محمد فاضلی خطاب به پزشکیان: کارگران معدن از بی‌صداترین بی‌صدایان در این کشور هستند

سوء تدبیری که به سوگ طبس انجامید

محمد فاضلی، جامعه شناس با اشاره به حادثه معدن در طبس نوشت: آقای رئیس‌جمهور شما قرار است صدای بی‌صدایان باشید و کارگران معدن از بی‌صداترین بی‌صدایان در این کشور هستند. همین صدا نیز زیر آوار‌ها مدفون می‌شود و به جایی نمی‌رسد. شما نگذارید این بار این صدا خفه شود.

سوء تدبیری که به سوگ طبس انجامید

محمد فاضلی، جامعه شناس در کانال تلگرامی خود نوشت:

آقای رئیس‌جمهور شما قرار است صدای بی‌صدایان باشید و کارگران معدن از بی‌صداترین بی‌صدایان در این کشور هستند. همین صدا نیز زیر آوار‌ها مدفون می‌شود و به جایی نمی‌رسد. شما نگذارید این بار این صدا خفه شود.

حادثه در معدن طبس جان ده‌ها انسان، کارگران شریف معدن، را گرفته است. خسته شده‌ایم از بس که برای این گونه حوادث تسلیت گفته و شنیده‌ایم. کاری فراتر از این‌ها لازم است، تدبیری برای افزایش ایمنی ضرورت دارد.

من از زمان عضویت در کمیته ملی پلاسکو بیشتر به عمق و ابعاد فقدان جایگاه داشتن ایمنی در نظام حکمرانی، ذهنیت و الگو‌های رفتاری مردم، و بی‌توجهی به آن در کشور پی بردم. همه یافته‌های پژوهش اجتماعی ایمنی آتش را هم که برای گزارش ملی پلاسکو تولید شد، در آن گزارش گنجاندم و بار‌ها در جا‌های مختلف ارائه شد.

ایمنی از گمشده‌های نظام تدبیر، ذهنیت، الگو‌ها و عادات رفتاری، شیوه ساخت بناها، روش کار کسب‌وکار‌ها و ... در این کشور است. حاصل این گمشدگی ایمنی، سالیانه هزاران قربانی حوادث کار، آتش‌سوزی، و مواردی نظیر همین فروریختن معدن است.

کارگران معادن صدای ناشنیده‌ای هم هستند. کارگرانی که در دشوارترین شرایط کار می‌کنند، همواره جان بر کف هستند، و هر سال ده‌ها نفر از آن‌ها قربانی شرایط فقدان ایمنی می‌شوند. گاه فاجعه ابعاد بزرگ‌تری دارد – نظیر حادثه امروز اول مهر ۱۴۰۳ در طبس – و گاه حادثه حتی بازتاب رسانه‌ای گسترده هم پیدا نمی‌کند.

رئیس‌جمهور می‌تواند دستور دهد سازمان‌های مسئول یک گزارش ملی حوادث معدن ارائه کنند. لازم نیست این کار چند ماه طول بکشد. سازمان‌دهی خوب اگر باشد، ظرف یکی دو ماه می‌شود گزارشی درباره این همه حادثه منجر به فوت کارگران معدن تهیه شود. جایی مثل مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری می‌تواند مأموریت پیدا کند برای انجام پژوهشی سریع و تدوین گزارشی که ابعاد مختلف این نوع حوادث و تکرار آن‌ها را روشن کند.

من یاد ندارم در روز‌ها و ماه‌ها و سال‌های بعد از بار‌ها فروریزی و حادثه در معادن، گزارشی منتشر شده باشد که علل بروز و تکرار، مقصر‌ها و مسئولیت‌های سازمان‌ها و افراد در برابر حوادث را مشخص کرده باشد. نمی‌دانم چه اصلاحاتی در نظام تدبیر صورت گرفته تا تکرار حوادث کمتر شود.

آقای رئیس‌جمهور دستور دهید گزارشی روشن و قابل اعتماد تهیه شود

آن‌چه به چشم می‌آید سوءتدبیر و عاقبتش سوگ طبس است. آقای رئیس‌جمهور، این بار کوتاه نیایید. نقش عوامل مختلف در بروز این نوع حوادث باید مشخص شود. سازوکار‌های منتهی به بروز چنین حوادثی باید مشخص شود. قصور و تقصیر‌ها باید مشخص شود. آقای رئیس‌جمهور از کنار حادثه معدن طبس به سادگی نگذرید، این جان انسان‌هاست که در چنین حوادثی از دست می‌رود.

آقای رئیس‌جمهور دستور دهید گزارشی روشن و قابل اعتماد، در زمانی معقول، بی‌طرفانه و با بررسی همه‌جانبه تهیه شود که بتوان بر مبنای آن اصلاحات ضروری در بخش معدن کشور را شناخت و برای جلوگیری از کشته شدن معدن‌کاران اقدام کرد. آقای رئیس‌جمهور، این کار از دست شما برمی‌آید.

منبع: فرارو
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    اگر به خاطر تخریب پزشکیان باشد چی ترازو هر چقدر دقیق باشد آن وقت شک ما از بین می رود

  • ناشناس
    0

    بودجه برای ارماتورداخلی میخوادکه نیست

  • ترک
    0

    شماکه جامعه شناس هستی چرا این نصیحت ها را به دولت های گذشته نکردی شما می خواهی کسی را تخریب کنی و ارزش خودت را بکشی بالا

  • ناشناس
    0

    از صاحبان معادنی که با دلار ۴۵ تومن سود میکنند فقط یک ذره ش رو هزینه امنیت کارگران بکنید
    ریشه سرمایه داری غربی رو بخشکونید
    نفوذ این تفکرات اقتصادی رو سد کنید
    صداها رو شنیدن مسکنه ، زیاده افاضات شعاری نکنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد