سفر به «لمبسر»، قلعه‌ای در دل کوه‌های راز آلود/ حصر یک ساله دژ با بیماری وبا شکست

برای کسانی‌که علاقه دارند در تعطیلات نوروز به سمت جاذبه‌های طبیعی سفر کنند، دیدن قلعه لمبسر در منطقه الموت می‌تواند یکی از گزینه‌های سفر باشد.

سفر به «لمبسر»، قلعه‌ای در دل کوه‌های راز آلود/ حصر یک ساله دژ با بیماری وبا شکست

 نوروز بهترین فرصت برای مسافرت است، تعطیلات چندین روزه در شروع فصل بهار می‌تواند خستگی یک سال کار و تلاش را جبران کند، اما یکی از دغدغه‌های مسافرت انتخاب مقصد است، خیلی‌ها برای انتخاب مقصد دست روی مناطق شهری می‌گذارند، ایران منبع عظیمی از مکان‌های سیاحتی و زیارتی است که می‌تواند مقصد گردشگری مسافران نوروزی باشد، از مشهد گرفته تا اصفهان و شیراز. اما انتخاب برخی دیگر متفاوت است، این گروه می‌خواهند بعد از ماه‌ها زندگی در شهر و مشکلات زندگی شهرنشینی به دل طبیعت بزنند تا از هوای بدون سرب و جاده‌های بدون ترافیک بی‌بهره نمانند. برای این گروه از افراد طبیعت و خانه‌های بومگردی الموت انتخاب خوبی است.

سفر به «لمبسر»، قلعه‌ای در دل کوه‌های راز آلود/ حصر یک ساله دژ با بیماری وبا شکست

قلعه «لمبسر» در قلب الموت

الموت منطقه‌ای در شمال شهر قزوین است که به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود، منطقه‌ای با جاذبه‌های طبیعی، از کوه گرفته تا دریاچه‌ای مانند اوان، دریاچه‌ای که می‌تواند میزبان گردشگران نوروزی و دوست‌داران طبیعت باشد، اما چیزی که الموت را متمایز می‌کند کنار جاذبه‌های طبیعی آن، قلعه‌های اسرارآمیزی است که بقایای آن از دل تاریخ باقی مانده‌اند. شاید معروف‌ترین قلعه در منطقه الموت قلعه عقاب یا همان قلعه حسن صبلح باشد، قلعه‌ای که بالاخره در برابر یورش مغل‌ها شکست خورد و درهای دژ بز شد، اما جالب است بدانید قلعه دیگری وجود دارد که حتی بیشتر از قلعه اصلی توانست در برابر حمله‌ها مقاوت کند، اگر وبا نبود قلعه «لمبسر» حالا حالاها تسلیم مغول‌ها نمی‌شد.

چگونه به قلعه بریم؟

قلعه لمبسر در بخش الموت غربی و سه کیلومتری شمال شرق رازمیان است، برای کسانی‌که از سمت تهران به قزوین حرکت می‌کنند، قبل از رسیدن به میدان ورودی شهر می‌توانند تابلوهای هدایت مسیر به‌سمت الموت را ببینند و وارد جاده‌ سرسبز و زیبای الموت شوند. بعد از ورود به جاده الموت در دو راهی معلم کلایه-علی‌آباد، مسیر معلم کلایه و سپس قلعه الموت را در پیش بگیرید. پس از آنکه به رازمیان رسیدید، حدودا ۱۰ دقیقه دیگر با خودرو به‌سمت شمال شرق شهر بروید تا به قلعه برسید. مسیر ماشین‌رو تا پای کوه وجود دارد. بعد از پارک وسیله نقلیه باید مسیری با سراشیبی نسبتا ملایم را تا قلعه طی کنید. در حال حاضر، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بخش‌هایی از این محل را مورد ترمیم قرار داده و راه‌های ورودی مناسبی با پله‌های سیمانی و آهنی برای آن تعبیه کرده است تا تردد گردشگران به سهولت انجام شود.

سفر به «لمبسر»، قلعه‌ای در دل کوه‌های راز آلود/ حصر یک ساله دژ با بیماری وبا شکست

مقاومت مقابل هجوم مغول‌ها

راضیه رحمانی، کارشناس بنیاد ایران‌شناسی درباره قلعه لمبسر به ایسنا گفته که: «از دور لمبسر بسیار شبیه قلعه‌های سنتی نورمان‌ها است. پس از افتادن میمون‌دژ و الموت در سال ۶۵۴ هجری قمری به دست مغولان، لمبسر یک سال دیگر در برابر آن‌ها مقاومت کرد. هولاکو مدتی در روستای منصور باغ توقف کرد و امیدوار بود که ساکنان قلعه را شاید بتوان با مذاکره ترغیب کرد که چون مار از سوراخ‌هایشان بیرون آیند. اما انتظار بیهوده بود و این تنها بعد از آنکه وبا در میان آنان افتاد و بسیاری از مدافعان قلعه را تباه ساخت، از در تسلیم درآمدند.»

از عجایب قلعه لمبسر می‌توان به سیستم آب‌رسانی و ذخیره‌ آب باران و انبار غلات اشاره کرد که باعث می‌شد ساکنان با وجود محاصره طولانی تا مدت‌ها به‌راحتی زندگی کنند. آب مورد نیاز ساکنان از طریق آب‌رویی تامین می‌شد که از شمال قلعه کشیده شده بود. این آب‌رو از رودخانه‌ نینه‌رود منشعب می‌شد و آب را در آب‌انبارهای قلعه ذخیره می‌کرد؛ آب‌انبارهایی که در دل سنگ و کوه به‌شکل مکعب مستطیل به طول ۵٫۰۸ متر و به عرض و عمق ۱٫۰۹ متر کنده و ساخته شده بودند. مسیر این آب‌رو امروزه نیز قابل تشخیص است.

سفر به «لمبسر»، قلعه‌ای در دل کوه‌های راز آلود/ حصر یک ساله دژ با بیماری وبا شکست

در الموت کجا بمانیم؟

کسانی‌که قصد دارند به منطقه الموت برای دیدن دژها و قلعه‌های آن سفر کنند نگران محل اقامت خودشان نباشند، به گزارش کجارو از آنجا که شهر رازمیان، نزدیک‌ترین منطقه مسکونی به قلعه است، می‌توانید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستاهای این منطقه استفاده کنید و به دور از هیاهوی زندگی شهر، از زندگی روستایی و غذاهای محلی لذت ببرید. البته برای سفر به منطقه الموت چند نکته را نباید فراموش کنید، با توجه به اینکه منطقه الموت کوهستانی و سردسیر است، ترجیحا بهار و اوایل تابستان را برای سفرتان انتخاب کنید که هوایی معتدل بر منطقه حاکم است. طبیعت منطقه نیز در این فصول سبزپوش شده و زیبایی آن دوچندان می‌شود.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها