به بهانه انتشار توییت جنجالی درباره الحاق17 شهر قفقاز به ایران

ماجرای تصرف 17 شهر ایران توسط روسیه/ 13 سال جنگ و شکستی که تلخ تر از زهر بود/ چگونه اسلاف پوتین قفقاز را از ایران جدا کردند؟

14 شهر یا ایالت قفقاز در عهدنامه گلستان از ایران جدا شدند و 3 شهر یا ایالت نیز طی قرارداد ترکمنچای از ایران جدا شده و در اختیار روسیه قرار گرفتند.

ماجرای تصرف 17 شهر ایران توسط روسیه/  13 سال جنگ و شکستی که تلخ تر از زهر بود/ چگونه اسلاف پوتین قفقاز را از ایران جدا کردند؟

به گزارش خبر فوری، حمایت روسیه از آذربایجان بر سر کریدور زنگزور باعث خشم دولت و مردم ایران شده است. خیانت پوتین به ایران باعث شد فرماندهان نظامی، سیاستمداران برجسته و تحلیلگران مسائل استراتژیک نسبت به این اتفاق واکنش نشان دهند.

یکی از بهترین واکنش ها متعلق به منصور حقیقت پور بود. این نماینده سابق مجلس در توییتی نوشت: «در ایران مطالبه گری بازگشت ۱۷ شهر قفقاز باید به یک نهضت عمومی مردمی تبدیل شود.» (اینجا بخوانید).

این توییت از آنجا منتشر شد که روسیه با دخالت در امور قفقاز مدعی شده که این مناطق به علت اینکه روزگاری در اختیار مسکو بوده، تحت ید پوتین است اما نباید فراموش کرد که قفقاز پیش از اشغال توسط روسیه، متعلق به ایران بوده و 17 ایالت یا شهر این منطقه بعد از شکست ایران از روسیه در جنگ های 13 ساله طی دو قرارداد گلستان و ترکمنچای به روسیه واگذار شدند.

17 شهر قفقاز که از ایران جدا شدند

اما 17 ایالت یا شهر قفقاز که در اختیار روسیه قرار گرفتند، کدام مناطق یا شهرها هستند و روسیه چگونه توانست بر این مناطق تسلط یابد؟

شهرها و مناطق قفقاز که بعد از جنگ اول ایران و روسیه و طی قرارداد گلستان از ایران جدا شدند:

- قره‌باغ

- شکی

- گنجه

- قبه

- شیروان

- بادکوبه

- داغستان

- دربند

- نیمه شرقی گرجستان

- محال شوره‌گل

- محال آچوق‌باشی

- محال گروزیه (کورنه) (چچن و اینگوش امروزی)

- محال منگریل

- محال آبخاز و سامگرلو و گوریا

شهرها و مناطق قفقاز که بعد از جنگ دوم ایران و روسیه و طی قرارداد ترکمنچای از ایران جدا شدند:

- خانات نخجوان

- خانات ایروان

- خانات تالش

در واقع، 14 شهر یا ایالت قفقاز در عهدنامه گلستان از ایران جدا شدند و 3 شهر یا ایالت نیز طی قرارداد ترکمنچای از ایران جدا شده و در اختیار روسیه قرار گرفتند.

چگونه ایالات و شهرهای قفقاز در اختیار روسیه قرار گرفتند؟

آغاز شورش گرجستان در عهد کریم خان

برای پاسخ به این پرسش باید به عهد کریم خان زند رجوع کنیم. بعد از قتل نادرشاه افشار، ایران وارد یک دوره طولانی از جنگ های داخلی شد.

سرداران نادرشاه افشار شروع به جنگ با یکدیگر کردند. شرق ایران (خراسان) در اختیار نوادگان نادرشاه قرار گرفت. افغانستان و هندوستان به تصرف خاندان ابدالی به فرماندهی «احمد شاه درانی» درآمد. بلوچستان در اختیار نصیرخان بلوچ بود و ایران مرکزی نیز میان سه فرمانده بزرگ یعنی آزادخان افغان، محمد حسن خان قاجار و کریم خان زند دست به دست می شد. بعد از برتری کریم خان زند بر دو فرمانده دیگر و تصرف تمامی ایالات ایران مرکزی، ایالات و استان های مرزی به نوعی استقلال و خودمختاری رسیدند و کریم خان نیز توان تصرف مجدد آنان را نداشت. به جز خراسان، بخش هایی از بلوچستان، بخش هایی از کردستان، عمان و افغانستان از ایران جدا شده یا نوعی خودمختاری پیدا کردند. یکی از ایالاتی که خودمختاری یافت «گرجستان» بود.

پادشاه مسیحی این ایالت، «هراکلیوس» استقلال تفلیس و ایالات مسیحی نشین اطرافش را اعلام کرد. کریم خان نیز با او مدارا کرد و تلاشی برای سرکوب او نکرد، چرا که می دانست قدرت لازم را برای سرکوب او ندارد.

با گذشت چند سال، قدرت هراکلیوس بیشتر شد. حاکم گرجستان با امپراتوری روسیه ارتباط برقرار کرد و سعی کرد از طریق اشتراکات مذهبی، مسکو را به حمایت از خود راضی کند. این مساله بر قدرت گرجستان افزود.

بعد از روی کار آمدن آقا محمد خان قاجار، حکومت ایران تغییر سیاست داد. خان قاجار نمی توانست استقلال قفقاز را تحمل کند. به همین دلیل، به تفلیس لشکر کشید و سعی کرد تاج و تخت هراکلیوس را سرنگون کند. با این حال، قبل از نابودی کامل حکومت خودخوانده هراکلیوس، توسط اطرافیانش کشته شد و هدفش تحقق نیافت.

جنگ اول ایران و روسیه

6 ماه بعد از مرگ آقا محمد خان، هراکلیوس نیز مرد و پسرش گرگین خان حاکم گرجستان شد. گرگین خان که می ترسید شاه جدید ایران یعنی فتحعلی شاه، راه عمویش را ادامه داده و مجددا به گرجستان لشکر بکشد، نامه ای به تزار الکساندر فرستاد و تابعیت کامل گرجستان از دولت روسیه را اعلام کرد. تزار از این فرصت استفاده کرد و ژنرال «سی سیانوف» را راهی گرجستان کرد.

ژنرال روس بعد از مرگ مشکوک گرگین خان از فرصت استفاده کرد و سراسر گرجستان را به تصرف خود در آورد. با این حال، او به این اراضی قانع نبود و به ایالات اطراف نیز لشکر کشید. قوای روس به گنجه و شوشی حمله کرده و بعد از تصرف این دو شهر، به قره باغ و ایروان حمله نمودند.

این حملات باعث آغاز جنگ طولانی ایران و روسیه شد. در این جنگ، ابتدا قوای ایرانی توانستند پیش روی کنند. ژنرال سی سیانوف در قلعه باکو کشته شد و بسیاری از مناطق تصرف شده مجددا پس گرفته شدند. عباس میرزا، نایب السلطنه فتحعلی شاه فرمانده قوای ایرانی در جنگ با روسیه بود (درباره عباس میرزا اینجا بخوانید).

او با اصرار انگلیس که در آن زمان متحد روسیه بود و سعی داشت از طریق مسکو، ناپلئون را شکست دهد، راضی به مذاکره با روسیه شد اما روس ها عباس میرزا را فریب داده و ناغافل به گنجه و باکو حمله کردند. فرمانده جدید قوای روس «گودوویچ» بود که طی چند عملیات، توانست سرتاسر آذربایجان را محاصره کند. با این شکست و در خطر افتادن غرب ایران، تهران درخواست صلح کرد.

معاهده ای که به جنگ اول ایران و روس خاتمه داد در قریه «گلستان» از دهات قره باغ به وساطت مقامات انگلیسی و از طرف ایران به نمایندگی «حاجی میرزا ابوالحسن خان» امضا شد.

به موجب عهدنامه گلستان، ایران قبول کرد که جمیع ولایاتی را که تا آن تاریخ روسها تصرف کرده بودند در اختیار روسها باقی بگذارد. به این ترتیب، گرجستان و ولایات ساحلی دریای سیاه و باکو و قره باغ و شکی و گنجه و مغان و قسمت علیای طالش به روسیه واگذار شد. به علاوه، حق کشتیرانی در دریای مازندران نیز از ایران سلب گردید. در عوض روسیه تعهد کرد که نیابت سلطنت «عباس میرزا» را در ایران به رسمیت بشناسد.

جنگ دوم ایران و روسیه

به محض پایان جنگ اول، مقدمات جنگ دوم آغاز شد. مشکل بزرگ عهدنامه گلستان این بود که مرز مشخصی میان قوای ایران و روس مشخص نکرده بود. این باعث شد قوای روس و ایران درگیری های حاشیه ای زیادی داشته باشند. از سوی دیگر، شاه، مردم و روحانیون شکست از روسیه مسیحی را یک ننگ بزرگ می دانستند.

در همین زمان، اخباری از بدرفتاری روس ها با مسلمانان آذربایجان به گوش رسید و باعث شد روحانیون حکم جهاد بدهند. این مساله جنگ دوم را آغاز کرد. ایران در ابتدای جنگ دوم، توانست در برخی مناطق قفقاز پیش روی کند اما بعد از اینکه مسکو ژنرال «پاسکویچ» را که از فرماندهان زبده روسیه بود به فرماندهی جبهه قفقاز مأمور کرد، شرایط تغییر کرد. نتیجه جنگ دوم ایران و روسیه به یک فاجعه تبدیل شد.

قوای ایران در طول کمتر از 2 سال یکی از بدترین شکست های خود را تجربه کرد. قوای روس از غفلت و ضعف عباس میرزا استفاده کرده و حتی تبریز را محاصره کردند. عباس میرزا وحشت زده و ناامید درخواست صلح کرد. نتیجه صلح انعقاد قرارداد ترکمانچای بود. شهرهای دیگر قفقاز به اشغال روس ها درآمده و ایران یکسره از ایالات این منطقه دست کشید.

عهدنامه ترکمنچای باعث شد 3 ایالت دیگر از ایران جدا شود که با 14 ایالت جدا شده از ایران در عهدنامه گلستان، در مجموع 17 ایالت را تشکیل می دادند و تقریبا تمام قفقاز از ایران جدا شدند. رود ارس مرز میان ایران و روسیه شد و ایران دیگر نتوانست 17 شهر جداشده قفقاز را به تصرف خود درآورده یا در مورد آن ادعایی داشته باشد (درباره رابطه ایران و قفقاز اینجا را بخوانید).

منبع: خبر فوری
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 76
  • Ali
    5

    جالب است که مسیولین ما سنگ فلسطین را به سینه می زنند و اسرائیل را غاصب می‌دانند در حالی که روسیه که بخش زیادی از خاک کشور ما را اشغال کرده نه تنها غاصب نمی دانند بلکه دوست استراتژیک هم می‌دانند
    متعججبم که چرا اینگونه نظرات را پخش نمی کنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      72

      جون ننه آن اگه راست میگفتی بحرین میگفتی که در نفت و منابع است کلی ثروت داره پهلوی خر گول زدن گرفتن قابل توجه اونهای که گیج عاقل می‌دونن اینها که حامله مال واموال و اموال جاها و دزدها و غارتگرن

    • ناشناس
      33

      چون همه دنیا الان میگن .بچه ای نشان میداد سنگ سرش اقتاده بود و زبانش بیرون زده بود منتها به آن هم حسود آید .

    • ناشناس
      33

      بخاطر کج فهمی و سطحی نگری امثال جتابعالی

    • ناشناس
      1

      فقط روسیه نیست
      عراق که هشت سال با ایران جنگید و هزاران میلیارد دلار خسارت به با آورد نیز جزو دوستان آقایون هستند!!!!

    • Ali
      0

      افتخار بنده این است که از نظر افراد ناشناس کج فهم هستم
      کج فهم هستم چون نمی‌فهمم چرا اینقدر روسیه خنجر از پشت مرند و ما نمی‌فهمیم با اینهمه حمایت از روسیه و دادن امتیاز روسیه جزایر سه گانه را حق امارات میداند
      در ماجرای کریدور زنگزور علیه منافع ایران عمل میکند و گستاخانه اعلام میکند که ایران باید بپذیرد
      در سوریه خدا میداند چقدر از مستشاران ایرانی را با گرا دادن به اسرائیل به کشتن داده
      حتی یک بار هم علیه اسرائیل به دلیل فوق بیانیه نداده یا حتی حرفی نزده
      در جهت تحریم ایران همیشه قدم برداشته تا بتواند نفت و گاز خودش را بفروشد
      من هیچ گرایشی نسبت به هیچ کشوری ندارم و مهمترین کشور برای من ایران است
      بهترین سیاست سیاستی است که منافع ایران را تامین کند و این سیاست برقراری توازن ارتباطات بین قدرت‌های موجود در جهان است نه پناه بردن به شرق از ترس غرب.
      باید شرق و غرب بدانند که اگر در رابطه خود بخواهند سو استفاده کنند متضرر خواهند شد نه اینکه شرق هرکاری که بخواهد انجام میدهد ولی مسیولین ما یا در خوابند یا خود را به زده اند
      بله ما کج فهم هستیم با افتخار!!!

    • ناشناس
      0

      بزرگترین جاسوسان اسراییل در ایران .سوریه و خیلی از کشورها همین عوامل روس هستند شک نکنید گدایان شرق


    • ناشناس
      29

      عراق که می گی حکومت بعث بود که می جنگید مردم عراق خود در روستاها انجور قدرت ندارند که ازپس خودشان در برابر سربازان بعث صدام برنمی آمدند و دایم زندان بودند .خود مردم آنجا تعریف می کردند که چقدر موقع رفتن به زیارت بعثی ها آنها را کتک می زده و خیلی ها را زندانی می کردند .حتی مقاومت مردم عراق در برابر داعش باعث حذف آنها شد. از عظمت امام حسینه که دوستی میاره نه پدر کشتگی و مسیر اربعین تماما معجزه است که از هلند خاتم هلندی میاد . . .بعضی شاهان اینجا هم بودنذ که احمله می کردند و خون می ریختند و چیگینی داشتند که می‌پرید گوش مخالفان را میجویدد.منتها برکت اسلامه که دوستی میاره نه پدر کشتگی .انجور مردم با محبت نذورات می دهند. این حرفها خوب نیست .

    • ناشناس
      0

      قابل توجه شرق گدا ها وغرب گدا ها و فراموش کننده گان ایران و مردم ایران

    • ناشناس
      0

      ناشناس ماجرای بحرین را نمی دانی به تبلیغات زیاد توجه کردی تحقیق کن

    • ناشناس
      0

      نه تنها دوست و شریک میداند بلکه فرمود که مردم ایران خاطرات خوشی از روسیه دارند.
      بدسگال و مزدور و خودفروش.

    • ناشناس
      0

      در جنگ عراق فقط جسبیده‌ای به صدام و بعث
      بیشتر سربازان عراقی همین از مردم عراق بودند
      که کشور را به نابودی کشیدند و حالا این مسئولان
      با کشوری که مرز‌ مشترکی با ایران ندارد دشمنی سرسختی میکنند و با عراق دوست و صمیمی هستند !!!!!!!

    • ناشناس
      2

      عراق که تجاوز و مال و خاک ایران برد و سردشت هم که به خاک و خون کشید شده برادر و اسرائیل هزاران کیلومتر شده غاصب. خریت که شاخ و دم ندارد.

    • ناشناس
      7

      خوب شما چکاره غزه و لبنان هستید امیدوارم اسرائیل همش را به خاک خودش الحاق کند نابودی غزه و لبنان و یمن وعراق آرزوی ما ایرانیان است و مرگ......... ای

    • ناشناس
      2

      فقط این را من میدانم که اینها مردم را سرکار
      گذاشته‌اند و با دشمن فرضی ذهن مردم را مشغول
      کرده‌اند

    • ناشناس
      0

      ما خوشحالیم که تمام دنیا با ما دشمن هستند. هر هر و روسیه فقط ک. نمان نگذاشته و نگاهمون به شرق است برو ک. ن بده الاغ

    • ناشناس
      1

      چقدر پوتین پرست اینجا ریخته!!!

  • امید
    3

    خیلی جالبه روسیه این همه شهر از ایران جدا کرده ما فراموش یا اون رو بخشیدیم
    ولی تا میگن بخاطر منافع ملت با امریکا مذاکره کنید میگن امریکا 28 مرداد به دولت فلان کس خیانت کرده به نظر شما کدومش بدتره
    به نظرتون میشه این نسل امروزی رو با این ترفند فریفت؟؟؟

    نظرات شما -
    • ف
      44

      اون حکومت. کمونیست بوده .همانطور که ما هم شاهانی داشتیم که چشم در می آورد هر دوره و شاه فرق داره

    • ناشناس
      40

      امریکا از اون سر دنیا اومده اینجا داره اینکار رو میکنه، اما روسیه بغل دستمونه
      البته روسیه که مه، شوروی سابق
      اول تحقیق کن بعد حرف بزن

    • بهلول
      0

      به ف خداراشکر الان کسی راکورنمیکنن مثل صدهاقبل!!!

    • ناشناس
      22

      همانطورکه آمریکا داعش می فرسته

    • ناشناس
      7

      الان قرصایی می دن که عوارضش خودش خودشو می کشه

  • ناشناس
    3

    همه این خیانتها و جابجایی مرزها از جنله خزر به فراموشی سپرده شدند الا کودتای ۲۵ مرداد ۱۳۳۲ توسط غرب

  • ناشناس
    7

    بله جداشدن شهر های قفقاز از ایران تقصیر خودمون بود . پادشاهان عیاش وبزدل قاجار سبب تحقق ایران شدن .فتح علی شاه موش صفت که فقط بلد بود در کاخش بشینه وزن بارگی کنه

  • ناشناس
    2

    بايد اذربايجان وارمنستان به ايران بازگردانده شود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      همین مرزها رو حفظ کنیم شاهکار کردیم مابقی پیشکش

  • انصاری
    1

    آقای منصور الحق گفتی باید نهضت عمومی تبدیل شود بسکرفتن زمین‌ها از ایران عزیزمان جدا شده مطالبه کرد چه قفقاز چه بحرین تمام مردم ایران مطالبه بکنم به امید خدا انشاالله همیشه ایران سربلند باشه

  • ناشناس
    1

    شبيه ترين حيوان به پوتين👇👇

    🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊رئيس منافقهاى جهان فعلى🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊🦊
    ياترامپ😂😂 باخاك يكسانش كن⁦✔️⁩⁦✔️⁩

  • من
    38

    زنده باد ارباب بزرگ پوتین

  • صدیق
    0

    هنوز چیزی مشخص نشده ولی من فهمیدم کشوری که مال و اموالش مال مردمش نیس اگه دنیا رو هم صاحب باشه باز امانت دار دزدها و غارتگران و یا بلاد دیگر است فقط ظاهرش مساحت گنده و گسترده داره

  • ناشناس
    2

    چرا نقش روحانیت در دادن جهاد و شکست ایران را ذکر نکردید ، اینقدر تحریف تاریخ چرا ؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • Ali
      0

      کاملا درست می فرمایید ولی باز از نظر ناشناسان ما کج فهمیم و این چیزها رو نمی‌فهمیم

    • ناشناس
      1

      مگر از نقش روحانیت و اعتراض و تحصن آنها در اعتراض با لوله کشی آب آشامیدنی یا ساخت حمام های بهداشتی یا ساخت مدرسه به جای مکتب خانه ها یا سواددار شدن دختران و .... چیزی میگن ؟؟؟

  • ناشناس
    1

    ای کاش سالگرد قراردادهای شوم گلستان و ترکمنچای نیز مانند 28 مرداد که برای آقایان اینقدر مهم هست مهم بود و به اطلاع مردم میرساندتد و اعلام انزجار و به مردم اطلاع رسانی میکردند و در تمام سر رسیدهای سالایانه گنجانده می شد تا مردمب هتر با روسیه آشنا بشوند

  • ناشناس
    14

    به درک به من چه

  • امیرموسوی
    3

    من تا حالا ده ها کتاب تاریخ خوندم اما برلی جوانانی که به تاریخ آگاهی ندارن و کتاب خوان هم نیستن مطالبی از این قبیل عالیه. تا میتونین از مطالب بذارین تا جوان ایرانی به گذشته اش آشنا بشه. باکو با تاریخ سازی جعلی تونست به مردمش القا کنه که نصف ایران ترک و خاک شون متعلق به اونهاست. ما چرا تاریخ حقیقی را القا نکنیم؟

  • ناشناس
    0

    حمایت از روسیه سبب تحریم ایران می شود. دنیا به کام کاسبان تحریم .و نالایقی و فساد و تورم افسار گسیخته راهم به گردن تحریمها می اندازیم. به قول مسئولین تحریم نعمت است.البته برای حاکم

  • ناشناس
    0

    در حال حاضر اگر توان ومجال داشت همان کار را با ایران میکرد البته له صورت دوستانه ضربه های جبران ناپذیری به ایران میزند ولی مسئولین خوابند

  • ناشناس
    1

    روسیه همان روسیه است عوض که نشده هارتر شده شرق گدایان تحویل بگیرند از یک کشور کمونیستی چه انتظاری دارید ؟

  • ناشناس
    0

    وقتیکه پوتین بفهمه که ما با دنیا قهریم و افتادیم در دامن روسیه معلومه از این سیاستها در پیش میگیره !
    میخواستید منافع کشورشو لحاظ نکنه اخلاقمدار باشه ؟!
    در قاموس دیپلماسی واژه ای به اسم اخلاق نداریم !

  • عمو نبی
    2

    لعنت و نفرت ابدی بر پوتین این روباه مکار وحیله گر سیبری و طرفداران و اذناب داخلی پوتین و کاسبان تحریم چراکه با کمک پوتین این کشور را به خاک سیاه نشوندن

  • ناشناس
    2

    لطفا در باره نقش آیت اله کاشف الغطا ونقش او د ر از دست دادن شهر های ایران در زمان فتحعلی شاه و حکم جهاد او را بنویسید

  • یمنوگ نیتوپ
    1

    ما باید با آمریکا و دنیا تعامل کنیم و با پوتین رابطه قیچی کنیم شکایت به سازمان ملل کنیم پوتین =کفتار

  • ناشناس
    0

    کیرملین راحسنیه میکنیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تعزیه ها و مراسم جمعی قدیم را نتونستید حفظ کنید پیراشکی کرمی هم می خواین با کدام جاذبه تاریخی بومی

    • ناشناس
      0

      بله همینجور که کیاخ سفیلد را با کیر ملین برادر آن بسیجی را در مساجد کردند

  • ناشناس
    0

    امروزه دیگه اشغال خاک اولویت نیست بحث اشغال منابع ومراکزاستراتژیکه بخوبی روسیه ازاین مهم درنابود کردن ایران باهمراهی قزلباشها برامده

  • عادل
    1

    مسولین خیانت کار ایران فقط به فکر غزه هستن نمیدانم چقدر به عربا سواری میدن

  • مهدی
    0

    واقعا در تعجب هستم از اینکه هر چه مدیران و نمایندگان سیاسی سایر کشورها پیر تر. می شوند تجربیاتشان زیاد تر می شود. ولی در ایران. برعکس پیر شدن مساوی از دست دادن حداقل خرد را نیز بدنبال دارد !
    مردک بقول عامیانه. شلوار خودت را بچسب که این را نیز از دست ندهی. حالا بفکر. تجاوز به کشور های دیگر هستی!

  • چای دبش باغ ازگل
    1

    نیمی از سرزمین ایران بر باد رفت مراقب باقیمانده سرزمین ایران باشید توسط شرق گراهای تندرو از بین نرود!!!

  • ناشناس
    0

    یه مانور نظامی با 200جنگنده لازمه جواب میده همانطور که برا ترکیه چند سال پیش جواب داد فقط زودتر

  • ناشناس
    1

    اگر کار به جاهای باریک کشیده شد. ایران حق دارد در مجامع بین المللی مطالبه ی اراضی خود(عهدنامه گلستان وترکمانچای وغیره)که در دوره تزار روس از ایران جدا شدراخواستار شود. و اصلآ کوتاه نیاد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      چطوربرای صدسال پیش اتفاقات 28مردادومصدق میگیرن اونوقت اینونمیگن راس میگه

  • ناشناس
    1

    در جنگ دوم ایران نقاط استراتژیک رو از دست داد تالش و نخجوان که الان نخجوان پل ارتباطی بین ترکیه و آذربایجان و همچنین تالش که اکثر منابع نفت و گاز باکو در اون بخش قرار داره و همچنین اگر تالش از دست نمیدادیم بخش زیادی از دریای خزر که منابع نفت داره مال ایران بود

  • مهندس ایرانی
    2

    موقع خوردن و بردن که میشه مردمو بازی نمیدن
    تا صحبت جنگ میشه میگن ارده ملی
    ما دیگه گول نمیخوریم .بذار پوتین بیاد تهرانم بگیره .چه اتفاقی میفته؟؟؟؟هیچی فقط حاکم عوض میشه واسه ما فرقی نداره

  • ناشناس
    0

    ایران حسین شریعتمداریها زیاد دارد .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تا دلت بخواد

  • مهندس ایرانی
    2

    خجالت نکشید ما رو بفرستید جلو توپ خودتون دلاراتونو بشمارید
    ما دیگه اون جوونای سال ۶۰نیستیم .با هر کی میخواید بجنگید پول بدید سرباز خارجی بیارید
    ما بجنگیم پولا رو وای دبش و ... ببرن ؟؟
    چشششم عباس آقا

  • م
    1

    ما باید امریکا و اسرائیل دست دوستی بدیم

    نظرات شما -
    • چای دبش باغ ازگل
      2

      پادو آمریکا و اروپا بودن شرف داره ب رعیتی روسیه و چین کمونیست کارگری!!!

  • ناشناس
    0

    جالبه ما با کشورهائیکه منافع مارو لگدمال کردند دوستانه عمل میکنیم وبا بعضی از کشورها که با ما مشکل اساسی ندارند بهانه های مشکل تراش درست میکنیم برای قطع ارتباط ودشمنی مثلا چراما با ژاپن رابطه تنگاتنگ نداریم اما با روسیه رابطه خوبی داریم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      چون اینها دست نشانه روسیه اند

  • ناشناس
    0

    حتی تو خیانت روسها به ایران هم پای انگلیسهای کثیف در میون هست.و جالب تر اینکه غربزده ها هیچ واکنشی ندارند

  • ناشناس
    0

    خود کرده را تدبیر نیست

  • ناشناس
    9

    تا اسم بحرین میاد سیل منفی ها فرستاده میشه در حالیکه برای مردم ایران داغ بحرین بسیار تازه تر از داغ قفقاز است . این نشان میدهد که فضای مجازی کامل تحت کنترل غرب است و البته پاتق غربزده های علاف

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      چون بجای بحرین 3تا جزیره گرفت که تو خودتو به نفهمی زدی

  • یوسف داودی
    0

    این داغ تا ابد برای ایران باقی خواهد ماند امید است با ایران قوی روزی مردم همسایه به ریشه و اصالت خود بازگردند .

  • علی اکبر کلبانی
    0

    ما همه ک میدونیم چ بلایی ب سر ما اوردن پس مسولیین ما چرا نمیدونن یا نمیفهمن یا با اونان از خودشونن یا شیرین عقلن یا ما نمیفهمیم از سیاست هیچی حالمون نی مگر ن ی مسول هست اینارو بخونه ب گوش اونا برسونه ک 😑

  • یاسین
    7

    بازم دم جمهوری اسلامی گرم، قاجار و پهلوی که حسابی خاک دادن اما الان با وجود هشت سال جنگ نه تنها خاک ندادیم بلکه الان به فکر بازگشت خاک‌های از دست رفته‌ایم.

    نظرات شما -
    • ع
      0

      شب دراز است و قلندر بیدار، با ابن دست فرمون که داریم جلو می ریم و هر روز ضعیف تر و دشمنان مون بیشتر میشن متاسفانه بازم دچار مشکل اساسی خواهیم شد مگر اینکه از خاکی دوباره برگردیم به مسیر اصلی

  • ناشناس
    0

    نظر روسیه و چین در مورد جزایر سه گانه ایرانی چیه ؟

  • ناشناس
    1

    الان چرا تو آغوش روس نشستید .
    تو اون دنیا چطوری جواب شهدای مبارزه با روسها را خواهید داد . خون اون شهدای وطن گریبانتان را خواهد گرفت .
    به خودتان بیایید . مرگ بر روس و کمونیست

  • ناشناس
    0

    مارا تهران بس

  • ناشناس
    0

    فعلا عمو پوتین دیگه نمیتونه تا لنگ ظهر بخوابه چون صدای شلیک موشکها و هواپیماهای زلنسکی خوابشو بهم میریزه !!!

    حمله به مسکو ؟!!!
    مبارکباشد ان ش...

    خدا صبرش زیاده ....

  • ناشناس
    0

    مقایسه کشورهای متمایل به امریکا و روسیه (چه تزاری و چه کمونیستی و چه پوتینی) نشانگر چیست؟ کدومیک از این کشورها پیشرفته ترند؟ مثلا مقایسه کره شمالی با جنوبی، آلمان شرقی و غربی (در دهه جنگ سرد)، بلاروس با مثلا ایتالیا!! اگر چین اقتصاد دوم دنیا را داره بخاطر روابطش با کشورهای غربی و به ویژه آمریکاست! اگر قرار بود الگوی مائو برقرار باشه که الان چینیها با قبیله مائو مائو و ماسایی در کنیا که تفاوتی نداشتن!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد