چرا همسری که فساد اخلاقی دارد باز هم مستحق دریافت مهریه است؟

بر اساس قوانین شرع و فقه و بر اساس ملاک‌هایی که بیشتر افراد جامعه را در برمی‌گیرد، تمام زنان به مجرد عقد ازدواج مالک مهریه می‌شوند، و مواردی مانند نشوز یا فساد اخلاقی نیز موجب سلب مالکیت آنان بر مهریه نخواهد شد.

چرا همسری که فساد اخلاقی دارد باز هم مستحق دریافت مهریه است؟

وبسایت اسلام‌کوئست در آخرین پاسخ خود به پرسش های دینی مخاطبان، به پرسش زیر پاسخ داده است:

پرسش:

چرا همسری که ناشزه است، و یا احیانا فساد اخلاقی نیز دارد، باز هم مستحق دریافت مهریه خواهد بود؟

پاسخ اجمالی:

در مورد فلسفه مهریه گفته شده است که مهریه جنبه جبران خسارت دارد و پشتوانه‌ای برای احترام به حقوق زن است. علاوه بر این، مهریه(صداق)، نشانی از راستگویی مرد در پیمان خود در تشکیل خانواده و زندگی زناشویی است.

البته باید توجه داشت که فلسفه‌ و حکمتی که برای احکام و حقوق بیان می‌شود، علت تامه برای حکم نیست تا احکام دائر مدار و تابع آن باشد؛ بلکه ناظر به موارد غالب و اکثریت است، و در موارد استثنا نمی‌توان به دلیل عدم وجود فلسفه و حکمت، از اجرای احکام سر باز زد؛ مانند این‌که فلسفه و حکمت ممنوعیت عبور از چراغ قرمز، احتمال تصادف و ایجاد هرج و مرج و بی‌نظمی در رانندگی است؛ اما با این وجود حتی در صورت خلوت‌بودن خیابان و فقدان فلسفه و حکمت یاد شده نیز نمی‌توان از چراغ قرمز عبور کرد!

بنابر این، بر اساس قوانین شرع و فقه و بر اساس ملاک‌هایی که بیشتر افراد جامعه را در برمی‌گیرد، تمام زنان به مجرد عقد ازدواج مالک مهریه می‌شوند، و مواردی مانند نشوز یا فساد اخلاقی نیز موجب سلب مالکیت آنان بر مهریه نخواهد شد.

منبع: مبلغ
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    12

    مهریه مطلوب،،،متعلق به دختر باکره است همانطور که بعد از ازدواج خسارت می‌بیند باید این خسارت پرداخت شود تا دختر دچار زیان نشود . مهم اینست که دختر پاکدامن وارد خانه شوهر شده ..ممکن است بعد از آن اتفاقات دیگری بیافتد اما حق مهریه از بین نمی‌رود
    علاوه بر آن اگر مردی احساس کند خیلی راحت می‌تواند عقد کند و خیلی راحت طلاق دهد زندگی دوامی نخواهد داشت
    از آنجایی که طبیعت مرد تنوع‌طلبی است حقوق زن به طور کلی از بین خواهد رفت
    مهریه حق زن است و در قرآن به طور مفصل به آن پرداخته شده است
    سوره نساء

  • ناشناس
    1

    چون خود جامعه فاسد است

  • ناشناس
    4

    به مجرد عقد نکاح زن مالک مهر می شود و تحت هیچ شرایطی مهر قابل اسقاط نیست مگر اینکه زن مهر را به شوهر بذل کند یا ذمه او را نسبت به آن بری نماید!

  • ناشناس
    0

    اصلا عامل فساد و خیانت همین مهریه است وقتی دو نفر باهم پیمان میبندن باهم زندگیشان را شروع کنن چه لزومی دارد یه طرف باید بابت این پیوند و پیمان مبلغی را بپردازد این تو کشورهای دیگه اصلا طرفدار نداره دو نفر وقتی ازهم خوششان نیاد راحت بدون پرداخت هزینه ای از هم جدا میشن ولی متاسفانه تو ایران زن فاسد و خیانتکار میتونه شوهرش را تیغ بزنه برا خودش سرمایه جمع کنه بیچاره مرد باید تاوان این بی عدالتی را پرداخت میکنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها