گفتگوی خبرفوری با امیر عابدینی رئیس پیشین فدراسیون فوتبال و مدیرعامل پرسپولیس در دهه ۷۰

بزرگترین اشتباهم، بازگرداندن آدمی به پرسپولیس بود که تیم را از بین بُرد / قلعه‌نویی دستیار خارجی می‌خواهد / عده‌ای روی نیمکت پرسپولیس برای تیم حاشیه می‌سازند

خبرفوری در گفتگو با یک چهره باسابقه سیاسی و ورزشی، به بررسی خاطرات او از گذشته فوتبال ایران پرداخته است.

بزرگترین اشتباهم، بازگرداندن آدمی به پرسپولیس بود که تیم را از بین بُرد / قلعه‌نویی دستیار خارجی می‌خواهد / عده‌ای روی نیمکت پرسپولیس برای تیم حاشیه می‌سازند

حسن عابدینی مشهور به امیر عابدینی سیاست‌مدار و مدیر ورزشی ۷۵ ساله است که در فاصله سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۰ مدیرعامل باشگاه فوتبال پرسپولیس بود و د. دهه ۹۰ به عنوان عضو کمیته فنی به این تیم بازگشت.

عابدینی از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ استانداری لرستان را برعهده داشت و در فاصله سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۶ به‌عنوان استاندار آذربایجان شرقی فعالیت می‌کرد و از ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸ استاندار خراسان بود. 

وی اما برای مدت ۶ ماه در سال ۱۳۷۳ ریاست فدراسیون فوتبال ایران را برعهده داشت. عابدینی در دوره نخست شورای شهر از ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱ نیز عضو شورای اسلامی شهر تهران شد.

عابدینی از دسته بازیکنان سابق تیم فوتبال پیکان تهران در اولین سال تشکیل این تیم بود. وقتی بازیکنان تیم پرسپولیس در سال ۱۳۴۸ به پیکان پیوستند، عابدینی از معدود افرادی بود که همراه علی پروین در این تیم حضور پیدا کرد. 

او در هنگام بازگشت پرسپولیسی‌ها به پیکان هم در این تیم ماند و تا ۲۴ سالگی در پرسپولیس بود و سپس ادامه تحصیل را به ادامه فوتبال ترجیح داد. او سابقه بازی در برق تهران را نیز دارد.

خبرفوری در گفتگو با این چهره سیاسی - ورزشی، به کالبدشکافی چالش‌های پیش‌روی ورزش ایران پرداخته است که فیلم کامل این گفتگو که علی جوادی از چهره های باسابقه رسانه‌ای - ورزشی انجام داده را می‌توانید در ادامه ببینید:

مهمترین محورهای این گفتگو را در ادامه  بخوانید:

- وقتی استاندار لرستان شدم، کل استان 134 لیسانس داشت که فقط 6 نفرشان در استان مانده بودند.

- غبار سیاست، همه چیز را در ابهام فرو برد. مردم گرفتار برخوردهای سیاسی مدیران شدند. عاطفه شان مجروح شد. ما بدهکار مردم شدیم. بعضی ها فکر می کنند مسئولیت یعنی آقایی. آن زمان ما می گفتیم مسئولیت یعنی نوکری مردم.

- چقدر انتخاب استاندار در آن روزها خوب بود! متر و معیار فنی داشت. کارنامه مدیریتی فرد بررسی می شد...

- خیلی اتفاقی و ناگهانی شدم استاندار لرستان. اول در کمیته اولیه با حضور پنج وزیر و بعد در جلسه هیات دولت به همه وزرا جواب پس دادم و چند ساعت بعد از جلسه، شدم استاندار.

- اگر در لرستان موفق نبودم بی درنگ عذرم را می خواستند. آقای ناطق نوری با همکارانش رفیق بود اما در کار با هیچ همکاری تعارف نداشت. اگر پرونده فردی ضعیف بود، نابودش نمی کرد اما کار بعدی را به او نمی سپرد.

- اواخر سال ۶۲ آقای ناطق نوری مرا خواست و گفت: برو استاندار آذربایجان شو. گفتم: من بلد نیستم ترکی حرف بزنم. اصالت پدری من ترک اهر است؛ اما من بلد نیستم ترکی حرف بزنم. زبان مادری من ترکی نیست.

- افتخار من همکاری با افرادی مثل مهدی باکری بود. وقتی در جلسه ای با او شرکت می کردی بدون آنکه متوجه باشی شیفته اش می شدی.

- من هیچ وقت باکری و عطایی را فراموش نمی کنم. همیشه به آذربایجان احساس دین می کردم.

- آقایان مدیران امروزی از نماینده مجلس گرفته تا مدیران دولتی، به خدا این نوع برخورد با مردم درست نیست. این نه خدمت است نه صداقت. مردم ما بسیار باشعورند. همه چیز را می فهمند. مردم را ترساندیم از خودمان. مردم را از خودمان دور کردیم. آغوش مدیران باید برای مردم بسیار پرمهر و باز می بود. آیا هست؟

- ورود من به فوتبال خیلی سریع اتفاق افتاد. آقای محلوجی به من گفت نظر آقای هاشمی این است که به فوتبال ورود کنیم و من هم یک روزه برنامه ام را دادم. سه جلسه با مرحوم انصاری فر، آقای پروین و و مرحوم غفوری فرد گذاشتم و بعد از آن باشگاه پرسپولیس به صورت کاملا خصوصی به ما منتقل شد. در دولت آقای خاتمی، آقای مهرعلیزاده وفای به عهد نکردند و باشگاه را از ما گرفتند تا دوباره دولتی شود.

- روزی که قرار گذاشتند من به فدراسیون فوتبال بروم خداوکیلی موافق نبودم.

- آنقدر روی ذهن آقای هاشمی طبا کار کرده بودند که من در فرودگاه متوجه شدم کار در فدراسیون فوتبال تمام شده است. بعدها که با آقای هاشمی طبا حرف زدم متوجه شدم ریشه برکناری من از دوستان فوتبالی ام آب خورد!

- نمی توانم اشتباه بزرگم در پرسپولیس را بگویم؛ اما مردم می دانند. من با برگرداندن یک آدم، کاری کردم که پرسپولیس از بین رفت! آسیبش از خدماتش خیلی بیشتر بود. گاهی اوقات در مدیریت خیلی خوب است که اصلا تصمیم نگیری تا اینکه تصمیم غلط بگیری و سیستم را بسوزانی!

- وقتی تصمیم گرفتم برای جراحی زانوی احمد عابدزاده تا او را به فوتبال برگردانم، خیلی از دوستانش به من گفتند این کار را نکن. احمد سهمی غیر قابل انکار در صعود به جام جهانی داشت  من آن روز اشک ریختم چون دینم را به فوتبال ملی ادا کردم.

- بزرگان این فوتبال همه در کشورهای حوزه خلیج فارس بازی کردند تا پول بیشتری به دست بیاورند اما چقدر بیشتر به دست آوردند؟ قراردادهای داخل ایران آنها 400 هزار تومان بود و قراردادهای آن طرف 800 هزار تومان چون آن زمان دلار ارزان بود. من گفتم اگر یک میلیون تومان بدهم بازیکن ایرانی در ایران می ماند. کجای این کار اشتباه بود؟

- آن زمان با 400 هزار تومان قرارداد بازیکن می شد یک واحد آپارتمان 100 متری در میدان هفتم تیر خرید. روزی برای قرارداد عابدزاده 20 میلیون تومان دادم. با آن پول هم می شد همان واحد را همانجا خرید. من فوتبال را گران نکردم. با تورم جلو رفتم.

- همه اسنادش وجود دارد. در سال 1379 کل بودجه باشگاه پرسپولیس یک میلیارد بود؛ اما حالا قرارداد یک بازیکن در این فوتبال شده 50 میلیارد.

- در بازی با الیما به استانکو گفتم ترکیب را نمی پسندم. اگر اجازه ندهی بزیک بازی کند نمی گذارم ترکیب را بخوانی. بزیک بازی کرد و با همان نتیجه ای که می خواستیم بردیم.

- اگر مدیرعامل یحیی گل محمدی بودم، یک روز هم با او اختلاف نظر پیدا نمی کردم. اگر مدیرعامل پرسپولیس بودم اجازه می دادم یحیی برود. یحیی برای پرسپولیس تمام شده است. خیلی اذیت شد.

- فکر می کنم برخی افراد روی نیمکت پرسپولیس مساله سازی می کنند. پرسپولیس تحت هیچ شرایطی نباید کریم را از دست می داد.

- اگر رئیس فدراسیون بودم حتما یک دستیار رزومه دار خارجی کنار سرمربی ایرانی می گذاشتم.

- دوستان شوخی می کنند! اصلا اراده ای برای واگذاری پرسپولیس و استقلال ندارند. سبک کارشان طوری است که تحویل بدهند.

IMG_20240122_231848_777

- شبی که قرار بود علی پروین برای مذاکره آخر به خانه ام بیاید تا به فوتبال برگردد، رضا درویش مدیرعامل فعلی پرسپولیس هم کنارش بود. منشور 8 ماده ای را پروین امضا کرد و درویش هم شاهد آن منشور شد. آن منشور را هنوز دارم.

- بدترین خاطره فوتبالی من ضربه ای بود که علی دایی از دروازه بان بحرین خورد. یادم نمی رود چه لحظات سختی داشتیم. پزشکان با تردید درباره سلامتی او حرف می زدند. بهزاد غلامپور در بیمارستان به پای علی دایی افتاده بود و زار زار گریه می کرد. بچه ها باور نمی کردند علی به زندگی برگردد. اخباری که لحظات اول بیمارستان به ما داده شد، بسیار تکان دهنده بود.

- بدم نمی آید دوباره به فوتبال خدمت کنم و مطمئننم اگر به فدراسیون برگردم زمینه رشد فوتبال را فراهم می کنم.

منبع: خبرفوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • ناشناس
    17

    پروین اسطور همیشگی پرسپولیس است و خواهد بود و امثال پروین به شما وزن دادند حالا شما پروین را به فوتبال برگرداندی؟! پروین ها و حجازی ها بودند تا شما نان به نرخ روز خورهای سیاسی به نون و نوایی برسید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      1سال مرغ نخوردم....نتونستم بخرم... مرغ دوتا پا دارد یا چهارتا...بالدار است یا بی بال....اصلا چه شکلی هست.....

  • اسطوره یعنی؛ سلطان علی پروین ❤️
    19

    عابدینی:
    "بزرگترین اشتباهم، بازگرداندن آدمی به پرسپولیس بود که تیم را از بین بُرد"
    آقای عابدبنی تلویحا آقای پروین را مخاطب قرار داده است. جناب عابدینی! پروین اسطوره پرسپولیس و سلطان فوتبال ایران است. افتخارات پروین برای تیم ملی و فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس چه بعنوان بازیکن و چه به عنوان سرمربی بخشی از تاریخ فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس است و این تاریخ و این افتخارات را نمی شود از حافظه تاریخی این سرزمین پاک کرد.
    یادتان نرود یکی از سه قهرمانی تاریخ فوتبال ایران با ضربه کاشته پروین پا طلایی به کویت حاصل شد و در دیگر افتخارات فوتبال ایران نیز نقش پروین غیر قابل انکار است.
    و باز هم یادتان نرود که قهرمانی در بازی های آسیایی ۱۹۹۰ پکن با سرمربیگری پروین بدست آمد. قهرمانی های متعدد و کسب جام های گوناگون در ایران و باشگاه‌های آسیا نیز بخش دیگری از افتخارات دست نیافتنی پروین است.
    آقای عابدینی در این خصوص یک عمر سکوت کرده بودی کاش امروز هم این نظر اشتباه و غیر منصفانه را بر زبان جاری نمی کردی و اینگونه اسطوره فوتبال ایران و پرسپولیس را مورد هجمه و حمله قرار نمی دادی! البته با این کار، فقط خودتان را خراب کردید چون جایگاه و نام پروین رفیع تر و بالاتر از آن است که با نظر مغرضانه رفیق حسود و ناسپاسی نزد هواداران میلیونی خود خدشه دار شود.
    در مورد تمایل بازگشت به فوتبال نیز، باید گفت: همان خدماتی که قبلا به فوتبال کرده اید کافی است، بهتر است به استراحت دوران بازنشستگی خودتان برسید. اگر هم روزی امکان بازگشت شما می توانست فراهم شود با این حرف، مستقیما ۴۰ میلیون دشمن که هواداران پرسپولیس هستند به علاوه سایر هوادارانی که در حوزه ملی برای پروین احترام قائل هستند، برای خودتان درست کردید. در هر صورت این حرف از سیاست مدار کارکشته و مدیر پرسابقه ای چون شما بعید بود!

  • بهرام
    6

    و حیف ورزشی های ما و اسطوره‌های که به خاطر. رانت و پول و سهمیه فریب این سیاسیون را خوردند و ماندگار نشدن

    نظرات شما -
    • 1358-1
      0

      همین اشتباه هم مردم ایران کردند
      و
      الانه دارن نتیجش رو میبینن

  • ناشناس
    8

    جناب عابدینی در مورد ارتباطاتون با هدایتی چیزی نگفتید خاطرتون هست وقتی به کمک ایشون، داماش گیلان را خریده بودید گفتید ما پول داریم و هر کی بخواد باشگاهش رو بفروشه ما می‌خریمش!
    به قول بچه‌های نسل جدید سیس باشگاه داری خصوصی گرفته بودید! الان که دیگه همه چیز روشن شده و همه میدونند که هدایتی چجوری پول ملت را بذل و بخشش می‌کرده و پای پرسپولیس می‌ریخته، کاشکی یه چیزی‌هم در مورد این موضوع می‌گفتید
    امیدوارم خبر فوری این کامنت را بذاره!

  • فرهادی
    11

    یه خورده از چندهزار میلیاردی که داری خرج فوتبال پایه کن بزار یه کارخیری کرده باشی . پروین اسطوره ی فوتبال ایران. شماها میایید و میرید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      میخواهید یه دستیار کاربلد تر ازقلعه نویی بیارید وبه نام ایشون تموم بشه خوب پول خوب بدید شاید گواردیولا اومد

  • م.س
    6

    درود.با تو فوتبال شاداب بود

  • ناشناس
    11

    متاسفم تو مدیر عامل تیم پرسپولیس بود امثال شماها تیم خراب کردن عشق پروین

  • محمدعلی کیایی
    8

    سلام اقای عابدینی
    شما تمام معروفیت خود را از علی پروین دارین
    لطفا به اسطوره پرسپولیس احترام بزارین
    پروین شناسنامه قرمزهاست.
    بدای شما متاسفم

  • ناشناس
    5

    واقعا چرا برخی افراد مثل عباسی خدمات علی دایی را نادیده میگیرن بخدا این دور از انصاف وعدالت ومردانگی است افرادی ادعای خزب اللهی میکند ولی به فردی مثل دایی که کلی به ممللک
    خدمت کرده اهانت میکند ویکسری بخاطر منافع خودشان به امثال عباسی اعتراض نمیکند امثال عباسی باید از دایی عذرخواهی کند

  • ناشناس
    0

    امثال شماها و غیرفوتبالی ها وضعیت را به اینجا رسونده اید و همش هم منم منم می کنید وجود امتال شما فقط ایجاد حاشیه برای فوتبال بوده و هست

  • حسین
    3

    قلعه نویی مربی نیست . فقط کافی بود طارمی رو تعویض کنه تا قهرمان آسیا بشیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها