سازهای تالار وحدت دچار فرسایش شدهاند
مازیار یونسی درباره مشکلات ارکستر سمفونیک میگوید که این ارکستر پیش از هر چیزی باید نوازندگان خود را به لحاظ مالی تأمین کند که بتوانند با خیال راحت در تمرینها حضور پیدا کنند ولی مشکل اینجاست که برخی مدیران فرهنگی مدام درباره نداشتن بودجه صحبت میکنند؛ درصورتی که بودجه ارکستر سمفونیک تهران در مقابل بودجههای دیگر در کشور اصلا رقمی نیست!
ارکستر سمفونیک تهران که اخیرا دعوت و همکاری با رهبران میهمان را در پیش گرفته است، در آخرین کنسرت خود نیز به رهبری مازیار یونسی روی صحنه رفت. در همین خصوص یونسی به مشکلات اجرا اشاره دارد و می گوید:
در این سالها بارها شاهد فراز و فرود ارکستر سمفونیک تهران بودهایم تا حدی که حتی در سالهای اخیر برای مدتی تعطیل شد. این اتفاقات ناشی از این هستند که در ایران یکسری مسائل را صرفا چون واجب هستند، دنبال میکنیم؛ مثلا میدانیم که باید ارکستر سمفونیک داشته باشیم ولی نمیدانیم چرا؟ مسئولان و مدیران فرهنگی و هنری در ابتدا باید بتوانند به خودشان پاسخ دهند که چرا باید ارکستر سمفونیک داشته باشیم؟ اگر بتوانند جواب این سؤال را پیدا کنند، آن وقت میتوان انتظار داشت که چنین اقدامات مثبتی در ارکستر ادامهدار باشد و دیگر رها نشود.
وی اضافه کرد: گاهی چون صرفا روی کاغذ موارد ذکر شده است، براساس همان هم عمل میشود، درصورتی که الزام عملی شدن آن موارد برای مسئولان امر جانیفتاده است؛ به همین دلیل کوچکترین تغییرات میتواند باعث از هم پاشیدن کل شاکله شود و درباره آن به صورت سلیقهای عمل شود. حال اگر اصول و قانون برای این موارد در نظر گرفته شود، افراد نمیتوانند بنابر دل خواه و سلیقه خود عمل کنند.
به گفته یونسی در همه جای دنیا مرسوم است که رهبر ثابت یا مدیر هنری، در طول سال شاید تنها دو تا سه کنسرت را رهبری کند و وظیفه اصلی او هدایت درست ارکستر با در نظر گرفتن کلیه جوانب است که کار چندان راحتی نیست. باید بپذیریم در کشور ما همچنان نمیتوانیم ساز را در صدا و سیما نشان دهیم که خود یک مسئله عجیب و غریب است، چه برسد به اینکه بخواهیم یک ارکستر سمفونیک در سطح جهانی داشته باشیم. ارکستر سمفونیک سمبل اتفاقی است فراتر از زبان که افراد مختلف را با زبان و خط فکری مختلف در کنار هم جمع میکند.
وی تصریح کرد: به عنوان رهبر مهمان یا فردی که در تالار وحدت کنسرت برگزار میکند، با مشکلات فنی تالار وحدت برای برگزاری کنسرت مواجه بودهام. به هر حال زمانی که یک سالن ساخته میشود، باید در نظر داشت که گذر زمان موجب فرسوده شدن آن خواهد شد و باید از آن بنا مراقبت کرد تا دچار فروپاشی نشود. وضعیت تالار وحدت به گونهای است که حتی ساز ندارد و سازها نیز دچار فرسایش شده و بسیار قدیمی هستند. زمانی که وضعیت این گونه است باید نقاط ضعف و کمبودها برطرف شود.ولی مهمتر از همه این موارد حال خوب نوازندگان است که وقتی به لحاظ مالی تأمین نباشند، با حال خوب سر تمرین حاضر نمیشوند و نتیجه کار هم خوب نمیشود؛ به هر حال که تجهیزات و ساز خوب جزو واجبات است و در همه جای دنیا همین گونه است و ربطی به ایران یا آلمان ندارد.