مَفصلی ایران، بین ترکیه و آسیای مرکزی از بین خواهد رفت.

سوم اینکه دالان زنگزور، نقش ایران در حمل و نقل بین شرق و غرب جهان را کاهش خواهد داد، زیرا این دالان، اهمیت استراتژیک مسیر «یک کمربند یک راه» را افزایش می‌دهد که بطور طبیعی مستلزم کاهش نقش ایران است.

چهارم اینکه با احداث دالان «زنگزور»، ایران مسیر جایگزین خود به سمت اروپا را از دست خواهد داد و به جمهوری آذربایجان و ترکیه وابسته خواهد شد؛ و پنجم اینکه با ایجاد دالان زنگزور، تعداد همسایگانی که با ایران مرز مشترک دارند از ۱۵ به ۱۴ می‌رسد و این تغییر مهم در مرز، زیان‌های زیادی را به منافع ملی ایران وارد خواهد کرد.

با توجه به اینکه دولتمردان روس از دوران تزاری تا اتحاد جماهیر شوروی و تا روسیه کنونی همواره نشان داده‌اند برای دست یافتن به اهداف خود توجهی به منافع همسایگان از جمله ایران ندارند، مسئولان جمهوری اسلامی ایران نباید از کنار آنچه سخنگوی دولت روسیه درباره دالان زنگزور گفته است بی‌تفاوت عبور کنند. آن‌ها باید به این واقعیت تلخ توجه داشته باشند که به پیمان‌های روسیه نمی‌توان اعتماد کرد. روس‌ها در همین چند سال اخیر، علیرغم لاف دوستی و پیمان مودت که با ایران می‌زنند، با نیرنگشان درخصوص برجام، متهم ساختن ایران در جنگ اوکراین و انکار مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس نشان داده‌اند که قابل اعتماد نیستند.

بنابراین، دولت چهاردهم باید با قاطعیت در برابر طمع روسیه برای ایجاد دالان زنگزور بایستد و اجازه کوچک‌ترین تغییری در مرز‌های شمال غرب را ندهد. تخلفات روس‌ها در سال‌های اخیر و بدعهدی‌های آن‌ها در روابطشان با جمهوری اسلامی ایران نشان داد ما باید به سیاست «نه شرقی – نه غربی» برگردیم و از زیاده‌روی در اعتماد به روسیه پرهیز کنیم تا خنجر روس‌ها کند شود.  

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 45
  • ناشناس
    2

    روسیه همیشه همین بوده و هست و خواهد بود!فقط عده ای کر و کور نمی خواهند قبول کنند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      درود بر دکتر ظریف
      ننگ بر ۲ درصد های جاهل و مفت خور که‌ دارن ایران رو به فنا میدن
      کاسه لیسان ارباب پوتین بیایید لیس بزنید

  • ناشناس
    1

    حالا که چی؟!وقتی آذربایجان می خواهد این کار را کند و روسیه و ترکیه هم پشتش هستند شما می خواهید چه کار کنید؟!یا باید به روسیه یک باج خیلی بزرگ دهید که فعلا بیخیال شود تا بعد یا باید به زور متوسل شوید که دیگر هیچ کشوری حتی روسها هم پشتتان نیستند و تا توانستید برای خودتان در دنیا دشمن درست کرده اید!پس بهتر است مدارا کنید و الکی خودتان را سبک نکنید.

  • ناشناس
    1

    روس‌ها فقط فکر خودشون هستند . لازمشون بشه با تانک از روی ایران رد میشن . نه فقط روسیه ، همه همینطورن . فکر نکنیم روسیه بهتر از بقیه است . اگه جایی به ما خوبی کرده ، منافعش ایجاب می‌کرده . ماهم فقط باید بفکر منافع ایران باشیم . حالا جایی موقعیتی شد به دیگران هم کمک کنیم اگه منفعتمون بود.

  • ناشناس
    0

    تسلیحات داده این تا او سوخو دهد ولی زهی خیال باطل ،

  • ناشناس
    0

    اگر ترامپ رای اورد پوتین با او بر سر ایران معامله ای پر سود میکند

  • ناشناس
    0

    امریکا دشمن قابل اعتمادتری نسبت به روس هاست

  • ناشناس
    1

    وقتی چندین سال است کارشناسان می گویند با طناب پوسیده روسها به چاه نروید و عاقبت کشورهایی مثل کره شمالی و اروپای شرقی را با کشورهای متحد آمریکا مثل ژاپن و کره جنوبی و آلمان و ... را مثال می زنند باز عده ای ظاهرا لجباز و نفهم می گویند روسیه و روسیه!

  • رابی
    1

    در دنیای سیاست نه دوست دائمی وجود دارد و نه دشمن دائمی. تنها چیز دائمی منافع است.متاسفانه مسئولان نظام هیچ وقت منافع ملی را در روابط با کشورهای همسایه و جهان در نظر نمی گیرند و تنها هدفشان حفظ نظام به قیمت دادن امتیازات گسترده به چین و روسیه و سایر کشورهاست. برای تنبیه روسیه و برقراری تعادل در سیاست خارجی میبایست به آمریکا و غرب نزدیک شد.

  • محمد
    1

    من از سیاست های غلط کشورمون چنان ناراحتم میکند که نگونپرس ،،روسیه با انگلیس معاده پاریس خراسان یا همون افغانستان فعلی ،،ترکمنستان و آذربایجان و ارمنستان و گرجستان مدائین اعراق،ووو راازپیکره کشورمون جداکردن،،بهترین فرصت پشت روسیه خایین راخای کنیم رابخاطرامتیاز ازغربی ها گرفتن وبرجام، واکرابین را تایید کنیم بهترین کاره،،ببینید چه جوری دلار ووومیادپایین واقتصادمون وروابطمون رشدمیکند

  • ناشناس
    1

    سیاست شرق گرایی ،توهم حکومت ایران

  • ناشناس
    1

    نرود میخ اهنین برسنگ. وقتی قرارداد های حقارت بار 20 ساله و25 ساله بترتیب با روسیه وچین منعقد و کمترین اطلاعی نه ملت ونه مجلس دارد وصدایی دراعتراض به این قرارداد های ترکمنچای ازهیچ نماینده ومسئولی بلند نشد ، این که جای خود دارد

  • ناشناس
    1

    عده ای از سیاستمداران داخلی هنوز دلخوش به شرق هستند کما اینکه خطر روسیه برای ایران بمراتب خطرناکتر و زیان آورتر برای منافع ملی کشور است یعنی به ورطه از چاله به چاه افتادن

  • ناشناس
    0

    مزدوران روس باید رسوا شوند

  • ناشناس
    4

    مگر امریکا و غرب قابل اطمینان هستند فکر کنم روزنامه جمهوری فراموش کرده در زمان اصلاحات سه کشور غربی انگلیس فرانسه و المان علی رغم مذاکرات با ما و قبول تمامی تعهدات با دولت اصلاحات چه کردند روزنامه جمهوری اسلامی می داند که بعد از کودتای ۲۸ مرداد این امریکا و انگلیس بودند که تمامی منابع کشور نفت گاز و...در اختیار انها بود امریکا و غرب یکی از کشورهای مهم و استراتژیک را از دست داده اند و از کشور بیرون رانده شده اند روزنامه جمهوری اسلامی می داند که یک خط نفت مستقیم به اسراییل ما داشتیم انها به این زودی ها با ما کنار نخواهند امد اولین گام امریکا قبول شرایط انها است کنار امدن با اسراییل و دست کشیدن از حمایتهای ایران اسلامی از مردم فلسطین و سایر موارد از طرفی هر کشوری به دنبال منافع خود است و ایران هم باید بدنبال منافع خود باشد ایران باید با دیپلماسی فعال خود بدنبال منافع خود باشد روزنامه جمهوری اسلامی می داند که بیشترین مشکلات کشور از نبود وفاق ملی در کشور و نبود انسانهای دلسوز و مدیران قوی است روزنامه جمهوری اسلامی مداند چه کشورهایی جنگ را به ما تحمیل کردند هشت سال بهترین جوانان ما را شهید کردند بمب های شیمیایی را چه دولت هایی به صدام دادند روزنامه جمهوری اسلامی بداند که در همیت دولت تدبیر و امید بیشترین ضربه را به اقتصاد کشور وارد کردند مشکل اساسی کشور ما دیدگاههای کسانی است که در اروپا و امریکا تحصیل کرده اند و هم اکنون فرزندانشان همگی در انجا مشغول به اموزش گرفتن از انها هستند روزنامه جمهوری اسلامی بداند تمامی انچه را به اسم حقوق بشر و ....بوده توسط همین لیبرالیسم غربی براحتی ۴۰۰۰۰ زن و بچه و...را در فلسطین با بمب های اهدایی امریکایی و انگلیسی تکه تکه کردند در پایان باید گفت در کشور ثروت هست و پول هم هست اما ما انسانهای فداکار و با ایمان کم داریم اگر انسان به منطقه بالای شهر بزند خواهد دید که ژن خوب و لیبرالیسم امریکایی با ثروتهای باد اورده چه کاخهایی برای خودشان ساخته اند مسایل اذربایجان و...انگلکهایی هست که طرفداران لیبرالیسم امریکایی و غربگرا انرا در جامعه بزرگ نمایی می کنند اقای دکتر پزشکیان یک فرد اصوالگرا هست و بخوبی می داند برای رفاه جامعه مدنی ما ابتدا باید در کشور یک وفاق ملی برای منافع کشور بدست بیاید و مشکلات با اگاهی حل خواهد شد

  • صفرعلی میکائیلی
    1

    ببینم هر گندکاری که شما افراطیون بی ترمز . بی فکر .احساسی .تندرو خرافاتی این چند ده سال است سر این مملکت آوردید می خوای اصلاح طلبان بیچاره جمعش کنند رو که نیست سنگ پای قزوین است والله
    بس کنیدداز دوستی با این کمونیست هایربی دین و بی اعتقاد کافر

  • ناشناس
    0

    روس ها اصلا قابل اعتماد نیستند
    ولی روزنامه جمهوری جان از ترس بی اعتمادی مردم و کشور رو به دامان ابلیسی که از ما متنفره نندازید
    آزموده رو آزمودن خطاست
    داخل رو درست کنید از بیت المال دست بردارند چه اون زمان که سال ۵۷ زمین های معلولین رو که امام بخشیده بود و چه الان مافیای بانک ها و آقازاده ها و اختلاس ها که خود منبع بزرگی برای بودجه اداره چند کشور هست و کمک به رونق تولید ملی و نخبه ها و کشاورزی و در کنار همه اینها مرواده هوشمندانه با هرکشوری که منافع ما رعایت بشود
    همه نظرات رو بگذارید

  • ناشناس
    0

    بگدارید این بیچاره حرف زدن ونشستن وراه رفتن را یاد بگیرد بعدا وارد سیاست بشید

  • ناشناس
    0

    دوتا کشور برای مصالح خودشان توافق کردن، ایا روسیه و آذربایجان به سرزمین ایران تعدی کردن ، ایا آنان مرز را دستکاری کردن ،

  • ناشناس
    0

    با تفکر ۱۴۰۰ سال پیش نمی‌شود در سیاست داخلی و خارجی ۱۴۰۳ پیروز شد. باید راه حل تفکر و اندیشه را در زمان حال جستجو کرد.

  • ناشناس
    0

    چرا نمی خواهید قبول کنید که روسیه دشمن ماست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    قابل توجه مسوووولین انقلابی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    روسیه دشمن واقعی ماست ...........................

  • قمصری
    0

    قابل توجه اونایی که روسیه وچین رو دوست و امریکا و غرب را دشمن مینامند .
    بیگانه بیگانه هست و فکر منافع خودش

  • ناشناس
    0

    هر کشوری بدنبال منافع برای خودش است ضعیف بودن دیپلماسی کشور و نبود افراد توانمند در عرصه دیپلماسی این موضوعات اتفاق می افتد با جابجایی دولتها و تعویض دیدگاههای سیاسی این
    دوگانگی در ارتباط با کشورها اتفاق می افتد از طرفی کسانیکه به اصطلاح درس سیاست خوانده اند اما تفکر سیاسی ندارند و از روی لج و لج بازی حرف های ِ.ِ..می زنند می دانند که کشور روسیه همانند در محاصره اقتصادی آمریکا و غرب قرار دارد و حتی بیشتر کشور روسیه دیگر ان کشور شوروی دست پرورده دولتهای سرمایه داری نیست و هر چه برای روسیه مانده ته مانده آنها است فشار نظام سرمایه داری آمریکا و غرب همان نقشه هایی را که برای ایران اسلامی در سر می پروراند برای روسیه هم هست جنگ اوکراین نمونه ای از تحمیل جنگ به روسیه و تضعیف اقتصاد ان کشور است سرمایه داری غرب بدنبال تجزیه روسیه و متحدان ان است

  • ناشناس
    1

    کشور دوست و برادر نبود مگه؟

  • ناشناس
    0

    هوش و ذکاوت دولتمردان ما ندارند در حال حاضر در بهترین موقعیت نظامی و استراتزیک هستیم باید با کشور اوکران رایزنی شود ما هم به دشمن دیرینه و اصلی خودمان روسیه حمله نظامی کنیم و این غده سرطانی را به کمک اوکران نابود کنیم این موقعیت عالی دیگر بدست نمیاید این ابر قدرت پوفکی را باید نابود کرد کلا سیاست ایران را در دست گرفته هر کجا گندی میزند به گردن ایران میاندازند تمام تروریست های جهان را مدیریت میکند و به گردن ایران میاندازند چون همسایه ما هستند به هیچ عنوان اجازه صلح امیز اتمی هم بما نمیدهند تاریخ روابط روسیه و ایران نقطه مثبت در تاریخ نداشته و منبعد هم نخو اهد داشت .

  • ناشناس
    5

    روس‌ها کاملا قابل اعتماد هستند مشکل برسر هدف مسئولین از اداره مملکت است که همین دست فرمان با اعتماد به روزیه دارحال اجراءاست ونسئولین هم راضی هستند

  • ناشناس
    0

    هیچ کشوری با کشور دیگری دوست نیست همه دنبال منافع خودشون هستند کاش این رو یک سری ها درک کنن

  • ناشناس
    7

    این روسیه کاملا قابل اعتماد است برای به نتیجه نرسیدن اهداف ملت ایران عزیزمان،،پس ما باید با باورهایمان به پیشرفت ایران به کشورها اعتماد کنیم جذب حداکثری و دفع حداقلی

  • ناشناس
    1

    این سیاست نه شرقی نه غربی سالهاست شده نه غربی فقط شرقی شرقی که بزرگترین خیانتها را به ایران کرده است مثل اینکه مسئولان خیانتهای روسیه کثیف را به خاک ایران فراموش کرده اند باید به حال ناسیاستمداران ایران گریست

  • آریایی ها
    1

    اگر دشمنی آمریکا و غرب با مسئولین نظام است دشمنی روسیه تزاری با خاک وآب ایران است
    چرا افراطیون این را نمی دانند ؟

  • همرزم هادی
    0

    یک برنامه خوب وآینده دار برای کشور طراحی ودرچارچوب آن حرکت کنیم همه را دوست پنداریم ولی به هیچکس اعتماد نکنیم این راز موفقعیت این کشورست منافع مان مهمتر ازهمه چیز است والسلام

  • ناشناس
    2

    به سمت مردم برگردید مردم همیشه درست میگن و دلسوز کشور هستن ، چون ملک و کاشانه و آینده شون همین جاست ترکیه و روسیه و چین و هند و برزیل همین کشورهای نو ظهور اقتصادی همیشه طرف مردم خودشون هستن و برای استحکام و انسجام ملی خودشون قدم برمیدارن و به هیچ کشور دیگه ای دل نبستن و باج نمیدن ، ولی دولت ما خلاف خواسته مردم قدم برمیداره بخاطر همین هست که تو مجامع بین المللی ضربه میخوره شدین یکه تاز امتیاز دادن این رویه درست نیست ، همین طالبان ملتش چهل سال تو ایران زندگی کردن و صاحب کار و زندگی شدن ولی قراردادهای تجاری و شرکتی رو با ازبکستان و تاجیکستان و ترکیه و روسیه امضا میکنه ، تغیر سیاست بدید تا عزت و اقتدار داشته باشید

  • ناشناس
    2

    مسئولان ما خیلی ساده و زود باور هستن ، مردم خیلی وقت بود از ذات پلید این روس ها آگاه بودن

  • ناشناس
    0

    برو بخواب دیر بیدار شدی.

  • ناشناس
    0

    تاوقتی سیاست خارجی ما تک بعدی وفشل است وانچنان در تنگنای روابط با دنیا قرار گرفته ایم که گزینه های ما شده اند صرفا چین وروسیه وانها هم این را به خوبی درک کرده‌اند پس انتظار نداشته باشید که آنها بخواهند منافع مارا حفظ کنند و قطعا برای منافع ملی خودشان مدام با کارت ایران بازی میکنند ومنافع مارا فدای منافع ملی خودشان خواهند کرد،اینو مردم ایران خیلی وقت است فهمیده‌اند پدرم کرده‌اند ولی مسئولین یا خوابند یا خودشون به خواب زدن

  • ناشناس
    0

    روسها قابل اعتماد نیستند سگ امریکا شرف داره به پوتین

  • بازنشسته
    0

    بخدابسه دیگه بیاین باتمام دنیا خوب باشیم،مگه ماکاسه داغترازآشیم یک نگاه به کشورهای حوزه خلیج فارس بیندازید داریم حسرت میخوریم

  • واحد حقگو
    0

    سلام روسیه دست ما را خوانده و میداند اعتراض ایران با قاطعیت نخواهد بود روسوفیل های داخلی حمایت خواهند کرد .

  • ناشناس
    2

    نگاه به شرق از واجبات و مهمات کشور است

  • ناشناس
    0

    هر موقع اصلاحاتی ها می آیند همه رابطه با روس و چین تیر و تار می شود هم آمریکا و اروپا ایران را تحریم مضافا قیمت نفت بشدت سقوط می کند خدایا خودت مراقب ملت و کشور ما باش

  • ناشناس
    0

    قابل توجه نوکران روس در کشور مطمئن باشید در روزی که منافعشان اقتضا کند مثل دستمال توالت به دو رتان می‌اندازند حال در هر سمتی که باشید...


  • ناشناس
    1

    احسن،خدا پدر و مادرت را هزاران بار رحمت کند و اگه زنده هستم انشاالله همیشه شاد و تندرست باشند،حق مطلب و حرف دل ملت ایران را زدی،ما همان ملتی هستیم که ۳۰۰ هزار نفر از بهترین فرزندانمان را فدای میهن کردیم ولی دست از یک وجب خاک مقدسمان نکشیدیم،و اگه پایش بیفته باز هم همین کار را دوباره و چند باره خواهیم کرد،پس مسوولان ارشد نظام سفت و محکم در برابر این زیاده خواهی های روسیه ترکیه و استاندار خودخوانده باکو بایستند،که ملت در این مقوله یکپارچه پشتیبانشان هستند

  • خالد
    1

    متاسفانه،مقامات جمهوری اسلامی نه خود تاریخ می خوانند و نیاز تاریخ درسازمان را می‌گیرند. سراسر تاریخ فروان از بدعهدی و نیرنگ روس‌ها در مورد ایران دارد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد