از بیرانوند باشکوه تا امیری زحمتکش؛ منجیان یحیی را بشناسید/ پرسپولیس چگونه از فرش به عرش رسید؟

بازی با پای بیرانوند، تغییر پست وحید امیری، تلاش مهدی ترابی و... از جمله اصلی ترین دلایل احیای پرسپولیس و قهرمانی آنان در دو جام لیگ برتر و حذفی بودند.

از بیرانوند باشکوه تا امیری زحمتکش؛ منجیان یحیی را بشناسید/ پرسپولیس چگونه از فرش به عرش رسید؟

به گزارش خبر فوری، پرسپولیس و یحیی گل محمدی با پیروزی بر رقیب دیرینه توانستند هم فاتح جام حذفی شوند و هم سوپرجام را به خانه ببرند (اینجا بخوانید). یحیی با تیمی که ساخت توانست سه گانه ببرد. این در حالی است که در ابتدای فصل کمتر کسی گمان می کرد مرد محجوب سرخ ها بتواند به این همه افتخارات برسد. یحیی در برخی پست ها مشکل داشت، لوکادیا، مهاجم اول سرخ ها، تیم را ترک کرده بود و امتیاز دادن به فولاد و آلومینیوم باعث شدند سپاهان اصفهان به صدر جدول بیاید. با این حال، در دو ماه آخر و بعد از شکست مقابل سپاهان در تهران همه چیز تغییر کرد و ورق برگشت.

در آن روزها کسی فکر نمی کرد پرسپولیس بتواند قهرمان لیگ برتر شود. همه شانس اصلی را سپاهان و بعد استقلال هجومی ساپینتو می دانستند اما یحیی و مدیریت باشگاه با آرام کردن جو، توانستند تیم را در کورس نگه دارند. پرسپولیس در رده سوم جدول قرار داشت و با آبی های تهران و طلایی پوشان اصفهان رقابت می کرد. رقابت ادامه داشت تا اینکه شهرآورد برگشت فرا رسید (اینجا بخوانید). یحیی توانست بازی دربی را ببرد و استقلال را چند هفته به پایان لیگ غافلگیر کند. همزمان سپاهان نیز در یک بازی عجیب با ملوان بندرانزلی مساوی کرد تا پرسپولیس یحیی در عین غافلگیری به صدر جدول صعود کند.

1402031102280911427699024

بعد از این، سرخ ها هیچ فرصتی را از دست ندادند. تیم یحیی از لطف تقدیر استفاده کرد و به تیمی بی رحم تبدیل شد که هر رقیبی را با اختلاف چند گل می برد. آنها همزمان در جام حذفی نیز رقبای قدرتمندی همچون سپاهان، گل گهر و هوادار را شکست داده و به فینال صعود کردند. در نهایت قرمزهای پایتخت توانستند هم فاتح لیگ و هم فاتح جام حذفی شوند و یحیی نیز موفق ترین مربی ایرانی لقب بگیرد.

اما یحیی چگونه توانست به این مقام دست یابد؟ پرسپولیس چگونه از تیمی خوب به تیمی عالی تبدیل شد؟ سرخ ها چگونه توانست در هفته های پایانی لیگ اینقدر متفاوت ظاهر شوند؟ شکی نیست که مدیریت و جو روانی باشگاه و اتحاد بازیکنان و کادر فنی و تصمیمات یحیی و کادر مربیان در این امر موثر بود اما آنچه تیم یحیی را به اوج رساند اوج گیری فنی برخی بازیکنان بود که البته آن هم معلول فکر و عمل یحیی و تیم فنی اش بود. در این گزارش قصد داریم به برخی از این بازیکنان احیاء شده اشاره ای داشته باشیم:

علی بیرو؛ عابدزاده ای جدید در چارچوب دروازه قرمزها

بیرانوند

بدون شک اصلی ترین عامل قهرمانی پرسپولیس علی بیرانوند است. پرسپولیس سال های زیادی را به علت نداشتن یک سنگربان مطمئن از دست داد. بسیاری معتقدند شاید اگر بیرانوند سال گذشته نیز در پرسپولیس بود، آنها قهرمانی را به استقلال فرهاد مجیدی نمی دادند. بیرانوند بعد از سفر به اروپا پیشرفت چشمگیری داشت. بازی با پای او چند درجه بهتر شده است. دفاع پرسپولیس با دادن پاس به بیرانوند در شرایط حساس و پرسینگ حریف، به راحتی از زیر فشار و پرس بیرون می آید. بیرانوند نیز از طریق بازی با پای خود موقعیت حمله برای بازیکنان دیگر به وجود می آورد. این امر باعث شده دروازه پرسپولیس به محلی امن برای دفاع ها تبدیل شود. 

مهدی ترابی؛ اوج گرفتن یک ستاره

مهدی ترابی مرکز فرماندهی پرسپولیس در زمین است. ستاره تکنیکی پرسپولیس در ده بازی آخر لیگ و همچنین 2 بازی اخیر جام حذفی روی دیگری از قدرت خود را نشان داد. خلاقیت او در طراحی حمله به شدت افزایش یافته است. قدرت حفظ توپ، سرعت و دقت پاس مهدی افزایش یافته و تعداد گل های او نیز چند برابر شده است. به همین علت، می توان مهدی ترابی را یکی از اصلی ترین بازیکنان پرسپولیس دانست که رستاخیزش در هفته های پایانی به قهرمانی سه گانه سرخ ها منجر شد.

وحید امیری؛ مرد زحمتکش پرسپولیس همچنان می درخشد

ستاره دربی آخر لیگ یکی از زحمتکش ترین بازیکنان پرسپولیس است. وحید امیری سن و سال زیادی دارد اما در هر جای زمین می تواند فوتبال بازی می کند. امیری بعد از تغییرات تاکتیکی یحیی پست خود را تغییر داد. این تغییر پست خیلی در راه قهرمانی، به پرسپولیس کمک کرد. یحیی گل محمدی در تصمیمی شجاعانه در بازی‌ های آخر فصل، امیری را در پست‌ های هافبک میانی و مهاجم کاذب بازی داد و علی نعمتی را در پست مدافع چپ به کار گرفت. این تغییر به نفع پرسپولیس شد. این استراتژی باعث شد تا هم نعمتی و هم امیری نمایش‌ های بسیار خوبی در چند بازی آخر پرسپولیس داشته باشند و این تیم هم با پیروزی مقابل رقبای خود در چند هفته پایانی عنوان قهرمانی لیگ را به دست آورد.

عیسی آل کثیر؛ ناامیدی در پرسپولیس جایی ندارد

بعد از جدایی لوکادیا از پرسپولیس، یحیی با مشکلات فراوانی روبه‌رو بود. پرسپولیس مهاجم تخصصی نداشت و یحیی مجبور بود از نُه کاذب استفاده کند. پیوستن عیسی آل کثیر به پرسپولیس بعد از یک دوره طولانی مصدومیت توانست کمک فراوانی به باشگاه و خود عیسی کند. آل کثیر به شدت جنگنده ظاهر شد و توانست موقعیت های فراوانی را به وجود آورد. او همچنین، با سرعت و جنگندگی خود باعث جلب توجه مدافعان رقیب می گردید و همین امر فرصت را به ترابی و هافبک های نفوذی می داد که به قلب دفاع رقیب بزنند.

بازیکنان دیگری که در قهرمانی و شکوه قرمزها تاثیرگذار بودند

گئورگی گولسیانی، میلاد سرلک، مرتضی پورعلی گنجی، سروش رفیعی و دانیال اسماعیلی فر هم از جمله سایر بازیکنان پرسپولیس بودند که در هفته های پایانی درخشان ظاهر شده و سیر صعودی داشتند. این پیشرفت نهایتا باعث قهرمانی پرسپولیس شد. این در حالی است که میانگین سنی بازیکنان پرسپولیس بالا است و قاعدتا در روزهای پایانی لیگ باید با افت روبه رو می شدند. وحید امیری 35 ساله است، سروش رفیعی، گولسیانی و آل کثیر در آستانه 34 سالگی هستند، بیرانوند و پورعلی گنجی از 31 سال گذشته اند، اسماعیلی فر از 30 سال گذشته است و تنها مهدی ترابی در آستانه 29 و میلاد سرلک در آستانه 28 سالگی قرار دارند. با این حال، بازیکنان پا به سن گذاشته پرسپولیس در روزهای پایانی مسابقات بهتر شده و بیش از همیشه توانستند خود را نشان دهند که این امر نتیجه فعالیت های یحیی و تیمش بوده است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • ناشناس
    8

    از فرش به عرش يعني چي هميشه تو عرش بوده اين پرسپوليس زلزله.....
    ماشاالله

    نظرات شما -
    • لیلاژ
      1

      خخ این جامها هم جامهای دستوریه عمو
      این بردها رو جدی نگیر
      ۴روز دیگه تو جام باشگاه‌های آسیا می بینید از الهلال عربستان چند گل میخوره وشما هم آرزو میکنید بازی زودتر تموم شه

  • ایرانی
    32

    از اسم تاج ترس دارند

    نمیذارن قهرمان بشه

    استقلال تو قلب همه ایرانی ها

    نظرات شما -
    • سلام
      1

      یعنی چه کار کنم بازی رو دوصفر به نفعتون شروع کنن

    • خخخخ
      1

      عجب رویی دارید بابا،دیگه دیشب داورم باشما بود
      روتون کم نشد؟؟؟؟
      کی نمیخواد شما ببرید؟
      شما زورتچن له این پرسپولیس هزار تا بازی هم کنید نمیرسه
      خیلی خوبه این تیم

    • ناشناس
      5

      دیشب اونی که تابلو بازی درآورد گزارشگر شبکه سه بود تراول تا آخر انگارپرسپوایس تیم ایرانه و مقابل یه تیم خارجی یک ربع به پایان میگه «ازالان پرسپولیس رو قهرمان بدونید حالا اگه اتفاقات خاصی نیوفته»که ثانیه آخرافتاد کاش تمام سوتی های گزارشگر رو خلاصه می‌کردید سوژه خوبی برا خنده است

    • ناشناس
      0

      اسم تاج(استقلال) را نیارید که حال مردم ازش بهم میخوره شما کامنتها را ببینی میفهمی که طرفداری ندارید فقط پرسپولیس

  • ایرانی
    18

    زنده باد تاج شاهنشاهی

    نظرات شما -
    • خخخخ
      2

      دوچرخه سواران نه تاج😂😂😂😂

  • مسعود
    0

    ازقدیم گفته اند سفره ایکه نان نداره سفره نیست پارچه یا پلاستیک بی ارزش است .تاجی که نه هنری داره نه چیزی در چنته داره فقط یک اسم بی ارزش است .

    نظرات شما -
    • 0

      این پرسپولیس خجالت نمی‌کشه از یه تیم به تیم بی خودی فقط دو گل می‌زنه تازه یه گل هم میخوره با دوتا تیر دروازه و سه تا تو چهار چوب و..‌‌‌‌‌به پرسپولیس بگید دیگه با این تیم های بی خودی بازی نکنه که اگرباخت بده باید بره تو زمین تا روی زمین

  • ناشناس
    4

    پرافتخارترین تیم جام حذفی ایران، پرافتخارترین تیم لیگ ایران ومحبوب ترین وپرطرفدارترین باشگاه آسیایی فقط پرسپولیس بزرگ است

    نظرات شما -
    • یحیی
      10

      از در عقب

  • بیرانوند
    1

    الحق حقشه توی رئال بازی کنه
    بنظر من بهترین دروازه بان دنیاست بیرانوند بدون اغراق
    خیلی خوبه
    پنالتی گیر،مطمئن،باروحیه مثل عابدزاده،کاربلد
    هرکسی اومد پرسپولیس شاه مهره شد
    هرکسی رفت استقلال خاکستر شد
    نمونش ال کثیر استقلال خارش کرد و یه کلم نزد
    یا کنعانی که پرسدولیس احیا کردش و تو استقلال سکونشین بود
    طارمی رو علی دایی فرستاد اروپا و بهترینه
    همین قایدی یه سال بیاد پرسپولیس سال بعد تو لالیگا بازی میکنه
    چقدر بدشانسه که مربیش ساپینتو و تیمش استقلاله
    حقشه،اخه کی پرسپولیسو ول میکنه میره استقلال که متخصص مهره سوزیه

    نظرات شما -
    • 2

      همه می‌دونن تیم دولت همینه حمایت حمایت حمایت

  • ناشناس
    3

    اینه، ارتش سرخ ایران، باید سربازان لایق و شایسته
    و فداکاری داشته باشه.به قول شاعر: یه پرسپولیس
    یه ایران، یه تیم پر از دلیران

  • افرا
    1

    فقر

  • ایرانی
    1

    من در فکر نان شب هستم و تو در اندیشه ....

  • ناشناس
    1

    با حمایت میر سلیم و جهرمی ها و .....هر چی بلا و آشوبه به تیم رقیب نازل کردن در ضمن زیاد به انتخابات نموده پیشکسوتان باید بمانند دوره ی قبل تنور انتخابات رو داغ کنن

  • ناشناس
    1

    همینکه میرسلیم و جهرمی ها ضد استقلال هستن قهرمان واقعی استقلاله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها