بررسی عملکرد خریدهای خارجی پرسپولیس در خط حمله/ قرمزها در حسرت مهاجم خارجی گلزن!

آمار نشان می‌ دهد که پرسپولیس در سال‌های اخیر در جذب مهاجمان خارجی کارآمد ناموفق بوده است.

بررسی عملکرد خریدهای خارجی پرسپولیس در خط حمله/ قرمزها در حسرت مهاجم خارجی گلزن!

پرسپولیس دنبال مهاجم خارجی است؛ این را مسئولان و اعضای کادر فنی پرسپولیس می‌گویند. اتفاقی که البته بعد از جدایی نابهنگام آل‌کثیر و فراهم نشدن شرایط جذب مغانلو قریب به یقین به نظر می‌رسید و حالا در آستانه رخ دادن است. حضور شهاب زاهدی و مهدی عبدی انگار برای یحیی گل‌محمدی کافی نیست و دل او را نه برای تکرار قهرمانی لیگ برتر و حذفی، نه برای حضور قدرتمند در لیگ قهرمانان آسیا قرص نمی‌کند که البته طبیعی و کاملاً منطقی است. زاهدی از لیگ‌های درجه ۲ اروپایی می‌آید و در شش فصل گذشته هیچ کس آنطور که باید کیفیتش را زیر ذره‌بین نداشته و نمی‌تواند با قاطعیت بگوید او در پرسپولیس مهاجم کارآمدی خواهد شد یا نه. کما اینکه اصلاً مهاجم نوک نیست و بیشتر وینگر و مهاجم سایه بوده است. مهدی عبدی را نیز همه می‌شناسیم و می‌دانیم بازیکنی نیست که بتوان روی او تکیه کرد و به عبارتی شانه‌های او آنقدر قدرتمند نیست که بتواند بار خط حمله تیم را به دوش بکشد.

با در نظر گرفتن اینکه وینگرهای توانمندی مثل ترابی، امیری، عالیشاه و عمری همه می‌توانند مهاجمان سایه مفیدی باشند اما هرگز مهاجم قاتلی مثل لوکادیا نخواهند شد و یحیی باید دنبال فورواردی بگردد که در بازی‌های بزرگ از دربی و الکلاسیکوی ایرانی یا مصاف ویژه با تراکتور خمس گرفته تا دیدارهای لیگ قهرمانان، کار را برای تیمش دربیاورد و توپ آخر را به هر ترتیبی به تور بچسباند. بررسی آمار بازیکنان خارجی ۱۰ سال اخیر پرسپولیس پرداخت که این آمار نشان می‌دهد پرسپولیسی‌ها عملکرد قابل قبولی در جذب خارجی‌ها نداشته‌اند. بر همین اساس در ۱۰ سال اخیر، پرسپولیس ۲۶ بازیکن خارجی به خدمت گرفته که از این بین ۱۴ بازیکن در ۱۰ بازی و کم‌تر برای این تیم به میدان رفته‌اند. نکته جالب در این میان هم این است که در همین بین هم ۶ بازیکن فقط در ۵ بازی یا کم‌تر به میدان رفته‌اند! در ۱۰ سال اخیر پرسپولیس ۱۲ مهاجم جذب کرده که اگر از میان آن‌ها گادوین منشا، جری بنگستون و لوکادیا را کنار بگذاریم، ۹ مهاجم خارجی دیگر پرسپولیس در مجموع ۱۰ گل به ثمر رسانده‌اند. از زمانی که یحیی گل‌محمدی هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفته است،

این باشگاه از زمان حضور گل‌محمدی کریستین اوساگونا، آنتونی استوکس، شرزود تمیروف، یورگن لوکادیا، شیخ دیاباته و لئاندرو پریرا را به عنوان مهاجم خارجی به خدمت گرفته که از میان این ۶ مهاجم خارجی، تنها لوکادیا مهاجمی تاثیرگذاری بوده و ۵ مهاجم دیگر در مجموع ۶ گل برای این تیم به ثمر رسانده‌اند. با هم نگاهی به مهاجمان خارجی ۱۰ فصل اخیر پرسپولیس می‌اندازیم؛

جری بنگستون

شکایت یک مهاجم خارجی دیگر از پرسپولیس؛ این بار جری بنگستون

این بازیکن که از جام جهانی همراه تیم ملی هندوراس به پرسپولیس آمد، در یک فصل حضور در این تیم به عنوان مهاجم سوم تیم به بازی گرفته می شد اما با این وجود توانست آمار گلزنی خوبی را از خود به جای بگذارد و ۷ گل در یک فصل حضور در پرسپولیس بزند. گل او به استقلال در دقیقه ۹۴ او را به چهره محبوبی نزد هواداران تبدیل کرد.

ماریو بودیمیر

لطفا پنجره نقل و انتقالاتی را نبندید! / پرسپولیس جدیدترین قربانی تراکنش‌های بانکی، ۳ گانه تکمیل

بازیکنی که به عنوان یک مهاجم هدف از دیناموزاگرب کرواسی به جمع سرخپوشان اضافه شد. برانکو بارها از او به عنوان «شکارچی» و «گل‌زن قهار» یاد کرد اما او در زمان حضور در پرسپولیس بیشتر به عنوان یک مهاجم سایه ایفای نقش می‌کرد و نقش مکمل علی علیپور را در میدان داشت. او در زمان حضور در پرسپولیس تنها ۲ گل برای برانکو به ثمر رساند. بودیمیر گل اولش را به پاختاکور در لیگ قهرمانان زد و گل دوم را هم که با قهرمانی سرخپوشان همراه بود در جم به پارس جنوبی به ثمر رساند. البته او در نقش یک گلساز موفق تر عمل کرد و روی چهار گل پرسپولیس در نیم فصل دوم تاثیر گذار بود. اماری که او را به یکی از بهترین گلسازهای نیم فصل دوم رقابت های لیگ برتر تبدیل کرد. این بازیکن پس از جدایی اش از پرسپولیس عنوان کرد که هیچ پولی از این تیم دریافت نکرده و به همین خاطر از پرسپولیس به فیفا شکایت کرد.

گادوین منشا

گادوین منشا از پرسپولیس جدا می شود؟ | پایگاه خبری جماران

مهاجم نیجریه‌ای پس از درخشش در پیکان به پرسپولیس پیوست اما همانطور که انتظار می رفت او هم در پرسپولیس به عنوان مهاجم مکمل علیپور ایفای نقش می کرد تا نقش متفاوتی را نسبت به دوران حضورش در پیکان ایفا کند. این بازیکن را می توان یکی از خارجی های موثر در پرسپولیس دانست. گل حساس او را به الدحیل در مرحله یک چهارم نهایی که مقدمات حضور سرخپوشان در فینال را فراهم کرد می توان یکی از حساس ترین گل های تاریخ پرسپولیس دانست. این بازیکن که یکی از مهره های اصلی تیم برانکو بود، در اقدامی غیر منتظره در نیم فصل توسط سرمربی کنار گذاشته شد. البته مسئولان پرسپولیس در آن زمان برای جلوگیری از بروز مشکل با این بازیکن برای جدایی توافق کردند تا مشکلی پرسپولیس را برای ادامه لیگ تهدید نکند. با این وجود منشا با ۱۴ گل زده توانسته عنوان دومین گل زن برتر خارجی تاریخ پرسپولیس را تصاحب کند.

جونیور براندائو

لطفا عاملان خیانت به پرسپولیس را مشخص کنید/ جونیور براندائو را چه کسی در کاسه پرسپولیس

جونیور براندائو در زمان حضور گابریل کالدرون آرژانتینی راهی پرسپولیس شد و تنها ۵ بار در لیگ برتر و یک بار در جام حذفی برای پرسپولیس بازی کرد و در نهایت با ۶ بازی و بدون گل زده پرسپولیس را ترک کرد تا در فهرست تقریبا طویل مهاجمان خارجی بی‌کیفیت پرسپولیس قرار گیرد. در سال ۲۰۱۸ او به باشگاه لودوگورتس پیوست ولی در ادامه به چنیدن باشگاه مانند گویاس، پرسپولیس، اتلتیکو، ریو آوه و CRB قرض داده شد و عملکرد خوبی در گلزنی نداشت. جونیور براندائو که با عقد قراردادی ۵٧٣ هزار دلاری (بیش از ۶ میلیارد تومان) به پرسپولیس آمده بود، حتی گابریل کالدرون را نیز ناامید کرد و این مربی بعد از فسخ قرارداد اعلام کرد «من کیفیت او را تضمین نکرده بودم چون هیچ‌کس نمی‌تواند کیفیت بازیکنی را تضمین کند. جونیور گزینه نهم ما بود و با بودجه کم باشگاه نمی‌توانستیم بازیکن بهتری جذب کنیم».

طبق اسناد منتشر شده در مدت یک فصل و نیم، این بازیکن یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلار دریافت خواهد کرد که ۳۶۰ هزار دلار آن مربوط به نیم فصل دوم ۰۲ – ۱۴۰۱ و ۷۴۰ هزار دلار نیز مربوط به فصل ۰۳ – ۱۴۰۲ است

جونیور براندائو یکی از همان بازیکنان بی‌کیفیت خارجی است که به پرسپولیس آمده تا مثل همیشه جیب واسطه‌ها از دلارهای بیت‌المال پر شود. این که چطور یک مدیر اجازه می‌دهد سرمربی و افراد مرتبط با او، چنین کلاهی سر باشگاه بگذارند مساله‌ای است که نشان از فقر مدیران با دانش و با آگاهی در فوتبال ایران است اما در این بین نباید نقش نهادهای نظارتی را نادیده گرفت. قطعا اگر نظارت ویژه‌ای روی روند جذب بازیکنان خارجی شکل بگیرد، کمتر شاهد هدر رفتن، دلارهای بیت‌المال خواهیم بود.

آنتونی استوکس

گزارش ویژه؛ ماجرای محکوم شدن پرسپولیس در پرونده استوکس | فوتبالی

این بازیکن ایرلندی که پیش از قرارداد با پرسپولیس با پیراهن تراکتور بی انضباطی‌های فراوانی را انجام داده بود، به انصاری‌فرد معرفی شد تا با او مذاکره شود. البته در آن مقطع با توجه به سوابق این بازیکن تذکراتی به مدیران وقت داده شد تا روند مذاکرات متوقف شود اما انصاری‌فرد مصمم بود این بازیکن ایرلندی را به خدمت بگیرد. از این رو دو نفر از کارمندان باشگاه به مدت یک هفته به دوبی رفتند تا با حضور مدیر برنامه ایرانی مذاکرات به صورت جدی پیگیری شود و در نهایت مقرر شد قراردادی به ارزش ٢۵٠ هزار دلار به امضا طرفین برسد. در آن مقطع استوک شرط می‌گذارد که تا زمان پرداخت ١۵٠ هزار دلار به عنوان پیش پرداخت، قراردادی را امضا نمی‌کند. به همین خاطر تماس‌هایی با تهران بر قرار می‌گردد تا مبلغ پیش پرداخت تهیه و ارسال شود. در نهایت هم بعد از چند روز، باشگاه از طریق یک صرافی ١۵٠ هزار دلار را به دوبی حواله می‌کند و در آنجا این پول به صورت اسکناس در اختیار استوکس قرار می‌گیرد. آنتونی استوکس ١۵٠ هزار دلار دریافت کرد و جمعا کمتر از ٧٠ دقیقه برای پرسپولیس به میدان رفت. اگر قرار باشد با دلار روز محاسبه کنیم باید بگوییم استکوس ایرلندی که هیچ بار فنی برای پرسپولیس به همراه نداشت، برای هر دقیقه حضور در زمین، حدود ۱۰۷ میلیون تومان برای پرسپولیس هزینه در بر داشته است.

شرزود تمیروف

خداحافظی شرزود تمیروف از پرسپولیس؛ مهاجم ازبک راهی استقلال می شود؟ | دیلی فوتبال

یکی از خریدهای عجیب و غریب دیگر یحیی آمدن شرزود تمیروف به این تیم بود. قرارداد این بازیکن با پرسپولیس حدود ۱۵۰ هزار دلار بود و از پاختاکور به جمع سرخپوشان اضافه شد. شرزود در دوران حضور در پرسپولیس ۷۵۳ دقیقه در ۱۲ بازی به میدان رفت و یک گل و یک پاس گل را به نام خودش ثبت کرد. عملکرد ضعیف این بازیکن باعث شد که در پایان فصل در لیست مازاد یحیی قرار بگیرد و به پیکان برود. او در پیکان هم موفق نبود و برای این فصل قراردادش تمدید نشد. تنها چیزی که از تمیروف به یادگار مانده شوت‌های عجیب و غریب او از میانه زمین است!

یورگن لوکادیا

یورگن لوکادیا قراردادش با پرسپولیس را فسخ می‌کند؟ | فوتبالی

شاید موفق ترین بازیکن خارجی یک دهه اخیر پرسپولیس بازیکن هلندی این تیم باشد که فصل گذشته به جمع این تیم اضافه شد. مهاجم بی وفای پرسپولیسی ها که پس از ۱۱ هفته یحیی را به بهانه مشکلات خانوادگی تنها گذاشت با ۷۵۰ هزار دلار با سرخ پوشان قرارداد بست و در ۹ دیداری که برای تیم یحیی به میدان رفت ، ۶ گل به ثمر رساند.

شیخ دیاباته

شیخ دیاباته، مهاجم خارجی پرسپولیس به ایران برمی گردد! | مهاجم - این تیتر

روزی که پرسپولیسی ها شیخ را به عنوان یاغی جذب کردند هواداران این تیم فکر می‌کردند دیاباته همان دیاباته استقلال است غافل از اینکه یک یاغی دائم المصدوم را به خدمت گرفته‌اند. شیخ که شس از مذاکرات طولانی با قراردادی ۳۷۵ هزار دلاری به پرسپولیس پیوست که اصلا نتوانست در حد و اندازه رقم قراردادش برای سرخپوشان در زمین ظاهر شود. شیخ ۳۶۴ دقیقه در ۹ بازی برای پرسپولیس به میدان رفت و ۳ گل برای این تیم به ثمر رساند.

لئاندرو پریرا

پرسپولیس و پریرا در آستانه توافق برای فسخ قرارداد | فوتبالی

پریرا آخرین شاهکار مدیریت پرسپولیس است و مثل اینکه هیپ وقت برای قرمزها ناکارآمد بودن بازیکن برزیلی درس عبرت نمی‌شود. بعد از جدایی یورگن لوکادیا از پرسپولیس، مدیران باشگاه پرسپولیس ۷ بهمن ۱۴۰۱، لئاندرو پریرا را با عقد قراردادی یک سال و نیمه به خدمت گرفتند تا به این ترتیب خط حمله پرسپولیس تقویت شود. با این حال عملکرد ضعیف مهاجم برزیلی نشان داد که او فاصله زیادی با آنچه هواداران پرسپولیس و اهالی فوتبال انتظار دارند، داشت.پریرا که با سابقه بازی برای گامبااوزاکای ژاپن به پرسپولیس آمد، بعد از صدور ITC رسما از هفته نوزدهم لیگ برتر می‌توانست برای پرسپولیس به میدان برود، اما در مجموع ۱۱ دیدار باقی مانده پرسپولیس لیگ برتر تنها در ۹ دیدار به میدان رفت که مجموع دقایق بازی او در لیگ به ۳۲۶ دقیقه می‌رسد. این یعنی او در ۳۳ درصد مجموع دقایق در لیگ برتر پیراهن پرسپولیس را بر تن کرده است. این مهاجم برزیلی تنها یک پاس گل و یک گل را هم در کارنامه خود به ثبت رسانده که از این نظر هم آمار بسیار ضعیفی را ثبت کرده

طبق اسناد منتشر شده در مدت یک فصل و نیم، این بازیکن یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلار دریافت خواهد کرد که ۳۶۰ هزار دلار آن مربوط به نیم فصل دوم ۰۲ – ۱۴۰۱ و ۷۴۰ هزار دلار نیز مربوط به فصل ۰۳ – ۱۴۰۲ است. در ادامه این بند هم شرایط و نحوه قرارداد ذکر شده است. نکته جالب اینجاست که باشگاه پرسپولیس رسما پرداخت مالیات قرارداد را بر عهده گرفته و اعلام کرده مبالغ پرداختی به صورت خالص است. اگر با نرخ دلار میزان دستمزد پریرا را محاسبه کنیم و مبالغ مالیاتی را هم که پرسپولیس مسئولیت پرداخت آن را پذیرفته است به این مبلغ اضافه کنیم، فارغ از پاداش‌ها این مهاجم کم اثر برزیلی حدود ۶۰ میلیارد تومان برای پرسپولیس هزینه در بر داشته است.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها