چرا جهان در برابر فاجعه انسانی در سودان ساکت است؟/ بیش از ۱۰ میلیون نفر آواره شدند

فاجعه سودان را اکنون می‌توان فقط در موارد فوق‌العاده توصیف کرد؛ این فاجعه بزرگ‌ترین فاجعه انسانی جهان است، بزرگترین بحران آوارگی در جهان و بزرگترین بحران گرسنگی در جهان است. بیش از 10 میلیون نفر، که 20 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند، در اثر جنگ آواره شده اند. بیش از نیمی از جمعیت، حدود 26 میلیون نفر، اکنون با سطح بحران گرسنگی مواجه هستند.

چرا جهان در برابر فاجعه انسانی در سودان ساکت است؟/ بیش از ۱۰ میلیون نفر آواره شدند

 وب‌سایت رسمی مجله Time در تازه ترین گزارش به سراغ وضعیت فاجعه بار انسانی در سودان و بی توجهی جهانی به آن رفته و می نویسد: دو دهه پیش، جهان در تلاش برای «نجات دارفور» گرد هم آمد، بسیج توده‌ای از خشم جمعی که دولت‌ها و نهادهای چندجانبه را مجبور به اقدام کرد. راهپیمایی‌ها، کمپین‌ها و نامه‌نویسی، لحظات سکوت در محوطه‌های دانشگاهی، «روزهای جهانی دارفور»، حمایت گسترده از سوی سلبریتی‌های هالیوود ،  همه اینها دارفور را به صدر اخبار بین المللی برای مدتها تبدیل کرد.

جورج کلونی در سال 2006 به شورای امنیت سازمان ملل گفت: «از بسیاری جهات ناعادلانه است، اما با این وجود درست است که این نسل کشی تحت نظارت و در سایه سکوت شما خواهد بود. نحوه برخورد شما با آن مبه میراث رهبران این دوره تبدیل خواهد شد.»

کشتار امروز، نه تنها در دارفور، بلکه در سراسر سودان، از بسیاری جهات بدتر از آن زمان است. جنگ تلخی که 17 ماه پیش بین نیروهای مسلح سودان (SAF) و نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) آغاز شد، طبق گزارش سازمان ملل، 18800 نفر را به کشتن داده است. اما این تخمین آماری تا حدودی کم شماری محسوب می شود. هیچ کس تعداد واقعی کشته شدگان را نمی داند.

فاجعه سودان را اکنون می‌توان فقط در موارد فوق‌العاده توصیف کرد: این فاجعه بزرگ‌ترین فاجعه انسانی جهان است، بزرگترین بحران آوارگی در جهان و بزرگترین بحران گرسنگی در جهان است. بیش از 10 میلیون نفر، که 20 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند، در اثر جنگ آواره شده اند. بیش از نیمی از جمعیت، حدود 26 میلیون نفر، اکنون با سطح بحران گرسنگی مواجه هستند. «قحطی»، واژه ای که جامعه بین المللی از آن دوری می کرد، اکنون در دارفور شمالی اعلام شده است. یک گزارش دلخراش در ماه مه هشدار می دهد که تا سپتامبر سال جاری ممکن است تا 2.5 میلیون در سودان نفر از گرسنگی بمیرند.

بیست سال پیش، نیروهای SAF و RSF یک کمپین نسل کشی را علیه گروه های قومی آفریقایی در دارفور رهبری کردند. امروز آنها با یکدیگر می جنگند و در عین حال مرتکب نقض جدی حقوق بشر می شوند.

نیروهای پشتیبانی سریع به ویژه، مبارزات نسل کشی خود را علیه همین جمعیت ها احیا کرده و آن را به بقیه کشور گسترش داده است. نیروهای پشتیبانی سریع در کنار شبه نظامیان عرب متحد خود به حملات عمدی علیه غیرنظامیان متهم شده  که جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی محسوب می شود. دادگاه کیفری بین المللی تحقیقات جدیدی را در مورد اتهامات جنایات سنگین ارتکاب یافته توسط نیروهای SAF و RSF در دارفور آغاز کرده است.

بیست سال پیش، نیروهای SAF و RSF یک کمپین نسل کشی را علیه گروه های قومی آفریقایی در دارفور رهبری کردند. امروز آنها با یکدیگر می جنگند و در عین حال مرتکب نقض جدی حقوق بشر می شوند

الفاشر، پایتخت دارفور شمالی، در حال حاضر در محاصره نیروهای پشتیبانی سریع  است. آلیس وایریمو ندریتو، مشاور ویژه سازمان ملل در پیشگیری از نسل‌کشی، گفت: «در اینکه عوامل و شاخص‌های خطر برای نسل‌کشی و جنایات مربوط به آن در الفاشر وجود دارد و خطرات در حال افزایش است، شکی نیست. از همان ابتدا، جنگ سودان علیه غیرنظامیان عواقب ویرانگری را برای زنان و دختران به همراه داشته است. همانطور که اخیرا در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفتم، خشونت جنسی گسترده و سیستماتیک مرتبط با درگیری در سراسر کشور در حال وقوع است. واضح است که نیروهای RSF و SAF زنان و دختران 9 تا 60 ساله را در معرض خشونت جنسی قرار داده اند که این یک جنایت جنگی است . هیچ یک از طرفین برای جلوگیری از تجاوز جنسی، حمله به کارکنان مراقبت های بهداشتی و یا نیروهای خود، گام های معناداری برنداشته اند. رسیدگی به این گونه جرایم استفاده عمدی از خشونت جنسی مربوط به درگیری، عمدتاً توسط نیروهای  پشتیبانی سریع، با هدف ترساندن مردم برای تسلیم شدن است. اکنون زمان اقدام جامعه بین المللی فرا رسیده است. ما باید دعوت به اقدامی را که دو دهه پیش جهان را فراگرفته بود، تجدید کنیم.»

بسیاری از تلاش‌های دیپلماتیک جامعه بین‌الملل -از جمله تلاش‌های اخیر با میانجیگری ایالات متحده برای تضمین گفت و گوهای بین نیروهای امنیتی و نیروهای دفاعی امنیت ملی- بر برقراری آتش بس که نمی تواند چندان هم پایدار باشد، متمرکز شده است. هیچکدام از دو طرف این مخاصمه تعهدی برای برقراری آتش بس از خود نشان نداده اند.  هر دو محاسبه می کنند که استفاده از حمایت خارجی منجر به دستاوردهای نظامی قابل توجهی خواهد شد، به ویژه نیروهای  پشتیبانی سریع، که بخش عمده ای از کشور را به دلیل حمایت امارات متحده عربی در اختیار گرفته است.

سودان (1)

در حال حاضر برای نجات جان انسانهای باقی مانده در سودان باید در سه مرحله دست به اقداماتی زد:

اول، جهان باید حول فراخوانی برای یک نیروی حفاظت غیرنظامی، به ویژه در دارفور، گرد هم بیاید. جامعه مدنی و گروه های حقوق بشر از اتحادیه آفریقا و سازمان ملل خواسته اند تا با همکاری یکدیگر سازمانی را ایجاد کنند که به گفته دیده بان حقوق بشر، می تواند از غیرنظامیان محافظت کند و موانع برای بازگشت امن آوارگان را از میان بردارد.  چنین مأموریتی می‌تواند به ویژه به زنان و دختران کمک کند و واحدهای پلیس سیار را در بر بگیرد تا بر مکان‌هایی متمرکز شوند که مردم بیشتر در معرض خطر هستند.

دوم، جامعه بین المللی باید از بازیگران خارجی بخواهد که تسلیح طرف های متخاصم سودان را متوقف کنند. یک گزارش هیئت کارشناسان سازمان ملل گزارش های رسانه ها مبنی بر ارسال تسلیحات و تدارکات توسط امارات به نیروهای RSF را تایید می کند. (امارات متحده عربی این اتهامات را رد کرده است.) گزارش ژوئیه سازمان عفو ​​بین الملل نشان می دهد که تسلیحات و مهمات از چین، روسیه، صربستان،ترکیه، یمن و امارات در مقادیر زیادی به سودان وارد می شوند. با وجود تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل که در سال 2004 اعمال شد، این تسلیحات حتی به دارفور سرازیر می شوند آنهم در شرایطی که کمک های انسانی  به این سهولت منتقل نمی شوند.

سوم، باید یک روند صلح یکپارچه و هماهنگ با مشارکت همه ذینفعان مرتبط با مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان وجود داشته باشد. جنگ سودان طی 16 ماه گذشته با مجموعه ای از تلاش ها برای برقراری صلح همراه بوده  اما وضعیت همچنان رو به وخامت است. قرار دادن زنان در مرکز مذاکرات صلح می تواند به ترسیم راهی جدید کمک کند که به جای منافع نظامی، منافع غیرنظامی را در اولویت قرار دهد.

متأسفانه، تا زمانی که جهان توجه بیشتری به مصیبت سودان نکند، هیچ یک از اینها اتفاق نخواهد افتاد. چهره‌های برجسته‌تر باید از رپر آمریکایی پیروی کنند، که اعلام کرد از اجرای برنامه در دبی به دلیل نقش امارات متحده عربی در «نسل‌کشی و بحران بشردوستانه جاری» در سودان خودداری می‌کند. نمی توان اجازه داد که سومین کشور بزرگ آفریقا از هم بپاشد، در حالی که جهان سر خود را عامدانه به سمت دیگری چرخانده است. ما باید دارفور و سودان را نجات دهیم، قبل از اینکه خیلی دیر شود.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    از قدیم گفته اند مشت خالی برای کوبیدن بر سر خویش هم بدرد نمی‌خورد ، این بندگان خدا فقیر هستند و عاقبت فقیر در همه جای دنیا مشخص است

  • ناشناس
    0

    برای اینکه سودان کلاً کشور فقیری و ضعیفی هست و برای استعمار و ابرقدرتها و حتی کشور های درسطح خودمون منفعت و بیزینسی نداره که در اونجا مداخله ای بکنند.پس بنابراین جان و شرافت انسانها هم ارزشی براشون نداره . بندگان خدا سال هاست که مظلوم واقع شدند.ای لعنت به این دنیای سراسر ظلم وتبعیض و بی عدالتی!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد