کشف نقاشی‌های دیواری ۲ هزار ساله در ویرانه‌های مدفون در خاکستر آتشفشانی پمپئی

باستان‌شناسان روز جمعه ۸ مارس (۱۸ اسفند) در ویرانه‌های به جا مانده از شهر پمپئی در روم باستان، نقاشی‌های دیواری مجللی را کشف کردند.

کشف نقاشی‌های دیواری ۲ هزار ساله در ویرانه‌های مدفون در خاکستر آتشفشانی پمپئی

این نقاشی‌های دیواری که در جریان بازسازی و مرمت یک عمارت باستانی در این شهر به نام «خانه لدا» پیدا شده‌اند، علیرغم گذشت ۲ هزار سال به طرز شگفت‌آوری سالم و رنگارنگ باقی مانده‌اند.

یکی از چشم‌نوازترین این نقاشی‌های دیواری «فریکسوس» از شخصیت‌های اساطیری یونان باستان و خواهر دوقلویش «هله» را به تصویر می‌کشد، در حالی که سوار بر روی یک قوچ جادویی با پشم‌های زرین از نامادری خود «اینو» فرار می‌کنند.

در داستان‌های افسانه‌ای اینگونه آمده است که وقتی سرزمین آنان دچار قحطی شد، به تحریک «اینو» خواستند تا این دو خواهر و برادر را قربانی کنند. اما زمانی که وقت کشتن آنها رسید، یکی از خدایان قوچی جادویی را برای کمک فرستاد. فریکسوس و هله بر پشت قوچ سوار شدند و قوچ پرواز کرد، هله در میانه راه در دریا افتاد اما فریکسوس به سلامت از دریا گذر کرد.

download (1)

گابریل زوچتریگل، مدیر پارک باستان‌شناسی پمپئی، در این باره می‌گوید: «ما در این نقاشی فریکسوس را نشسته روی قوچ می‌بینیم، در حالی که خواهرش در حال افتادن در آب است. دو پناهجو در دل دریا از یونان باستان.»

این تصویر دیواری به گونه‌ای نقاشی شده که گویی یک عکس قاب‌شده و آویزان بر روی دیواری زرد رنگ است. شماری از نقاشی‌های دیواری دیگر که طبیعت بی‌جان و چندین پرتره از زنان را به تصویر می‌کشند نیز به تازگی در همین محدوده کشف شده‌اند.

حفاری‌ها در عمارت لدا که برای اولین بار در قرن هجدهم آغاز شد، در سال ۲۰۱۸ با هدف بازسازی یک طرح کامل از اتاقک‌ها و دهلیزها از سر گرفته شده است.

باستان‌شناسان در حال حاضر در حال تمیز کردن و مرمت آن دسته از نقاشی‌های دیواری‌ هستند که خاکستر حاصل از فوران کوه وزوویوس در سال ۷۹ پس از میلاد آنها را به همراه شهر باستانی پمپئی در زیر خود مدفون کرد.

نقاشی دیواری در ویرانه‌های شهر باستانی پمپئی

نقاشی دیواری در ویرانه‌های شهر باستانی پمپئیعکس: وزارت فرهنگ ایتالیا

بسیاری از ساختمان‌های پمپئی و حتی برخی از اجساد حدود ۳ هزار قربانی این واقعه طبیعی کاملاً حفظ شده‌اند. 

این شهر که در حدود ۶ کیلومتری کوه آتشفشانی وزوویوس قرار دارد، در حال حاضر یکی از مکان‌های ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو و دومین مقصد گردشگری ایتالیا پس از کولوسئوم در رم است. تنها در سال گذشته حدود یک میلیون گردشگر از این مکان دیدن کردند.

کشف نقاشی‌های دیواری تازه تنها چند هفته پس از آن اتفاق می‌افتد که سه محقق برای استفاده از هوش مصنوعی جهت خواندن طومار ۲ هزار ساله‌ای که در فوران آتشفشان سوخته بود، برنده یک جایزه ۷۰۰ هزار دلاری شدند.

پاپیروس‌های موسوم به «هرکولانیوم» شامل حدود ۸۰۰ طومار یونانی درهم‌پیچیده است که در طی فوران آتشفشانی سال ۷۹ پس از میلاد تبدیل به زغال شدند. محققان با یک تکنیک جدید و بدون اینکه این طومارهای ظریف و شکننده را از هم باز کنند، محتوای آن را خواندند و دریافتند که آنها احتمالا به وسیله اپیکور فیلسوف یونانی و «درباره موسیقی، غذا و چگونگی بهره بردن از لذت‌های زندگی» نوشته شده است.

این طومارهای خطی در کتابخانه‌ای ویلایی که قبلاً متعلق به پدر همسر ژولیوس سزار بود، پیدا شده بودند.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها