شاگردان سانچس قطب جدید فوتبال آسیا

قطر چگونه قطر شد؟/ نگاهی به روند قهرمانی عنابی‌ها

تیم ملی قطر در فینال جام ملتهای آسیا موفق شدند با نتیجه 3-1 ژاپن را شکست دهد.

قطر چگونه قطر شد؟/ نگاهی به روند قهرمانی عنابی‌ها

به گزارش خبر فوری ؛ سوم سپتامبر ۱۹۷۱ برای کشوری کوچک در شبیه جزیره عربستان، روز عجیبی است. روزی که قطری ها توانستند برای همیشه از زیر پرچم بریتانیا خارج شوند و استقلال کشورشان را جشن بگیرند. برای کشوری که تا دوران اقتدار عثمانی ها، بخشی از خاک ایران بود و درآمدش را از صید ماهی و مرجان های دریایی کسب می کرد شاید میزبانی از جام جهانی امری غیرممکن باشد. اما اصلاحات قانونی قطری ها در سال ۲۰۰۵، مقدمه ای بود بر ورود به عصری طلایی که شاید پایان آن به عمر پادشاه فعلی آن ها هم محدود نشود.
با کنار رفتن حمد بن خلیفه در سال ۲۰۱۳ پسرش تمیم بن حمد به عنوان نهمین امیر قطر انتخاب شد. او که در انگلستان درس خوانده بود، در دوران ولیعهدی رییس کمیته المپیک قطر بود و علاقه‌اش به ورزش باعث شد برنامه های کلانی برای سیاست های ورزشی کشورس تبیین کند.
او که سه همسر و دوازده همسر دارد مالک باشگاه الدحیل است. این تنها سمت ورزشی امیر قطر نیست و مدیریت او در سازمان سرمایه‌گذاری قطر، شرکت سرمایه‌گذاری و صندوق ذخیره ارزی دولت قطر باعث شده تا حق سیاست گذاری در باشگاه پاری‌سن‌ژرمن و باشگاه الغرافه را هم داشته باشد. تمیم بن حمد با خانواده الخلیفی که مالکیت باشگاه السد و مدیریت باشگاه پاریسن ژرمن را برعهده دارند نسبت فامیلی دارد.
البته که رویاپردازی های فوتبالی خاندان آل ثانی به سال های ابتدایی قرن بیست و یکم باز می گردد. وقتی حمد بن خلیفه با افتتاح کمپ اسپایر در دوحه، زمینه پیشرفت ورزشی کشورش را فراهم کرد. برخلاف تصورات کمپ اسپایر تنها محدود به امکانات فوتبال نیست و به بیمارستان و زمین های سایر ورزش ها نیز مجهز است. قطری ها در ادامه تصمیم گرفتند سیاست های ورزشی خود را از شبیه جزیره عربستان خارج کنند و با ۵۰ میلیون یورو باشگاه پاریسن ژرمن را خریدند. آن ها در ادامه میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ را از آن خود کردند تا اگر از صعود به جام جهانی بازمانده بودند، با میزبانی آن نخستین حضور خود را رقم بزنند‌.
سیاست های قطری ها در ورزش هم سو با یکدیگر پیش می رفت. اگر آن ها پاری‌سن‌ژرمن را از باشگاهی معمولی در لیگ فرانسه به مدعی قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا تبدیل کرده بودند، با جذب و پرورش استعداد های فوتبالی جهان عرب، از آن ها برای حضور در تیم ملی قطر دعوت می کردند. اگر پاری‌سن‌ژرمن در تعطیلات زمستانی راهی کمپ اسپایر می شد، باشگاه هایی مثل لیدزیونایتد با سازمان ورزشی قطر قرارداد همکاری امضا می کردند و آن ها حتی با حق خرید حق پخش تلویزیونی لیگ فرانسه آن را به دومین لیگ گران‌قیمت فوتبال اروپا تبدیل کردند.
شاید حضور آن ها در مرحله یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و فینال جام ملت های آسیا عجیب نباشد چرا که سیاست های ورزشی قطری ها از سال ها پیش در حال پیاده سازی بوده است. آن ها برای جام جهانی ۲۰۲۲ چند شهر جدید در کشور خود خواهند ساخت که در آن ها ورزشگاه های جالبی وجود دارد. این مجموعه های ورزشی پس از پایان جام جهانی قطر به مراکز تجاری، رفاهی و بهداشتی تبدیل خواهند شد تا به شکل دیگری به مردم قطر خدمت‌رسانی کنند‌.
نباید از قهرمانی قطری‌ها در جام ملت های آسیا تعجب کنیم‌. تمرکز قطر برای تبدیل شدن به قطب جدیدی در خاورمیانه نیازمند سطوح جدیدی از فعالیت های اجتماعی بود. اماراتی ها علی رغم تبدیل شدن به قطب تجاری و اقتصادی خلیج فارس، از ورزش غافل بودند و توجه قطری ها به این نکته حیاتی، باعث شد تا گوی رقابت را از حریف هم زبان خود بربایند.
حالا قطری ها قهرمان جام ملت های آسیا هستند، آماده هزارمین گل و بیست و یکمین قهرمانی پاریسن ژرمن در عصر مالکیت آنان، آماده میزبانی از جام جهانی و شاید تبدیل شدن به قطب ورزش خاورمیانه.

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد