در اختتامیۀ بخش «تجلی ارادۀ ملی» اعلام شد
«نگهبان شب» فیلم برگزیدۀ چهلمین جشنوارۀ فیلم فجر از منظر سواد مالی
هیأت داوران آکادمی هوش مالی پس از بررسی فیلمهای چهلمین جشنوارۀ فیلم فجر با عینک سواد مالی، فیلم «نگهبان شب» ساختۀ رضا میرکریمی را برترین فیلم از نگاه سواد مالی معرفی کرد.
در اختتامیۀ بخش «تجلی ارادۀ ملی» چهلمین جشنوارۀ فیلم فجر، از فیلم برگزیده از منظر سواد مالی تقدیر شد. هیأت داوران آکادمی هوش مالی پس از بررسی فیلمهای چهلمین جشنوارۀ فیلم فجر با عینک سواد مالی، فیلم «نگهبان شب» ساختۀ رضا میرکریمی را برترین فیلم از نگاه سواد مالی معرفی کرد.
دکتر کمیل رودی، عضو هیأت علمی آکادمی هوش مالی، ضمن اعلام این خبر گفت: از میان 22 فیلم چهلمین جشنوارۀ فیلم فجر، 12 فیلم، دارای موضوعات مرتبط با سواد مالی بودند و در مجموع 54 بار به مفاهیم سواد مالی اشاره شده بود؛ 6 بار در گرۀ اصلی، 12 بار در گرۀ فرعی و 36 بار هم در سطح اشاره.
وی افزود: پس از ارزیابیهای کمی فیلمها، چهار فیلم «نگهبان شب»، «شب طلایی»، «شادروان» و «بیرو» نامزد دریافت «نشان فی» معرفی شدند. سپس به تحلیل کیفی فیلمها پرداخته شد. برای انتخاب فیلم برگزیده علاوه بر معیار اشارۀ درست و عمیق مفاهیم سواد مالی دو معیار جذابیت و بیان سینمایی و مخاطبپسندی و احترام به سلیقۀ مخاطب نیز در نظر گرفته شد. در نهایت فیلم «نگهبان شب» ساختۀ رضا میرکریمی به عنوان فیلم برگزیده از نگاه سواد مالی انتخاب شد.
مدیر آکادمی هوش مالی گفت: نگهبان شب نشان میدهد که سواد مالی مهم است، اما امور مالی آنقدر مهم نیست که ارزشهای انسانی زیر سؤال برود. چنین ارزشهای اصیل زندگی در بُعد مالی نقش پررنگی دارد و به بیان دقیقتر، بُعد مالی زندگی جای حکمرانی این ارزشها و زمینه ملموستر تبلور آنهاست. فیلم به خوبی از پس این آموزۀ متعالی در سواد مالی برمیآید. زندگی یکپارچه آنچنان نیست که زندگی مالی جدا از کل زندگی باشد. با این وصف، «نگهبان شب» به غایتِ سواد مالی، یعنی آزادی مالی، نزدیک و نزدیکتر میشود.
کمیل رودی در ادامه به فراوانی مفاهیم مالی اشاره شده در هر سرفصل سواد مالی اشاره کرد و توضیح داد: در میان فیلمهایی که آموزههای سواد مالی را در بر داشتند، 28 درصد به تصمیمگیری مالی، 25 درصد به کاریابی و درآمد، 20 درصد به سرفصل خرج و پسانداز، 9 درصد به اعتبار و بدهی، 9 درصد به سرمایهگذاری و 9 درصد به مدیریت ریسک و بیمه پرداختهاند. از نگاه سواد مالی، این میزان اشاره به تصمیمگیری مالی مطلوب است زیرا تصمیمگیری مالی فرآیندی است که در همۀ سرفصلها وجود دارد. اما میزان پرداخت کم به دو سرفصل مدیریت رسیک وبیمه و سرمایهگذاری جای تأمل دارد. زیرا در دو سال اخیر نوع سرمایهگذاری مردم و ناتوانی آنها در مدیریت ریسک اثرات منفی بسیاری در سطح فردی و بازتابهایی در سطح اجتماعی داشته است اما این مهم در میان فیلمها انعکاس کمتری داشته است.
دکتر کمیل رودی همچنین در خصوص مشارکت آکادمی هوش مالی در بخش تجلی ارادۀ ملی گفت: در میان همۀ نهادها و ارگانهای دولتی حاضر در این بخش، ما تنها نهاد بخش خصوصی هستیم. یک مدیر دولتی براساس اولویتها بودجۀ در اختیارش را به این مسائل فرهنگی اختصاص میهد، یعنی برای تصمیمگیری تنها لازم است که بودجه را تخصیص دهد، اما ما به عنوان یک نهاد خصوصی، با توجه به اهمیت اساسی موضوع سواد مالی برای کشور، از گردش مالی فعالیت اقتصادی شرکت دانشبنیان پارت برای ترویج یک مسألۀ عمومی و انجام مسئولیت اجتماعی هزینه کردیم.
عضو هیأت داوران نشان فی، با اشاره به ضرورت سواد مالی گفت: مهمترین مسألۀ کشور چه در سطح مدیریت کلان، چه در سطح شرکتها و چه در سطح خانوادهها، مسألۀ مدیریت مالی است. به این مدیریت مالی در سطح فردی و خانوادگی، سواد مالی گفته میشود. بهبود وضعیت مالی افراد و خانوادهها، صرفاً در گروی بهبود ساختارها و سیستمها و افراد نیست، و خود ما هم با یادگیری سواد مالی میتوانیم نقش مهمی ایفا کنیم.
وی در پایان گفت: «نمایشگاه کتاب» و «جشنوارۀ فیلم فجر»، مهمترین رویدادهای فرهنگی کشور هستند و نقش پررنگی در فضای فرهنگی کشور ایفا میکنند. ما برای ترویج سواد مالی در کشور، تلاش کردهایم در هر دو رویداد نقشآفرینی کنیم. در نمایشگاه کتاب هر ساله حضور داشتهایم و سه سال در جشنوارۀ فیلم فجر، فیلمهای برتر از منظر سواد مالی را انتخاب و اطلاعرسانی کردهایم. جشنوارۀ فیلم فجر یک رویداد مهم فرهنگی با حوزۀ نفوذ بالاست. از آن جهت که ما مسأله سواد مالی را فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و ترویجی میدانیم تلاش کردیم با سینما همراه شویم و از این منظر به این مشکل کلان، خرد و میانۀ جامعه بپردازیم.