مروری بر روابط ایران و روسیه/ بخش دوم

پایین و بالای روابط تهران و مسکو/ از قتل عام مردم تبریز و بمباران حرم رضوی تا بیم و نگرانی در عصر پهلوی/ چگونه رابطه ایران و روسیه در سال های اخیر خوب شد؟

اشغال ایران توسط روس و انگلیس باعث یک فاجعه بزرگ در ایران شد. کمونیست ها در شمال، افراد بسیاری را قتل عام کردند. اموال بسیاری غارت شد و به جز قحطی، بیماری های واگیرداری چون تیفوس نیز بلای جان مردم گردید و بسیاری از ایرانی ها را کشت.

پایین و بالای روابط تهران و مسکو/ از قتل عام مردم تبریز و بمباران حرم رضوی تا بیم و نگرانی در عصر پهلوی/ چگونه رابطه ایران و روسیه در سال های اخیر خوب شد؟

به گزارش خبر فوری، رابطه ایران و روسیه همیشه فراز و نشیب داشته است. در گزارش قبل که بخش نخست تحلیل روابط تهران و مسکو بود (اینجا بخوانید) مروری بر روابط دوجانبه از عصر نادرشاه تا انقلاب مشروطه داشتیم. در این گزارش روابط دو کشور را از بعد انقلاب مشروطه تا بعد از انقلاب اسلامی مرور می کنیم:

فاجعه 1290 تبریز

بعد از انقلاب مشروطه و آغاز عصر احمدشاهی، روس ها حالت تخاصمی گرفته و شروع به مقابله با ایران و مشروطه خواهان کردند. روابط زمانی خصمانه تر شد که دولت مشروطه با استخدام برخی مستشاران آمریکایی و آلمانی به روس ها دهن کجی کرد. دولت تزاری هم شروع به فعالیت نظامی علیه ایران نمود. حین این عملیات ها فاجعه تبریز در سال 1290 رقم خورد.

در پی استخدام مستشار آمریکایی، مورگان شوستر، توسط دولت ایران برای اصلاح امور مالی ایران، حکومت تزاری روسیه به همراه انگلیس مراتب ناخرسندی خود را از این استخدام ابراز و خواستار عزل مستشار آمریکایی از سمت خود و اخراج او از ایران شدند. دولت تزاری روسیه به دولت ایران اولتیماتوم داد و در ۲۸ آذرماه سال ۱۲۹۰ شمسی تبریز را به اشغال خود درآورد. روس‌ها حین تهاجم و در دوران اشغال تبریز دست به اعدام آزادی‌ خواهان و کشتار مردم عادی شهر زدند. آمار دقیق کشته‌شدگان مردم تبریز معلوم نیست. با این حال گزارش ‌های مختلف تعداد کشته‌ شدگان تبریزی را حدود ۱۲۰۰ نفر تخمین زده‌اند.

فاجعه بمباران حرم رضوی

حدود یک سال بعد و در سال 1291 شمسی، فاجعه دیگری رقم خورد. دولت انگلیس و روسیه بعد از سالها مشاجره سرانجام توافق کردند که ایران را میان خود تقسیم کنند. طبق این توافقنامه که با عنوان قرارداد 1907 شناخته می شود، شمال ایران در اختیار روسیه و جنوب ایران نیز تحت استعمار انگلیس قرار می گیرد. مجلس وقت ایران با تصویب این قرارداد مخالفت کرد.

روس ‌ها برای مجبور کردن دولت ایران به پذیرش قرارداد، قوای نظامی  خود را در شمال و شرق ایران از جمله مشهد مستقر کردند. مشروطه خواهان مخالف نیز حرم علی بن موسی الرضا (ع) را مأمن خویش قرار دادند. روس ‌ها بعد از حمله به مشروطه خواهان حرم حضرت رضا (ع) را بمباران کردند و افراد بسیاری را به شهادت رساندند.

در این حمله ۹۲ عدد گلوله شرپنلی و ۲۰۰ عدد گلوله توپ بزرگ به سمت حرم شلیک شدند. بیشتر گلوله‌ها به گنبد سبز مسجد برخورد کردند و چند گلوله ای نیز به گنبد طلایی حرم اصابت کرد. ایوان‌ها، گنبد حرم، رواق‌ها حجره‌های کناری حرم، گلدسته‌ها و گنبد مسجد گوهرشاد در این حمله آسیب دیدند. متولی حرم تعداد گلوله‌های توپ برخورد کرده با ابنیه حرم را ۲۴ عدد و ملاهاشم خراسانی ۱۸ عدد گزارش کرده‌است. به گزارش عین السلطنه، روس‌ها اموال و گنجینه حرم را غارت کردند. وزارت امور خارجه در نامه‌ای، تعداد کشته شدگان این هجوم را ۵۵۰ نفر گزارش کرد.

جنگ جهانی اول و هجوم روس ها به شمال

با آغاز جنگ جهانی اول، روس ها عملا وارد شمال ایران شدند. این ورود باعث سلسله جنگ های روس ها با مشروطه خواهان و نهضت جنگل به فرماندهی میرزا کوچک خان جنگی شد. روس ها همچنین حملاتی را به غرب و شرق ایران داشتند و در مجموع باعث کشتار افراد بسیاری شدند.

با شکست روسیه در جنگ و انقلاب کمونیستی و تغییر حکومت، سربازان تزاری به مرزهای خود بازگشتند اما تلاش روسیه برای نفوذ در ایران به پایان نرسید.

حکومت جدید با نام اتحادیه جماهیر شوروی شروع به جذب چپ گراهای آذربایجان، گیلان و خراسان کرد. حکومت دوم میرزا کوچک خان در رشت، کاملا رنگ و بوی کمونیستی گرفت و دموکرات های آذربایجان نیز به مسکو نزدیک شدند.

با قدرت گیری رضا شاه و سرکوب مخالفان، شوروی شروع به ایجاد یا تقویت احزاب کمونیستی در داخل ایران کرد. گروه 53 نفر اولین حلقه جدی چپ های نزدیک به مسکو در تهران بود. رضا شاه که از شوروی می ترسید و به انگلیس نزدیک بود، اعضاء این حلقه را دستگیر و تشکل های چپ گرای دیگر را هم منحل کرد.

اشغال ایران در جنگ جهانی دوم

با وجود روابط احتیاط آمیز رضا شاه با روس ها، اشتباه استراتژیک او مبنی بر نزدیکی به آلمان نازی کار دستش داد و باعث شد شوروی با همکاری متفقین به ایران حمله کند. این حمله باعث عزل و تبعید رضا شاه شد. شمال ایران به اشغال روس های کمونیست و جنوب نیز به اشغال انگلیس درآمد.

اشغال ایران توسط روس و انگلیس باعث فجایع بزرگی در ایران شد. کمونیست ها در شمال، افراد بسیاری را قتل عام کردند. اموال بسیاری غارت شد و به جز قحطی، بیماری های واگیرداری چون تیفوس نیز بلای جان مردم گردید و بسیاری از ایرانی ها را کشت.

با این حال، این پایان ماجرا نبود. روس ها بعد از پایان جنگ حاضر به ترک آذربایجان نشدند. آنها از فرقه دموکرات به رهبری سید جعفر پیشه وری حمایت کردند. دموکرات ها با حمایت مسکو، حکومت مستقلی در آذربایجان تشکیل دادند و عملا این خطه را از ایران جدا نمودند.

ماجرای اشغال آذربایجان و فرقه دموکرات

در همین زمان، سیاستمداران ایران به سازمان ملل رفته و از شوروی به علت خالی نکردن نیروهای خود از سرزمین های ایران شکایت کردند. این اولین پرونده رسمی در تاریخ سازمان ملل بود. غرب توجه ویژه ای به این پرونده کرد و قطعنامه ای علیه شوروی صادر نمود اما استالین (رهبر وقت شوروی) توجهی به این مساله نکرد و آذربایجان همچنان در تصرف نیروهای روس و متحدانش باقی ماند.

در همین زمان احمد قوام نخست وزیر ایران شد. او در اولین اقدام خود به سراغ مساله آذربایجان رفت و سعی کرد از طریق دیپلماسی مساله را حل کند. او دیدارهای متعددی را با سران شوروی داشت و سرانجام توانست در توافقی به نام "قوام – سادچیکف" روس ها را راضی به ترک آذربایجان کند. این توافق نامه که در فروردین 1325 منعقد شد، سه ماده داشت:

- در صورت پیش نیامدن اتفاق غیرمترقبه، قوای شوروی تا شش هفته بعد تمام ایران را تخلیه خواهند کرد.

- دولت ایران و شوروی موافقت کردند که شرکت نفت مختلط ایجاد کنند که عواید آن پنجاه-پنجاه باشد.

- قضیه آذربایجان چون مسئله‌ای داخلی است مربوط به خود ایران می‌شود که خود آن را به نحو دوستانه حل کند.

بدین ترتیب احمد قوام توانست مقدمات خروج شوروی از آذربایجان را فراهم کند. اگرچه این توافق برای شوروی نیز آبرومندانه بود چرا که آمریکا نیز در حال فشار آوردن به روس ها بود و استالین نمی خواست وارد جنگ با غرب شود اما قوام باید محتاطانه عمل می کرد. آمریکایی ها و انگلیسی ها نسبت به بند دوم قرارداد یعنی وعده نفت شمال به روس ها حساس شدند. در همین حال، قوام مجبور بود زمینه را برای حمله به آذربایجان و الحاق مجددش به ایران فراهم کند. او می دانست احزاب چپ از جمله توده ای ها و دموکرات ها چه قدرتی در ایران یافته بودند به همین علت به آنها نزدیک شد و برخی اعضای متنفذ چپ را به دولت خود راه داد.

ارتش شوروی قبل از انتخابات مجلس و تصویب امتیاز نفت، شمال آذربایجان را ترک کرد. بعد از این حادثه، ارتش وارد آذربایجان شد و ایران مجددا یکدست گردید.

در همین حال، شوروی منتظر ماند تا با تشکیل مجلس پانزدهم قرارداد نفت شمال به امضاء نمایندگان برسد اما این اتفاق نیفتاد. در چرخش تاریخی، احمد قوام در همین زمان، طی نطق مفصلی در مجلس از این طرح و تبعات آن در آذربایجان انتقاد کرد و با پیشنهاد عده ‌ای از نمایندگان طرح دو فوریتی به صورت ماده واحده تصویب و عملاً قرارداد و طرح مربوط به آن ملغی شد.

 بدین ترتیب مجلس از تصویب قرارداد نفت شمال با شوروی خودداری کرد و به قول معروف دست شوروی در پوست گردو ماند چرا که قبل از تشکیل مجلس نیروهای خود را از آذربایجان بیرون برده بود و دستش به جایی بند نبود. شوروی از ایران شکایت کرد اما نتوانست راه به جایی ببرد چرا که طبق قانون و متن توافق، امتیاز نفت شمال باید به تصویب مجلس ایران می رسید.

شاه غرب گرا و بیم و امید در رابطه با همسایه شرقی

شوروی تا زمان کودتای 28 مرداد 1332 یک رابطه نصفه و نیمه و همراه با بیم و امید با ایران داشت. بعد از کودتا و عضویت رسمی ایران در بلوک غرب و نزدیکی بیش از حد شاه به آمریکا و انگلیس، رابطه مسکو با تهران خصمانه شد. با این حال، پدید آمدن فضای تنش‌زدایی در روابط آمریکا و شوروی در اوایل دهه‌ ۶۰ از تنش میان دو کشور تا حدودی کاست و فضای همکاری و مشارکت را تا حدودی جایگزین کرد. در دهه 50 رابطه سیاسی شاه و شوروی بهتر شد اما شاه همچنان از گروه های چپ می ترسید و آنها را شدیدا سرکوب می کرد. به همین دلیل، تا زمان انقلاب اسلامی سال ۵۷ رابطه ای مبنی بر بیم و نگرانی بین ایران و شوروی برقرار بود.

انقلاب اسلامی؛ نگرانی از شوروی، دوستی با روسیه

بعد از انقلاب اسلامی سیاست موازنه منفی توسط جمهوری اسلامی پیگیری شد. مخالفت اسلام با کمونیسم و درگیری جمهوری اسلامی با گروه های چپ باعث فاصله ایران و شوروی شد اما دشمن اصلی ایران، آمریکا بود و به همین دلیل، دولت وقت کشور تلاش کرد رابطه تهران و مسکو را دچار التهاب نکند.

با گذشت زمان و افزایش اختلافات ایران و غرب، تهران به مسکو نزدیک تر شد. این نزدیکی بعد از نابودی شوروی و تشکیل فدراسیون روسیه بیش از پیش شد. در سال های اخیر ایران بیش از همیشه به روسیه نزدیک شده و مسکو به یکی از شرکای اصلی تهران بدل شده است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 40
  • ناشناس
    4

    جالبه!حاکمیت مذهبی فعلی یکی از مواردی که به عنوان دلیل دشمنی خود با آمریکا می آورد را کودتا 28 مرداد می داند!ولی با اینکه روسهای کمونیست سابقه بمب باران حرم امام رضا و اشغال خاک ایران و کشتن و جنگ مستقیم با مردم ایران و انعقاد قراردادهای ننگین و ... را در کارنامه خود دارند و جدیدا هم جزایر سه گانه ایران را به نام اعراب سند زده اند باز هم در جرگه دوستان نزدیک حاکمیت(و نه مردم) قرار گرفته اند!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مشکل امروز بخشی از سیاست خارجی حکومت ایران اینست که در روابط بین پنج عضو دائم شورای امنیت توازن برقرار ننموده و به طور محض به دامن چین و روسیه افتاده است! شعار نه شرقی و نه غربی به هیچ وجه به منزله نفی روابط سیاسی با قدرتهای شرقی و غربی نیست بلکه به معنای نفی سلطه پذیری و سلطه گری غرب و شرق است! اگر حکومت ایران سیاست خارجی کشور همسایه ترکیه را که هم عضو ناتو هست و هم روابط سیاسی خوبی با دولت روسیه دارد با کشور روسیه در پیش می گرفت الآن دو دولت چین و روسیه نمی توانستند از ضعف انزوای سیاسی بین المللی حکومت ایران سوءاستفاده نموده و از موضع گستاخی و دخالت در امور حاکمیت ایران با حکومت ایران سخن برانند!

  • ناشناس
    3

    این شراکت هم کاملا یکطرفه است چون از تحویل اس 300 معلوم بود

  • ناشناس
    4

    این راه که میروید به ترکستان است ،، روسیه نمیگذارد ایران به اروپا نزدیک شود حتی با برجامی ،،اگر برجام پذیرفته شود روی به ایران حمله خواهد کرد

  • ناشناس
    3

    اسلام با کمونیست هیچ سنخیتی ندارد .،ولی اخوندها به آن ربط داده اند

  • ناشناس
    1

    چطور دشمنی روس با ایران از بین رفته ولی دشمنی امریکا و اروپا پابرجاست ؟،خنده دار نیست ، چرا از اقتصاد دان امریکایی که استخدام ایران شد و از تحولات اقتصادی و ترقی اقتصاد ایران نگفته اید که عامل اصلی حمله روس همین بود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      شوروی و روسیه نیروهای دلبسته و وابسته به خود را نیز سالیان سال است که پرورش داده اند پس تعجب نکنیم اگر یک عده خلاف منافع ملی در جهت روسیه شنا می کنند.

  • بابک
    2

    تا کی منافع ملی مان را صرف کشورهایی مثل روسیه بکنیم که سر بزنگ ها پشتمان را خالی می کنند...
    روسیه رقیب گازی ایران در دنیا است....نمی خواهد ایران
    جایگزینش در تامین گاز اروپا و جهان بشود
    روسیه از ایران سپر بلا و کارت بازی دست خودش درست کرده....مثل کره شمالی که کارت بازی چین است...
    این همه خرج در سوریه و ....کردیم ، حالا اسرائیل آمده کنار گوشمان در آذربایجان ایستاده ....سیاست خارجی ما از بعد از جنگ ۸ ساله کاملا اشتباه بوده....ما دوستان و دشمنانمان را کاملا در دوران جنگ شناختیم
    چه آنهایی که خاک ریز برای عراق درست می کردند ، چه آنهایی که سوخو به عراق می دادند ، چه آنهایی که...

  • محمد گندم نژاد(طوسی)
    4

    ای لعنت به روس و روسگرایان. خیانت های شوروی (روسیه) قابل اغماض نیست.ای دولتمردانی که شعار نه شرقی و نه غربی را تبدیل کردید به جانم فدای پوتین،بخود آئید و بدامن ملت برگردید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بخود آئید و بدامن ملت برگردید

    • 0

      بخود آئید و بدامن ملت برگردید😅😅😅

  • ناشناس
    0

    برید دست پوتین را ببوسید ،،والا با خاک یکسانمان می کند

  • علیرضابرهانی
    14

    با سلام
    با عنایت به تمام مواردی که در خبر فوق به نام تجاوزات آشکار روس ها به ایران مطرح شد متاسفانه نکته کلیدی تمام این حوادث توسط مقاله نویس سایت خبر فوری سانسور شده و یا اینکه سهوا یا عمدا به آن اشاره نشده است.هرچند کسانی که تاریخ را مطالعه کرده باشند به راحتی به این موضوع پی می برند که در تمام موارد فوق الذکر که روس ها به خود جرات حمله نظامی به ایران را دادند دولت مرکزی ایران(چه قاجار و چه پهلوی اول) در ضعف مفرط به سر می برد و برای مقابله با روس ها کاملا منفعل و دست و پابسته وناتوان و فاقد حداقل امکانات نظامی بود و از طرفی روس ها شرایط بسیار مطلوبی داشته و در موضع قدرت بودند.حال آنکه در حال حاضر به اذعان بسیاری از مفسران مسائل سیاسی ، روسها بعلت درگیری در جنگ اوکراین و تحریم های همه جانبه اروپا و آمریکا و متحدان غربی( انگلوساکسون هامانند استرالیا و کانادا و ...)به هیچ وجه شرایط خوبی نداشته و به عبارتی شاید بتوان گفت اگر در موضع ضعف نباشند،حداقل در جایگاه قدرت نیز نبوده و ایران می بایست از این موقعیت نیازمندی روس ها حداکثر بهره برداری را نماید که البته این موضوع به زکاوت و موقعیت شناسی و مهره چینی سیاستمداران و همراهی آنان با نظامیان(یا همان اصطلاح همراهی میدان و دیپلماسی) بستگی دارد.پس در کل ساختن یک غول ترسناک از روسیه آن هم در شرایط کنونی به هیچ وجه

  • ناشناس
    6

    تجهیز صدام = روسیه ، تصرف 17 استان ایران = روسیه ،حمله به ایران بی طرف در جنگ دوم جهانی = روسیه ، گلوله باران حرم رضوی = روسیه ، به توپ بستن مجلس مشروطه = روسیه ، نابود کردن برجام = روسیه ، تصاحب بازار نفت و گاز ایران = روسیه ، تخریب سیاست خارجی ایران = روسیه و...
    بعد شیطان بزرگ و دشمن ما آمریکا است ؟

  • ناشناس
    3

    از مار قاشیه به اژدها پناه اوردیم و از جاله به چاه افتادیم

    نظرات شما -
    • 0

      بسلامتی. مبارک باشه!

  • به خواب ماندگان غافل
    0

    مردم شما درست می‌گفتید.....
    اما چه دیر فهمیدیم
    که خدا فرمود: در کارهایتان مشورت کنید....

  • ناشناس
    0

    این همه بدبختی از شوروی (کمونیستها)کشیدیم باز هم باهشون رابطه داریم خاک بر سر مجلس ودولت هر کی بانی وباعث این کاره ،ازکمونیست دست بکشید خودشون الان مثل خر توگل گیرکردهان حتی ایران دارن دور می زنند.

  • ناشناس
    1

    پیشه وری تنها دولت ویا زمانی بود که مردم آذربایجان امنیت آزادی وابادی راتجربه کردند از زمان صفویه تابه امروز تمام دولت‌ها از ماترک ها یاترس داشتن یاتنفر حق هم داشتن مگر انقلاب را آذربایجان پیروز نکردتمام مراکز علمی بزرگ دبیرستاهای بزرگ دانشگاه تبریز بیمارستان هابزرگری جادههای اصلی دراین دوره ساخته شده‌اندحتی حکومت خانها درآذربایجان دراین دوره برچیده شد

  • ناشناس
    0

    آقایان اعتراف کردن اگر یک نفر توسط نیروی شاهنشاهی کشته شده بگویید ۱۰۰ نفر داستان ۱۲۰۰ تبریزی همانطور فکر نکنم ده نفربیشتر باشد ، شبیه میدان شهدا ، ایا در این ۴۵ سال نام چند ده نفر مورد ادعا اعلام کردن

  • ناشناس
    3

    قبل انقلاب كشور ها ي غربي خاضر نشدتد به ايران ذوب اهن بدهند شاه ذوب اهن را از روس ها خريد وباعث پيشرفت در ساير صنايع شدوالان هم از ان استفاده مي كنيم

  • ناشناس
    2

    روسیه همانی بود که هست در باره جزایر خودش را نشان داد حد آقل میواست حقیقت را بگوید خدایی تورم خیلی بالاست در باره آژانس تفاهم کنید به نفع کشور ومملکت هست دیگه خود دانید

  • کاوه
    3

    خدا لعنت کنه همه دیکتاتورها واز همه بدتر پوتین که‌ به‌ مردم خودش هم از پشت خنجر میزندفکر کردید چرا ما باتمام دنیا درگیر بااین همه نفت وگازباز مردم در فقر هستند این شعار توده وکمونیست هرجا باشه نکبت وبدبختی موج می‌زند...

  • نادر
    5

    بیایید دوباره فکر کنیم.
    منافع در سیاست اول و آخر است.
    دشمن ابدی وجود ندارد این منافع است که تغییر می کند. دیگران به این اصل پایبند هستند.
    مرام پهلوانی در سیاست فاقد معناست.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دوباره چی کار کنیم؟ دوباره فکر کنیم؟ فکر؟؟؟ 😂

    • امیر ب نادر
      0

      نادر خان دشمن تو ایرانه

  • ابوذر
    0

    تاریخ و تجربه ماهیت کثیف روس های کمونیست مقلد مرکس و لنین و تزار خونخوار را کاملا مشخص کرده ولی جیره خواران داخلی و مقامات و مسولانی که شهامت ابراز اشتباه ارتباط با روسیه و چین را ندارن تمام خیانتهای روسها و منافع ملی مملکت را نادیده میگیرند و بر ادامه ابن روابط اصرار میورزند.

  • ناشناس
    0

    فرمانده پوتین نوچه های جنوبی نشین رو فرا خواهند خواند...

  • ناشناس
    2

    ولی معجزه سازی طبسش کارآمد بود

  • ناشناس
    4

    هنوز معتقد هستید روسیه و شوروی یکی هستند؟ ابتدا خوب تاریخ را مطالعه کنید

    نظرات شما -
    • جلال
      1

      قبل از انقلاب کمونیستی هم که اسمش حکومت تزاری روسیه بود بدتر بود .اتفاقا از وقتی اسمش شوروری شد جز جنگ جهانی دوم که برایش حیاتی بود کاری به ایران نداشت به اون صورت .البته بعد که مجدد اسمش روسیه شد فکر کنم باز قصد اذیت کردن داره

  • ناشناس
    1

    به جای بد و بیراه به شرق و غرب و زمین و زمان,پس از 45 سال تجربه منفی واپس گرائی ضد ایران,باید بفهمیم که در شرایط کنونی همه حتی دور افتاده و ناتوانترین حکومتهای افریقا و امریکای جنوبی و بیخ گوشمان افغانستان هم از ما باج می گیرند کجا مانده کشورهای ابر قدرت حریص ذینفع در منطقه.با این حکومت وارمانها و امکاناتش نمی توان برای اینده ایرانی مستقل و عزتمند با مردمی خوشبخت و مرفه و شاد تصور کرد.باید در این زمینه کار و برای ان چاره کرد.

  • ناشناس
    0

    هزارسال با ایران دوست نمیشه روسیه از ایران منافع به نفع خودش می‌بره برای همین فعلا الکی با ایران دوست هست

  • دریادل
    1

    وطن فروشی و نوکری روس ها افتخار داره مگه کجایند مردان بی ادعا شهید همت و باقری ها کجایید وطن از دست رفت

  • ناشناس
    0

    باسلام
    نمیدانم مسیولان رد بالای ما در چه فکر هستن ما همیشه منافع روس را دربرجام لحاظ کردیم وخودمان ضربه خوردیم اقتصادمان متلاشی شد طوری به روسها چسبیدیم که از منافع ملی خود گاها غافل میشویم خیانت روسها برای ملت ایران در تاریخ بی سابغه است ولی مسولان در چه فکری هستن نمیدانم

  • ناشناس
    0

    الان حاکمان با ید خجالت بکشند از گذشته ایران و عبرت کنند ...

  • مهدی
    2

    نابودی روسیه از طریق تجزیه ان. نزدیک است انشالله کل منطقه. از شر روس ها نجات خواهند یافت و روس گرایان هر روز به گور لنین نزدیک میشوند

  • من
    0

    به خاطر یه شعار پوسیده مرگ بر امریکا چسبیدیم به روسیه و چین که صد بدتر از امریکان وای به این خریت مسولین

  • ناشناس
    0

    از قدیم گفته اند خلایق هرچه لایق

  • ناشناس
    0

    پایین و بالای روابط ایران و انگلیس
    پایین و بالای روابط ایران و فرانسه
    پایین و بالای روابط ایران و آلمان
    پایین و بالای روابط ایران و آمریکا
    رو هم بنویس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها