چرا جنحال هاي فيلم هجوم تمامي ندارد؟/آيا جشنواره فیلم برلین جايزه اي براي فيلم هاي همجسنگرايان دارد؟

حواشي فيلم تازه شهرام مكري كارگردان فيلم موفق ماهي و گربه همچنان ادامه دارد،فيلمي كه به عقيده منتقدان فرم و ساختار اين فيلم باعث ايجاد چنين حواشي براي اين فيلم شد.

چرا جنحال هاي فيلم هجوم تمامي ندارد؟/آيا جشنواره فیلم برلین جايزه اي براي فيلم هاي همجسنگرايان دارد؟

به گزارش خبرنگار فرهنگي خبرفوري، اين روزها جشنواره فيلم برلين و البته حواشي مربوط به فيلم هجوم بسيار سروصدا كرده است،در ادامه اظهار نظرهاي مختلف رسانه ها درباره اين فيلم و البته اين جشنواره را مي خوانيد:

روزنامه اصولگراي جام جم نوشته است: جشنواره برلین بخشی با عنوان «تدی» ندارد که کسی متقاضی شرکت در آن بخش باشد یا فیلمی برای نمایش در چنین بخشی انتخاب شود. برلین نُه بخش رسمی دارد اما مثل بسیاری از جشنواره‌های دنیا، نهادهای گوناگونی در حاشیه جشنواره برلین با هیأت‌های داوری مستقل، فیلم‌های برگزیده خود را از میان مجموع فیلم‌های بخش‌های مختلف انتخاب و معرفی می‌کنند. تدی هم یکی از هجده نهادی است که در حاشیه جشنواره برلین جایزه می‌دهند.
سایت اینترنتی جشنواره فیلم برلین درباره جایزه تدی نوشته است: «جایزه فیلم هم‌جنس‌گرایی مرد و زن با عنوان «تدی»، یکی از جوایز رسمی جشنواره فیلم برلین است. این جایزه در سال 1992 بطور رسمی به جشنواره فیلم برلین پیوست.» شاید مسئله استقلال هیئت داوران جایزه تدی باعث فهم اشتباه تنظیم‌کنندگان جوابیه شده است. در صفحه رسمی ویکیپدیا جایزه تدی می‌خوانیم: «استقلال هیئت داوران این جایزه که در چارچوب جشنواره برلین اعطا می‌شود، بدان معناست که آنها توسط کمیته جشنواره فیلم برلین انتخاب نمی‌شوند. بلکه عمده داوران جایزه تدی سازمان‌دهندگان جشنواره‌های فیلم همجنس‌گرایی مرد و زن هستند که تمامی فیلم‌های جشنواره برلین را تماشا می‌کنند و سپس فهرستی از فیلم‌هایی که محتوای مرتبط با LGBT داشته‌اند را نامزد جایزه تدی می‌کنند.»
- جایزه تدی طبق نوشته سایت جشنواره و اعلام اعطاکنندگان این جایزه (...) به فیلم‌هایی داده می‌شود که حاوی مفاهیمی همچون مدارا، پذیرش، همبستگی و برابری در جامعه باشند. سوءتفاهم - یا سوءاستفاده - از کلمهqueer به وجود آمده است (...) خیلی‌های که با مقوله زبان آشنایی یا سروکار دارند می‌دانند که زبان انگلیسی زبانی زنده و زایا است که مدام از دل آن، مفاهیم و کلمات و تعبیرهای تازه‌ای - حتی با رویکرد طنزآمیز و کنایی - به وجود می‌آید. (اتفاقی که در زبان فارسی هم می‌افتد.). Queer هم یکی از آن کلمات است که در برخی از مکالمات و متن‌ها به معنای همجنس‌خواهی از آن استفاده شده اما در بیانیه جایزه تدی اشاره‌ای به این کاربرد استفاده از چنین کلمه‌ای نشده است. البته که در مواردی جایزه تدی به آن جور فیلم‌ها هم داده شده است؛
کلمه Queer در قرن شانزدهم میلادی به معنای «عجیب و غریب»، «غیرعادی» و ... به کار می‌رفته است اما از اواخر قرن نوزدهم این کلمه در معنای انحرافات جنسی و برای اشاره به مردان و زنان هم‌جنس‌گرا به کار گرفته شد. در قرن بیستم دامنه استفاده از این اصطلاح گسترش یافت و به تمامی انواع انحرافات جنسی اطلاق شد. به نظر می‌رسد صادرکنندگان بیانیه گروه هنر و تجربه به یک لغت‌نامه قرن هجدهمی مراجعه کرده‌اند و نمی‌دانند که از اواخر قرن نوزدهم کلمه Queer به عنوان اصطلاحی برای ارجاع به تمامی انواع انحرافات جنسی به کار می‌رود. با این حال به نظر می‌رسد دیدگاه دوستان سازمان‌ سینمایی به دیدگاه گروه‌های مروج انحرافات جنسی موسوم به LGBT (هم‌جنس‌گرایان مرد و زن، دوجنس‌گرا و تراجنس‌ها) نزدیک‌تر است. زیرا این گروه‌ها از جمله افرادی هستند که به کاربرد کلمه Queer که برای توصیف منحرفان جنسی اعتراض می‌کنند.
در بخشی از صفحه ویکیپدیا جایزه تدی نیز می‌خوانیم: «جایزه تدی یک جایزه فیلم بین‌المللی برای فیلم‌هایی با موضوعات مرتبط با LGBT (هم‌جنس‌گرایی زن و مرد، دوجنس گراها و تراجنس‌ها) است».
صادرکنندگان بیانیه مذکور شاید مجبور شوند تاریخچه شکل‌گیری جایزه تدی را نیز تکذیب کنند؛ سال 1987 دو فیلم‌ساز آلمانی هیئتی از داوران را با عنوان «انجمن بین‌المللی جشنواره فیلم همجنس‌گرایان مرد و زن» تشکیل دادند تا به فیلم‌های مروج LGBT‌ جایزه دهند. این جایزه در سال 1992 بطور رسمی به جشنواره فیلم برلین پیوست و از سال 1997 نیز جایزه‌های آن با عنوان جایزه تدی به فیلم‌های مروج هم‌جنس‌گرایی اعطا شد.
اگر مسئولان سازمان سینمایی تنها یک بار به سایت رسمی جایزه تدی نیز مراجعه می‌کردند، می‌توانست ماهیت و اهداف این جایزه را دریابند. در این سایت اهداف اعطای جایزه تدی نیز بدین شرح اعلام شده است:
«حمایت مالی و غیرمالی از پروژه‌های فیلم همجنس‌گرایی مرد و زن است که محتوای آنها به تحمل و پذیرش این گرایشات جنسی در جامعه کمک می‌کند، تاکید بر اهمیت اجتماعی جوایز فیلم همجنس‌گرایی مرد و زن در سطح ملی و بین‌المللی»
- از همه این‌ها گذشته، اصلاً در نهایت بدبینی چنین تصور کنیم که چند نفر، یا یک منتقد خارجی، از یک فیلم ایرانی تعبیری کرده که ما دوست نداریم. آیا باید با تعبیر کسی فیلمی یا نهادی را محکوم کرد؟ بیش از سی سال است که فیلم‌های ایرانی به خارج از کشور می‌روند، جایزه‌های مختلف می‌گیرند و منتقدان خارجی درباره‌شان نقد می‌نویسند و در مواردی از آن‌ها تعبیرهای عجیب و غریب می‌کنند؛ تعبیرهایی که هموطنان نگران، از همین زاویه «کوییری!» (به معنای عجیب و غریبش البته) با آن مفاهیم مشکل دارند. آیا باید فیلمساز یا نهادی را بابت تعبیر آدمی در یک جای دیگر دنیا گوشه رینگ انداخت؟ با این استدلال می‌شود از فیلم‌های ارزشی هم تعبیرهای عجیب و غریب کرد. همچنان که زمانی منتقدی خارجی در تفسیرش از یک فیلم ایرانی که خواهر و برادر خردسال به دلیل فقر یک جفت کفش‌شان را به نوبت به پا می‌کنند تعبیر به رابطه‌ای نامتعارف میان آن‌ها کرده بود. یا اصلاً می‌شود کلی از این تعبیرها از ذهن‌های بیمار و مسأله‌دار استخراج کرد (...) نکته این است که در میان این همه نقد و نظر که درباره فیلم «هجوم» با آغاز نمایشش در ایران شده، کسی در داخل به چنین تعبیری نرسیده اما حالا گروهی آویخته‌اند به جایزه تدی و تعبیر غلط‌شان از یک کلمه. همین عده در موقع لزوم، مخالفان خود را ملامت می‌کنند که چرا تحت تأثیر القائات خارجی‌ها هستند و تسلیم برداشت‌ها و تعبیرهای آن‌ها می‌شوند؟ اما انگار، اگر منافع جناحی ایجاب کند، ایرادی ندارد که از همان تعبیرها علیه رقیبان استفاده شود!

از طرف ديگر اين روزنامه نوشته است:

ماجرای فیلم هجوم، محتوای غیراخلاقی آن، دریافت مجوز و حضور آن به عنوان یک نماینده سینمای ایران در بخشی غیراخلاقی از یکی از بزرگترین جشنواره‌های فیلم دنیا به اندازه کافی عجیب و حیرت‌انگیز است. با این حال، واکنش‌ شتاب‌زده سازمان سینمایی به گزارش و حواشی بعدی آن، ماجرا را جالب‌تر، و البته تاسف‌بارتر، نیز کرد! زمانی که مشغول تنظیم این گزارش بودیم متوجه شدیم که ویدیوی گفتگوی آقای مکری با جشنواره تدی که در آن، بر خلاف ادعای جوابیه گروه هنر و تجربه، کارگردان هجوم به محتوای هم‌جنسگرایانه فیلم خود اذعان می‌کند، از دسترس خارج شد! با این حال، ترجیح دادیم موضوع را یک نقص فنی خیلی اتفاقی (!) بدانیم. با این حال برای بررسی دقیق‌تر موضوع و کمک به سازمان سینمایی با روابط عمومی جایزه تدی تماس گرفتیم و از آنها پرسیدیم، با وجود آنکه برخی می‌گویند، فیلم هجوم فاقد مضمون صریح هم‌جنس‌گرایانه است، چرا هجوم را وارد این بخش غیراخلاقی کردید؟» پاسخ روابط عمومی جایزه تدی را در ادامه بخوانید:
«نه، این درست نیست! اگر اینطور بود (فیلم فاقد مضامین صریح هم‌جنس‌گرایانه بود) نمی‌توانست از میان 4000 فیلم ثبت‌نامی، وارد فهرست 30 فیلم منتخب شود. همه فیلم‌هایی که از میان هزاران فیلم رقیب برای ورود به برنامه رسمی جشنواره انتخاب شدند، از نظر ما برنده جایزه هستند.»
روز گذشته ايسنا هم گفت و گويي با شهرام مكري داشت و طي آن اين كارگردان اشاره كرده بود كه فيلمش به هيچ وجه همجنسگرايانه نيست و اساسا اين فيلم را نبايد براي همجنسگرايان دانست.

33

کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید