وضعیت اورژانسی، فیلمی کوتاه با محوریت حل بحران های خانوادگی کودک
وضعیت اورژانسی فیلمی کوتاه است که تأثیر مخرب بحرانهای خانوادگی بر کودک را به خوبی نشان میدهد که چگونه این کودک در دنیای کودکانه خود به دنبال پدری مهربان و شوهری مناسب برای مادرش است.
تعطیلات عید نوروز یک فرصت استثنایی برای استراحت، فیلم دیدن و مطالعه است در این روزها میتوانیم به بهترین شکل ممکن به کارهایی که همیشه دوست داشتیم انجام بدهیم اما فرصتش را نداشته ایم، بپردازیم.
یکی از کارهای لذتبخش در این زمان که اوقات فراغت افراد بیشتر است، تماشای فیلم و سریال در کنار یکدیگر است؛ اما طبق معمول آنقدر آثار مختلف برای تماشا کردن زیاد هستند که نمیدانیم از چه چیزی شروع کنیم؛ البته تماشای هر فیلمی هم نمیتواند مفید باشد.
به همین خاطر تصمیم گرفتیم با مشورت اهل فن این حوزه، فیلمهایی که دیدن آن ها خالی از لطف نیست را معرفی کنیم.
«وضعیت اورژانسی»
فیلم کوتاه «وضعیت اورژانسی» که هفتمین فیلم کوتاه مریم اسمی خانی است یکی از فیلم هایی است که حتی با دیدن تیزر تبلیغاتی اش، جذب موضوع و بازیهای آن میشوید.
فیلمی که در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر موفق به کسب جایزه سیمرغ شد و در چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی نیز نازنین رمضانی برای بازیگری و مریم اسمی خانی و وحید حسنزاده برای فیلمنامه موفق به کسب لوح تقدیر شدند.
«وضعیت اورژانسی»، داستان نازنین، دختر بچهای هفت ساله را روایت میکند که با موقعیتی اضطراری در زندگی مواجه شده است. او به واسطه بیهوش شدن مادر با اورژانس تماس میگیرد.
می توان گفت که این فیلم بر محور شخصیت کودک داستان جریان دارد. وضعیت اورژانسی تأثیر مخرب بحرانهای خانوادگی بر کودک را به خوبی نشان می دهد که چگونه این کودک در دنیای کودکانه خود به دنبال پدری مهربان و شوهری مناسب برای مادرش است.
در تیزر تبلیغاتی این فیلم میبینم که مأمور اورژانس از دختر بچه میپرسد: پدرت کجاست؟ و دختر میگوید: نمیدانم. در صورتی که میداند، اما پنهان میکند.
به خوبی در فیلم نشان داده شده است که نازنین از دروغ هایی که میگوید شرمگین است؛ اما در دنیای کودکانه خود به دنبال خانوادهای مهربان و منسجم می گردد.
وضعیت اورژانسی اگر چه کوتاه است؛ اما داستان و نحوه روایت آن همانند فیلمهای بلند کشش دارد و مخاطب را به خوبی جذب میکند.
این فیلم به کارگردانی مریم اسمی خانی و با بازی سعید چنگیزیان، نازنین رمضانی، میلاد میرزایی و الناز حسنپور تهیه شده است و توجه به جزئیات، به ویژه در دیالوگ نویسی و نشان دادن درماندگی و ترس ناشی از دروغ گویی در کودک و چهره و مهربان مامور اورژانس از ویژگی های این فیلم است.