ماجرای تشویق‌های احمقانه جشنواره های کن و ونیز چیست؟

سنجش و ارزش گذاری میزان تشویق های ایستاده در جشنواره ها، امری احمقانه است و پشت این پا گرفتن داستان تشویق ها چیست؟

ماجرای تشویق‌های احمقانه جشنواره های کن و ونیز چیست؟

نشریه اسکرین مطلب جالب توجهی درباره تشویق های ایستاده در پایان نمایش فیلم ها در جشنواره های فیلم منتشر کرده است. 

به نقل از کانال سینمای ایران، به نظر می آید در بسیاری از موارد این تشویق ها، بخشی از یک روند برنامه ریزی شده توسط تیم های تبلیغاتی فیلم هاست! 

نشریات معروف هالیوودی بسیار به مدت زمان تشویق ها، توجه ویژه و شاید اغراق آمیزی دارند و این توجه شاید گونه ای از تبلیغات پخش کننده های فیلم ها باشد.

یکی از مدیران یک شرکت پخش بین المللی اروپایی می گوید:«مدت تشویق های ایستاده در جشنواره کن به روشی غیر رسمی برای سنجش میزان تایید فیلم تبدیل شده است و البته هیچ چیزی تضمین شده نیست و تشویق لزومن به معنای فروش یا جایزه نیست، اما به عنوان یک سنجش جایگزین، به نکته ای مهم تبدیل شده است.»

به هر روی، اطلاع رسانی و مانوور روی زمان تشویق تا این حد، پیام روشنی از طرف تیم تبلیغاتی فیلم است. 

این‌ نوع تشویق در هنرها وجود دارد و برای نمونه پاواروتی افسانه ای در یک اجرای خود در برلین در ۱۹۸۸، ۱۶۵ بار پرده بسته و دوباره باز شد و مدت زمان تشویق ۶۷ دقیقه بود. این تشویق ها در سالن های تئاتر برادوی  نیویورک و  وست اند لندن وجود دارد، اما این کار در سینما کمتر اتفاق می افتاد و واکنشی خود خواسته از طرف تماشاگران در جشنواره هایی مانند ساندنس برای استعدادهای جدید بود.

مایکل مور با ۲۰ دقیقه تشویق ایستاده توانست نخل طلای کن را برای «فارنهایت ۹/۱۱» دریافت و البته گیرمو‌ دل توره با ۲۲ دقیقه تشویق ایستاده، رکورد دار جشنواره کن برای «هزارتوی پان» است.

کنت سندرسون، رییس شرکت پخش مستقل بلیکر استریت، این تشویق ها را توافقی بین جشنواره ها، نشریات معروف آمریکایی و تماشاگران می داند. 

در جشنواره فیلم کن امسال، ۱۵ فیلم از ۲۲ فیلم بخش مسابقه، حداقل یک گزارش از نمایش اول خود با ذکر مدت تشویق ایستاده در نشریات معروف داشتند.

بری هرتز، سردبیر بخش سینما و‌ منتقد روزنامه کانادایی، گلوب اند میل، معتقد است که تشویق ایستاده به علت آگاهی تماشاگر از حضور ستارگان فیلم در سالن ‌نمایش است اما اضافه می کند که این تشویق ها در خطر تبدیل شدن به سیستم رتبه بندی ستاره ها شده است.

تیری فرمو، دبیر جشنواره کن، سرپرستی تشویق های ایستاده را  خود به عهده دارد، اینکه چه زمانی تیتراژ را قطع کند، چراغ های سالن را روشن کند و همیشه او را می توان نوعی رهبر ارکستر برای تشویق ها دانست و خود وی هم اذعان دارد که تماشاگر باید در این مراسم و‌ جشن شرکت کند. 

جشنواره فیلم‌ ونیز به عنوان سرسخت ترین رقیب کن، نیز در پدیده تشویق های ایستاده، مشارکت پیدا کرده است با این تفاوت که مردم کمتر امکان حضور در سالن های نمایش فیلم در کن را دارند اما جشنواره ونیز به مانند دیگر جشنواره، میزبان مردمی است که با خرید بلیت وارد سالن شده اند. در چند روز اخیر هم فراوان، شاهد خبرهای نشریات هالیوودی درباره مدت زمان تشویق های ایستاده در ونیز بوده ایم.

منبع: سینما اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ترک
    0

    برگزاری جشنواره فیلم احمقانه ترین مراسم در ایران است

  • ناشناس
    0

    ریشه در خریت بشر امروز دارد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد