فعال سیاسی اصلاح طلب:

زنان باحجاب هم می‌خواهند گشت ارشاد جمع شود

یک سیاست مدار اصلاح طلب گفت: حجاب یک مطالبه اجتماعی است به دلیل رفتار حاکمیت تبدیل به یک مطالبه سیاسی شده است.

زنان باحجاب هم می‌خواهند گشت ارشاد جمع شود

در ادامه بخش‌های مهم گفت‌وگوی زهرا نژاد بهرام  را می‌خوانید:

حجاب یک مطالبه اجتماعی است به دلیل رفتار حاکمیت تبدیل به یک مطالبه سیاسی شده است.

ما آنچه می‌بینیم، قله کوه است، اما زیر این قله، کوه یخی وجود دارد و آنچه در طول سال‌های اخیر بروز و ظهور پیدا کرده، انباشت مطالباتی است که حجم این کوه یخ را بزرگ و بزرگ‌تر کرده و حتی می‌توان گفت عمق آن آنقدر زیاد است، اما ما فقط خود قله را می‌بینیم.

دلیل بروز حوادث سال‌های اخیر در واقع حجم کثیری از مطالبات زنان بود که در طول این چهار دهه گذشته تلنبار شده بود که موضوعاتی مانند بیکاری، تبعیض حقوقی، عدم ارتقای شغلی، نبود امنیت خانوادگی و اجتماعی را شامل می‌شود. وقتی همه این موارد در کنار هم قرار می‌گیرد، متوجه می‌شویم که اصلا موضوع اعتراض حجاب نبود، بلکه مساله اصلی نبود امنیت اجتماعی برای زنان بود.

فوت مهسا امینی سبب شد آن قله یخی که تمام مطالبات در زیر آن جا مانده بود که در راس آن نادیده گرفتن مساله امنیت اجتماعی زنان بود، آب شود و به این نادیده گرفتن مطالبات، حجم کثیری از خشونت‌های خانگی اضافه شود، اما کسی به این موضوع مهم توجه نکرد.

بیش از چهار دهه از انقلاب می‌گذرد، اما این خلأ همچنان وجود دارد و همه این نواقص به حجاب تعمیم داده شد، اما مساله اصلی این است زنان می‌خواهند در جامعه و در خانواده‌شان امنیت داشته باشند.

زنان می‌خواستند بغض فروخفته‌ای که ناشی از نابرابری و تبعیض جنسیتی بود را بیان کنند، اما راهی برای آن وجود نداشت تا زمانی که آن حادثه برای مهسا رخ داد و همین دلیل شد که همه بغض‌ها بیرون بریزد.

پیش از این اگر خشونت فیزیکی یا کلامی رخ می‌داد، در خانه‌ها بود و کسی از آن خبردار نمی‌شد، اما امروزه همه این خشونت‌ها به شکل علنی در سطح جامعه دیده می‌شود که برجسته‌ترین آن‌ها خشونت‌های رسمی از سوی کسانی است که در گشت ارشاد کار می‌کنند.

امروز همه جامعه مطالبه‌گر شده است؛ امروز شما فقط خانم‌هایی را که حتی به حجاب رسمی باور دارند هم در رده افرادی می‌بینید که مطالبه دارند، آن‌ها هم می‌خواهند گشت ارشاد از سطح شهر جمع شود؛ آن‌ها حجاب خود را بر اساس باورهای شخصی و اعتقادات‌شان برگزیدند، اما می‌کوشند در کنار سایر زنان نسبت به حضور گشت ارشاد و اجرای طرح نور معترض باشند، چون معتقدند تنش در جامعه ناامنی اجتماعی دارد.

به‌رغم همه اعتراض‌ها در سال‌های اخیر باز هم طرح نور مطرح می‌شود و مجلس به سمت تصویب لایحه حجاب می‌رود، بعد دوباره مسکوت می‌ماند و جامعه نمی‌داند با این تلاطم حاکم چه کند، نمی‌داند حاکمیت قرار است به حرف آنان گوش دهد یا ندهد، این فضای نه جنگ و نه صلح در واقع با انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری شکل دیگری پیدا کرد، یعنی این مقوله جمع‌آوری گشت ارشاد از زبان کاندیدای ریاست‌جمهوری مطرح و در نهایت این مطالبه اجتماعی تبدیل به یک مطالبه سیاسی شد.

منبع: اعتماد
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • حسن . بیسواد.
    5

    انسان در امور شخصی آزاد است.

  • ناشناس
    4

    اصلا اسم ارشاد برای انسان تحقیر آمیز است مگر انسان گوسفند است که هدایت شود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      11

      البته که انسان نیاز به موعظه دارد البته نه به روش امروزی بلکه به روش اخلاق ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم و انسان فراموشکار است انه کان ظلوما جهولا..سوره احزاب آیه ۷۲

    • عدالت وحفظ ارزشها دراین سیستم مرده
      1

      اینورمیگن وحدت ووفاق وابروی همدیگه رونبریم درحالیکه میگه اون یکی تحت پیگرده اختلاسها اونوقت برای مردم میگه گشت ارشاد چراگشت ارشادمردم برای شما نیست چرا سوت زن گزارشگرفسادمنتقدوهشداردهنده واستاددانشگاه جاش توزندانه

    • حسن . بیسواد.
      0

      آفرین ،👍

  • یک نفر
    6

    این کار باید زودتر وقبل انجام میشد چون خانمها در بیرون وشاغل هستند وخرج خانواده خود را میدهند در کنا ر مرد پس باید مانند مرد از حقوق مساوی ودیه کامل وارث برابر ببرد و مانند کشورهای مسلمان دیگر خود حجاب اختیاری باشد تا در جامعه فعالیت کند شاید افراد افراطی وح ب الهی که تعداد کم هستند برخو رد کنند ومردم وبانوان را ازار واذیت کنند اما باید قبول کنند ودر کنار همدیگر همزیستی مسالمت امیز باشد ومسایل شرعی را کنار بگذارند چون می شود در جامعه یک مرد 4 زن وچندی صیغه داشته باشد وخا نمها ناراحت نباشند از کار او پس باید قبو ل کرد بعضی کا رها شدنی نیست پس حجاب هم اجباری درست نیست

  • ناشناس
    1

    هيچ كاري زوري وإجبار شدني نيست ،حتي واجبات دين

  • ناشناس
    1

    آنقدر در امور شخصی مردم دخالت کردید که مردم یادشون رفت بپرسن این همه ثروت کشور کجا رفت که باید با این فلاکت زندگی کنند. این موضوع بیشتر سیاست بود تا دیانت.

  • ناشناس
    1

    حجاب راه کار فرهنگی دارد و باید به دست خود خانم ها انجام شود ...اجبار هرگز جواب نمی دهد .زنان بزرگ و فرهیخته باید بیشتر فرصت ابراز وجود و تبلیغ داشته باشند ..نه افراد به صورت رانتی و گزینشی .

  • ناشناس
    2

    ماهم میخواهیم اول کسهای خیابانی جمع شود بعد گشت ارشاد

    نظرات شما -
    • ف
      0

      در جوانی بی حجاب بودن عادیست مهم میانسالیست مو خودوم با حجاب بیدوم هستوم و خواهوم بید بید بید

  • زهراسادات علوی
    5

    من یه زن چادی ام پدرم هم روحانیه ومادرم هم روحانیه هرسه مون بااخویام مخالف گشت ارشادهستیم چون بقول بابام راضی نیستیم زن ودخترمردم روبکشند وبالیاس پاره وفحاشی وتهدید این هیچ جای هدایت وحتی بانوامیس دشمن هم نیست بی حجاب باشند بهتره تااینجوری جمع بشه راهش محاکمه اختلاسها وشفافیت وافشاگریه نه این دوست خودم مادرش دارالقران داره دوتاخواهرند حجاب نمیذارند مثل خیلیاازهمین قشردلیلشون هم اعتراض به وضعیت مملکته که هم هبیکارومجردوسقوط معیشت واخلاق وبهره وتبعیض وسهمیه

  • ناشناس
    2

    سقف باحجابی کجاست سقف بی حجابی کجاست ملاکش چیه نوع شرایط چیه زینب باحجاب ازادبه نشانه اعتراض تومجلس یزید حاضرشد تایزید متوجه خیانت زیردستانش درنگذاشتن به محیط امن رفتن امام حسین شد یاحتی فتوای مکارم زنان درمحیط علمی اگرباحجاب اختیاری مسیررشدشان بهتره میتوانند هرمقدارصلاح بدانند درارامش انجام بدهند

  • چای دبش باغ ازگل
    2

    وارد حریم خصوصی دیگران شدن جرم بزرگی است!!

  • ناشناس
    16

    هیچ زن با حجابی نمی خواهد که بی حجابی رواج پیدا کند و ساز و کار آن را باید متخصصان و کارشناسان دینی تعیین کنند ، بالاخره باید جلوی بی حجابی گرفته شود

  • ناشناس
    4

    بحث انرژی‌ها در عالم، کاملاً اثبات شده است. وقتی در روایتی از پیامبر اکرم(ص)، نگاهِ حرام به‌عنوان تیر_مسموم از سوی شیطان معرفی شده است، حتماً این عمل می‌تواند مانند سم، انرژی‌های منفی‌ای را وارد روح و جسمِ نگاه‌کننده و نگاه شونده کنَد!
    وقتی امام علی(ع)، حفظ حجاب را موجب پایدارتر شدنِ زیباییِ زن می‌داند، حتماً این مسئله اثرات جسمی برای زن دارد!
    اگر یک مثال عامیانه و ساده بزنیم این می‌شود که؛ اگر روی شیرینی را هم باز بگذارید، روی آن مگس می‌نشیند!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مقایسه یک انسان صرف نظر از نوع جنسیت با یک جسم بی شعور از اساس غلط است. شیرینی نمی تونه مصلحت خودش را تشخیص بده ولی آدم ها می تونن . اگر دیدگاه شما این هست که برای مصلحت مردم باید به جای انها فکر کرد ، تصمیم گرفت و با زور اجرا کرد کاملا در اشتباه هستید. این رفتار در همه جای دنیا شکست خورده و تنها نتیجه آن تفرقه و بازگشت این خشونت به سمت افراد دیندار جامعه خواهد بود .

  • هاجوواج
    0

    درجواب دوتا ناشناس دلواپس باید گفت : ما از دیگرکشورهای مسلمان مثل اندونزی ترکیه عراق لبنان عربستان مالزی ووو.. قطعا مسلمانتر نیستیم ! چرا در اونجاها آزاده دراینجا اجباره ؟؟؟؟!!!!!!

  • یعقوب محمدی دیوان(سرچ کن)
    0

    لا إِکراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی فَمَنْ یکفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَک بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی لا انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ

    در قبول دین، اکراهی نیست. (زیرا) راه درست از راه انحرافی، روشن شده است. بنابراین، کسی که به طاغوت [بت و شیطان، و هر موجود طغیانگر] کافر شود و به خدا ایمان آورد، به دستگیره محکمی چنگ زده است، که گسستن برای آن نیست. و خداوند، شنوا و داناست.

    برداشت های غلط از آیه 256 سوره بقره باعث انحراف بسیاری از افراد شده و تعدادی از معاندین نیز با تمسک به این برداشت های غلط درصدد انحراف افکار جوامع مسلمان و ایجاد شک و شبهه در دل آن ها برآمده اند. این همه از آن جا نشأت می گیرد که متاسفانه مطالعات دینی بسیاری از مؤمنین در حد لازم نیست و مراجعه آنان به کارشناسان امر به اندازه کافی نیست.

    از این رو در این سطور تفسیر این آیه در کتب سه تن از علمای طراز اول با اندکی تلخیص، آورده شده است. دقت در محتوای تفسیر این آیه کمک شایانی به پاسخ به بسیاری از شبهات خواهد نمود.
    مفسر معروف اسلامی «طبرسی» در «مجمع البیان» در شان نزول آیه نقل می کند: «مردی از اهل مدینه به نام «ابوحصین» دو پسر داشت برخی از بازرگانانی که به مدینه کالا وارد می کردند هنگام برخورد با این دو پسر آنان را به عقیده و آیین مسیح دعوت کردند، آنان هم سخت تحت تاثیر قرار گرفته و به این کیش وارد شدند و هنگام مراجعت نیز به اتفاق بازرگانان به شام رهسپار گردیدند.»

    «ابوحصین» از این جریان سخت ناراحت شد و به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اطلاع داد و از حضرت خواست که آنان را به مذهب خود برگرداند و سؤال کرد آیا می تواند آنان را با اجبار به مذهب خویش باز گرداند؟

    آیه فوق نازل گردید و این حقیقت را بیان داشت که: «در گرایش به مذهب اجبار و اکراهی نیست.»

    در تفسیر «المنار» نقل شده که ابوحصین خواست دو فرزند خود را با اجبار به اسلام بازگرداند، آنان به عنوان شکایت نزد پیغمبر آمدند «ابوحصین» به پیامبر عرض کرد من چگونه به خود اجازه دهم که فرزندانم وارد آتش گردند و من ناظر آن باشم. آیه مورد بحث به همین منظور نازل شد.

    من عباس خادم الموالی هستم. با تشکر

  • حائری
    0

    شماها چه زن حجاب دار (دین صورتی )وبی حجاب ها دوست داریدهرزگی وبی بند باری درجامعه زیاد شود چرا اصرار به گناه دارید مکر در هر ادیانی حجاب تعریف نشده بر ای رسیدن به امیال نفسانی خود زن ومرد خیلی تلاش دارید خانواده هارا از بین ببرید وبی غیرتی وبی حجابی را رواج بدهید؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد