گزارشی از توفیق یک انیمیشن سینمایی؛
ببر مازندران «فیلشاه» را گرفت!/ ثبت رکورد تازه در اکران ۱۴۰۲
شنیدهها حکایت از دورخیز چند انیمیشن سینمایی برای رونمایی در ویترین جشنواره فجر امسال را دارد که این اتفاق علاوهبر احیای سیمرغ این بخش در ترکیب جوایز این بخش میتواند زمینهساز استمرار حضور پرتوفیق این دست آثار در فرآیند اکران سال آینده باشد.
در ادامه ثبت رکوردهای تازه در فرآیند اکران سینماها در سال جاری، فهرست پرمخاطبترین انیمیشنهای سینمای ایران هم دستخوش تغییر شد و «بچه زرنگ» با سبقت از «فیلشاه» این عنوان را از آن خود کرد.
هر چند به سختی میتوان این توفیق را به پای سیاستگذاران سینمای ایران نوشت، اما آنچه واقعیت دارد، حال خوب گیشه سینماها ست. سینمای ایران در سال ۱۴۰۲ بهمعنای واقعی توانست از خاکستر کرونا، سربرآورد و جان دوبارهای بگیرد.
آنچه میخوانید، روایتی از ثبت رکورد تازه «بچه زرنگ» در فرآیند جذب مخاطب است.
از اکران انیمیشنهای سینمایی چه میدانیم؟
سهم انیمیشن از چرخه اکران عمومی، همواره یکی از چالشهای فعالان این حوزه بوده است و هرچند عمر پا گرفتن این صنعت در سینمای ایران، به ظاهر چندان بلند نیست، اما نباید فراموش کنیم که آزمون و خطا برای رسیدن به قله امروز، از دهههای قبل کلید خورده بود.
انیمیشنسازان ایران در سکوت و بیسروصدا مسیر سختی را تا به امروز پیمودهاند و حالا میتوانند حتی در خارج از مرزها مدعی فتح گیشه باشند. با این همه، اما مسیری که تا به امروز طی شده است، فرازونشیبهای بسیاری داشته و نکته عجیب اینکه مخاطبان سینمای ایران نسبت به این آزمون و خطا در دورههای مختلف، کمتر روی خوش نشان دادهاند!
طی دهه ۸۰ و ۹۰ در حدود ۱۶ انیمیشن سینمایی فرصت اکران عمومی به دست آوردهاند، اما غالب آنها نتوانستهاند به راحتی گلیم خود را از آب گیشه بیرون بکشند! فروش ناامیدکننده برخی انیمیشنها حتی سینماداران را نسبت به تولیدات این حوزه ناامید کرد، اما فعالان صنعت انیمیشن عقبنشینی نکردند و در این مسیر قلههایی را هم فتح کردند.
جالب اینکه انیمیشنی مانند «آخرین داستان» که توانست به ترکیب انیمیشنهای مورد تأیید آکادمی اسکار هم راه پیدا کند، در اکران عمومی چنان مهجور ماند که کارگردان جوانش یعنی اشکان رهگذر دست به قلم برد و رنجنامهای را خطاب به وزیر وقت ارشاد نوشت.
این جریان، اما در سالهای اخیر قوت گرفته است و بعد از تجربه موفق «شاهزاده روم» در دهه ۹۰ آرامآرام نمایندگان این حوزه جدیتر از قبل سهم خود را از گیشه مطالبه کردند. در این مسیر تا به امروز «فیلشاه» با جذب یک میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطب، عنوان پرمخاطبترین انیمیشن سینمایی اکرانشده در سینمای ایران را از آن خود کرده بود و این همان رکوردی است که حالا با «بچه زرنگ» دستخوش تغییر شده است.
«بچه زرنگ» چگونه پدیده شد؟
پیشتر در گزارشی به ویژگیهای انیمیشن «بچه زرنگ» پرداختیم و نوشتیم این محصول تازه گروه «هنر پویا» به تهیهکنندگی حامد جعفری و کارگردانی مشترک بهنود نکویی، هادی محمدیان و محمدجواد جنتی، به دلیل پیشرفت چشمگیر در کیفیت بصری، استانداردهای این حوزه را ارتقا بخشید و به همین دلیل مخاطبان بیشتری را هم به خود جذب کرد.
گروه «هنر پویا» که پیشتر «شاهزاده روم» و «فیلشاه» را در چرخه انیمیشنسازی به اکران عمومی رسانده بودند، حالا محصول تازه خود را هم در شرایطی ایدهآل روانه پرده کردهاند و با بهرهگیری از ظرفیت تبلیغات تلویزیونی، بهخوبی توانستهاند تعداد بالایی از مخاطبان گروه سنی کودک و نوجوان را به سالنهای سینما فرابخوانند.
حضور صداپیشگانی همچون سعید شیخزاده و مهمتر از آن هومن حاجی عبدالهی در فرآیند دوبله این انیمیشن را هم میتوان از ارزشهای افزوده آن دانست.
«بچه زرنگ» که پیشتر به برکت گرانی بلیتهای سینمایی عنوان «پرفروشترین فیلم کودک» را در تاریخ سینمای ایران از آن خود کرده بود، حالا رکورد مهمتر «پرمخاطبترین انیمیشن سینمایی» را کسب کرده است.
این انیمیشن سینمایی که از پنجم مهرماه اکران عمومی خود را آغاز کرده است، تا به امروز مجموع فروش خود را به مرز ۴۲ میلیارد تومان نزدیک کرده و تعداد مخاطبانش به یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر رسیده است. با توجه به ادامه اکران این فیلم و نبودن رقیب جدی، احتمالا بالاتر رفتن این آمار هم وجود دارد.
این جریان ادامه خواهد داشت؟
انیمیشنهای سینمایی حالا چنان خود را ثابت کردهاند که بعد از فیلمهای کمدی، جدیترین آثاری محسوب میشوند که سینماداران چشم انتظار اکران آنها هستند و از تازههای این جریان استقبال میکنند.
براساس اخبار منتشر شده احتمالا از میانه آذرماه انیمیشن «مسافری از گانورا» به چرخه اکران راه پیدا میکند تا پیشنهاد تازهای پیش روی علاقهمندان انیمیشنهای سینمایی قرار بگیرد. انیمیشنی که پیشتر در جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان رونمایی شده و مورد استقبال هم قرار گرفته بود.
از طرف دیگر شنیدهها حکایت از دورخیز چند انیمیشن سینمایی برای رونمایی در ویترین جشنواره فجر امسال را دارد که این اتفاق علاوهبر احیای سیمرغ این بخش در ترکیب جوایز این بخش میتواند زمینهساز استمرار حضور پرتوفیق این دست آثار در فرآیند اکران سال آینده باشد.
«بچه زرنگ» حالا مسیری را هموار کرده که در آینده میتواند زمینهساز فتح قلههای مرتفعتر توسط دیگر انیمیشنهای سینمایی شود.