10 مورد از بهترین «حمله‌های فضایی» در تاریخ سینما

این فهرست شامل 10 مورد از بهترین فیلم‌های سینمایی با موضوع «حملۀ فضایی» است؛ فیلم‌هایی که دست کم در بعضی از سکانس‌هایشان، تخیل، هیجان و اکشن را به بالاترین حد ممکن می‌رسانند.

10 مورد از بهترین «حمله‌های فضایی» در تاریخ سینما

سوال دربارۀ وجود موجودات فضایی مدت‌هاست که ذهن بشر را به خود مشغول کرده و صنعت سینما هم طی سال‌های گذشته حسابی از تب «یوفوها» پول درآورده است. اما این زیرمجموعه از فیلم‌های علمی-تخیلی هم با گذر زمان تکامل پیدا کرده و همیشه شاهد روایت‌های جدید و متفاوتی از حمله‌ی فضایی‌ها هستیم.

اما اصلا «حمله فضایی» یعنی چه؟ این فقط به «حضور» موجودات فضایی در زمین خلاصه نمی‌شود، پس فیلم‌هایی مثل «ای.تی» یا «برخورد نزدیک از نوع سوم» را باید کنار بگذاریم. در یک «حمله» فضایی، فضایی‌ها باید رفتار خصمانه داشته باشند.

پس در اینجا فهرستمان را محدود می‌کنیم به فیلم‌هایی که در آن‌ها موجوداتی از خارج از سیارۀ زمین با قصد تصاحب زمین به آن حمله می‌کنند و نبردهای خشنی را رقم می‌زنند.

1. جنگ دنیاها (2005)

3

بازآفرینی استیون اسپیلبرگ از رمان اچ. جی. ولز با بازی تام کروز، اگرچه جزو بهترین آثار او به حساب نمی‌آید، اما با فضاسازی تاریک و غیرمنتظره‌اش طرفداران خاص خود را پیدا کرده است.

2. لبه فردا (2014)

4

فیلمی دیگر با بازی تام کروز که با ترکیب زیرکانه‌ی حمله فضایی و سفر در زمان، یکی از غافلگیری‌های خوشایند سال 2014 بود.

3. حملۀ جسد دزدها (1956)

5

اقتباسی از رمان جک فینی که علیرغم گذشت سال‌ها، همچنان تماشایی مهیج و دلهره‌آور است و به عنوان یکی از بهترین تمثیل‌های سیاسی دهه‌ی 50 میلادی شناخته می‌شود.

4. حمله به بلوک (2011)

6

یک کمدی علمی-تخیلی مستقل و مهیج محصول انگلستان که داستان گروهی از نوجوانان را روایت می‌کند که از محله‌ی خود در برابر موجودات فضایی وحشی محافظت می‌کنند.

5. روز استقلال (1996)

7

شاهکار رولند امریش که با وجود ضعف‌های داستانی، با جلوه‌های ویژه عملی و دیجیتال و بازیگران متنوعی همچون ویل اسمیت و جف گلدبلوم، به فیلمی پرفروش و سرگرم‌کننده تبدیل شد.

6. مریخ حمله می‌کند! (1996)

2

فیلمی عجیب و غریب از تیم برتون که باوجود شکست تجاری، با طنز سیاه و بازی درخشان ستارگانی همچون جک نیکلسون و مایکل جی. فاکس، طرفداران خاص خود را پیدا کرده است.

7. نشانه‌ها (2002)

8

یکی از بهترین آثار ام. نایت شیامالان که با کاوش در مضامین ایمان و خانواده در پس زمینۀ یک حملۀ ترسناک (و البته بی سر و صدای) فضایی، حتما ارزش دیدن دارد.

8. پایان دنیا (2013)

9

آخرین قسمت از سه‌گانه‌ی «سه طعم کورنتو» اثر ادگار رایت، با نگاهی طنزآمیز به حمله فضایی و با بازی سایمون پگ و نیک فراست، تجربه‌ای منحصر به فرد و سرگرم‌کننده ارائه می‌دهد.

9. آن‌ها زنده‌اند (1988)

10

اثری علمی-تخیلی از جان کارپنتر که بر اساس داستانی کوتاه نوشته شده و با فضاسازی خاص و اکشن، به درک بهتر فضای فرهنگی و اقتصادی آمریکا کمک می‌کند. ین فیلم دربار موجوداتی فضایی است که با شکل و شمایل انسانی در بین مردم زندگی می‌کنند و قدرت اصلی جامعه و از جمله تمام رسانه‌ها را نیز در اختیار گرفته‌اند.

10. یک مکان ساکت 1 و 2 (2018 و 2021)

11

اگرچه برخی این دو فیلم را در ژانر هیولایی طبقه‌بندی می‌کنند، اما هجوم موجودات بیگانه‌ی نابینا با حس شنوایی فوق‌العاده، آن‌ها را به فیلم‌های حمله فضایی نیز تبدیل می‌کند. درام قوی خانوادگی و شخصیت‌های باورپذیر این فیلم‌ها در کنار فضاسازی خارق‌العاده و وحشت خزنده‌ای که به مخاطب القا می‌کنند، از جمله نقطه قوت این فیلم‌ها هستند.

منبع: فرادید
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها