سه دلیل برای لزوم تغییر در نیمکت ایران

چرا با قلعه‌نویی تیم ملی پیشرفت نمی‌کند؟

تیم ملی گرچه با قلعه‌نویی قرار است ادامه دهد، اما دلایل زیادی برای قطع همکاری وجود دارد.

چرا با قلعه‌نویی تیم ملی پیشرفت نمی‌کند؟

شروین رمضانی- تیم ملی با سرمربی ایرانی هم نتوانست در جام ملت‌های آسیا به جایی برسد و خیلی راحت مقابل قطر در نیمه نهایی رویاها برباد رفت. با این حال با توجه به بندی که در قرارداد قلعه‌نویی و فدراسیون فوتبال وجود داشت، قرارداد وی تا پایان جام جهانی ۲۰۲۶ تمدید شده‌است، اتفاقی عجیب برای فوتبال ایران.

اما چرا تیم ملی نباید با قلعه‌نویی ادامه دهد؟ در این یادداشت به سه دلیل مهم در این خصوص می‌پردازیم.

اول: خبری از تاکتیک نبود

هرچقدر قلعه‌نویی و دستیارانش از عملکرد خود دفاع کنند و از شباهت‌های تاکتیک ایران و منچسترسیتیِ پپ گواردیولا حرف بزنند، واقعیت کتمان‌ نمی‌شود. تیم ملی در جام ملت‌ها فراز و نشیب فراوانی داشت و البته خبری از تاکتیک خاص هم نبود.

تغییرات بعضا عجیب در ترکیب تیم ملی، تعویض‌های عجیب‌تر در جریان مسابقات، قفل شدن بازی در برابر هنگ‌کنگ، آچمز شدن در برابر سوریه و البته شکست ساده در برابر قطر از جمله مثال‌هایی است که نشان می‌دهد تیم ملی در بزنگاه‌های مختلف با قلعه‌نویی نمی‌تواند امیدوارکننده باشد.

تاکتیک اصلی تیم ملی در قطر، حرکت به جلو به امید خلاقیت فردی بازیکنان بود. بعد از آن هم بازی مستقیم و ارسال توپ به پشت دفاع رقبا. اتفاقی که در بازی با ژاپن جواب داد، اما در سایر مسابقات خبری از معجزه نبود.

حال تصور کنید وقتی کار مقابل تیم‌هایی مثل هنگ‌‌کنگ و سوریه گره می خورد، در برابر تیم‌های بزرگ اروپایی و آمریکایی چه قرار است بر سر تیم ملی بیاید؟

دوم: ناتوان در پوست‌اندازی

تیم ملی میانگین سنی بالایی دارد و هرچند قلعه‌نویی مدعی شده که می تواند خون تازه به این تیم تزریق کند، اما مروری بر انتخاب‌های وی در جام ملت‌های قطر، نشان می دهد که قلعه‌نویی آدم پوست‌اندازی نیست، کما اینکه در تیم‌های باشگاهی این مربی هم حداقل در یک دهه اخیر خبری از پوست‌اندازی نبوده‌است.

قلعه‌نویی که در این جام باز به بازیکنانی مثل امید ابراهیمی و کریم انصاریفرد میدان داد و ترجیح داد حتی برای دقایقی اندک هم به جوانان فوتبال ایران میدان ندهد، چطور می‌خواهد به جملاتش در خصوص پوست‌اندازی و تزریق خون تازه اعتماد کنیم؟

سوم: بازیکنان بزرگ مربی بزرگ می‌خواهند

عموم بازیکنان فعلی تیم ملی یا لژیونر بوده‌اند یا هستند. آنها در باشگا‌ه‌هایی به مراتب بزرگ‌تر از ایران بازی کرده‌اند و با مربیانی بزرگ تر از مربیان داخلی کار کرده‌اند. این بازیکنان با کوله‌باری از تجربه، برای آخرین تورنمنتی که قرار است پیراهن تیم ملی را بپوشند، نیاز به یک مربی بزرگ دارند که قبولش داشته باشند.

واقعیت این است گرچه قلعه‌نویی برای جام ملت‌ها از سوی بازیکنان مورد پذیرش واقع شد، اما بسیار بعید است پس از شکست در این تورنمنت، برای رقابتی بزرگ مثل جام جهانی، بازیکنان رفتاری مشابه را در پیش گیرند.

به هر روی تیم ملی به جام جهانی صعود خواهدکرد، اما اگر رویای حضور در جمع ۱۶ تیم برتر این تورنمنت را داریم، بی تعارف با قلعه‌نویی غیرممکن است به آن دست یابیم.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 47
  • رضا
    5

    با این سطح نگری ها ، کلا فوتبال ایران پیشرفت نمی کند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      29

      همه لنگیا دست بکار شدن تا قلعه نویی رو از تیم اخراج کنند ولی حتی یه نفر از لنگیا نگفتن که ایران بخاطراشتباهات بیرو وطارمی پول پرست باخت

    • ایرانی
      8

      دوتا دلیل داره یک: نمیدونه کی باید دست به تعویض بزنه دوم : نمیدونه با هر تیم چه تاکتیکی داشته باشه

    • ناشناس
      5

      اولا اگر تاکتیکی در کار نبوده پس چه جوری ژاپن لوله شد؟ثانیا همین بازیکنان که اینقدر بالاشون می بری با مربی خارجی شیش تا از انگلیس خوردند

  • ایرانی
    9

    شکم قلعه نوعی مثل ساکت بزرگ است نگران نباشید . بجز لژیونرها فوتبال ایران حرفی،برای گفتن ندارد بزودی درجه ۲آسیا می شویم

  • ناشناس
    3

    مثل کی‌روش که تو هر کشوری رفت تیم ملیشون نابود کرد،وقتی مربی تیم ملی قطر بود همین تیم در بازی چهار جانبه اردن سه تا چهار گل از ایران خورد ولی مسولین قطری به موقع تصمیم تغییر گرفتن ونتبجه اش هم شد قهرمانی پیاپی ،چیزی که ما ۵۰ساله در انتظارش هستیم،مدیریت با رو دربایستی وتعارف ومارپیچ سکوت بر مملکت ومردم هزینه تحمیل می‌کند ،کسی که امتحان خود پس داده چه لزومی برای تکرار است مگر اینکه منافع گروهی در پشت آن باشد

    نظرات شما -
    • بهلول
      9

      اتفاقأقلعه نويى خيلى خوبه براى ماكه منتظرشكست هستيم

  • ناشناس
    12

    مگه قبلش خیلی پیشرفت داشتیم

  • J
    4

    دلیل چهارم رو هم اضافه کن : خود امیر قلعه نویی از شروع هر بازی از پیش باخته بود . شما به چهره ایشون دقت کن .یاس و نا امیدی موج میزد . یک چهره غمزده و افسرده که همین موج منفی رو به تیم هم منتقل میکرد . نه هیجانی نه شور و شوقی در کنار زمین نداشت . یک مربی در سطح ملی نباید با از دست رفتن موقعیت گل جلوی دوربین اونجوری تو سر خودش بزنه .

  • ناشناس
    8

    سواد فوتبالی اقای قلعه نویی در حد باشگاه های ایران هست نه در حد تیم ملی. از اول انتخاب ایشان برای تیم ملی اشتباه بود

    نظرات شما -
    • رضا
      2

      البته در اینجا هر کسی می تونه نظری بنویسه و نظر همه افراد هم محترمه.
      ولی واقعیت اینه که آقای قلعه نوعی گزینه خوبی برای تیم ملی ایران نیست. این را نه به دلیل اینکه ایران قهرمان جام ملتها نشد، می گویم بلکه قبل از مسابقات هم چنین اعتقادی داشتم.
      آقای قلعه نوعی قبلا هم سر مربی تیم ملی بوده و نشان داده که گزینه خوبی نیست. بعد از گذشت سالها از آن زمان، هیچ تغییر مثبتی در آقای قلعه نوعی دیده نمی شد.

  • ناشناس
    7

    این بنده خدا به درد مربی گری در دسته یک میخوره، همه چیز بروزه ولی این تفکرات 20_25 سال پیش را داره.....

  • رحمتی
    3

    مدیر مسول خبر فوری نمی گذارد این گروهبان عزیز وسرباز وطن برود همه فوتبال دوستان را باکار رسانه حرفه ای خود به بازی گرفته قابل توجه فوتبالیسها

  • فردین
    4

    دلیل سوم را قبول دارم و این واقعیت و طبیعی است وقتی لژیونر ها در تیم های بزرگ حضور دارند و مربیان آن تیم ها هم حرفی برای گفتن دارند لذا بازیکنان در مواقع حضور در تیم ملی باید با مربی سطح بالاتری نسبت به مربی باشگاهی شان روبرو شوند

  • ناشناس
    3

    مثل همه چیز در این کشور کارهای بزرگ را به افراد کوچک میدهند و برعکس وقتی افرادی دون پایه ریاست فوتبال را دارند نتیجه بهتر از این نمیشود

  • ناشناس
    6

    نویسنده این مقاله کیه؟ دانش فوتبالیش چقدره؟ یادم رفت شیتیل بگیر مجیدیه

  • ع ق
    2

    سوال آیا چند. سال از آخرین موفقیت قلعه نوعی می گذرد ؟! آیا در موفقیت های عهد بوق پول نقش اساسی را داشت یا تاکتیک و نوع بازی ؟! کلا قلعه نوعی با تاکتیک بازی می کند و سواد فوتبالی او چقدر است چند بازیکن در سال معرفی کرده است ؟! معروف به باند بازی و رنگی بودن هست یا نه ؟! حامیان اصلی و تعیین کنندگان او چه کسانی هستند آنها واقعا دلسوز و فوتبالی هستند ؟!

  • احسان
    1

    تیمی که تعدادی از بازیکن هاش نفری ۸۰۰ میلیارد برای باخت به قطر پول بگیرن که دیگه مربی نمیخواد ، باید فاتحه ی فوتبال رو خوند که یه مشت بی لیاقت از صفر تا صدش داخلش هستن ، برای این رشوه گرفتنه بازیکن ها مدارک زیادی وجود داره که مسئولین باید پیگیری کنن .

  • وحید قنبری
    4

    تا موقعیکه تنگ نظری و حسادت زیر آب زنی از این نوع نگارش ها وجود داره نه تنها با قلعه نویی بلکه با مربیان بزرگ دیگری هم نتیجه نخواهیم گرفت...
    با آقای کی‌روش که امثال شما به به و چه چه می‌کردید آفتابه پلاستیکی هم دشت نکردیم...چند سال از پول بیت مال رو تو جیب این آقا کردید و خودتان هم از این پول دزدید..

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      تو خوبی قنبر

  • ناشناس
    3

    تا وقتی که فوتبالی ها سرکار نباشند و مدیریت دست فوتبالی ها نباشه و خرج های آنچنانی مثل کشورهای عربی نکنید، از پیشرفت خبری نیست.فقط پسرفت!!!

  • ناشناس
    0

    خانه از پای بست ویران است وقتی سرعت فوتبال ایران مانند لاک پشت است و بازیکنان نمی توانند توپ را کنترل کنند و نمی توانند 4تا پاس درست و رو به جلو بدهند هیچ خلاقیتی (بجز آزمون) در بازی ترکیبی ندارند هیچ باشگاه ایرانی در 30 سال گذشته قهرمان آسیا نشده مربیانی مانند کیروش و قلعه نوعی و برانکو نمی توانند برای تیم ملی کاری بکنند ایران مربیان بزرگ در حد زیدان ، مرحوم ایویج و گواردیولا لازم دارد تابتواند همانند لاسکو و بوگانیکوف در والیبال در فوتبال هم یک تحول خیره کننده ایجاد کند تا این فاصله عمیق فنی بین فوتبال ایران و جهان کمتر شود.

  • صمدآقا
    1

    با این سیراب وشیردونی که من توعکس
    می بینم توقع ما زیاده!

  • زند
    0

    بسم الله الرحمن الرحیم

    آقا جان چرا کسی یقه آقای تاج را نمیگیرد،چرا کسی ایشان را مقصر نمیداند؟.؟
    تیم ملی به آقای تاج باخت،به تفکر ضعیف ایشون باخت،تیم ملی به قطر نباخت از آقای تاج گل به خودی خورد.

  • ناشناس
    0

    پول هایی که درفوتبال بی حاصل خرج می شود باید صرف کارآفرینی وفقرزدایی شود فوتبال تعطیل شود

  • سعید
    6

    باور کنید که قلعه نوئی بازیکن خوب زیر دستش باشه نتایج خوبی گرفته ومیگیرد

  • ناشناس
    2

    قلعه نویی شکمی گنده کرده که نگو ...یک شکم گنده بی خاصیت که به همین مسئولان میخوره

  • ناشاس
    2

    قلعه نوعی چون حزب اللهی هستش پیشرفت میکنه

  • محمد
    1

    سلام خب میخواه خودت مربی بشی؟تعارف نکن اینجا ایران است شب تصمیم می‌گیرند و صبح اجرایی می‌کنند

  • پارسا
    0

    مشکل ما در هرجایی از مدیریت ضعیف سنتی هست
    تو عرصه ی فوتبال هم بی نصیب نمونده ما از طرز فکر کوته بینانه اقای تاج باختیم
    اقای تاج با کی روش در جام جهانی اونطور احساسات ملت ایران را تلخ کرد
    با اقای قلعه نوعی هم اینطور در جام ملتها احساسات مردم را تلخ کرد
    با طرز فکر سنتی در فوتبال نتیجه باخت هست طرف فک میکنه استقلالی بودن ملاک پیشرفت فوتبال است اقا جان ربطی به استقلال و پرسپولیس ندارد مربی روز فوتبال بیارن اقای قلعه نوعی و مایلی کهن و علی پروین و مهاجرانی دیگر پیشکسوتان در زمان خودشان زحمت کشیدند و الان بازنشست شدند .

  • ناشناس
    1

    بی تعارف اضافه کن که این لژیونرها کدامشان در تیم هایی که بازی می کنند نقش تعیین کننده ای دارند
    بی تعارف مگر برانکو و کی روش چه گلی به سر تیم ،دند
    بی تعارف مگر فدراسیون فوتبال که تابعی از سیاست های کلان کشور است چه دست بازی از نظر مالی و و جاهت جهانی دارد که مربی درست و درمانی بیاورد
    بی تعارف مگر مانچینی و کلینزمن و مربی ژاپن و ویتنام که همه نامدار بودند چه دستاوردی داشتند
    بی تعارف مگر لیک فوتبال ما که شبیه لیگ کودکان محلات است چه خروجی ای بهتر از این داشته
    بی تعارف کمی فکر کنید و بعد بنویسید....

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      بی تعارف خواهشا نظر نده!!

    • ناشناس
      0

      بی تعارف. فساد در فوتبال است و فقط به فکر بخوربخور هستند. بعدش یک از مردم نادان بیکار تو فکر برد تیم ملی هستند.بی تعارف فوتبال ایران را بنداز تو خلا و سیفون بزن تا بره.

  • ناشناس
    1

    اینقدر تیم پیر میباشد که در جام جهانی بازیکنان با عصا و یلچر باید بیان!

  • ناشناس
    2

    آقای قلعه نوعی باید اقتدار کافی را داشته و برایش مهم بازی گروهی فرد باشد نه اسم بازیکن . آقای قلعه نوعی باید بهترین تیم لیگ ایران را به عنوان تیم اصلی ملی انتخاب و بازیکنان ضعیف این تیم لیگ برتر را با بازیکنان قوی داخلی و خارجی تقویت کند . در اینصورت موفق خواهد شد . چون تیم لیگ برتری هماهنگی لازم را چندین ماه کسب کرده و ضعف بعضی بازیکنان با تعویض بازیکنان بنام تقویت خواهد شد . ما باید از مربی داخلی حمایت کنیم . و با مربی ملی قهرمان شویم این ارزش دارد ‌‌‌‌ولی اصل اقتدار و نترس بودن مربی است که موجب پیروزی می شود و میدان دادن به جوان‌های جویای نام ‌.

  • سعادت
    0

    ژاپن رو که برد روی هوا پرواز می کردین ....فوتبال قانونش همینه ....

  • ناشناس
    1

    این تیم همان تیمی است که خیلی از بزرگان فوتبال ایران مدعی بودند همان دور اول حذف میشه و به ایران برمیگرده
    اما این تیم همین تیم تا پای انتخاب برای فینال هم رفت

    ولی بعضی ها قائلند مرغ همسایه غازه

  • علی
    1

    بابا جون اب رو بریز اونجا که میسوزه. خخختتت

  • Zafaar
    1

    تیم ملی ما با هیچ مربی قهرمان نشده و نخواهد شد، با کدام اردو‌ها و بازی‌های تدارکاتی از تیم ملی انتظار قهرمانی دارید؟

  • رسول احمدی
    0

    چون جله نوعی چیز فنی غیره نداره به تیم ملی کمک کنه

  • مرتضی
    0

    خبرفوری تو خیلی موضوعات داره حال به هم زن عمل میکنه و نظرات مزخرفی رو پخش میکنه هرچند قبول دارم باید باید یک مربی کاربلد که با روحیه احساسی و حساس و جوگیر ایرانیا اشنا باشه به تیم بیاد کیروش مربی خوبی نبود بلکه روانشناس خوبی بود درست مثل قلفه نویی

  • محمدرضا
    0

    منم به قلعه نویی انتقاد دارم ولی آقای شروین رمضانی متنت پر از دشمنی با شخص بود و انصاف توش خیلی کم بود.انشالا که رنگی نبوده!!!

  • محمد
    0

    زیرا در ایران و بطور کل در کشورهای کمتر پیشرفته جوان ها تجربه کافی ندارند و قلعه نویی ها چون سنی از عمر فوتبال شان گذشته و در کل هر دو دسته دور از علم روز دنیا هستند موفق نیستیم و برای همین است که همه چیز را غلط توجیه و بهانه سازی می کنیم

  • ناشناس
    0

    چرا پول مملکت را برای فوتبال هزینه می‌کنند ؟
    اگه این پول که برای این بازیکنان می دهند یک کارخانه بسازند لااقل کلی جوان میرن سرکار
    فرقی ندارن که این پول برای یک مربی خارجی گران قیمت باشه یا یک مربی ایرانی

  • حسین
    0

    چون مثل خارجی هه پول ممی گیره

  • م ر
    0

    آقای قلعه نویی در انتخاب بازیکنها علم کافی رو نداره.

  • یه ایرانی
    0

    من نمیدانم چرابعضی ازکسانیکه آبی دل ومنتصب به استقلال هستندچراکورکورانه ازعملکردقلعه نوعی دفاع میکنندومن انتظارازطرفداران تیم پرسپولیس هم دارم که وقتیکه بعث تیم ملی میشوددست ازتعصبات کورکورانه بردارند. چون تیم ملی متعلق به کل ایران است.نه رنگ خاصی حالاراجب عملکردقلعه نوعی بایدخدمت شماعرض کنم که بااحترام همه مربیان عزیزوطنم وخودایشان بایدبگویم که متاسفانه ایشان از اعلم روزدنیاعقب هستندوحتی توانایی فنی ارج اولیه تیم را هم نداشتندونتوانستندارنج مشخصی برای تیم مشخص وپیاده کنندشما پیشرفت تیمهای درجه دو وسه آسیا رادراین جام مشاهده کردید؟ وقتی قطرواردن به فینال میاینداین یعنی تاهمین جا ازلحاظ سخت افزاری ونرم افزاری و............... ازجمله امکانات خیلی عقب افتاده ایم حالااگرمیخواهیم ازلحاظ فنی هم بیایم مربی تاریخ مصرف گذاشته ای هم بگذاریم بالای سرتیم این یعنی فاجعه ومرگ خودخواسته برای تیم ملی لذاخواهشم ازشمااین است که اگرکسی واقعا دلسوزتیم ملی است بایدازفداراسیون بخواهندکه تاازاین بدترنشده وازقافله عقب نیفتاده ایم چاره ای اندیشده شودومربی خوب ودرجه یک وآگاه به علم روزفوتبال دنیابالای سرتیم ملی بگذاری ودست ازگدابازی... ..........بردارند. امیدوارم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها