اعمال شب بیست و یکم ماه مبارک
اعمال شبهاى قدر بر دو نوع است؛ یکى آنکه در هر سه شب باید انجام داد و دیگر آنهایی که مخصوص هر شبى است.
اعمال مشترکه در هر سه شب :
نماز : دو رکعت نماز است در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ بگوید. در روایت نبوى صلّى الله علیه و آله است که از جاى خود برنخیزد تا حق تعالى او را و پدر و مادرش را بیامرزد .
دستور قرآن به رو : قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید : اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِکِتَابِکَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِیهِ وَ فِیهِ اسْمُکَ الْأَکْبَرُ وَ أَسْمَاؤُکَ الْحُسْنَى وَ مَا یُخَافُ وَ یُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِکَ مِنَ النَّارِ پس هر حاجت که دارد بخواهد .
دستور قرآن به سر : قرآن را بگیرد و بر سر بگذارد و بگوید : اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلَا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ ؛ پس ده مرتبه بگوید : بِکَ یَا اللَّهُ و ده مرتبه بِمُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِعَلِیٍ و ده مرتبه بِفَاطِمَهَ و ده مرتبه بِالْحَسَنِ و ده مرتبه بِالْحُسَیْنِ و ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ و ده مرتبه بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍ و ده مرتبه بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ و ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ مُوسَى و ده مرتبه بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍ و ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍ و ده مرتبه بِالْحُجَّهِ ؛ پس هر حاجت که دارى طلب کن .
زیارت : امام حسین علیه السّلام را زیارت کند. در خبر است که: چون شب قدر مىشود منادى از آسمان هفتم از بطنان عرش ندا مى کند که حق تعالى هر که را که به زیارت قبر حسین علیه السّلام آمده آمرزید .
نماز : صد رکعت نماز کند که فضیلت بسیار دارد و افضل آن است که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه توحید بخواند .
دعا : این دعا را کفعمى از امام زین العابدین علیه السّلام روایت کرده که در این شب ها در حال قیام و قعود و رکوع و سجود مىخواندند : اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ لَکَ عَبْداً... .
بار خدایا من شام کردم بندهاى آستان بوست که مالک سود و زیانى نیستم و نتوانم از خود بدى را بگردانم بدان
بر خود گواهى مى دهم و به آستان تو به ناتوانى و بیچارگى خود اعتراف مى کنم
پس بر محمد (ص) و آل محمد (ع) درود فرست و به منو همه مؤمنین و مؤمنات آنچه از آمرزش در این شب وعده فرمودى وفا کن
و آنچه بر من مرحمت فرمودى تمام و کمال گردان زیرا که من بنده مسکین و مستمند و ناتوان و درویش و خوار توام
اللَّهُمَّ لاَ تَجْعَلْنِی نَاسِیاً لِذِکْرِکَ فِیمَا أَوْلَیْتَنِی وَ لاَ (غَافِلاً) لِإِحْسَانِکَ فِیمَا أَعْطَیْتَنِی وَ لاَ آیِساً مِنْ إِجَابَتِکَ
بار خدایا مرا از یادت فراموش کار مگردان در آنچه به من عطا کردى و نه از احسانت در آنچه به من دادى و نه نومید از اجابتت
وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِی سَرَّاءَ (کُنْتُ) أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ
و اگر چه کندى باشد بر من در نهان باشم یا در زیان یا سختى یا آسایش
أَوْ عَافِیَةٍ أَوْ بَلاَءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ
یا عافیت یا بلاء یا در تنگى یا در نعمت بدرستى که تو شنواى دعایى.
و این دعا را کفعمى از امام زین العابدین علیه السلام روایت کرده که در این شبها مى خوانده در حال قیام و قعود و رکوع و سجود.
استغفار : علاّمه مجلسى رحمه الله فرموده که : بهترین اعمال در این شب ها طلب آمرزش و دعا از براى مطالب دنیا و آخرت خود و پدر و مادر و خویشان خود و برادران مؤمن زنده و مرده ی ایشان است و اذکار و صلوات بر محمّد و آل محمّد علیهم السّلام آنچه مقدور شود اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد .
دعای جوشن کبیر : در بعضى از روایات وارد شده است که دعاى جوشن کبیر را در این سه شب بخوانند .
طلب عافیت : روایت شده که : خدمت حضرت رسول صلّى الله علیه و آله و سلّم عرض شد که : اگر من شب قدر را درک کردم از خداوند خود چه بخواهم ؟ فرمود : عافیت را.
اعمال مخصوص شب بیست و یکم رمضان:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اقْسِمْ لِی حِلْما یَسُدُّ عَنِّی بَابَ الْجَهْلِ وَ هُدًى تَمُنُّ بِهِ عَلَیَّ مِنْ کُلِّ ضَلالَةٍ وَ غِنًى تَسُدُّ بِهِ عَنِّی بَابَ کُلِّ فَقْرٍ وَ قُوَّةً تَرُدُّ بِهَا عَنِّی کُلَّ ضَعْفٍ وَ عِزّاً تُکْرِمُنِی بِهِ عَنْ کُلِّ ذُلٍّ وَ رِفْعَةً تَرْفَعُنِی بِهَا عَنْ کُلِّ ضَعَةٍ وَ أَمْناً تَرُدُّ بِهِ عَنِّی کُلَّ خَوْفٍ وَ عَافِیَةً تَسْتُرُنِی بِهَا عَنْ کُلِّ بَلاءٍ وَ عِلْما تَفْتَحُ لِی بِهِ کُلَّ یَقِینٍ وَ یَقِینا تُذْهِبُ بِهِ عَنِّی کُلَّ شَکٍّ وَ دُعَاءً تَبْسُطُ لِی بِهِ الْإِجَابَةَ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ یَا کَرِیمُ وَ خَوْفا تَنْشُرُ [تُیَسِّرُ] لِی بِهِ کُلَّ رَحْمَةٍ وَ عِصْمَةً تَحُولُ بِهَا بَیْنِی وَ بَیْنَ الذُّنُوبِ حَتَّى أُفْلِحَ بِهَا عِنْدَ الْمَعْصُومِینَ عِنْدَکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و آن چنان بردبارى روزى من گردان که در نادانى را به روى من ببندد، و هدایتى که رهیدن از هر گمراهى را به وسیله آن بر من منت نهى، و ثروتى که در هر فقرى را به سبب آن بر من ببندى، و نیرویى که به آن هرگونه ضعفى را از من برگیرى، و عزّتى که مرا به آن از هر خوارى اکرام نمایى، و مرتبه بلندى که مرا به آن از هر افتادنى بلند گردانى، و امنیتى که به آن هر ترسى را از من دور سازى، و سلامتى کاملى که مرا به آن از هر بلایى بپوشانى، و دانشى که به آن در هر یقینى را به رویم بگشایى، و یقینى که به آن هر شکى را از من برطرف سازى، و دعایى که به آن سفره اجابت را در امشب و در این ساعت بگسترانى همین ساعت، همین ساعت، همین ساعت اى کریم، و ترسى که به آن هرگونه رحمتى را برایم پخش کن، و بازدارنده اى که بین من و گناهانم پرده شود، تا به سبب آن نزد معصومین به درگاهت رستگار شوم، به حق مهربانی ات اى مهربان ترین مهربانان.
لعن بر قاتل امیرالمومنین(ع)
زیارت امام علی(ع)
چرا برخی ادعیه و اعمال مشترک و خاصه مراسم شبهای قدر شیعیان با اهل سنت متفاوت است؟! مگر قرآن کریم دفعتاً واحده در شب ۲۳ ماه رمضان که شب قدر نامیده می شود بر پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) نازل نگشته است؟! پس چرا برخی ادعیه و اذکار آن که در کتاب مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی ذکر شده به لحاظ دوره زمانی تناسبی با شب نزول قرآن بر نبی مکرم اسلام (ص) ندارد؟! به این شبهات و ابهامات اگر متخصصین امر پاسخ بدهند ممنون می شوم!
سوال خوبی است. ولی متاسفانه مبلغان مذهبی میتوانند با حرفهای بی ربط آن را پاسخ دهند