کتاب «دموکراسی در اسلام» منتشر شد
کتاب «دموکراسی در اسلام» اثر سید خطاب و گری باوما با ترجمه میلاد اعظمی مرام توسط نشر کرگدن منتشر شد.
نشر کرگدن کتاب «دموکراسی در اسلام» اثر «سید خطاب» و «گری باوما» را با ترجمه میلاد اعظمی مرام در شمارگان ۷۰۰ نسخه، ۳۸۴ صفحه منتشر کرده است. این کتاب یکی از مجلدات مجموعه «اسلام پژوهی» نشر کرگدن به دبیر مهرداد عباسی را شامل میشود.
ساختار و محتوای اثر
کتاب شامل فصل به ترتیب با این عناوین است: «نظریه سیاسی»، «مفهوم مشارکت دموکراتیک»، «ارزشهای دموکراتیک در برخی از ایدههای شرعی پایه»، «مشارکت در حقوق و فلسفه اروپایی»، «حقوق بین الملل اسلامی»، «واقعیت تاریخی در پرتو اصول اعلام شده» و «دین و سرچشمههای خشونت و تروریسم امروزی». نویسندگان برای طرح این موضوعات از منابع اهل سنت بهره بردهاند.
در معرفی کتاب باید اشاره کرد که با مشاهده رفتار دولتهایی که خود را اسلامی مینامند، این پرسش مطرح میشود که «آیا اسلام با دموکراسی سازگار است؟» و مرتبط با آن اینکه «آیا اسلام با حقوق بشر سازگار است؟» تجدید حیات غیرمنتظره اسلام و ورود آن به سیاست، که در ربع آخر سده بیستم آغاز شد و سرعت گرفت، تأمل درباره فلسفه سیاسی و نظام حکومتی برآمده از قرآن و سیره پیامبر (ص) را ضروری ساخته است. بسیاری از مسلمانان مشتاقاند در اسلام منبع و انگیزشی برای حکومت دمکراتیک و حقوق بشر بیابند. این امر در نوشتههای کسانی بازتاب مییابد که میکوشند ایمان اسلامی خود را با زندگیشان پیوند دهند.
نویسندگان این کتاب، سید خطاب از دانشگاه مونش استرالیا و گری باوما رئیس مرکز پژوهشی تروریسم جهانی در همین دانشگاه، با تشریح آن دسته از برنامههای سیاسی مروج دمکراسی و ارزشهای بشری که ریشه در قرآن و سیره پیامبر (ص) دارند و با رجوع به عصر پیامبر (ص) و خلفا، و نیز با بهرهگیری از بینشهای کلامی روشنفکران مسلمان معاصر، میکوشند مبنایی اسلامی برای ارزشهای انسانی به دست دهند.
آنان در این کتاب صدایی معاصر به متون مقدس کهن میدهند، با این امید که نشان دهند توصیف مواجهه اسلام با مقولاتی مانند حقوق بشر و ارزشهای دمکراتیک در قالب استعاره «برخورد تمدنها» بیشازپیش سادهانگارانه است.
در بخشی از مقدمه کتاب میخوانیم:
«دین در بیشتر نقاط جهان به شکلهای گوناگون دوباره وارد سیاست شده است. سرنگونی شاه ایران و تلاش برای ایجاد حکومت متعهد محلی در الجزایر از علائم تاریخی این تجدید حیات است. اگر چه توجه رسـانهها و سیاسـت بیشـتر به اسلام فعـال سیاسـی معطوف بوده است، تجربـە تعهد سیاسـی مجدد محدود به اسلام نیسـت.
آیین کاتولیک نقشـی مهم در براندازی رژیم کمونیست لهستان داشـت؛ بودیسم در سریلانکا فعالیـت سیاسـی دارد؛ در هند نزاع بین گروههـای دینی به برنامههای سیاسی شکل میدهد؛ و پروتستانهای پنطیکاستی از اوایل دهە ۱۹۸۰ در ایالات متحده وارد قلمرو سیاسی شدهاند.»
آثار مشابه
علاقهمندان به این قبیل موضوعات، میتوانند در کنار این اثر کتابهای: «دموکراسی یا حقیقت» به خامه علی میرسپاسی، «دولت مدرن اسلامی» نوشته مهدی مرادی، «اسلام و دموکراسی در ایران» اثر امیر دبیری مهر، «اسلام و دموکراسی» تألیف امیرحسین قریشی و... مورد توجه و مطالعه خود قرار دهند.
اسلام و دموکراسی تناقض محض است
وقتی اکثریت به سراغ حضرت علی آمدند و او را به عنوان خلیفه انتخاب کردند دموکراسی نبود؟؟؟ وقتی در جنگ صفین، اکثریت از امام علی( که حتی دشمنانش در شجاعت او تردید نداشتند) خواستند که مالک اشتر دست از جنگ بکشد و خلافت را به حکمیت بگذارد و حضرت علی پذیرفت دموکراسی نبود؟؟؟ وقتی حضرت علی ،مالک را برای حکمیت پیشنهاد داد و اکثریت ابوموسی را انتخاب کردند و حضرت علی هم پذیرفت، دموکراسی نبود؟؟؟ عجبا از شما..
اقا محسن یا مسلمون شو یا جزیه بده یا کشته شو چی
به محسن عزيز چرا شما سوزنتون رو 1400 سال پيش گير كرده ؟؟؟؟؟