استندآپ‌های «خنداننده‌شو» برای تربیت فرزندان مخاطره‌آمیز است/ پختگی خندوانه این بود؟

یک منتقد تلویزیون گفت: تلویزیون ما که در خندوانه ادعای پختگی و در دورهمی ادعای نمایش‌های سطح بالا را داشت،امروز شوخی های سخیفی می کند.

استندآپ‌های «خنداننده‌شو» برای تربیت فرزندان مخاطره‌آمیز است/ پختگی خندوانه این بود؟

«حسین سلطان محمدی»، منتقد تلویزیون و سینما درباره اباحه‌گری‌های متعدد و پیاپی و شوخی‌های سخیف استندآپ کمدین‌های جوان برنامه «خندوانه» گفت: این کار خیلی پسندیده نیست، اما متاسفانه بعضاً تصور می‌شود شوخی‌های کلامی یعنی اینکه کلام از مرز طبیعی خود عبور داده شود و چیزهایی گفته شود که ناخواسته یا غیرمنتظره باشد. کمدی از شنیدن و برخورد یا رویداد غیرمنتظره برای افراد ایجاد شده و باعث تعجب و خنده مردم می‌شود. معمولا افراد در این مواقع بیشتر از شنیدن عبارتی ناخواسته و ناشنیده خنده‌شان می‌گیرد که کاملا هم طبیعی است.

این منتقد با اشاره به گلایه برخی افراد از واژه‌هایی که در خندوانه با عنوان شوخی استفاده می‌شود، گفت: دلیل این را می‌توان در عدم تبحر در یافتن واژه و حداقل روایت یا داستانی دانست که بتواند مردم را بخنداند. شوخی‌ها نباید طوری باشد که والدینی که کودکانشان در حال دیدن خندوانه هستند، احساس خطر کنند یا در نامنتظره بودن و شنیدن کلماتی که پسندیده نیست، تعجب کنند. حتی نشان دادن رئیس جمهور کرواسی هم از این دسته است؛ چرا که هیچکس انتظار پخش کردنش را نداشت و زمانی که پخش شد همه متعجب شدند.

سلطان محمدی در همین زمینه افزود: از افراد پخته‌ای مثل فرهاد آئیش و خانم بهرام که استندآپ‌های این افراد را داوری می‌کنند، تعجب می‌کنم. نمی‌توان گفت این دو تازه‌کارند و خیلی اطلاع ندارند و دستمایه‌های ضعیف و شتاب‌زده را می‌آورند که بمانند و ماندگار شوند! در کل باید گفت مسیری که خندوانه پیش گرفته مسیر پسندیده‌ای نیست و تجربه باید به اینها برساند که کمدین برای شاد کردن مردم ابزارهای دیگری هم دارد و با استفاده از تعریف بهتر روایت‌ها، نحوه نقل و گفتار و حرکات دست و صورت می‌توان شادی‌های متفاوتی را برای بیننده رقم زد.

این منتقد ادامه داد: ما انتظار داشتیم این برنامه در هر فصل گامی رو به جلو داشته باشد، اما با دیدن این استندآپ کمدین‌ها حس می‌شود که دقیقا برعکس عمل شده و رو به عقب می‌رویم. آن هم در مورد برنامه‌ای که گاهی رای دادن به استندآپ کمدین‌هایش حاشیه‌ساز می‌شد و رقابت‌های بسیاری را در برداشت که جوامع مجازی را هم در بر می‌گرفت.

سلطان محمدی درباره حضور مجدد عروسک جناب خان در این برنامه گفت: حضور مجدد جناب خان هم تا حدی اجبار سازمان بود و بهتر بود که این وقفه نمی‌افتاد و کاراکتر جناب خان شکسته نمی‌شد. هر چقدر هم بگوییم حضور او در فصل پنجم خندوانه خوب بوده، اما در اصل اینطور نیست و نتوانسته تا الان تماشاگری که در فصل ۳ را داشت برگرداند. حداقل دیگر مثل گذشته شاهد دست به دست شدن کلیپ‌هایش نیستیم، یا انتخاب‌های مخاطب بیشتر شده یا اینکه این عروسک از قدرت برنامه‌سازی عبور کرده است.

سلطان‌محمدی در ادامه افزود: اینکه رامبد جوان و مهران مدیری هر کدام به نوبه خود در تلویزیون حاضر شده و می‌گویند دیگر برنمی‌گردیم، اما به یکباره برمی‌گردند نشان دهنده این است که خواست افراد با اجرای اداری سازمانی دوگانه مسیری را دارد طی می‌کند که خیلی با هم هماهنگ نیستند و این آسیب از همین جا وارد می‌شود.


منبع: فارس

منبع: فارس

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها