واکنش منتقدان اسپانیایی به فیلم اصغر فرهادی
ایلنا فرناندو گارسیا از نشریه لاوانگواردیا نوشت: همه می دانند فیلمی است که از جنبههای مختلف تحسین برانگیز است. از لحاظ فیلمنامه، کارگردانی و به خاطر نحوه کاوشگری درد، کینه، انتقام و دیگر تاریکیها در زندگی انسان، چه در درون یک قبیله و چه در یک مجموعه کوچکتر. همه اینها همراه بارقههای نور احساسات مثبت و حتی قابل تمجید است همانند سخاوت و ظرفیت ایثار. فیلم بیش از همه نمایش خیره کننده یی از هنر بازیگری است تا حدی که به دشواری میتوان گفت در این فیلم بهترن بازیگر زن یا مرد کیست. همگی نمره 20 دارند.
آلبرتو کینتانیا منتقد نشریه آی آن جی نیز نوشت: به دشواری میتوان فیلمی یافت که همه بازیگران آن عالی ظاهر شده باشند. کارگردانی اصغر فرهای در هدایت بازیگران «همه میدانند» فوق العاده است. بازیگرانی چون باردم، پنه لوپه، ریکاردو دارین، باربارا لنی، ادوارد فرناندز، الویرا مینگز و ایما کوئستا به همراه کلیه بازیگران درخشیدهاند. ترکیب خانواده بدون نقص است.
خوانا سامانس تحلیلگر سینمایی نشریه پرومه کال نوشت : بسیار از فیلم خوشم آمد و به دقت دارم با دلهره در هم آمیخته شده است. از رادیولوژی دقیق مردم روستا در اسپانیا شگفت زده شدم. نمیتوان باور کرد که فیلمنامه نویس و کارگردان ایرانی باشد. کارگردانی بازیگران تماشایی است. درست است که انتخابهای بسیار خوبی بوده ولی همگی عالی هستند.
آلبرتو سیسی از رسانه لوس40 می نویسد : همه میدانند به منزله حضور بازیگران شاه نشین سینمای اسپانیا کنار همدیگر است. مجموعه یی بسیار عالی. داستان قابل پیش بینی است و بخصوص در اواخر کمی طولانی شده است. فیلم در باره پیچیدگی های خانواده ها بسیار ساخته شده و از این نظر حرف تازه یی ن. پنه لوپه کروز و باربارا لنی عالی هستند.
عیسراییل آریاس از رسانه اروپا پرس نوشت : فیلم از نظر من واقعا با شکوه است. کروز و باردم بسیار قوی هستند ولی کارعالی دیگر بازیگران حتی در نقش های ثانوی چشمگیر است. همه در مرز کاملا بی نقصی هستند. موفقیتی تازه برای فرهادی است که با محیطی که خلق کرده فیلم بیشتر متعلق به گوادالاخارا (از شهرهای نزدیک مادرید) است تا کارگردانی ایرانی. امری بس دشوار که او توانسته از پس ان برآید حفظ هیجان فیلم بدون افزایش ریتم آن در طول بیش از دو ساعت است. فیلمی است که حتما باید آن را دید.
دانیل گالیندو در رایو ملی اسپانیا گفت: شیفته آن شدم! فرهادی نا امید نمی کند. با وجود ذهنیت موجود از فیلم های قبلی، بار دیگر هیجان را در یک تریلر حفظ کرده بدون آنکه نیاز به تشکیلات عریض و طویل باشد. داستان از حمایت بازیگران برجسته یی برای حفظ روایت و نگاهها برخوردار است . ( در این زمینه باید از مدیرانتخاب بازیگران سپاسگزاری کرد)
دانیل لوباتو از رسانه لا ناسیون آمریکانا نوشت: فیلم را خیلی دوست داشتم. بعید می داننم چند جایزه «گویا» به بازیگران تعلق نگیرد. این درام روستایی در عمق بسیار قوی است: روابط بین خانواده ها، سرکوفت ها، چالش گذشته های حل نشده،... فرهادی به نیکی لایه های روایت خویش را می سازد تا از این راه تماشاگر را جذب کند. با اینحال ماجرایی که شخصیتها را به چالش می کشد به نظر به پختگی بیشتر نیاز دارد. راه حلی که بکار گرفته شده به نظر می رسد اهمیت زیادی ندارد و کمی عجولانه است ولی اثری ترش و شیرین در خاطره تماشاگر باقی می گذارد.
لورنا ویالاس از نشریه سنساسینه: نوشت: همه میدانند موفق می شود تماشاگر را به ژرفنای اسپانیا ببرد. نقش اول آن ماجرای یک آدم ربایی است که کاربرد آن کاوش در گذشته برخی از شخصیتها و احساسات آنان همراه برملا شدن رازهای رنج آور است کسانی که به تدریج به مقصران احتمالی تبدیل می شوند. شاید مقدمه درام طولانی باشد با اینحال فرهادی قادر به حفظ هیجان است و تماشاگر را شریک در تصمیم گیری یک مادر و همچنین فردی که زندگی عاشق او بوده، می سازد نقشهایی که پنه لوپه کروز و خاویر باردم بسیار درخشان آنها را بازی کرده اند.
آلبرتو کوئه تو در کانال ششم تلویزیون اسپانیا گفت : به نظر من فیلمی هیجان برانگیز است. هیچچ شباهتی به فیلمهای معمول هالیوودی ندارد خالی از برخوردهای شدید با اندک موسیقی همراه است و وزنه اصلی بر عهده دیالوگ ها و بازیگران است. عنوان فیلم معنای خاصی در طول داستان دارد در طول تماشای فیلم در جستجوی مقصر نمی توان به آن فکر نکرد. شاید جالبتر می بود این امکان که شاید همه مقصر هستند از ابتدا حذف می شد. دوئل های بازیگری بسیار خوبی در فیلم وجود دارد. در پس فیلم کار بسیاری بویژه از جنبه روانشناسی انجام شده است. از نظر من باردم مستحق جایزه گویا است و همچنین پنه لوپه. سارا سالامو نیز شگفتی دلپذیری است که در همه صحنه ها چشمگیر است.
یاگو خانتس از نشریه ال اکونومیستا نوشت: داستان به عمق رازهای خانوادگی می رود و اینکه انسان چگونه برای فرزندش آماده هر کاری است، از مخفی کردن پدر گرفته تا نادیده گرفتن یک آدم ربایی برای بهبودی زندگی یک زوج جوان. همچنین شگفت انگیز است که چگونه یک فیلمنامه نویس و کارگردان خارجی چارچوبهای روستایی اسپانیایی را بیان می کند. می توان دریافت که مسایل، رفتارها و واکنشهای بشری جهانی تر از آن است که فکر می کنیم.
10