آمریکا؛ مظنونی که می‌خواهد پلیس باشد!

در رقابت‌های دوومیدانی المپیک پاریس که به‌تازگی پایان یافته بود، «اریون نایتون» دونده آمریکایی در مسابقات مقدماتی 200 متر مردان با نتیجه 19.99 ثانیه مقام اول گروه خود را به دست آورد و بنابراین، تیم آمریکا نیز به مرحله نیمه نهایی صعود کرد. پیش از این مسابقه، جنجال‌های گسترده‌ای درباره این رقابت وجود داشت و حتی بسیاری از رسانه‌ها آن را یک مسابقه ناعادلانه خواندند.

آمریکا؛ مظنونی که می‌خواهد پلیس باشد!

دلیلش این بود که نایتون طی یک آزمایش دارویی خارج از مسابقه در 26 مارس، استروئید (ترنبولون) مثبت داشت. اما تعجب آور این است که «آژانس ضد دوپینگ آمریکا» (USADA) به طور ناگهانی در آستانه شروع مسابقات مقدماتی داخلی برای المپیک پاریس تصمیم گرفت نایتون را از شرکت در این مسابقات محروم کند و ادعا کرد که نتیجه مثبت تست ترنبولون نایتون به دلیل مصرف گوشت آلوده بوده و در نهایت به او اجازه داد تا به پاریس برود.

با این حال، در خصوص شناگران چینی مشکوک به دوپینگ، USADA معیاری کاملا دگرگونی را در پیش گرفته، به گونه‌ای که علی‌رغم توضیحات مکرر آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ و گزارش‌های بازرس مستقل، سازمان مبارزه با دوپینگ چین و آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ را به «پنهان کردن حقیقت» متهم کرده و خواستار تحریم شناگران چینی شد.

حالا در پرونده نایتون، نتیجه تحقیقات اعلام شده آمریکا از آن حکایت دارد که گوشت آلوده مصرف شده توسط نایتون از یک رستوران در ایالت فلوریدا بوده است. اما تعجب برانگیز این است که USADA دو ماه پس از اعلام نتیجه مثبت آزمایش نایتون تحقیقات خود را آغاز کرده و اتفاقا در همان زمان و در همان رستوران، مواد ترنبولون در دسته دیگری از گوشت گاو خریداری شده رستوران شناسایی شد.

این یک تردید بسیار بزرگ ایجاد کرده است. علاوه بر آن، رئیس آژانس مبارزه با دوپینگ ایالات متحده (USADA) در حالیکه هنوز بررسی پرونده توسط آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ  (WADA)آغاز نشده، با صدور بیانیه‌ای مدعی شد «عدالت (برای نایتون) برقرار شده است». تعجب برانگیزتر این که این بیانیه از وب سایت رسمی USADA به همراه بیانیه‌ها و گزارش های گذشته در مورد عدم خطای نایتون در نتیجه مثبت شدن ترنبولون حذف شده است. در پشت این اقدام غیرعادی چه اسراری نهفته است؟

در مقایسه با پرونده نایتون و عملکرد آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا در آن، در رویداد نتیجه مثبت تست بر مواد متازیدین شناگران چینی در سال 2021 که آمریکا سعی کند آن را دوباره داغ کند، مرکز مبارزه با دوپینگ چین همکاری کاملا شفافی با آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) و فدراسیون جهانی شنا (FINA) داشته، گزارش کاملی به این دو نهاد داده و نتایج تحقیقات نیز توسط آنها به رسمیت شناخته شد.

معلوم است در پرونده نایتون هنوز بسیاری از نکات مشکوک وجود دارد که باید آنها را روشن ساخت. اما حتی در این صورت آمریکا کماکان به او اجازه داد تا در المپیک شرکت کند. با انجام مقایسه‌ای ساده‌ بین این دو پرونده می‌توان به معیار دوگانه آشکار آمریکا پی برد.

به علاوه، «ویتولد بانکا» رئیس WADA وضعیت وخیم‌تر مبارزه با دوپینگ در آمریکا را افشا کرد. او اخیر خبر داد که 90 درصد از ورزشکاران آمریکایی صرف نظر از اینکه در چهار لیگ بیسبال، بسکتبال، فوتبال و هاکی روی یخ هستند یا ورزشکاران کالج، مقررات جهانی ضد دوپینگ را رعایت نمی‌کنند و کاملاً خارج از مکانیسم جهانی ضد دوپینگ هستند.

گزارش «میچل» که در سال 2006 منتشر شد، به بیش از 85 بازیکن فعلی و بازنشسته بیسبال آمریکا که از داروهای نیروزا استفاده کرده بودند، اشاره کرد. برخی از بازیکنان بیسبال آمریکایی ادعا می‌کنند که 40 درصد، 50 درصد یا حتی 80 درصد از بازیکنان بیسبال استروئید مصرف می‌کنند، اما USADA آن را نادیده می‌گیرد. بدیهی است که این نوع اقدامات آمریکا در حال تضعیف سیستم بین‌المللی ضد دوپینگ است.

علاوه بر این، «بی بی سی» قبلا گزارش داد که کمیسیون مستقل اصلاحات دوچرخه سواری در سال 2015 اعلام کرد که سوء استفاده از «معافیت داروهای درمانی مصرف شده» در دنیای ورزش بسیار رایج است و حتی حدود 90 درصد از ورزشکارانی که درخواست چنین معافیتی می‌کنند، این کار را برای بهبود نتیجه خود انجام می‌دهند. بیشترین سهم این دسته ورزشکاران متعلق به آمریکاست. بنابراین، مردم دلایل کافی برای این باور دارند که بازیکنان آمریکایی به بهانه پوشش ابتلا به بیماری‌های آسم، بیش فعالی و غیره، در راستای سوء استفاده از «معافیت داروهای درمانی مصرف شده»، به طور علنی و به نوعی، به طور «قانونی»، «داروهای ممنوعه» را مصرف می‌کنند. این موضوع باید مورد بررسی جدی قرار گیرد.

حتی در این وضعیت وخیم مدیریت مصرف داروهای نیروزا در داخل آمریکا، واشنگتن کماکان می‌خواهد نقش پلیس جهانی ضد دوپینگ را ایفا کند و به این منظور، حتی «قانون ضد دوپینگ رودچنکوف» را تصویب و اجرایی کرد که به آمریکا اجازه دهد تا در برخی رویدادهای ورزشی بین‌المللی در خارج از آمریکا، ورزشکاران خارجی را تحت تعقیب قضایی ایالات متحده قرار دهد. این یک معیار دوگانه مضحک است چون مظنونی دارد که تلاش می‌کند پلیس جهان شود.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    دوپینگ مسئله شخصیه وبراش جرم انگاری شده

  • ناشناس
    0

    آمریکا ابرقدرتی که باید ژاندارم جهان باشد و این طبیعت هر ابرقدرتی است!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد