پشت صحنه «عصر جدید» چه خبر است؟/ کلکل علیخانی با شرکتکنندگان بازنده
برنامه تلویزیونی «عصر جدید» با اجرای احسان علیخانی در ۳ فصل توانسته است مخاطبان بسیاری را از سراسر ایران به خود جذب کند اما پشت صحنه این برنامه پرمخاطب چه خبر است؟
با گذشت ۳ فصل از برنامه پر مخاطب عصر جدید علاقه مندان می دانند که این برنامه در باشگاه ورزشی آرارات ضبط می شود. یک درب کوچک سبز زنگ محل ورود مهمانان است و خیابانهای اطراف هم پر از ماشین های پارک شده هستند.
پشت در یک راهروی کوچک قرار دارد که چند نفر به عنوان حراست اسامی را جهت ورود چک می کنند. تلفن های همراه را هم می گیرند و پس از آن علاقه مندان می توانند جهت حضور در استودیو وارد ورزشگاه شوند.
استودیو به صورت دو طبقه طراحی شده، یک طبقه که سن و صندلی های مهمانان را تشکیل می دهد و طبقه بالاتر که اتاق داوران، نویسندگان، جلسات، گریم و ... در آن تعبیه شده است.
تصویربرداری عصر جدید با ۲۵ دوربین
بیش از ۲۵ دوربین در مکان های مختلف استودیو جای گذاری شده است، دو نفر از تصویربرداران روی داربستی که در ارتفاع ۱۰ متری نصب شده، کار تصویربرداری پیش از شروع برنامه را انجام می دهند و برنامه با تشویق گرم حضار آغاز می شود و همه دوربین ها شروع به ضبط میکنند.
در حقیقت عرض استیج ۴۰ متر و از کف صحنه تا سقف حدود ۲۰ متر فاصله است. دوربین ها بی وقفه مشغول تصویربرداری هستند و تمام اتفاقات روی دکور ۳۶۰ درجه را کنترل می کنند.
مسئول روابط عمومی برنامه اتاق شرکت کنندگان را برای شروع پیشنهاد می دهد. اتاقی بزرگ که گروه های شرکت کننده پیش از اجرا در آن گرد هم می آیند. این اتاق حسابی شلوغ است و چند گروه جوان که لباس پوشیده و آماده هستند، منتظر شروع برنامه نشسته اند.
از آن طرف پشت اتاق در بسته دیگری که از چند اتاق دیگر تشکیل شده، احسان علیخانی لباس پوشیده و در حال گریم است. چند مبل هم کمی آن طرف تر، چیده شده و یک پرچم بزرگ مشکی مزین به نام فاطمةالزهراس(س) نیز روی دیوار آویخته شده، اینجا عوامل مشغول کار هستند.
امین حیایی و روزبه معینی نیز مشغول صحبت با هم هستند و بناست حیایی تازه لباسهایش را عوض کند. مجید اسماعیلی و کارن همایون فر اما آماده هستند. ژاله صامتی نیز مرحله گریم را می گذراند.
یک استادیوم ورزشی با فضای خانوادگی
داخل استودیو اما فضا جور دیگری است. علاقه مندان بسیاری گرد هم آمده اند. نقطه مشترکشان هم ماسک چند رنگی است که برنامه به آنها داده است.
هنوز برنامه شروع نشده و حاضران با انرژی بالایی مشغول تشویق و دست زدن هستند. از احسان علیخانی شروع می کنند و بعد تک تک داوران را تشویق می کنند. فضا چیزی شبیه استادیوم های ورزشی است اما خانوادگی!
برگردیم به اتاق شرکت کنندگان. امشب ۵ گروه اجرا دارند. گروه پدیده های ژیمناستیک که متشکل از کودکان ژیمناستیک کار است، گروه کاکتوس، سید وحید موسوی، پیمان ابراهیمی و آرزو جعفری. تا اینجای کار اجرای آرزو جعفری، گروه پدیده های ژیمناستیک و گروه کاکتوس به پایان رسیده است.
سید وحید موسوی روی سن درحال اجراست و یک آهنگ لری می خواند. اما این اجرا داوران را قانع نمی کند و امین حیایی از موسوی درخواست یک قطعه شاد می کند، او هم سریع این درخواست را اجابت می کند و همین بهانه ای دست بچه های گروه کاکتوس که از صفادشت آمده اند، داد تا اتاق شرکت کنندگان را روی سرشان بگذارند و با دستمال کاغذی و دست در دست هم رقص محلی اجرا کنند.
از کل کل مجری با مهمان تا شوخی با پول
اجرا که به پایان می رسد، نوبت کل کل های علیخانی با وحید موسوی فرا می رسد. هر دو تلاش می کنند با تکه های هم قافیه با هم شوخی کنند که با استقبال تماشاگران روبرو می شود ولی مشخص نیست چند تا از این شوخی ها در نهایت رنگ آنتن را به خود ببینند.
پس از اجرای این قطعه و گرفتن ۴ رای سفید از داوران، نوبت به پیمان ابراهیمی می رسد تا با لهجه اصفهانی برای بینندگان استنداپ اجرا کند. موضوعی که انتخاب کرده، پول است، اجرا طولانی و کش دار شده، اما او پس از حدود ۱۵ دقیقه اجرا می تواند ۴ رای سفید را از آن خود کند.
بعد از ضبط این قسمت، چراغ ها روشن می شوند، از حاضران در استودیو با ساندویچ سرد و نوشابه پذیرایی می شود. البته پذیرایی از مهمانان این بار نظم بهتری نسبت به دورههای قبل دارد و حسابی هم تماشاگران را سرگرم کرده و چیزی شبیه یک پیک نیک خانوادگی در استادیوم است. داوران به اتاق استراحت می روند و بناست بعد از زمان کمی و مشورت با یکدیگر، برگزیدگان را اعلام کنند.
همایون فر: ایران سرزمینی پر از استعداد است
در این فاصله فرصتی دست می دهد تا گپ کوتاهی با کارن همایون فر آهنگساز پیشکسوت داشته باشیم. البته او ترجیح می دهد برای مصاحبه از فرصت استفاده کند و کمی در فضای باز حضور داشته باشد.
به همین دلیل مصاحبه در بخشی از فضای باز محوطه صورت می گیرد که پشت درهایش هواداران شرکت کنندگان حضور دارند و با سر وصدای بسیاری مشغول تشویق هستند و به راحتی هم آرام نمی گیرند.
همایون فر در این گفت وگو با بیان اینکه ایران یک سرزمین پر از استعداد است و شما بخش کوچکی از آن را در صحنه عصر جدید می بینید، تاکید می کند: ما استعدادهای عجیبی داریم که طبیعتا نمی شود همه مسئولیتش را گردن یک برنامه انداخت. برنامه ای که بخش عمده نمایشی دارد و در بخشی هم به استعدادها می پردازد.
وی ادامه داد: استعداد یک معیاری دارد اما داوری که آنجا نشسته با توجه به دانش، سواد،تجربه، جهان بینی و نگاه هنری و استاد دانشگاهی اش یک معیاری را برایش می سازد که به آن می گویند زیبایی شناسی که متاسفانه در عامه به آن می گویند سلیقه.
در حالیکه کاملا اشتباه است و ما کت و شلوار انتخاب نمی کنیم بلکه برای یک استعداد، پارامترهایی در ذهنمان داریم و قضاوتش می کنیم که بر اساس آن معیارها تصمیم می گیریم. حال برخی مواقع خیلی سخت می شود و برخی اوقات نه خیلی ساده می شود یک استعداد را تشخیص داد.
اسماعیلی: علیخانی برنامه سازی موفق است
یکی دیگر از داوران برنامه که در همین زمان فرصتی برای گفت و گو با وی دست می دهد، مجید اسماعیلی است. او معتقد است برنامه باعث شده تا بتواند با فضای عمومی جامعه ارتباط بهتری برقرار کند.
او همچنین علیخانی را برنامه سازی پرتوان می داند که باشناخت با افکار عمومی ارتباط برقرار می کند و در مسیر خود نیز موفق است.
در حالی که صدای تماشاچیان همچنان از داخل استودیو به گوش می رسد و داوران و شرکت کنندگان خود را تشویق می کنند، با کمک و راهنمایی روزبه معینی میتوان با امین حیایی گفت و گو کرد. حیایی از جمله بازیگرانی است که تجربه های بسیار و متفاوتی را از سر گذرانده و در حالی که هنوز در جوانی و میانسالی به سر می برد، می توان به او لقب پیشکسوت داد.
او از محبوبیت بالایی میان تماشاگران هم برخوردار است و البته این شاید به سعه صدر و خوشرویی او در مواجهه با هوادارانش نیز برمی گردد. با حوصله بسیار عکس یادگاری می گیرد، صحبت می کند و در بسیار خوش اخلاق است.
حیایی: عاشق عصر جدید هستم، دوست دارم بچه ها دیده شوند
شما در دوره های مختلف برنامه عصر جدید داور بودید و در تغییر داورها شما تنها فردی بودید که تغییر نکرده است. چرا؟
حقیقتش به اصرار احسان علیخانی بود و نظر اول من این بود که یا همه داورها با هم عوض شوند یا اصلا داورها را تغییر ندهیم و همان داورها را ادامه دهیم. اما گویا با اعضای دیگر به نتیجه نرسیدند و اصرار هم داشت که من حتما باید باشم و می گفت برای تو جایگزینی پیدا نکردم. و من افرادی به او معرفی می کردم اما می گفت حضور تو را در عصر جدید لازم دارم و تو عضوی از عصر جدید هستی و می خواهم که باشی.
وی تاکید کرد: من هم قبول کردم به هر حال من عاشق عصر جدیدم و بچهها را دوست دارم و دوست دارم حمایت شان کنیم و کمک کنیم تا دیده شوند.
خودم هم در موسسهای که کار می کنم در رشته بازیگری استعدادیابی می کنم اما در عصر جدید در همه رشتهها استعدادیابی میکنیم و من هم دوست دارم تا بچه ها دیده شوند و به نتیجهای برسند.
اشک شوق شرکت کنندگان برگزیده
فرصت به پایان می رسد. در این مدت کف سن توسط عوامل برق انداخته شده، مجری و داوران وارد فاز دوم تصویربرداری می شوند. میز و صندلی های داوران نسبت به فصل اول بهتر شده است. البته به نظر می رسد که اسماعیلی نشستن طولانی مدت روی صندلی ها اذیتش می کند و یک تشک طبی گرد روی صندلی اش دیده می شود.
ابتدا علیخانی در میان تشویق بسیار حاضران در استودیو از آنها می خواهد که کمی خویشتن داری کنند. آنها را که در نیمه شب همچنان با هیجان تشویق می کنند دعوت به آرامش می کند و از آنها می خواهد که صبوری کنند تا ابتدا لحظه ورود داوران به برنامه ضبط شود.
حاضران همراهی می کنند. این بخش تصویربرداری می شود. داوران که در این فاصله با هم مشورتی داشته اند سر جاهایشان می نشینند. گروه های شرکت کننده به ترتیب روی سن می آیند، علیخانی در حالی که تلاش می کند ریتم و هیجان برنامه حفظ شود، اسامی برگزیدگان را اعلام می کند. گروه کاکتوس و پیمان ابراهیمی به مرحله بعد راه یافته اند و حالا نیاز است تا رای بینندگان را هم به دست بیاورند.
پس از اعلام اسامی برگزیدگان هرکدام اشک شوق می ریزند و جملاتی از شوق می گویند. تصویربرداری یک بخش به پایان رسیده است.
حالا درهای استودیو باز شده تا تماشاگرانی که دوست دارند برنامه را ترک کنند و آنهایی که دوست ندارند بمانند. ساعت از نیمه شب گذشته.
مجری و داورها به طبقه بالا می روند. زمان کمی برای تعویض لباس و استراحت دارند. بناست یک قسمت دیگر ضبط شود که تا صبح به طول می انجامد.