خبرفوری بررسی می‎کند

علت ممنوع‎التصویری هنرمندان قبل از انقلاب چه بود؟/سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: قانون درباره این افراد تصمیم گرفت

هنرمندان و بازیگران قبل از انقلاب بنا به دلایلی بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی از فعالیت هنری ممنوع شدند

علت ممنوع‎التصویری هنرمندان قبل از انقلاب چه بود؟/سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: قانون درباره این افراد تصمیم گرفت

فاطمه علی‏‌اصغری- ناصر ملک مطیعی از هنرمندان و بازیگران سینمای کشورمان در دوران قبل از انقلاب روز گذشته پس از تحمل یک دوره بیماری در بیمارستان آتیه تهران درگذشت و مراسم خاکسپاری وی صبح امروز با حضور هنرمندان کشورمان و جمعی کثیری از مردم برگزار شد.

ناصرملک مطیعی از جمله بازیگرانی بود که بعد از وقوع انقلاب اسلامی در کشور ماند اما نتوانست در صحنه سینما و تلویزیون حضور پیدا کند و بنابردلایلی که روشن نیست از حضور در عرصه سینما وتلویزیون ممنوع شد.

بازیگرانی چون ناصرملک مطیعی، محمدعلی فردین و دوستان هم سن و هم رده آنها علی‎رغم میل باطنی و تمایلاتی که داشتند از حضور در عرصه هنر کشور بازماندند و نتوانستند به آنچه در این عرصه می‏خواستند دست پیدا کنند اما نکته مهم و قابل ارزش در طرح این موضوع این است که چرا هنرمندانی در کشورمان بعد از انقلاب ممنوع‎الکارو یا ممنوع‎التصویر شدند و چرا مسئولان فرهنگی کشورمان تا به حالا در این راستا اظهارات شفافی را مطرح نکردند.

در گفت و گو با دو عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جریان نحوه ممنوع الکاری برخی از هنرمندان کشورمان به خصوص بازیگران بعد از انقلاب قرارگرفتیم.

*احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره علت ممنوع‏ الکاری برخی از هنرمندان از جمله ناصرملک مطیعی در کشورمان به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: راجب آقای ملک مطیعی و هنرپیشگانی که قبل از انقلاب فعالیت می‎کردند بدون شک نکاتd وجود دارد چرا که این افراد یک نسل از جمعیت ما بودند و نمی‏توان از آنها غفلت کرد و یادشان در بین مردم است.

وی تصریح کرد: درباره هنریشگان قبل از انقلاب باید صراحتا به این موضوع اشاره کرد که بسیاری از این بازیگران علی‎رغم علاقه مردم به آنها از کشور مهاجرت کردند از این رو موضوع هنر آنها نمی‌تواند اشتباه آنها را جبران کند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهارکرد: اگر این دست از هنرمندان خواهان ابراز علاقه خود به مردم بودند باید در کشور می‎ماندند اما خیلی از این افراد از کشور گریزان شدند و فرار کردند.

آزادیخواه تصریح کرد: هنرمندانی که بعد از انقلاب در کشور ماندند مورد احترام انقلاب قرار گرفتند و نظام جمهوری اسلامی در مسائلی چون بزرگداشت، افتخارات و حتی مرگ آنها موضع خوبی اتخاذ کرد از این رو که از کشور رفتند و امروز تنها هستند مفقصر خودشان هستند.

وی درباره ممنوع التصویری برخی هنرمندان قبل از انقلاب از جمله ملک مطیعی تاکید کرد: این تصمیم از سوی مراجع قانونی اتخاذ شده است و قانون ممکن است درست یا اشتباه باشد اما قانون است و همه جای دنیا به قانون احترام می‎گذارند و ما هم باید از ان تبعیت کنیم ولی ممنوع‎التصویر به معنای این نیست که درستی افراد را فراموش کنیم.

*محمداسماعیل سعیدی دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با خبر فوری درباره علت ممنوع‎التصویری برخی از بازیگران قبل از انقلاب در کشورمان گفت: در ارتباط با این موضوع و اینکه تصمیمات درباره ممنوع التصویری افراد چگونه اتخاذ شده است اطلاع دقیقی ندارم.

وی تصریح کرد: طبیعی است که بعد از انقلاب به دلیل تغییراتی که در بدنه کشور ایجاد شد افرادی که در جهت تثبیت رژیم گذشته و تئوری سازی در این راستا اقداماتی را انجام می‎دادند خود به خود به لایه‎های بعدی جامعه و حاشیه رانده شدند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: طبق اطلاعات بنده اینگونه نبود که بعد از انقلاب قانونی برای ممنوع‎التصویری افرادی وضع شود.

سعیدی خاطرنشان کرد: اتفاقی که به نام انقلاب در کشورمان رخ داد سبب شد تا خود به خود افرادی که در جهت تحکیم رژیم گذشته تلاش می‎کردند از جامعه رانده شوند که این موضوع علی‎رغم تلاش این افراد در جهت اثبات خود به نظام جمهوری اسلامی ایران امری طبیعی است و نظام در آن هیچ نقشی ندارد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • م
    0

    الان خودتون از این مقاله فهمیدید که چرا ممنوع الکار بود؟؟ والا این مطلبو نمی نوشتید سنگین تر بود چون چیزی به اطلاعات ما افزوده نشد.یا علی

  • حسین
    0

    یعنی تیکه تیکه بشم به قران قسم به همین برکت وجود اقای کلیدساز کشورمون خودتون هم نفهمیدید چی نوشتین پیش ده تا مورخ سینماگر منتقد هم ببری گیج میشن بیشتر فکر کنم در حین نوشتن چند خبر بودین قاطی کردین خبر تو خبر شده ماشاالله ویراستار هم ندارین.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها