مروری بر المپیک 1896 آتن

همه چیز درباره نخستین دوره المپیک/ از مدال مسی به نفر دوم تا چوپانی که قهرمان دو شد/ بازی ها در 120 سال قبل چگونه بود؟

نخستین دوره از مسابقات مدرن المپیک در یونان برگزار شده است. اولین دوره از این مسابقات در آتن یونان در سال 1896 برگزار گردید.

همه چیز درباره نخستین دوره المپیک/ از مدال مسی به نفر دوم تا چوپانی که قهرمان دو شد/ بازی ها در 120 سال قبل چگونه بود؟

به گزارش خبر فوری، ریشه مسابقات المپیک به یونان باستان باز می گردد. در قرن 8 قبل از میلاد مسیح، یونانیان برای بزرگداشت مقام خدایان اُلمپ و به خصوص زئوس، پادشاه خدایان، جشنواره ای دینی برگزار می کردند. در این جشن، قهرمانان و پهلوانان یونانی با همدیگر مسابقه می دادند و برندگان پس از انجام مراسمی آیینی، تاجی از برگ های زیتون بر سر می گذاشتند.

جالب است بدانید، نخستین دوره از مسابقات المپیک در عصر مدرن هم در یونان برگزار شده است. نخستین دوره مسابقات جدید المپیک در آتن یونان در سال 1896 برگزار شد.

المپیک 2

در این گزارش قصد داریم برخی نکات جالب و خواندنی را در رابطه با نخستین دوره از مسابقات المپیک جدید بیان کنیم:

1. جالب است بدانید، در دوره اول مسابقات المپیک یعنی المپیک 1896 آتن، مدال طلا و برنز وجود نداشت. به نفر اول مدال نقره و به نفر دوم مدال مسی داده می شد. بعدها کمیته بین المللی المپیک، مدال ها را معادل سازی کرد و به مقام اول مدال طلا، مقام دوم مدال نقره و به مقام سوم مدال برنز دادند.

2. در المپیک 1896 آتن، فقط 14 کشور حضور داشتند. از این 14 کشور، اکثر کشورها اروپایی بودند و تنها کشورهای غیر اروپایی ایالات متحده آمریکا و استرالیا بودند. البته استرالیا به عنوان بخشی از حاکمیت انگلیس در مسابقات حضور داشت. در این مسابقات آمریکا قهرمان شد. ایالات متحده 11 طلا کسب کرد و اول شد. بعد از آمریکا، یونان میزبان دوم شد و در رتبه سوم هم آلمان قرار داشت.

المپیک 3

3. در دور اول مسابقات المپیک، ورزش های زیادی شرکت نداشتند. کشتی، ژیمناستیک، دومیدانی، دوچرخه سواری، تیراندازی، شنا، تنیس، وزنه برداری و شمشیربازی تنها مسابقاتی بودند که در المپیک آتن در سال 1896 برگزار شدند.

4. المپیک 1896 آتن دارای نماد خاصی بود. در وسط این نماد تصویر آکروپولیس، بنای تاریخی آتن باستان قرار داشت:

المپیک 4

5. در المپیک 1896، یک تیم «مختلط» هم شرکت داشت که به ملیت های مختلف تعلق داشت. این تیم توانست 1 طلا و 1 نقره و 1 برنز دریافت کند. ضمنا تمام شرکت کنندگان مسابقات المپیک 1896 مرد بودند و زنان در این مسابقات شرکت نداشتند.

6. المپیک 1986 تنها المپیکی نبود که به میزبانی یونانی ها برگزار شد. آتن یک بار دیگر هم میزبان المپیک شد. یونانی ها در سال 2004 توانستند بار دیگر میزبان المپیک شوند.

7.  آمار کلی المپیک 1896 آتن بدین شرح است:

زمان برگزاری:     15-6 آوریل 1896

تعداد کشورهای شرکت کننده:     14 کشور

تعداد ورزشکارن:     311 نفر

تعداد رشته های ورزشی:     9 رشته

تعداد رویدادها:     43 ماده

8. بارون دوکوبرتن فرانسوی که نخستین کمیته بین المللی المپیک را به وجود آورد، موسس المپیک و کسی است که این مسابقات را در آتن برگزار کرد. بودجه اصلی المپیک آتن را «جورجیوس اورف» معمار ثروتمند یونانی تأمین کرد.

9. مراسم افتتاحیه المپیک آتن در ورزشگاه «پاناتینایکو» برگزار شد. هزاران نفر به این ورزشگاه آمدند. در افتتاحیه، ولیعهد یونان و شاه این کشور سخنرانی کردند و آوازهای سنتی یونانی خوانده شد و عهدنامه المپیک که متنش از نیایش های یونان باستان گرفته شده بود، قرائت گردید.

المپیک 5

10. برخی از نخستین قهرمانان و مدال آوران نخستین المپیک دنیا بدین شرح هستند:

- لوئنستون الیوت قهرمان اولین مدال وزنه‌برداری

- آلفرد هایوش قهرمان اولین مدال شنا

- لئونیداس پیرگوس اولین قهرمان شمشیربازی اهل یونان

- شومان از آلمان اولین قهرمان در مسابقات کشتی فرنگی

لازم به ذکر است که اولین قهرمان المپیک، یک دانشجوی ۲۷ ساله از دانشگاه‌ هاروارد ایالات متحده بود که بدون اجازه دانشگاه و با هزینه شخصی به آتن آمد و در پرش جفت به مقام قهرمانی رسید.

معروفترین قهرمان المپیک 1896 هم یک چوپان یونانی به نام اسپیریدون لوئیس بود که در دو ماراتن به مقام قهرمانی رسید. لوئیس که کارش دنبال کردن گاری آب‌کش بود و هر روز چهار بار فاصله آتن تا دهکده‌ای را که آب خنک داشت به دنبال اسب می‌ دوید.

 اولین قهرمان دو ۱۰۰ متر المپیک هم یک آمریکایی به نام توماس بورک بود که این مسافت را در ۱۲ ثانیه دوید.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محسن
    0

    ایران بخاطر ترور هنیه می‌خواهد به اسرائیل حمله کند....جای این پرسش است...چطور هنیه که اسرائیل بدنبال ترور او بود..گروهی که محافظت از او را به عهده داشتن. او در اتاقی رو کوه...که دقیقا مشرف به اتاق بوده قرار دادن...انگار عمدا او در اون اتاق قرار دادن....بالاخره کشور ما ...کشور خسارت به منافع ملی است....حاکمان فاسد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد