سورپرایز‌های وزیر کشور در انتصاب ۸ استاندار

دولت پزشکیان تلاش دارد که تا حد امکان به سمت انتخاب استاندار بومی برود. چه آنگه بررسی رزومه استانداران منصوب شده تا به امروز نشان می‌دهد که وزیر کشور به انتخاب استانداران بومی توجه قابل توجهی داشته است. چنانچه در میان استاندارانی که تغییر کرده و در این دولت روی کار آمده اند، بهرام سرمست استاندار آذربایجان شرقی متولد شهر بناب است و غلامحسین مظفری، استاندار خراسان رضوی از دل همین استان بزرگ انتخاب شده است.

سورپرایز‌های وزیر کشور در انتصاب ۸ استاندار

اسکندر مومنی، وزیر کشور تا این لحظه ۸ استاندار منصوب کرده است، انتصاباتی که برخلاف پیش بینی‌ها بوده و گاها با استقبال چهره‌های سیاسی نیز همراه شده است. 

روند انتصاب استانداران در دولت چهاردهم، سرعت گرفته است، انتصاباتی که تا حد زیادی با پیش بینی‌های ابتدایی متفاوت بوده است. چه آنکه از همان روزهای ابتدایی حضور اسکندر مومنی در ساختمان سیاسی خیابان فاطمی برخی گمانه‌ها حکایت از آن داشت آقای وزیر با توجه به سابقه نظامی خود، همان راه دولت سیزدهم را درپیش خواهد گرفت و استاندارانی را با سبقه نظامی انتخاب خواهد کرد اما مومنی از همان روزهای اول با انتصاب آرش زره‌تن لهونی به عنوان اولین استاندار اهل سنت در استان کردستان و یدالله رحمانی از چهره‌های اصلاح‌طلب در استان کهکیلویه و بویراحمد مهر باطلی بر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای زد. 

اسکندر مومنی با انتصاب استاندارانی از میان اصلاح‌طلبان و اعتدال گرا و حتی اهل سنت در راستای شعار «وفاق ملی» در حرکت بوده و سهم ویژه‌ای از استان‌ها راتا به امروز به اردوگاه چپ اختصاص داده است، هرچند بعد از اظهارات اخیرش مبنی براینکه از همه تفکرات استفاده خواهد شد گمانه‌هایی درباره حضور پرتعدادتر اصولگرایان در استانداری‌ها مطرح شده است. 

توجه ویژه به بومی بودن استانداران

کمی به عقب‌تر باز گردیم، روزهایی که وزیر کشور در تب و تاب تغییر استانداران بود، آنهم زیر ضرب سنگین مطالبات و انتظاراتی که از او در این انتصابات وجود داشت. برخی مطالبات بر اصلاح طلب بودن استانداران تاکید داشت و برخی بر بومی بودن استانداران. آنچنان که مجید نصیرپور، نماینده سراب در مجلس گفته بود: «بومی بودن در سمت‌هایی مثل استانداری حتما مزیت‌هایی دارد و در سطح پایین‌تر یعنی معاونت و فرمانداری می‌تواند چالش‌هایی هم داشته باشد. لذا به صورت موردی باید درباره تک تک‌شان در وزارت کشور کار شود و ما هم به عنوان نماینده مجلس باید کمک کنیم چهره‌های حداکثری انتخاب شوند و به کمتر از این نه نمایندگان مجلس و نه سایر افراد و دستگاه‌ها نباید رضایت دهند.» 

بومی بودن استانداران البته مطالبه خاص این دولت نبوده است و از قضا در ادوار گذشته نیز در قالب توصیه و گاها هشدار نیز به وزرای کشور وقت تاکید می‌شد در برخی استان‌ها به سمت انتخاب افرادی بروند که بومی آنجا باشد، خواسته‌ای که البته کمتر هم با پاسخ مثبت روبرو می‌شد. 

دولت پزشکیان اما گویا تلاش دارد که تا حد امکان به سمت انتخاب استاندار بومی برود. چه آنگه بررسی رزومه استانداران منصوب شده تا به امروز نشان می‌دهد که وزیر کشور به انتخاب استانداران بومی توجه قابل توجهی داشته است. چنانچه در میان استاندارانی که تغییر کرده و در این دولت روی کار آمده اند، بهرام سرمست استاندار آذربایجان شرقی متولد شهر بناب است و غلامحسین مظفری، استاندار خراسان رضوی از دل همین استان بزرگ انتخاب شده است. هادی حق‌شناس، استاندار گیلان و محمدرضا بابایی، استاندار یزد هم از دیگر استانداران بومی هستند. 

یدالله رحمانی نیز گرچه استاندار بومی نیست اما دوره‌های مدیریتی خود را در استان کهکیلویه و بویراحمد آغاز کرده است و حال در قامت استاندار در این استان ایفای مسئولیت خواهد کرد. 

سهم اصلاح‌طلبان در دولت پزشکیان

«قطعاً و مسلماً استانداران باید اصلاح‌طلب باشند. معاونین وزرا همه باید اصلاح‌طلب باشند.» این جمله را رسول منتجب نیا، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگویی بدون تعارف با خبرگزاری خبرآنلاین خطاب به رئیس جمهور مطرح کرده بود اما کیست که نداند که اصلاح طلبانی با تفکر منتجب نیا کم نیستند، افرادی که معتقدند در دولتی که رئیس آن برخاسته از اردوگاه اصلاح طلبی است باید استانداران نیز با این مشی سیاسی انتخاب شوند. 

این مطالبه البته بعد از چینش کابینه جدی نیز شد و اصلاح طلبان معتقدند بودند با توجه به نوع ترکیب کابینه چهاردهم که از طیف‌های مختلف در آن حضور دارند، رئیس جمهور و وزیر کشور در گام بعدی در انتصاب مدیران میانی باید اصلاح طلب بودن را ارجحیت دهند. 

گرچه هنوز انتصاب استانداران به پایان نرسیده و در ابتدای راه است اما تا به امروز از ۸ استاندار منصوب شده، ۵ سهم به اصلاح طلبان رسیده است. اگر اعتدالیون را نیز طیف سیاسی نزدیک به اصلاح طلبان بدانیم تا به امروز بیشترین سهم از استانداری‌ها به این دو طیف رسیده است و محمدرضا بابایی تنها چهره اصولگرا در میان استانداران است. 

بازگشت استانداران سابق

بهره گیری از بدنه وزارت کشور در استانداری‌ها بخاطر حساسیت جایگاه استانداران از دیگر نکاتی است که به کرات خطاب به وزیر کشور گفته می‌شود. این مطالبه نیز بی‌پاسخ نمانده و در میان انتصابات صورت گرفته مشهود است. آنچنان که غلامحسین مظفری که در دولت سید محمد خاتمی، به عنوان «نخستین فرماندار بومی کشور در شهرستان نیشابور» (بومی از ابتدای تأسیس شهرداری نیشابور) در دولت پزشکیان نیز در مصدر استانداری قرا رگرفته است. 

بهرام سرمست و هادی حق‌شناس نیز از دیگر چهره‌هایی هستند که در دولت روحانی به عنوان استاندار قم و استاندار گلستان فعالیت می‌کردند. آرش زره‌تن لهونی نیز که در مجلس یازدهم ردای نمایندگی به تن داشت، مدتی به عنوان معاون امور اقتصادی استاندار کردستان مشغوا به کار بوده است. حمید ملانوری نیز سابقه استانداری خراسان جنوبی و مدیرکل سیاسی وزارت کشور را در کارنامه دارد. 

در جدول زیر می‌توانید با ۸ استاندار دولت چهاردهم و سوابق آنان آشنا شوید.

ردیف

استان

نام استاندار

محل تولد

گرایش

سوابق

۱

آذربایجان شرقی

بهرام سرمست

بناب(آذربایجان شرقی)

اصلاح طلب

* بهرام سرمست متولد ۱۳۴۸ در شهر بناب بوده و دانش‌آموخته دکترای علوم سیاسی است.

* سرمست مسئولیت مدیرکل سیاسی وزارت کشور، مدیرکلی سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری تهران، مدیرکل سیاسی و انتظامی استانداری آذربایجان شرقی، سرپرستی فرمانداری تبریز، را تجربه کرده‌ است. سرمست مدتی نیز سرپرست معاونت سیاسی وزارت کشور بوده است.

*سرمست در دولت حسن روحانی چهار سال مسئولیت استاندار قم را عهده‌دار بود.

۲

خراسان رضوی

غلامحسین مظفری

نیشابور(خراسان رضوی)

اصلاح طلب

* او متولد سال ۱۳۴۷ و در روستای کم جمعیت در بخشِ مرکزی شهرستان نیشابور است.

 * مظفری پس از پایان تحصیلات دانشگاهی در سال ۱۳۷۲ در رشته مهندسی کشاورزی به فعالیت در سازمان جهاد دانشگاهی مشهد مشغول فعالیت و در سال ۱۳۷۷، رئیس جهاد دانشگاهی استان خراسان شد.

* او در خرداد ۱۳۷۷ از سوی وزیر وقت، در دولت سید محمد خاتمی، به عنوان «نخستین فرماندار بومی کشور در شهرستان نیشابور» (بومی از ابتدای تأسیس شهرداری نیشابور) آغاز به فعالیت کرد و تا اسفند ۱۳۷۹ در مقامِ فرمانداری نیشابور باقی ماند.

* پس از دوران فرمانداری به سمت معاونت برنامه‌ریزی و اداری – مالی استانداری خراسان منصوب شد. نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابی شهرستان نیشابور، مدیریت بانک شهر و معاونت استانداری استان تهران از فعالیت‌های بعدی مظفری است.

* مظفری در سال ۱۳۹۷ از سوی مرتضی بانک، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عنوان رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش منصوب و در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ از مقام مدیر عاملی برکنار شد.

۳

فارس

حسینعلی امیری

سنقر(کرمانشاه)

(اعتدال) مستقل

* حسینعلی امیری در بهمن ماه سال ۱۳۴۵ در سنقر کلیایی از توابع استان کرمانشاه متولد شده است. پس از آن مدرک کارشناسی خود را از دانشکده علوم قضایی قوه قضاییه، کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه شیراز و دکترایش را در رشته حقوق عمومی از دانشگاه علوم و تحقیقات دریافت کرده است. او با زبان های کردی، ترکی، عربی و انگلیسی آشنایی دارد. 

* امیری از جمله قضاتی است که تقریباً همه مناصب قضایی را از جمله دادیاری تحقیق، دادیاری اظهار نظر، دادیاری ناظر زندان، دادیاری سرپرستی، معاونت دادستان، جانشینی دادستان، دادستان عمومی، دادستانی انقلاب، رییس دادگاه عمومی، قائم مقام رئیس کل دادگستری استان، رییس شعبه دادگاه تجدید نظر استان، رییس کل دادگستری در چند استان و مستشار دیوانعالی کشور و معاونت رئیس قوه قضاییه و ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را تجربه کرده است.

* امیری به عنوان معاون رئیس جمهور در امور مجلس در دولت اول حسن روحانی فعالیت می کرد، او سابقه قائم مقامی وزیر کشور، مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مستشاری دیوانعالی کشور، عضویت در شورای نگهبان قانون اساسی، معاونت رئیس قوه قضائیه و نیز ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را داراست.

۴

کردستان

آرش زره‌تن لهونی

پاوه(کرمانشاه)

اصلاح طلب

* زره تن لهونی متولد سال ۱۳۵۴ در شهرستان پاوه است. زره‌تن لهونی دکترای اقتصاد بین الملل دارد

* او نماینده کرمانشاه در مجلس یازدهم بود. او  دوره چهار ساله حضور خود در مجلس را در کمیسیون‌های اقتصادی نظیر برنامه و بودجه و تلفیق سپری کرده و سیاستمداران اهل سنت است.

* در کارنامه مدیریتی او فرمانداری جوانرود نیز دیده می شود. از دیگر سوابق اجرایی وی سرپرست جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه، مدیرکل بودجه جمعیت هلال احمر، عضو شورای اسلامی شهر سنندج، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کردستان، عضو شورای عالی هلال احمر و معاون امور اقتصادی استاندار کردستان اشاره کرد.

۵

کهکیلویه و بویر احمد

یدالله رحمانی

(شیراز)

اصلاح طلب

* یدالله رحمانی متولد ۱۳۴۳ در شهر شیراز دانش آموخته رشته اقتصاد در سطح کارشناسی ارشد است.

* او دوره مدیریتی خود را از استان کهگیلویه و بویراحمد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی آغاز کرده است. به مدت سه سال در این سازمان مدیریت کرد و پس از آن در استان بوشهر، ایلام، چهارمحال و بختیاری به عنوان رئیس سازمان برنامه ریزی سمت داشته است.

* رحمانی سال‌ها به عنوان معاون سازمان برنامه ریزی استان تهران و مدتی معاون استاندار فارس بوده است.

* او پس از آن به مدت ۷ سال عضو هیئت مدیره شرکت شهرهای جدید ایران فعالیت داشته است.

۶

گیلان

هادی حق شناس

اسپند(گیلان)

اصلاح طلب

* حق شناس متولد سال ۱۳۴۶ در اسپند (از توابع صومعه‌سرا) است.

* حق‌شناس، کارشناسی برق را از دانشگاه علم و صنعت تهران أخذ نموده و وارد سازمان بنادر شد.

* در در سال ۱۳۹۸ به عنوان استاندار گلستان در دولت دوازدهم منصوب شد؛ مدیرکلی بنادر و دریانوردی مازندران، خوزستان، گیلان، عضو هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی بندرانزلی، رئیس هیئت قایقرانی استان گیلان، نماینده بندر انزلی در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی  از سوابق اجرایی وی است.

۷

همدان

حمید ملانوری

انار(کرمان)

(اعتدال) مستقل

* ملانوری متولد سال ۱۳۵۱ در استان کرمان است.

* ملانوری دارای کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری بوده و استاندار پیشین خراسان جنوبی بود. 

* او خدمت در مجموعه وزارت کشور را با بخشداری انار آغاز کرد، پس از آن سال‌ها به عنوان شهردار بهرمان فعالیت کرد و سپس به عنوان معاون استاندار و فرماندار ویژه رفسنجان انتخاب شد.

* ملانوری پس از پایان دوران خدمت در شهرستان رفسنجان به عنوان مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری کرمان انتخاب شد. همچنین سرپرستی معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی و معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان را در سوابق خدمتی خود تجربه کرده است. وی از سال ۱۳۹۷ تا پیش از انتصاب به عنوان استاندار خراسان جنوبی، مدیرکل سیاسی وزارت کشور بود.

۸

یزد

محمدرضا بابایی

اکبرآباد(یزد)

اصولگرا

* بابایی در سال ۱۳۴۵ در در محله اکبرآباد یزد به دنیا آمد.

* او در سال ۷۴ موفق به اخذ مدرک لیسانس در رشته مدیریت صنعتی از  دانشگاه یزد شد، فوق لیسانس خود را در رشته علوم قرآن وحدیث از دانشگاه یزد در سال ۸۹ اخذ کرده و دوره دکتری را در رشته علوم قرآن وحدیث در دانشگاه  اصول الدین تهران گذراند.

*  کارشناس صنایع در استانداری یزد، کارشناس تولید و بهره وری، رئیس اداره امور مالی استانداری یزد، بخشدار اشکذر، معاون فرماندار یزد، مدیرکل اداری مالی استانداری یزد، فرماندار مهریز و معاون برنامه ریزی استانداری یزد از جمله سوابق وی محسوب می‌شود.

* به زبان انگلیسی، عربی و فرانسه مسلط است.

 

منبع: خبر آنلاین
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد