عضو کمیسیون تلفیق مجلس:

کمیسیون تلفیق بر اساس اصل 85، اختیار ارسال لایحه بودجه به شورای نگهبان را داشت

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: کمیسیون تلفیق بر اساس اصل 85، اختیار ارسال لایحه بودجه به شورای نگهبان را داشت.

کمیسیون تلفیق بر اساس اصل 85، اختیار ارسال لایحه بودجه به شورای نگهبان را داشت

با توجه به عدم مجوز برگزاری جلسه صحن علنی مجلس جهت تصویب لایحه بودجه 99 کل کشور از سوی ستاد کشوری مقابله با کرونا، گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آینده با اذن رهبری برای بررسی نهایی و تبدیل به قانون، مستقیما به شورای نگهبان ارسال شد.

در همین رابطه، قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده مردم دماوند و عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اشاره به این مسئله اظهار داشت: احکام حکومتی، اتفاق جدیدی نبوده و اساسا در شرایط بحران، می‌تواند گره‌گشا باشد. کما اینکه طی چهار سال اخیر، چند مرتبه شاهد صدور این حکم در زمینه‌های مختلف از سوی رهبری انقلاب بوده‌ایم. از آن جا که قانون در این زمینه سکوت داشته و صراحت لازم در آن وجود ندارد، تنها به این مسئله اشاره دارد که لوایح برای اجرا، می‌تواند شامل اصل 85 شود. در این رابطه، ان قلت شورای نگهبان این بود که بودجه، قابلیت استفاده از این اصل را ندارد.

وی گفت: از آن جا که تنها راه قانونی بر اساس ظرفیت موجود، مطرح شدن لایجه بودجه در صحن علنی بود و ستاد فرماندهی مقابله با بیماری کرونا در کشور نیز، اجازه برگزاری این جلسه را نداد و نهایتا، مسئله به کمیسیون تلفیق ارجاع شد. در این باره، کمیسیون تلفیق، چهار جلسه با ورود به جزئیات برگزار کرده و تمامی دغدغه‌های مطرح شده در صحن علنی برای رد کلیات از قبیل، شفافیت، نفت، یارانه ، حقوق، همترازی، رتبه‌بندی و سایر مسائل را مورد بررسی و توجه قرار داد. پس از این هم، تمامی راهکارهای ممکن موجود در جلسات مشترک با دولت مورد جمع‌بندی قرار گرفت. در نهایت در وضعیت فعلی، بودجه آماده شده و در نهایت نیز در صورت ایراداتی از سوی شورای نگهبان، مجددا در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

میرزایی‌نیکو افزود: تصمیم فعلی برای ارجاع بودجه به شورای نگهبان، محاسنی دارد که نمی‌توان آن را معطل نگه داشت. از جمله این محاسن، بدون بودجه نماندن کشور است که در شرایط کنونی باید این مسئله را یک مسئله حیاتی تلقی کرد. در عین حال، تا شکل‌گیری مجلس بعدی، 6 ماه زمان، البته به شرط داشتن تخصص لازم از سوی اعضای مجلس یازدهم، صرف خواهد شد که به هیچ عنوان نمی‌توانست به سود منافع ملی کشور باشد. در کلیات بودجه 99 در دوران بحرانی کنونی، تمامی ملاحظات از جمله، پول نفت، درآمد کشور، مابه‌التفاوت بنزین تولیدی با بنزین مصرفی و محاسبه صادرات بخشی از آن، از مواردی است که به خوبی در لایحه مورد توجه قرار گرفته و امیدواریم تا برای توسعه کشور ثمربخش باشد.

نماینده مردم دماوند همچنین گفت: تمام حرف کمیسیون تلفیق این بود که این کمیسیون بر اساس اختیار اصل 85، می‌تواند بودجه را راسا به شورای نگهبان ارسال کند، اما در مقابل، شورا از این مسئله امتناع می‌کرد. در این رابطه، طبعا نیاز به یک فصل‌الخطاب بود. برای این فصل‌الخطاب تا مسئله برای تفسیر به مجمع تشخیص مصلحت نظام کشیده می‌شد و می‌خواستیم شاهد طرح مباحث فراوان باشیم، بهترین راه همان نظر شخص رهبری بود تا استمزاج از این ایشان صورت بگیرد. شورا نیز عنوان کرد که اگر اذن رهبری در این زمینه صادر شود، لایحه ارسالی از کمیسیون را می‌پذیرد ودر نهایت نیز با پیش دستی رئیس مجلس این اقدام صورت گرفت.

منبع: امتداد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها