محمد خزاعی: به هنرمندانی که توسط دیکتاتورهای رسانهای تخریب میشوند،تبریک میگویم
رییس سازمان سینمایی با اشاره به پیگیری برای راهاندازی اندیشکده سینمایی در شورای عالی سینما گفت: به تمام کسانی که توسط دیکتاتورهای رسانهای حتی پس از فوت تحت هجمه قرار گرفتند تبریک میگویم.
آیین پایانی ششمین جایزه پژوهش سینمای ایران صبح سهشنبه، ۱۲ دی ماه در تالار رودکی با حضور وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی و جمعی از مدیران و هنرمندان سینما برگزار شد.
این مراسم با پخش کلیپی از صحبتهای رهبر معظم انقلاب درباره سینما، معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی به همراه گزیده سخنانی از آنها و نیز پخش تصاویری از فیلمهای ایران آغاز شد و بعد قادر آشنا دبیر این جایزه با حضور در جایگاه و با تشکر از وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی و همکاران دیگرش برای برپایی جایزه این دوره بیان کرد: براساس رویکردهایی که داشتیم از جمله سینما در حوزههای مختلف خانواده، دفاع مقدس، دین، امیدافرینی و… ۱۲۵ اثر دریافت شد.
وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم بین پژوهشگران و سیاستگذاران و کنشگران ارتباط برقرار شود ولی الان ارتباط سیستماتیک وجود ندارد. باید فیلمنامه و آثار سینمایی براساس پژوهش شکل بگیرد، در صورتی که فیلمنامه های ما گاهی یک ماهه نوشته میشود و پنج سال طول میکشد تا ساخته شوند و اگر برعکس باشد، شاید اتفاق بهتری رخ دهد.
او همچنین با اشاره به جایگاه شهید سردار قاسم سلیمانی گفت: ما نمیدانستیم مراسم را در آستانه دو ولادت و شهادت چطور برگزار کنیم چرا که میلاد دخت پیامبر است و روزی برای جشن و از سوی دیگر شهادت سردار دلها که با حزن و اندوه همراه است.
اولین بخش از اهدای جوایز با حضور محمد خزاعی، قادر آشنا، مسعود نقاشزاده، فرهاد قائمیان و مریم معارف همراه بود که جایزه طرحنامه یا پروپوزال به سارا مومنی برای پژوهش درباره راهبردهای رسانه ای منتنی بر تحلیل خانواده ایرانی اهدا شد. در بخش جنبی علی نقی طاهری برای مجموعه پژوهشها در حوزه خوزستان و سینما و نیز پانتهآ خاموشی و زهره فتحی برای مجموعه کتابهایی درباره بانوان سینماگر ایران برگزیده شدند.
خزاعی: به همه هنرمندان که توسط دیکتاتورهای رسانهای تخریب میشوند،تبریک میگویم
در ادامه محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی در سخنانی بیان کرد: مبنای اصلی هر حرکتی برای ماندگاری پژوهش است و امروز اگر بخواهیم به فکر آینده سینما و مخاطب باشیم باید برنامهریزیهای ما با پژوهش شکل بگیرد چون با پژوهش درست باید پاسخ دهد که چرا ذائقه مخاطب به سمت فیلم کمدی رفته و در گذشته چه بی سیاستی بوده که مخاطب به این سمت رفته است؟ باید دید این سینما چه برنامهریزی برای آینده دارد و با این پتانسیل و سرمایه چرا سینمای ایرانی جایگاه دهم تا دوازدهم را در دنیا دارد ؟ ما باید به مسیری برویم که در میان سه سینمای برتر دنیا باشیم.
او با تاکید براینکه «قطعا تاسیس اندیشکده سینما ضرورت دارد» افزود : من حتما این کار را در شورای عالی سینما پیگیری میکنم.
خزاعی با اشاره به ولادت حضرت زهرا (س) و امام خمینی (ره) و نیز فرا رسیدن سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: با خودم فکر میکردم آیا ارزش داشت که سردار سلیمانی، باکریها، شهید سید رضی و… عمر و جوانی خود را بگذارند؟ بله ارزش داشت. خدا رحمت کند آقای طهماسب را. ارزش دارد که شما بازیگر و صدای انقلاب اسلامی باشید. من به همه دوستانی که توسط دیکتاتورهای رسانهای حتی پس از فوت تخریب شدند و تحت هجمه قرار گرفتند تبریک میگویم و به آن دوستانی که در مسیر اشتباه قدم برداشتند میگویم، ارزشی ندارد که شما صدای دیکتاتورهای ضد انقلاب باشید.
احمد ضابطی جهرمی: سینما برای آدمهای خاص است
در بخشی دیگر احمد ضابطی جهرمی با یادآوری روزهایی که ایده این جایزه مطرح شد و با ابراز خوشحالی از اینکه به دوره ششم رسیده است، گفت: این رویداد روحیه پویایی در پژوهشگران کشور ایجاد کرد و وقتی روز اول این ایده مطرح شد، گفتم ایده درخشانی است. بر حسب عمرم و حوزه خدمتی خود، هر کاری که فکر کنید در سینما تجربه کردهام. چیزهایی هست که به ازای گذر عمر به دست میآید. عمر چیز قابل جبرانی نیست. این شاید آخرین جملاتی باشد که میگویم چون همنسلان من همه به رحمت خدا رفتهاند. همه چیز سینما نظم و احترام است. سینما آدمهای خاصی در تفکر، رفتار و… میخواهد. سینما کار آدمهایی است که به حد پولاد محکم هستند. هر کسی نمیتواند در سینما باشد. هر کسی شایسته تحصیل در سینما نیست. سینما برای آدمهای خاص است.
او افزود: من به این هنر میگویم وارث، چون تمام ظرفیتهای هنرهای دیگر را در خود جمع کرده و نمیتواند آدمهای بدون فکر، بی نظم و لاابالی را در خود داشته باشد. این هنر آرزوی بشر بوده و به طور خاص ما ایرانیها در هنرهای قبلی این ظرفیت را نشان داده بودیم و آنچه میگویم ربطی به اختراع لومیر ندارد. نمونه آن در سبک خراسانی دیده میشود. من پس از نیم قرن خدمت در این رشته میگویم که ما میتوانیم در ایران تدوین را به شکلی دیگر و جدا از آنچه در دنیا آموزش داده میشود انجام دهیم و اگر به من اجازه دهند، یک ترم، تدوین را از روی شاهنامه یا دیوان منوچهری دامغانی تدریس میکنم.
در ادامه صحبتهای این هنرمند با حضور وزیر ارشاد و دیگر مدیران سینما از او تجلیل شد.
انتقاد جدی وزیر ارشاد به شبکه نمایش خانگی
سپس محمدمهدی اسماعیلی- وزیر ارشاد- در سخنانی ضمن تبریک روز زن و مادر و نیز تسلیت برای سالگرد شهادت سردار سلیمانی بیان کرد: من در این جمع به بهانه پژوهش در سینما این نکته را میخواهم بگویم که با وجود گسترش شبکه نمایش خانگی و شبکههای اجتماعی، صنعت سینما هم به نوعی رو به ضعف میرود و در دوران کرونا این اتفاق افتاد اما واقعیت امروز نشان میدهد که صنعت سینما با قوت رو به جلو میرود. ما با ۵۷۰ سینما شروع کردیم و الان حدود ۹۰۰ سینما داریم. حالا کسی دوست داشته باشد یا نه، مخاطبان امروز سینما به ۳۰ میلیون نفر میرسند و فروش هم نزدیک هزار میلیارد شده است. با این حال در بخش پژوهش باید یکسری سوالهای اساسی طرح شود تا ناظر به رفع یکسری مشکلات باشد.
او گفت: وقتی وضعیت سینما خوب نیست، یک نوع انتقاد وجود دارد. وقتی خوب میشود، باز هم انتقاد میکنند و میگویند چرا فقط فیلمهای کمدی میفروشد در حالی که این طبیعتی است که برخی موضوعها بیشتر مورد توجه قرار گیرد. امروز یک فیلم پویانمایی بالای پنجاه میلیارد فروخته، این فیلم نه طنز و نه سیاسی بوده بلکه یک پویانمایی درباره امام رضا (ع) است.
وی ادامه داد: شبکه نمایش خانگی جزو سینماست و ما هم نسبت به آن انتقادات جدی داریم و باید تنظیمگری شود. آنها تبلیغات خیابانی هم دارند. ما نمیتوانیم نسبت به خشونت، تزلزل ارزشهای خانوادگی و… بیتوجه باشیم، گرچه خانواده ایرانی از منظر ارتباطات خانوادگی و استحکام در دنیا بینظیر است اما در شبکه نمایش خانگی به چه شکلی به نمایش گذاشته میشود! بنابراین جای پژوهش این موضوعات در این رویداد است.
اسماعیلی گفت: درباره ورود فیلمهای خارجی به کشور، عدد و رقم درستی نداریم. آیا نظارت پسینی در این حوزه جواب میدهد؟ نظارت آثار در سکوهای نمایشی، کار سازمان سینمایی است. درباره حقوق مخاطبان سینما هم بررسیهایی انجام میدهیم تا نظام تنظیمگری سینما نیز تغییر کند و این به سینمای خانگی هم میرسد چون ما به سینمای خانگی انتقاد جدی داریم که برخی حواشی آن در حوزه تنظیمگری است. فیلمها در این سکوها برگردان میشوند وخانوادهها تماشا میکنند. آقای خزاعی در حال بررسی این موضوع است چون قطعا نظارت بر پخش این فیلمها در سکوهای خانگی برعهده سازمان سینمایی است و حتما این وضعیت مورد رضایت نیست.
ما موظفیم در عین گذران پررونقترین دوران سینما، برای حل مشکلات و ضعفها نیز اقدام کنیم.
در بخش دیگری از این مراسم، دیگر برگزیدهها معرفی شدند و که اسامی آنها به شرح زیر است:
بخش پایاننامه
۱. لوح تقدیر بخش پایاننامه دکترا به همراه هدیه نقدی به الهه کسمایی مولف پایاننامه «فرهنگ فیلمهای پایاننامه دانشکده سینما (چهاردهه سینمای آنالوگ)» اهدا شد.
۲. لوح سپاس و تندیس پایاننامه برگزیده کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به امین یوسفی مولف پایاننامه «نظارت بر فیلمهای سینمایی از منظر حقوق بشر»، به خاطر اهمیت حقوق مخاطب در سینمای ایران و ضرورت پرداختن به پژوهشهای دانشگاهی با موضوع حقوق معنوی مخاطب اهدا شد.
۳. لوح تقدیر بخش پایاننامه کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به محمد سعید جوبند مولایی مولف پایاننامه «گونهشناسی کاراکترهای فیلمهای کمدی سینمای دفاع مقدس با استفاده از تیپهای شخصیتی پیشنهادی اسکات سدینا (مطالعه موردی فیلمهای لیلی با من است، گاهی به آسمان نگاه کن، اخراجیهای ۱ و ۲ و ضد گلوله) اهدا شد.
۴. لوح تقدیر بخش پایاننامه کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به لیلا ناصربخت مولف پایاننامه «بررسی زیبایی شناسانه تصاویر رویا و خاطره در سینمای پس از انقلاب اسلامی» اهدا شد.
بخش مقاله
۱. لوح سپاس و تندیس مقاله برگزیده به همراه هدیه نقدی به علی اوصانلو و علی شیخ مهدی نویسندگان مقاله «تحلیل نحوه بازنمایی معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی در فیلمهای سینمایی ایران با رویکرد نظریات استوارت هال» بهخاطر انسجام در شاکله مقاله و استفاده از منابع معتبر و انطباق با اولویتهای موضوعی جایزه پژوهش سینمایی سال اهدا شد.
۲. لوح تقدیر بخش مقاله به همراه هدیه نقدی به کرم حبیبپورگتایی به خاطر مقاله «بررسی نقش سینمای ایران در تغییر شاخصهای توسعه اجتماعی» اهدا شد.
۳. لوح تقدیر بخش مقاله به همراه هدیه نقدی به مصطفی دری و نواب حضرتی، نویسندگان «مجموعه مقالات فقه در سینما» اهدا شد.
بخش پژوهش
۱.لوح سپاس و تندیس پژوهش برگزیده به همراه هدیه نقدی به سیاوش صلواتیان مولف پژوهش «آسیبشناسی سیستم نظارت در سینمای ایران با رویکرد نگاشت نهادی و ارائه پیشنهادی اصلاحی» بهخاطر روشمندی، هدفمندی و سودمندی برای سینمای ایران اهدا شد.
۲. لوح تقدیر به همراه هدیه نقدی به فروزنده جعفرزاده مولف پژوهش «روند تحول مسائل و مشکلات مرتبط با گسست نسلی در ایران، در فیلمهای سینمایی ۴۰ سال گذشته» اهدا شد.
۳. لوح تقدیر به همراه هدیه نقدی به مجید کیانیان مولف پژوهش «تحلیل تحولات فنی صدا و تصویر در صنعت سینمایی دیجیتال جهان (از آغاز تا تحولات پیش روی)، به سوی راهبرهای اجرایی در سینمای ایران» اهدا شد.
بخش طرحنامه (پروپوزال)
لوح سپاس و تندیس این بخش به همراه هدیه نقدی به سارا مومنی نویسنده طرحنامه «تدوین راهبردهای رسانهای مبتنی بر تحلیل تصویر خانواده ایرانی در سینمای ایران» اهدا شد.
بخش جنبی
۱. لوح تقدیر بخش جنبی به همراه هدیه نقدی به علی نقی طاهری، بهخاطر مجموعه فعالیتها در حوزه پژوهشهای سینمای بومی استان خوزستان و پژوهش «سیاه، سفید، خاکستری، روایت خوزستان در سینمای ایران» اهدا شد.
۲. لوح تقدیر بخش جنبی به همراه هدیه نقدی به پانتهآ خاموشی اصفهانی و زهره فتحی، بهخاطر مجموعه فعالیتهای پژوهشی در حوزه سینما و تالیف مجموعه کتابهای «بانوان سینماگر ایران» اهدا شد.
حسن بلخاری، محمدرضا حسنایی، مجید شاهحسینی، رامتین شهبازی، توحید محرمی، مسعود نقاشزاده، بهمن نامور مطلق، از اساتید حوزه سینما و فرهنگ و هنر داوری آثار رسیده به ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران را برعهده داشتند.
در این مراسم هنرمندانی همچون محمدحسین لطیفی، اسماعیل خلج، داود فتحعلیبیگی، مریم معترف و فرهاد قائمیان نیز حضور داشتند.