کربکندی: فوتبال ما با تبانی، جادوگری و خرافات درگیر است/ دنیا با دانش و علم روز پیش می‌رود؛ ما درگیر خُرافاتیم

پیشکسوت فوتبال ایران با تاکید بر اینکه فوتبال ما سال‌هاست با پدیده‌هایی از جمله تبانی، جادوگری و خُرافات درگیر شده است، گفت: ستاره‌ها نمی‌توانند تعیین کننده قهرمانی باشند و برای موفقیت، باید یک تیم واقعی بود.

کربکندی: فوتبال ما با تبانی، جادوگری و خرافات درگیر است/ دنیا با دانش و علم روز پیش می‌رود؛ ما درگیر خُرافاتیم

رسول کربکندی  به مسائل روز فوتبال ایران پرداخت و از مسائلی صحبت کرد که سالهاست این ورزش را پدیده‌هایی از جمله تبانی، جادوگری و خُرافات درگیر کرده است. او از تماس‌های تلفنی برای تبانی پرده برداشت و از نبود عزم جدی برای برخورد با فساد صحبت کرد. با ما همراه باشید تا این گفت‌وگو را بخوانیم.

فوتبال ما متناسب با هزینه‌ای که می‌شود، رشد نمی‌کند

لیگ ما در فصلی که گذشت بیشتر درگیر حاشیه بود تا متن، متاسفانه به جای آنکه هواداران شاهد بازی‌های کیفی و زیبا باشند تا دلتان بخواهد درگیری و دعوا دیدند. این لیگ از بُعد کیفی به هیچ عنوان رضایت‌بخش نبود چراکه متناسب با هزینه‌ای که می‌کنیم رشد و توسعه پیدا نکردیم.

تماشاگران به دنبال فوتبال زیبا و جذاب هستند. هم‌زمانی لیگ ما با لیگ‌های اروپایی و تفاوت بازی‌ها نشان می‌دهد تا چه اندازه عقب هستیم و این نیازی به کارشناسی خاصی ندارد و هر هواداری می‌تواند به راحتی آن را درک کند. وقتی لیگ ما در آسیا در رتبه ششم است، حرفی برای گفتن و دفاع نمی‌ماند. فراموش نکنید نسبت به گذشته خیلی عوامل بهتر شده اما در نتیجه کار تفاوتی نمی‌بینیم. وضعیت زمین‌ها نسبت به سال‌های نه چندان اصلا قابل قیاس نیست و توجه به فوتبال خیلی بیشتر از گذشته است اما ببینید چقدر در کنار زمین تنش و درگیری وجود دارد.

ستاره‌ها تضمین کننده قهرمانی نیستند؛‌ شمس‌آدر نشان داد تیم بودن یعنی چه

ستاره‌ها نمی‌توانند تضمین کننده قهرمانی باشند چراکه تیم داشتن، خیلی بهتر از ستاره داشتن است. در لیگ امسال، نمونه بارز آن را به خوبی دیدیم. شمس‌آذر قزوین به معنای واقعی یک تیم بود و سعید دقیقی نشان داد یکی از مربیان موفق و کاربلد فوتبال ماست. در آن سوی میدان تیمی مانند سپاهان را داریم که از نظر امکانات، زیرساخت‌ها، منابع مالی و سایر موارد بی‌نظیر است اما چر الان در کورس قهرمانی نیست؟

سپاهان با این همه هواداری که دارد و با توجه به مواردی که گفته شد، باید ۲ تا ۳ هفته قبل از پایان لیگ قهرمانی خود را مسجل می‌کرد اما این اتفاق رخ نداد و باید دید چرا این تیم در مسیر قهرمانی ناکام ماند. البته هواداران سپاهان می‌گویند نمی‌خواهند ما قهرمان شویم که من اعتقادی به آن ندارم هرچند کسر امتیاز و محرومیت بازیکنان می‌تواند تا حدودی دخیل باشد اما در خصوص تیمی با این همه امکانات،‌ مصداق ندارد.

سپاهان بعد از عدم موفقیت در آسیا با یک اُفت شدید مواجه شد، آنها در لیگ چند بازی را بدون بُرد سپری کردند و امتیازهای زیادی را از دست دادند. در جریان وضعیت این تیم نیستم اما شاید مسائل درونی یا مشکلاتی که بین بازیکنان ممکن است به وجود بیاید، باعث شده این تیم از کورس قهرمانی عقب بیافتد و سپاهانی‌ها به دنبال آن هستند تا با قهرمانی در جام‌حذفی هواداران خود را شاد کنند.

وقتی صحبت از فساد در فوتبال می‌شود فقط نباید به تبانی توجه داشت، شرط‌بندی یا دلالی‌ هم بخش دیگری از این فساد است که نباید فراموش شوند

مربیان امروزی اشتباهات خود را قبول نکرده و به دنبال مقصر خیالی هستند

فوتبال نسبت به گذشته خیلی فرق کرده، در زمان ما اگر یک بازیکن یا مربی اشتباهی داشت آن را قبول می‌کرد اما الان نه تنها آن را قبول نمی‌کنند بلکه با حاشیه‌سازی و جار و جنجال،‌ عوامل بیرونی را دخیل دانسته و به دنبال القای آن به هواداران هستند. اشتباهات داوری را رد نمی‌کنم اما نباید خودمان را از هر اشتباهی مبرا کنیم. متاسفانه در فوتبال ما مشکلات بسیاری دیده می‌شود که خودمان با دست خودمان ایجاد می کنیم. به عنوان مثال وقتی این همه داور جوان را به لیگ برتر تزریق می‌کنیم چرا نباید با تجهیزکردن استادیوم‌ها به VAR آنها را در امر قضاوت یاری کنیم؟

سقف بودجه و قراردادها هم باعث شد کارها به صورت زیرمیزی جلو برود و خانه و ماشین رُکن اصلی مذاکرات شود، شاید همه این موارد بخشی از مشکلات در راه نتیجه‌گیری باشد اما بازهم نمی‌توان اشتباهات مربیان را نادیده گرفت چراکه مشکل اصلی همین جاست.

فساد در فوتبال به تبانی خلاصه نمی‌شود؛ شرط‌بندی، دلالی و جادوگری را کجای دلمان بگذاریم؟

وقتی صحبت از فساد در فوتبال می‌شود فقط نباید به تبانی توجه داشت، شرط‌بندی یا دلالی‌ هم بخش دیگری از این فساد است که نباید فراموش شوند. زمانی که در صبا بودم در دقیقه ۹۴ با یک پنالتی که علیه ما گرفتند باعث شدند برابر سپاهان به تساوی ۲ بر ۲ رضایت دهیم که من همان روز گفتم فوتبال ما کثیف است، اما کسی پیگیر آن نشد.

آن روز به جای آنکه به دنبال چرایی و چگونگی اتفاقات باشند من را به کمیته انضباطی بردند و ۳میلیون تومان و ۲ جلسه محروم کردند. برخورد با فساد و تبانی نیازمند یک عزم و اراده جدی است که من ندیدم. آن زمان فوتبال به مراتب خیلی پاک‌تر از الان بود و اصلا امروز با آن ایام قابل قیاس نیست. خدا رحمت کند مرحوم حجازی هم با گفتن این جمله که فوتبال آنقدر کثیف است که با هیچ شوینده‌ای نمی‌توان آن را شست، حرف‌های من را تصدیق کرد.

جامعه داوری شریف است اما نمی‌شود بازیکن چند میلیارد بگیرد داور چند میلیون!

شرط بندی و تبانی در فوتبال ما خیلی زیاد شده و شاید یکی از دلایل مهم و تاثیرگذار آن عدم انصاف در تقسیم‌بندی بودجه فوتبالی است. وقتی یک بازیکن یا مربی میلیاردی پول می‌گیرد آیا می‌توان انتظار داشت داوری که در همین فضا کار می‌کند رقمی چند میلیونی را دریافت کند. تاکید می‌کنم جامعه داوری ما شریف بوده و هستند اما وقتی یک داور در چنین فضایی کار می‌کند و خودش و خانواده‌اش بدترین توهین‌ها را می‌شوند، باید خیلی درجه بالای انسانی داشته باشد که پیشنهادهای سنگین مالی را قبول نکند.

همین اختلاف‌ها، زمینه‌ساز فساد در فوتبال می‌شود، تنها راه ممکن این است که دریافتی داوران را بالا برده و عمکلرد آنها را به دقت زیر نظر داشت. اگر داوری اشتباه کرد هفته بعد به او قضاوت ندهند و در چنین فضایی داوران می‌بینید اگر اشتباه کنند خسارت مالی سنگینی خواهند کرد و شک نکنید که بر روی آمادگی بدنی، ذهنی و موارد مرتبط با داوری بسیار کار خواهند کرد تا هر هفته شانس قضاوت در لیگ برتر را داشته باشند.

گل‌به‌خودی، پنالتی و تضمین ۳ پیروزی در ۵ بازی را رد کردم و قهرمان نشدیم

در فوتبال اتفاقات عجیب و غریب زیاد رخ می‌دهد، زمانی که در ذوب‌آهن بودم رقابت سختی با فولاد برای قهرمانی داشتیم. یک نفر با من تماس گرفت و گفت در ۵ بازی باقی مانده لیگ کاری می‌کنیم که در ۳ دیدار برنده باشید و قهرمان شوید. به شوخی گفتم اگر اینطور است ما دیگر تمرین نکنیم و شما کارها را پیش ببرید. گفت شما تمرین کنید اما نفراتی را داریم که گل به خودی می‌زنند، پنالتی می‌دهند، به سود شما سوت می‌زنند و هر کاری که لازم باشد را ما مدیریت می‌کنیم. به دلیل روحیات و اخلاقی که دارم زیر بار آن حرف نرفتم و در آن لیگ ما دوم شدیم.

دنیا با دانش و علم روز پیش می‌رود؛ ما درگیر خُرافات رنگ لباسیم

کاش فقط تبانی بود، اگر کسی حاشیه‌ها و مشکلات غیرفوتبالی را در فوتبال ما انکار کند اشتباه کرده است. مگر می‌شود در فوتبالی که همه به دنبال دانش و علم روز هستند ما جادوگر اجیر کنیم. اینکه یک نفر می‌گوید رنگ لباس در نتیجه دخیل است و بدشانسی می‌آورد را کجای دلمان بگذاریم؟ فوتبال ما با چه روشی و از چه الگویی پیروی می‌کند؟‌

اگر اینطور است کلاس‌های دانش‌افزایی و بالا بردن سطح علمی را کنار بگذاریم چراکه سودی برای ما ندارد، به جای آن چند جادوگر و دلال اجیر کنیم تا نتایجی که می‌خواهیم کسب شود.

هنوز زود است اما اختیار دست پرسپولیس است

بازی پرسپولیس و استقلال خوزستان یک اتفاق خاص بود. میزبان در خانه و روی غافلگیری ۳ گل خورد اما در نیمه دوم توانست آن را جبران کند و در همان دقایق استقلال به تساوی رضایت داد. پرسپولیس با توجه به حضور هوادارانش در ورزشگاه آزادی فشار بسیار سنگینی را روی آن تیم وارد کرد و در نهایت توانست ضمن جبران اختلاف، صدرنشینی را هم از استقلال بگیرد. هنوز نمی‌توان با قطعیت قهرمان را مشخص کرد اما اختیار دست پرسپولیس است و اگر دو بازی آینده را با بُرد پشت سربگذارند، هیچ عامل بیرونی هم نمی‌تواند قهرمانی را از آنها بگیرد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    فقط فوتبالمون ؟؟؟؟!!!

  • بینام
    0

    کجای مملکت فساد وتبانی نیست از زمین وآسمان منلکت فساد میباره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها