الجزیره بررسی کرد

علت انفجار پیجرهای حزب الله؛ پای حمله سایبری در میان بوده یا نفوذ امنیتی؟/ آیا «بمب های متحرک» در دست نیروهای حزب الله بوده است؟

برآوردهای کارشناسان حاکی از آن است که احتمال نفوذ اطلاعاتی در پیجرها بیشتر از حمله سایبری است و احتمالا دستگاه ها از قبل آلوده شده اند؛ اگرچه احتمال حمله سایبری هم صفر نیست.

علت انفجار پیجرهای حزب الله؛ پای حمله سایبری در میان بوده یا نفوذ امنیتی؟/ آیا «بمب های متحرک» در دست نیروهای حزب الله بوده است؟

به گزارش خبرفوری، بعد از حادثه انفجار پیجرها در لبنان، بسیاری از رسانه ها به علت این واقعه و ابعاد آن پرداختند. الجزیره قطر در گزارشی که به تازگی نوشته به این مساله پرداخته است.

خلاصه این گزارش که به قلم «شادی عبدالحافظ» است، توسط گروه ترجمه خبرفوری ترجمه و در زیر ارائه می گردد.

آیا پیجرهای حزب الله «بمب های متحرک» بوده اند؟

در یک رویداد ناگهانی و غیرمنتظره صدها تن از اعضای حزب الله در روز سه‌شنبه بر اثر انفجار دستگاه‌های ارتباطی بی‌سیم (پیجر) مجروح یا شهید شدند. این حادثه چند هزار مجروح داشت و تا کنون، 9 نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

اطلاعات دریافتی حاکی از این است که این دستگاه های ارتباطی (پیجرها)، آخرین مدلی بودند که حزب الله در چند ماه گذشته به لبنان وارد کرده است. یک منبع امنیتی مخصوص، ضمن تایید این خبر به الجزیره گفته که حزب الله 5 ماه پیش محموله ای از پیجرها را دریافت کرده است. این اطلاعات با آنچه وال استریت ژورنال گزارش داده، مطابقت دارد.

اگرچه اسرائیل تا این لحظه به طور رسمی مسئولیت عملیات انفجار پیجرها را نپذیرفته، اما با توجه به اظهارات سران ارتش اشغالگر مبنی بر لزوم تشدید تنش در شمال اسرائیل، مشخص می شود که این اقدام کار اسرائیل و نهادهای این رژیم بوده است.

با این حال، در مورد ماهیت عملیات اخیر اتفاق نظر وجود ندارد. انفجار پیجرها چگونه رخ داده است؟ آیا این دستگاه ها هک شده اند یا از قبل، مواد منفجره در آنها کار گذاشته شده است؟ به عبارت بهتر، آیا این حادثه تروریستی ماهیتی سایبری داشته یا یک نفوذ اطلاعاتی – امنیتی بوده است؟

برای پاسخ به سؤالات فوق ابتدا باید با ماهیت دستگاه پیجر آشنا شویم

پیجر چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

پیجر یک دستگاه بی ‌سیم کوچک است که پیام ‌های تلفنی مختلفی را دریافت می ‌کند. این دستگاه ها پیام دریافت می کنند، اما نمی توانند پاسخی ارسال کنند. رایج‌ترین نوع ارسال پیام برای این دستگاه ها، ارسال پیام های متنی محدود است.

اهمیت پیجرها برای حزب الله در چند نکته اساسی نهفته است: نصب ساده، برد عالی و عدم اتصال به اینترنت. این دستگاه ها به فرکانس های رادیویی متکی هستند که می توانند مسافت های طولانی را طی کنند و نسبت به سیگنال های سلولی به طور موثرتری به ساختمان ها نفوذ کنند.

پیجرها می توانند شهرها، مناطق یا حتی کل کشور را پوشش دهند. آنها همچنین در مناطق دورافتاده، کوهستانی یا پناهگاه های زیرزمینی به خوبی کار می کنند و در شرایط آب و هوایی سخت نیز با قدرت عمل می کنند و به همین دلیل، برای اهداف نظامی ایده آل هستند.

پیجرها همچنین از سیگنال‌های رادیویی ساده ای استفاده می ‌کنند و احتمال شناسایی یا رهگیری آنها نسبت به سیگنال ‌های تلفن همراه کمتر است. این دستگاه ها داده‌ ها را به‌ طور مداوم منتقل می‌ کنند و رهگیری نمی شوند و به همین علت، می ‌توان آن‌ ها را در عملیات های مخفی به کار برد.

مهمتر از همه اینکه، پیجرها به اینترنت متصل نمی شوند و عملکرد بسیار محدودی در مقایسه با تلفن های هوشمند مدرن دارند که این امر، خطر هک، حملات سایبری یا نظارت را کاهش می دهد.

دلایلی که نشان می دهد حادثه پیجرها یک نفوذ اطلاعاتی بوده است

برخی دلایل نشان می ‌دهند که این دستگاه‌ها قبل از خروج از انبار شرکت سازنده یا تامین‌کننده، آلوده شده و آماده انفجار بوده اند. به گفته کارشناسان، با تایید خبر دریافت محموله ای از پیجرها توسط حزب الله، احتمال آلوده شدن دستگاه ها قبل از ورود به لبنان بسیار بالا است.

باتری های پیجرها دارای پتانسیل انفجار بالایی هستند و اگر مقدار کمی مواد منفجره داخل آنها تعبیه شود و کسی که کد دستگاه ها را در اختیار داشته باشد، این مواد را فعال کند، یک انفجار رخ می دهد. یک منبع امنیتی به الجزیره گفته که در پیجرهای منفجر شده کمتر از 20 گرم مواد منفجره تعبیه شده بود.

پایگاه خبری تلگراف نیز به نقل از یک کارشناس امنیت سایبری گفته که آنچه در لبنان رخ داده احتمالاً یک حمله سایبری نبوده است.

همزمان، ادوارد اسنودن، کارشناس امنیت سایبری که مدتی پیش از ایالات متحده فرار کرد و پیش از این، برای سیا نیز کار می کرده، در پستی در شبکه X در مورد حادثه اخیر در لبنان اظهار نظر کرد و گفت که علت این واقعه کارگذاشتن مواد منفجره بوده است نه عملیات هک. اسنودن تأیید کرد که اگر انفجار مربوط به انفجار باتری ها به دلیل هک بود، تعداد زیادی از انفجارهای کوچک و ناموفق رخ می داد اما انفجار اخیر قوی و گسترده بود که به معنای دقت بیشتر در انفجار است و این دقیقا چیزی است که با هک نمی توان به آن دست یافت و حتما حاصل یک «تله انفجاری» بوده است.

در همین مورد، دیوید کندی، تحلیلگر اطلاعاتی سابق در آژانس امنیت ملی ایالات متحده، به سی ان ان گفته که بر اساس ویدئوهای به اشتراک گذاشته شده در فضای مجازی، به نظر می رسد " انفجارهای رخ داده بزرگتر از آن باشند که از یک عملیات هک مستقیم و از راه دور حاصل شده باشند." وی افزود که نظریه دوم (یعنی تله انفجاری) را قابل قبول تر می داند. این تحلیلگر معتقد است واقعه انفجار پیجرها عملیاتی اساساً هوشمند بوده است و احتمالا، دستگاه ها در مرحله ساخت و سپس عرضه دستکاری شده اند.

دلایلی که نشان می دهد حادثه پیجرها یک نفوذ سایبری بوده است

با وجود دلایل فوق، باید در نظر داشت که برخی دلایل نیز سایبری بودن واقعه پیجرها را نشان می دهد. برای مثال، پیجرها معمولاً از طریق سیگنال های رادیوییِ رمزگذاری نشده برای دریافت پیام ها استفاده می کنند و اغلب به یک برج مخابراتی متصل اند و اگر هکرها بتوانند روی این موج ها سوار شده یا به برج مخابراتی نفوذ کنند می توانند به همه دستگاه ها نفوذ کنند.

همچنین، هکرها از طریق نفوذ در سیستم انتقال پیام پیجرها می ‌توانند پیام‌هایی را جعل کنند و یا مثلا، سیلی از پیام‌ ها را به پیجرها بفرستند و باعث اختلال در عملکرد دستگاه ها شوند. علاوه بر این، هکرها با ارسال بیش از حد پیام می توانند حافظه دستگاه را بیش از حد پر کنند که این اتفاق می تواند باعث اختلال در عملکرد دستگاه یا حتی سوختن آن شود.

بنابراین، امکان هک وجود دارد اما این امر فقط به لحاظ تئوریک ممکن است و به لحاظ عملی بسیار بعید است. لازم به ذکر است که پیجرها از یک گیرنده، یک صفحه نمایش کوچک و مدارهای اصلی پردازش سیگنال تشکیل شده اند که به این معنی است که فاقد اجزای فیزیکی چشمگیر و بزرگی هستند که می توانند باعث انفجار دستگاه ها شود. نسخه ‌های استاندارد پیجرها حاوی باتری‌ های لیتیوم یونی نیستند و حتی اگر از باتری ‌های لیتیوم یونی در نسخه‌ های جدیدتر استفاده شده باشد، باز باید توجه داشت که این باتری ‌ها دارای  ایمنی داخلی از جمله مدارهای حفاظت حرارتی هستند که کار را برای هکر دشوار می‌ کند.

البته برخی معتقدند هکرها از طریق سیستم «فرار حرارتی» می توانند پیجر را هک کنند، به این معنا که به نحوی باتری را بیش از حد گرم کنند تا منفجر شود. فرار حرارتی زمانی اتفاق می ‌افتد که افزایش دمای یک سیستم فیزیکی منجر به تغییر در وضعیت آن سیستم شده و این تغییر وضعیت و عملکرد نیز به انفجار بینجامد.

برخی کارشناسان معتقدند باتری ‌های لیتیومی می ‌توانند (از طریق هک) بیش از حدِ ظرفیت شارژ شوند. هکرها می توانند با دستکاری در سیستم امنیتی دستگاه، سیگنال‌ های نادرستی ارسال کنند که شارژر پیجر را فریب دهد تا بیش از ظرفیت خود، برق دریافت کند که این امر باعث افزایش سریع دمای باتری می شود و ممکن است فرآیند «فرار حرارتی» رخ دهد.

نتیجه گیری

در پایان باید گفت که برآوردهای کارشناسان (بر اساس اطلاعات دریافتی) حاکی از آن است که احتمال نفوذ اطلاعاتی بیشتر از حمله سایبری است و احتمالا دستگاه ها از قبل آلوده شده اند؛ اگرچه احتمال حمله سایبری هم صفر نیست. با این حال، فرقی در نتیجه نمی کند. تشدید درگیری ها میان حزب الله و اسرائیل آشکاراست و احتمالا درگیری ها به سطوحی متفاوت انتقال خواهند یافت.

منبع: خبر فوری
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 46
  • ناشناس
    0

    نگو بوده است ، احتمالا هنوز هم هست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آدرس میدی فلان جا مثلا در میدان آزادی یک خودکار بیک گذاشتم اونو بزن تماس قطع نشده میزنه با این جماعت در نیفتید بنشینید خونه هاتون

  • ناشناس
    2

    با این حجم از زخمی ها و شهدا میتوان گفت که اصلاً امنیت نداشته و خیلی هم به سادگی میتوان آن را ردیابی کرد فکرکنید چند ماه قبل خرید شده و چقدر قبل تر قرار برای خرید و استفاده توسط حزب‌الله انجام گرفته یعنی عملاً اسرائیل حداقل از شش ماه قبل درسطوح بالای این گروه نفوذی داشته به گونه‌ای که از خرید اینها مطلع و با شرکت سازنده هماهنگی وبدون هیچ مشکوکیتی آنها را به اعضا رسانده و شایدم بغیر از این حمله چه سوئ استفاده های دیگه هم کرده باشد و بعضی از اعضا را با پیام جعلی شایداسیر هم کرده باشد واقعا که جنگ دیگه تنها به توان نظامی خلاصه نمیشود شایدم مرحوم شهید هنیه را درصورت داشتن پیجر بوسیله آن رهگیری کرده باشد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      همه میدونن کی به حزب ا...و حوثی ها ادوات میده

    • ناشناس
      0

      بدون شلیک یه موشک و پهباد از انتقام سخت و وعده صادق بیشتر تلفات گ

  • بهلول
    3

    چراهمیشه تحلیل‌های الجزیره رامنتشرمیکنی خبرگزاری دیگری نیست!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      دیگه عملا قوانین بین المللی را زیر پا می‌ذاره که خاله آت بیاد تحلیل کنه تا بفهمی

    • پاسخ به ۰۹.۰۸
      1

      اولا ادب داشته باشد دوما ده سال پیش بابت الجزیره و شبکه اسرائیلی بودن و فحش ها که امثال شما میدادن به قطر و الجزیره چقدر زود فراموش کردی ، ریاکار و نفاق و بی ادبی از صفات شما و امثال شما ، شخصا خوشحالم مردم متوجه شدم حزب الله لبنان و ایران چقدر خالی بند و طبل تو خالی هستید

    • ناشناس
      0

      چون الجزیره مزدور هست و حامی اصلی تروریسم

    • ناشناس
      1

      درود بر اسراییل صلح طلب و کاملا عملگرا ، برعکس یک مشت پشمالوی عربده کش ساندیسی

  • ناشناس
    14

    از حنگ خیری به کسی نرسیده!! و نخواهد رسید!! حالا عی شیرینی پخش کنید!! وقتی به یک گربه وحشی خیلی فشار آورده شود خیلی خطر ناک می‌شود!! رژیم غاصب نیز همین طور است!! الان به صورت نرم مبارزه می کنند!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      17

      مگر حماس چه کسی را کشته که در پاسخ پنجاه هزار نفر بکشند ..در برابر هزار اسیر کودک و زن سه اسیر گرفت. شیرینی را موقع پیروزی پخش کردند که خوردن داره نه اینکه موقع سوختن غزه عید بگیری . خیلی مزخرف میگی .چون در جواب هزاران اسیر کودک و زن سه تا اسیر گرفتند و مسخره است بگی بخاطر سه اسیر پنجاه هزار کشتند چون آنها قبلا چند هزار اسیر گرفته بودند تو بی‌خبری و همچنین ده ساله از ۲۰۱۴ آنجا محاصره است و ابهایشان آلوده شده
      اسم. گربه زبانت نیاور گربه به کودک. مهربانه ...والا

    • ناشناس
      9

      اسراییل هشتاد ساله فلسطینی‌ها را بیرون و زمینهایشان غصب و بچه هایش اسیر می‌کنه.تو خواب بودی .خوبه در حملات هر ماه که ده ساله لال بودید .بچه کشتن و نامردی هنر نیست که .کار آدم رذله .در جنگ زمینی گورخری سربازان اسراییل فرار کردند و گفتند سربازان حماس شبح آند و ای ننه می ترسیم و بعد یک سال عین خر در گل ماندند و فرماندهان زمینی استعفا دادند حسابه ‌.عزت اهل غزه شیرینی خوردن داره والان هم فرماندهان. زمینی از هفت اکتبر می سوزند .
      اسراییل ده سال بود از ۲۰۱۴ هر ماه اپارتمانی را منفجر میکرد و به خون می کشید و قصد حمله مجدد داشت که ده سال بود آنجا را محاصره کرده بود

    • ناشناس
      10

      شیرینی برای عزت مردم ده سال در محاصره پخش کردند خوردن داره .یم با یکه در برابر دنیای کفرت یک سال در زمینی ایستاد خودش خیلیه ..نه تو که موقع سوختن غزه عید گرفتی . در برابر هزار اسیر کودک غزه در بند صهیونیست سه اسیر گرفتند .می خواستی تماشا کنند و کسی را نکشتند که در مقابل پنجاه هزار نفر بکشند و خیلی احمقانه است که یک سال همچنان خون بریزند توی بی خبر بگی چون سه اسیر گرفتند برای اونه .این بهانه ها. ا اسراییل برای احمق ها دراورده خودش هم اسرایش بمباران کرد و حاضر نشد با اسرا مبادله کند و به اسیر ارزشی قایل. نیست

    • ناشناس
      8

      اسم گربه نیاور چون ما گربه داشتیم بسیار مهربان و حتی بچه میفهمند غذایش را به بچه می دهد .
      شروع جنگ از ژوییه ۲۰۱۴ بوده و با ده سال محاصره ادامه داشته و اسراییل قصد حمله مجدد داشت. اسراییل هشتاد ساله آنجا مردم را بیرون و اسیر و شکنجه می کنه و دلایل آت فکاهیه .می خواستی آنها هم تماشا کنند زن و بچه شأن در زندان اسراییل بود .
      دلایل تو معلوم شد. احمقانه است .چون اسراییل مستقیم مهد کودک ناظر بین الملل را هم بمباران کرد خندید و معلوم شد برای بیرون کردن مردم آمدند و ازقبل. برنامه داشتند. با بن سلمان و حماس پیشدستی کرد

    • ناشناس
      10

      بخاطر سه تا اسیر دو روز یه روز خون می‌ریزند نه اینکه بعد یک سال هم همچنان هی بمب بریزند و پیراهن دختران را خونی کند تو بگی بخاطر سه تا اسیر یک سال قبل بید ..بلد هم نیستید از۲۰۱۴ که خود اسراییل جنگ شروع کرد هر ماه یک آپارتمان را به خون میکشید و آب و برق مردم را. ده سال بود قطع کرده بود.اتفاقا سربازان حماس از ۲۰۱۴ غیر نظامی نکشتند که بخوای توجیه کنی

    • ناشناس
      9

      برای عزت اهل غزه در محاصره و سه تا اسیر در برابر هزار اسیر کودک شیرینی خوردند .قصد حمله مجدد داشتند که سه تا اسیر گرفتند و از ۲۰۱۴ محاصره کرده بودند .تو چرا موقع سوختن کودکان عید مفصل گرفتی

    • ناشناس
      8

      اسراییل برای قدرت احادیث که از آن سرقت می‌کند. و اسلام گرایی اروپا. میسوزه و با بن سلمان پیمان حمله مجدد بسته بود که غافلگیر شد .منتها حماس کسی را نکشته بود که قتل پنجاه هزار نفر توجیه کنی و قوانین جنگی سرتان نمیره که کشتار عمدی کودکان از لج شکست زمینی جرمه

    • ناشناس
      3

      ننه در جنگ ایران و صدام مگه تماشا کردید .در محاصره نیستی که بدانی مردم غزه چی می کشند .از حمله ۲۰۱۴ تا الان در محاصره آند و آقای انگلیسی کارگردان شهید مستند مرگ در غزه را ده سال پیش ساخته و کل ابهایشان با. فاضلاب اینا آلوده شده و برق قطع و نوزادان زیادی ده ساله بخاطر نبود شیرخشک مردند .دو سال قبل که به نوزاد در خانه ککتوف مولوتوف آنداختند و سوزاندند باید. همزمان حمله می کردند .سه سال پیش شب یلدایتان جوانی در سردخانه افتاده بود .اسراییل همواره آدم کشته و قصد حمله مجدد داشت با بن سلمان پیمان بسته بود. .تا باریکه هم اشغال کنه ..اسرایبل خودش حاضر به مبادله اسرا نشد. و اسرایش را کشت

    • ف
      4

      والا مادر اسرای اسرایبل به یحیی سنوار نامه نوشته و گفته نتانیاهو را تحویل می دهیم و نمی‌داند چطوری به تو پیروز شود و با محبت حرف زده .نتانیاهو هم از آنجا سوخت فردایش رفت اسرا را خودش بمباران کرد.

  • ناشناس
    2

    آلوده کردن ۵۰۰۰ پیجر در گمرک مجارستان یا لبنان بسیار زمان بر است و این عمل بعید است ، باطری های حاوی بمب در کارخانه مبدأ روی پیجرها نصب شده ، حالا بگردید دنبال کسی که مقامات حزب‌الله را متقاعد به خرید از این شرکت نموده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      از کشتار ۲۰۱۴ تا الان ده ساله اسراییل در مرز غزه کمین کرده .میگی زمان بره!!!مدتهاست تصمیم داره و معلومه جنگ از ۲۰۱۴ شروع شده نه خوشخوابها که میگن پارسال بید .مدتهاست برنامه داره

    • ناشناس
      0

      همه میدونن کی مسعول کمک رسانی به حزب ا..هست سعی کن ماله نکشی

    • ناشناس
      0

      کافی است یکی از رابط های خرید با اسرائیل همکاری کند تا به همین تعداد دستگاه که از قبل آلوده شده را جانشین کرد.

  • ناشناس
    7

    خدا لعنت کند یهویان تاجر وطلا والماس دوست یهودی مهاجر از شوروی به اسراییل ،تا روس ودست پرودشوش یهودیان ، این دوهستند ایران نمی تواند با مردم امریکا اشتی کند ،

  • ناشناس
    1

    بروید گم شید . گویی نیستند ادعا هم دارند بروید خاک برسرتون شما ملت خودتون را بدبخت کردید هیچ و پوچ . مردم ایران بیشتر کافرند و می خواهند سربه تن یک مسلمون هم نباشد خاک برسرتون خاک که زیاد است رخ طویله بهتر است تدعای رهبری دنیای اسلام هم دارد .هر هر

  • ناشناس
    4

    صبوری کنید برادران در آمریکا قصه جتایت جدیدشون رو یک کاسه کنند
    و برای شیره مالیدن سر افکار عمومی جهان بهانه ای جور کنند
    خودتون رو خسته نکنید ، تند تند تیتر نرنید
    تا اون موقع از اعماق وجود بگید مرگ بر نظام جنایتکار آمریکا و انگلیس و فررند حرام شون اسقاطیل

  • اختر
    6

    کاش کشور نازنین ما هم بدست افراد کاردان وطن دوست امثال اسرائیلی ها اداره می‌شد و مردم یک نفس راحت می کشیدند و بچه های نازنین فراری از وطن نمی گردیدند . خدایا خودت از تقصیرات ما بگذر و ما عفو کن و یاری مان ده که انتخاب درست داشته باشیم .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      با بمب نصف صورت بچه غزه رفته بود و عمدا مهدکودک که بین الملل نظارت داشت که هیچ کس جزبچه نبود و با دویست بچه به خون کشید .آخه درآمد. تو هم از اصول شاد قرص و انگ زدن به مردم درمیاد نازنین بگی .اتفاقا نوزادان غزه تربیت اصول شاد قرص آت را رو کرد

    • ناشناس
      0

      اتفاقا در عمل ادارات اجتماعی آت اصول فرویدی شاد بی‌تفاوت به درد مردم آند و فیس دماغ تان را آنجا می بینیم .بیست ساله افزایش طلاق و بدرفتاری ادارت

    • ناشناس
      0

      اتفاقا هرچه خانه است با بهانه لایق احمق‌ها منفجر کرده و به خون کشیده

    • ناشناس
      1

      نازنین پنجاه هزار بچه بود که اسراییل بو گندو با کفن خونی خاک کرد

    • ناشناس
      1

      کلیپهای خونریری کودکان که کل دنیا را خشمگین کرد تو ی خونخواره را به وجد میاره

    • ناشناس
      3

      کدام مردم ..ده ساله با محاصره آب مردم آنجا آلوده شده ..تو می خندیدی شادی می کردی والا در رفح که جدا از غزه است همون اول عین گاو. مرزبانی را زیر تانگ له کرده رد شد و می‌گفت هرچه تیر می اندازیم عجیبه مردم نمی ترسندتا آنجا را تخلیه کنند تا اشغال کنیم .حماس هم با مهربانی زنیکه سرباز جاسوس امریکایی لب مرز را رها کرد که محاصره کرده بودند .‌.نتانیاهو با خنده گفته زمان می خواد بچه های آنها را می کشیم و مردم و زن بچه بیرون می کنیم .انهمه نوزاد کشت خنده از لب اش نمی افته .اصول اجتماعی تو هم همانها اتفاقا افزایش طلاق خودکشی عین تگزاس و خودخواهی در ادارات

    • ناشناس
      0

      خودت آبمیوه بنوشی درآمد پیدا کنی به مردم بگی برو قرص شاد بیانداز .دست آت رو شده

  • ف
    8

    این کار کثیفه و عمل مجرمانه توجیه نداره آدم در میدان جنگ رو در رو میجنگه. نه اینکه بزدلانه در زمینی که شکست خورد مهد کودک بین الملل به خون بکشه و با دستگاه چندین نفر کور شدند و نهایت رذالته

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تمام شد تاثیر گذار بود چخبر از طنز پیامک حریفت منم شبکه سه اعزام ب غزه نرفتی مثلا ده ملیون بود حتی یه نفر تا دم فرودگاه نرفت

    • ناشناس
      0

      شما در ۷ اکتبر حمله کردید و زنان و مردان بیدفاع رو سلاخی کردید و حتی به جنین در شکم مادرش رحم نکردید چی ؟؟؟؟ اون مردانه بود ؟؟؟؟؟!!!!!

    • مصطفی
      0

      جنگه! حلوا که خیرات نمیکنن.
      جنگه. میدونم کشتی و فوتبال نیست که قانون داشته باشه. بیان بگن حالا که میخوان جنگ کنید پس طبق این قانون باید باشه و داور هم وسط زمین باشه و کارت زرد و قرمز بده به خطاکار.
      ازین توهمات و حرفایی که مسیولین و گروه های شکست خورده در ایران و .... در مورد جنگ ناجوانمردانه و رودررو و ازین جور چیزا میگن بیان بیرون. این حرفا توجیهه. در جنگ نزنی میخوری. مواظب نباشی میخوری. بدم میخوری. از پشت هم میخوری. حالا هی برین بگین از پشت بود و نامردی بود و....
      همونایی که رجز میخوندن که دشمن یکی بزنه ده تا میخوره خب الان برن جواب خون ۴۰ هزار کودک و زن و نظامی و غیرنظامی رو بدن. ده تا زد یکی هم نمیتونین بزنین.
      اونایی که گفتن جنگ ما جنگ ترکیبی خواهد بود کجان؟ دیدین که اونا جنگشون ترکیبی بود یا ما؟!
      دلیل کاملا مشخصه. اونا به دور از توهم قدرت به قدرت رسیدند و ما و حذب الله و امثالهم در توهم قدرت هستیم.
      تاریخ نشون داده اسراییل اینقدر نفوذ اطلاعی و همچنین حفاظت اطلاعات داره که اصلا غافلگیر نمیشه و به بدترین شکل غافلگیر میکنه.

  • ناشناس
    0

    هرچی بود بدون موشک‌ پهباد تلفات از انتقام سخت وعده صادق بیشتر بود

  • ناشناس
    0

    هرچی بود تعداد تلفات از انتقام سخت و وعده صادق بیشتر بود

  • ناشناس
    1

    هرچی بود بدون موشک پهباد تلفات از انتقام سخت و وعده صادق بیشتر بوود

  • ناشناس
    0

    آدم عاقل با قوی تر از خودش درگیر نمیشه

  • یک نفر
    0

    هیچ فاید های ندارد با این حرفها که می زنید نه مرگ گفتن شما تا ثیری به حال انها دارد ونه زنده باد گفتن فقط عقل واندیشه کار میکند در روزگار وانفسای سیاست پس سرتان را در کار خود کنید ومردم خودتان را از امکانات رفاهی و ا موزشی ومنافع کشور در نطر گیرید و قوی شوید ونه به فکر تجاوز به کشورهای دیگر ونه خود مورد تجاوز قرار گیرید ودخالت در امورات دیگری وکشورها دیگر نکنید اگر می خواهید آسوده باشید وسلام تمام

  • ناشناس
    1

    بی عرضه به کی می.گویند .؟بی عرضه آن است که ا، کشورهای خارجی .پیجر .کامپیوتر و لب تاب و موبایل میخرد .اما گروه مهندسی آن چهار تا را باز وبازرسی نمیکند که چی خریده.خاک برسرتون آبرومون رفت .از ترور هنیه بدتر بود .واقعا ما احساس حقارت پیدا کردیم .نتانیاهو میتازد

  • ناشناس
    0

    حریفت منم .....( اعزام به غزه )

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد