انتقاد حمید فرخ نژاد، پانته آ بهرام و دو زن سینماگر از جنبش «می تو» زنان هنرمند
حمید فرخ نژاد بازیگر و کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون در اینستاگرام خود به انتقاد از جنبش می تو زنان سینماگر ایران پرداخت.
با مطرح شدن نام سعید پورصمیمی بازیگر پیشکسوت سینما از سوی کتایون ریاحی در چند روز گذشته و بازگو کردن داستان تعرض جنسی مربوط به ۲۵ سال پیش که از سوی این بازیگر متحمل شده بود، بار دیگر شاهد بالا گرفتن بحث ها پیرامون اعتراض به خشونت جنسی در سینمای ایران و حواشی آن هستیم.
در این بین بسیاری راه سکوت را در پیش گرفتهاند، تعدادی با ۸۰۰ زن امضاکننده بیانیه همراه شدند و بعضی دیگر مثل حمید فرخ نژاد به انتقاد از جنبش می تو هنرمندان زن سینمای ایران پرداختند.
حمید فرخ نژاد: نگذارید این حرکت تبدیل به باج گیری شود
در این راستا حمید فرخ نژاد در استوری اینستاگرام خود با اشاره به اینکه رسانه ای کردن نام اشخاص بدون اثبات جرم منجر به رواج باج گیری شده و این جنبش را از رسیدن به هدف دور میکند اینطور نوشت:
متهم با محکوم تفاوت دارد. هر حرکتی اگر قانونمند نباشد منجر به فساد میشود، اینکه هرکس بتواند نام شخصی را بدون اثبات جرم و بدون داشتن شرایط دفاع، رسانه ای کند از ضعف های حرکتی است که میتوانست مثبت باشد. این نوع عملکرد باعث رواج باج گیری و صدمه به اصل هدفی میگردد که برای امنیت جامعه ما و در همه زمینههای شغلی لازم است.
این هنرپیشه آبادانی اضافه کرد:
لطفا هوشیارتر عمل کنید تا این حرکت تبدیل به تفریح بیماران جنسی و باج گیران فضای مجازی نشود، قانون را محور قرار دهیم اگر قصدمان تبلیغ و یادآوری خودِ فراموششدهمان و احیانا باج خواهی نیست.
پانته آ بهرام: این جنبش ضد خود در حال فعالیت است
پانته آ بهرام، از زنان بازیگر سینمای ایران نیز پس از افشاگری اخیر کتایون ریاحی با انتشار ویدیویی به انتقاد از این موضوع پرداخت. این بازیگر با اشاره به این نکته که اسم بردن از آدمها نه تنها کمکی نمیکند بلکه این جنبش را شبیه کسانی نشان میدهد که انگار در حال مقابله هستند. او در قسمتی از صحبتهای خود گفت:
من به بخشی از این حرکت مخصوصا در روزهای گذشته معترضم و احساس میکنم این جنبش بر ضد خود در حال فعالیت است. من متوجه نمیشوم که اسم بردن واضح و رو در رو و مشخص چه کمکی به ما خواهد کرد؟ مگر ما هم به دنبال آزار رساندن هستیم؟ قرار نیست شبیه انسان های انتقام جو عمل کنیم و به نحوی عمل کنیم که روان دیگران را اعدام کنیم چون خودمان آسیب دیده ایم. از ابتدا قرار ما این نبود. قرار ما این بود که جلوی این اتفاقات را بیش از این بگیریم.
پانته آ بهرام اضافه کرد:
این که این حرکت را به انتقام جویی تبدیل کنیم باعث دشمن تراشی میشود. این کار باعث میشود راه غلطی برویم. پیروزی ما در جذب همدلی آدم هاست نه ایجاد خشم.
هنگامه قاضیانی: با سند و مدرک به سراغ متجاوزین برویم
در همین راستا هنگامه قاضیانی و مستانه مهاجر نیز در پست هایی جداگانه در اینستاگرام مخالفت خود را با شیوه عملکرد جنبش می تو زنان سینماگر اعلام کردند. هنگامه قاضیانی که پیش از این به استوری جنجالی ترانه علیدوستی از فرهاد اصلانی که پیش از این متهم به آزار شده بود به رفتار دوگانه علیدوستی انتقاد کرده بود، در پی افشاگری کتایون ریاحی بر دادرسی با ادله تاکید کرد و گفت: «گروهی از دوستان و غیردوستان موضوع به این مهمی را تبدیل کردهاند به اخبار زرد. عدالت خوش رنگ را در پیش بگیریم و با سند و مدرک محکمهپسند به سراغ متجاوزین برویم.»
مستانه مهاجر: امضایم را پس میگیرم
مستانه مهاجر، تدوینگر و کارگردان و همسر پژمان بازغی نیز با انتقاد از شیوه پیشبرد این جنبش اعلام کرد امضای خود را از بیانیه ۸۰۰ زن پس میگیرد. این بازیگر در اینستاگرام خود نوشت: «ترجیح میدهم در وقتی دیگر و با راهکاری خردمندانهتر، دور از هرگونه خشمی به این راه بپیوندم. از این رو امضای خود را از شما دوستان پس میگیرم.»
پیش از این در فروردین ماه سال جاری پولاد کیمیایی که در مجموعه فیلم های گشت ارشاد با فرخ نژاد همبازی بود، درباره جنبش می تو هنرمندان زن سینما صحبت کرده و گفته بود مخالفتی با آن ندارد، اما ناخالصیهایی در آن وجود دارد. او گفته بود: «به بعضیها تجاوز نشده، خودشان خواستهاند و اتفاق افتاده و حالا ناگهان نقش دختر مظلوم را بازی میکنند.»
شاید تنها بازیگر مردی که با متنی طولانی از بیانیه زنان سینماگر در اعتراض به خشونت علیه زنان در این عرصه حمایت و اعلام موضع کرد، رضا کیانیان بود. این بازیگر نام آشنا در پستی اینستاگرامی نوشته بود:
آزار و اذیت زنان فقط محدود به جامعه سینمایی نیست بلکه به عنوان گوشهای از جامعه ماست. متاسفانه زن به محض بیرون آمدن از خانه غالبا نگاههای حریص، متلک های جنسی، دست درازیهای شهوتآمیز و نهایتا و بعضا دزیدن و تجاوز کردن و رها کردن روبهروست. در شرکتهای تجاری، بازار، بیمارستان، مترو، تاکسی، اتوبوس و مکانهای عمومی این جریان وجود دارد. فقط در سینما خبریتر و بزرگتر میشود. چون سینما بزرگترین و فراگیرترین رسانه است و یک نکته مهم و نادیده گفته شده: در جامعه ما قدرت غالب در دست مردان است. زن برای مستقل بودن احتیاج به کار کردن دارد و برای گرفتن کار باید به مردان مراجعه کند. صاحب کار مرد است و اگر حریص باشد برای کار دادن به زنان میتواند پیشنهادات غیرمتعارف داشته باشد. قدرت مرد فقط به صاحب کار بودن ختم نمیشود. شوهر چون زور دارد زن را کتک میزند و حتی پدر به خود اجازه میدهد دخترش را بکشد. قدیمتر زن مطلقه مساوی بود با بیآبرو اما خوشبختانه اکنون در شهرهای بزرگ زن مطلقه میتواند کار کند و خجالت نکشد.
طفلکی
سعی نکنین با این اخبار آبادان رو به حاشیه ببرین
آبادان چی ؟؟
یک اتفاق بوده که عاملان آن باید مجازات بشوند
پس همه را با هم قاطی نکن
مردم چه گناهی کردند که هر لحظه روی روان آنها چنگ می اندازی
اینا چیزی شون میشه که گفتند: یواش !
سلام .
این شیوه کار و ابرو ریزی اصلا درست نیست و طرفی که خطایی را اعلام میکند و طرف مقابل جای دفاع ندارد باعث بی اعتباری حوزه هنر را در بر خواهد داشت.
در صورت خطا قانون را نوشتند برای اجرا نه بایگانی!!!!!
بهتر است از طریق قانون احقاق حق کنید .
در این که تعرض به هر شکل محکوم است شکی نیست .ولی سرکار خانم بعد از ۲۵ سال تازه یادت افتاده که بهت تعرض شده؟
غلط کردن..