علیرضا دبیر بله، مبینا نه!

روپوش پزشکی اندازه مبینا نعمت‌زاده است؟/ دختر برنزی کاروان ایران چقدر پاداش گرفته است؟

مبینا نعمت‌زاده پس از مدال برنزی که به دست آورده، چهار میلیارد تومان از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک پاداش گرفته است. ۵۰۰ میلیون تومان فدراسیون تکواندو و پنج هزار یورو هم مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران به او اهدا کرده است. ضمن اینکه گفته شده قطعه‌زمینی هم در اختیار او قرار خواهد گرفت. ماجرا از این زاویه ساده است؛ اگر او سختی کشیده و توانسته مدالی برای ایران بیاورد، پاداشش را که اتفاقا در مقایسه با دیگر هم‌سن‌و‌سالانش بسیار چشمگیر است، دریافت کرده.

روپوش پزشکی اندازه مبینا نعمت‌زاده است؟/ دختر برنزی کاروان ایران چقدر پاداش گرفته است؟

 مبینا نعمت‌زاده، دختر برنزی کاروان ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، چند وقتی می‌شود تبدیل به بحثی داغ در فضای مجازی و حقیقی شده است. او پس از آنکه توانست اسمش را بعد از کیمیا علیزاده به‌عنوان دومین دختر مدال‌آور تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک ثبت کند، از مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، درخواست کرد مقدمات حضورش در دانشگاه تهران، آن‌هم بدون کنکور فراهم شود.

این درخواست از همان ثانیه‌های نخست عجیب بود؛ چرا‌که مطابق با قانون، او بدون یاری خواستن از رئیس‌جمهور هم می‌توانست در هر دانشگاهی که دوست دارد ثبت‌نام کرده و تحصیلاتش را ادامه دهد. شاید همین تناقض عجیب بود که درخواست مبینا از پزشکیان را بیش از گذشته زیر ذره‌بین برد. اگرچه در ساعات نخست، سایر دانشگاه‌ها از‌جمله دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه الزهرا، با صدور بیانیه‌های رسمی اعلام آمادگی کردند تا قهرمان ورزشی ایران را با آغوش باز پذیرا باشند، ولی خواسته غافلگیرکننده مبینا، اندکی بعد از راه رسید.

او برای تنویر افکار عمومی هم که شده، خواسته‌اش را با جزئیات بیشتری مطرح و عنوان کرد نه ورود صرف به دانشگاه بلکه ورود به رشته پزشکی را خواستار شده است. از زمان رسمی‌شدن این موضوع، چندپارگی در فضای جامعه رخ داده و بسیاری از زیاده‌خواهی این دختر ۱۹‌ساله گفته‌اند. مبینا گفته قصد دارد با ورود به رشته پزشکی، به رؤیای کودکی‌اش جامه عمل بپوشاند. این خواسته، ولی بازتاب زیادی داشته و مطابق با بند‌های قانونی که از سال ۱۳۶۵ تا به الان وضع و ظاهرا رعایت شده، نامعقول به نظر می‌رسد.

رانت یا پاداش؟

این اولین پرسشی است که در روز‌های اخیر شکل گرفته؛ اینکه صدور مجوز برای مبینا جهت حضور در رشته پزشکی، پاداشی برای مدال‌آوری اوست یا اینکه یک رانت بزرگ محسوب می‌شود؟ پاسخ اکثریت گزینه دوم است. واضح است که برای ورود به رشته پزشکی نیاز به سال‌ها سختی‌کشیدن است و دانشجویان این رشته، به‌سادگی برنمی‌تابند تا قهرمانی، به لطف داشتن مدال برنز المپیک، بدون آنکه سختی‌های این قشر را تحمل کرده باشد، پا به این عرصه بگذارد. البته اگر از این زاویه به طریقی دیگر نگاه شود، شاید منطق آن‌ها قابل درک باشد. مبینا نعمت‌زاده پس از مدال برنزی که به دست آورده، چهار میلیارد تومان از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک پاداش گرفته است. ۵۰۰ میلیون تومان فدراسیون تکواندو و پنج هزار یورو هم مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران به او اهدا کرده است.

ضمن اینکه گفته شده قطعه‌زمینی هم در اختیار او قرار خواهد گرفت. ماجرا از این زاویه ساده است؛ اگر او سختی کشیده و توانسته مدالی برای ایران بیاورد، پاداشش را که اتفاقا در مقایسه با دیگر هم‌سن‌و‌سالانش بسیار چشمگیر است، دریافت کرده. پرسشی که اینجا مطرح می‌شود، آن است که آیا دولت حاضر است به دانشجویانی که در رشته پزشکی پذیرفته شده‌اند، معادل پنج میلیارد تومان پاداش دهد؟ اگر پاسخ منفی است، پس مقوله رانت در اعطای مجوز به مبینا برای حضور در رشته پزشکی پررنگ می‌شود.

با طلایی‌ها چه باید کرد

حتی اگر اعتراض دانشجویان پزشکی هم کنار گذاشته شود، باز اعطای این مجوز به این سادگی‌ها نخواهد بود. درست است که کار مبینا نعمت‌زاده ارزشمند و قابل تقدیر است، ولی مسئله اینجاست که اگر او بخواهد با برنز المپیک، بدون کنکور، پزشکی بخواند، به دارندگان مدال‌های خوش‌رنگ‌تر چه پاداش تحصیلی‌ای باید داد؟ مثلا آرین سلیمی با ۲۰ سال سن، طلای المپیک گرفته؛ پاداش درخور برای او در صورت اعطای مجوز به مبینا برای ورود به رشته پزشکی، چه رشته تحصیلی‌ای خواهد بود؟ یا اینکه ناهید کیانی به‌عنوان پرافتخارترین زن تاریخ ورزش ایران در المپیک، چه رشته تحصیلی‌ای را باید برگزیند تا عدالت رعایت شده باشد؟ این‌ها تازه بدون در نظر گرفتن جایگاه ورزشکارانی است که در تاریخ المپیک نه یک برنز بلکه چندین مدال طلا و نقره دارند. واضح است که در این زمینه هم عدالت رعایت نمی‌شود و نارضایتی‌ها یکی پس از دیگری از راه خواهند رسید.

اولین پرسشی است که در روز‌های اخیر شکل گرفته؛ اینکه صدور مجوز برای مبینا جهت حضور در رشته پزشکی، پاداشی برای مدال‌آوری اوست یا اینکه یک رانت بزرگ محسوب می‌شود؟

تداخل نخبگی

در نخبه‌بودن مبینا نعمت‌زاده تردیدی نیست. کسی که با ۱۹ سال سن، با آن همه محدودیت که برای جامعه زنان در امر ورزش در ایران وجود دارد، توانسته مدال المپیک بگیرد، شایان تحسین است. با وجود این، موضوعی که باید روشن شود، این است که مبینا نخبه ورزشی است و طبیعی است که نتواند یا وقتش را نداشته باشد که نخبه حوزه دیگری از‌جمله پزشکی شود. البته که درباره استثنائات صحبت نمی‌کنیم؛ همین حالا هستند المپین‌های خارجی که در عرصه پزشکی مشغول بوده و مدال المپیک را هم دارند. ولی آن‌طورکه خود مبینا می‌گوید، آن‌قدر درگیر تمرین و مسابقه است که فرصتی برای درس‌خواندن برایش باقی نمی‌ماند. پس حتی اگر پذیرفته شود که او استعداد لازم در این زمینه را دارد، به این معنا نیست که حتما تبدیل به یک نخبه در این عرصه می‌شود.

از سوی دیگر، داستان تبعیض به‌وجود‌آمده را هم نباید فراموش کرد. منهای قهرمانان ورزشی، اگر دیگر نخبه‌های ایرانی، خاصه در حوزه علم و فناوری، به سرشان بزند که به واسطه نخبگی تغییر رشته داده و بدون کنکور و سختی‌هایش به رشته دیگری ورود کنند، تکلیف چیست؟ آیا چنین حقی برای آن‌ها به‌عنوان یک نخبه در نظر گرفته می‌شود؟

ترس از مهاجرت

با وجود تناقض‌های بسیاری که در این زمینه وجود دارد و در بالا به تعدادی از آن‌ها اشاره شد، باید چند موردی که باعث می‌شود مبینا و مبینا‌ها سهم بیشتری از جامعه (اینجا مشخصا جامعه تحصیلی) طلب کنند، برجسته شود. مهم‌ترین و جدی‌ترین آن‌ها ترس مسئولان از مهاجرت همین نخبه‌های ورزشی است. پیش از این دیده شده بود که رسیدگی مادی به تنهایی نمی‌تواند چنین ورزشکارانی را برای همیشه راضی نگه دارد تا فکر مهاجرت به سرشان نزند.

از سویی وقتی شیب تند مهاجرت ورزشکاران روز به فزونی است، بدیهی است که مسئولان هم به سمتی حرکت کنند تا رضایت بیشتری را برای این قشر فراهم آورند. درست است که صحبت‌های پدر مبینا نعمت‌زاده مبنی بر پرداخت رقم‌های شگفت‌انگیز به دخترش از سوی چند کشور اغراق‌آمیز به نظر می‌آید، ولی حتی همین «تهدید نصفه‌و‌نیمه» هم می‌تواند برای مسئولان امری جدی تلقی شود. اینجاست که دیگر باید با آگاهی و اطلاعات کامل پیش رفت تا روشن شود چنین خواسته‌ای از سوی یک ورزشکار منطقی است یا خیر.

سهمیه واقعی

بدون در نظر گرفتن اتفاقات ریز و درشتی که در این عرصه رخ داده است، تا قبل از داستان مبینا، اختصاص سهمیه به افرادی خاص، به‌ویژه در حوزه پزشکی، همیشه محل بحث بوده و حتی تا به الان هم از بین نرفته است. کم نیستند افرادی که در همین ماجرای مبینا نعمت‌زاده اعتقاد داشتند اگر قرار است سهمیه‌ها به افرادی خاص برسد، چه بهتر که به قهرمانان ورزشی برسد که حداقل به واسطه دستاوردی که در حوزه دیگر داشته‌اند، به آن نایل شده‌اند. پس واضح است تجدیدنظر یا اصلاحات در این زمینه هم باید در دستور کار قرار بگیرد تا اگر دختر قهرمانی از ایران نتواند سهمیه پزشکی بگیرد، این سهمیه برای سایر افرادی که صلاحیت صد درصدی برای آن ندارند نیز در نظر گرفته نشود.

دبیر بله، مبینا نه!

دست آخر شاید بتوان از منظر قانونی یا استثنائاتی که با یک «حکم ویژه» در این مسیر رقم خورده، این ماجرا را پیش برد. قانون به صراحت عنوان کرده قهرمانان ورزشی، چه آن‌هایی که در المپیک مدال گرفته و چه در رقابت‌های جهانی، می‌توانند از سهمیه دانشگاه استفاده کنند، ولی فقط در رشته‌های تربیت‌بدنی. از این قانون تا به الان بیشتر قهرمانان ایرانی از سال ۱۳۶۵ استفاده کرده‌اند.

البته که این موضوع به این معنا نیست که هیچ‌وقت چنین قانونی اسیر حکمی ویژه نشده باشد؛ مهم‌ترین استثنائی که می‌توان به آن برگشت، داستان تحصیلات دانشگاهی علیرضا دبیر، رئیس کنونی فدراسیون کشتی و سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات است. خاتمی پس از درخواست علیرضا دبیر در پی موفقیتش در المپیک سیدنی، مسیری برای قهرمان وقت کشتی ایران فراهم کرد تا نه در رشته تربیت‌بدنی بلکه در رشته مدیریت بازرگانی ادامه تحصیل دهد. درست است که تحصیل در عرصه مدیریت بازرگانی شاید متفاوت با تحصیل در حوزه پزشکی باشد، ولی مبینا و مبینا‌ها به این موارد واقف هستند که وقتی قانون برای یک ورزشکار یک بار تغییر کرده (البته همین مورد رسانه‌ای شده)، دلیلی ندارد دوباره دستخوش تغییر نشود. به عبارتی، وقتی محمد خاتمی با یک حکم ویژه، علیرضا دبیر را به خواسته‌اش در عرصه تحصیلی رسانده (بدون بررسی عواقب آن)، چرا مسعود پزشکیان برای مبینا نعمت‌زاده چنین نکند؟ این همان خلأیی است که شاید ترمیمش نیاز به جدیت بیشتر داشته باشد.

منبع: روزنامه شرق
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 64
  • ناشناس
    10

    چرا موهای سرش را سانسور نمی کنید
    از خدا بترسید

  • ناشناس
    3

    ببخشيد روي صحبت من صرفاً مبينا نيست و كاري هم به خواسته ايشان ندارم روي صحبت من با مسئوليني است كه به راحتي اجازه دادن سهميه، اجازه فروختن صندلي دانشگاه و ... را مي دهند يك پزشك با جان انسان ها سر و كار دارد مگر نه اينكه جزء حساس ترين مشاغل جامعه است و بايستي بر اساس لياقت و شايستگي باشد همين است كه پزشكان حاذق مهاجرت مي كنند و جاي آن را اين افرادي مي گيرند كه سواد و هوش اين كار را ندارند همين است كه بسياري از پزشكان ما درك درمان ندارند بنده با اين مسائل روبرو بوده ام در بيمارستان بيمار خارج شده از آي سي يو را با عفونت شديد ريه مرخص كردند در صورتي كه به محض رسيدن به خانه با تب 40 درجه به اورژانس به بيمارستان برگردانده شد. اين نتيجه همين سهميه هاست كه افراد بر اثر لياقت پزشك نمي شوند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      دقیقا
      همین دیروز خبر فوت یک دختر نوجوان در کلینیک دندانپزشکی شنیدیم

      تعریف نخبه را یک معیار مسخره ای گذاشتند با سنگدون مرغ باید عوضش کنند

  • یه خونه خراب
    18

    صلاح مملکت خویش خسروان دانند.

  • ناشناس
    4

    مبینا نعمت زاده یک مدال مهم دیگر دارد مدال طلای پررویی وفرصت طلبی

  • ناشناس
    4

    تشکر از نویسنده. متن جامع و کامل بود

  • ناشناس
    31

    افتخار آفرین ایران، با این رفتارها آخرش مهاجرت می کنه!

    نظرات شما -
    • زهرا
      13

      مبینا بمون و پزشکی رو بدون کنکور بخون چون حقته نزار حقت پایمال بشه مگه چکار کرده که میگید حقمون رو خورده؟شما دارید حقش رو میخورید که هم ناراحتش کردین هم اینکه این دختر قهرمانمومه چرا نمیفهمید حق داره براساس قانون بدون کنکور بره دانشگاه.مبینا خانم باید بره دانشگاه اونم بدون کنکور چون یه عده دارن حقش رو میخورن و با نظراتشون جو رو منفی میکنن.

  • بابک
    3

    به جای پزشکی تربیت بدنی بخونه و توی این رشته کمک کن به تیم ملی
    نمی خواد پزشک بشی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      عزیزم تو بلدی خوب لگد بندازی پس تو رشته ای درس بخون که اساسش لگد انداختن باشه
      پزشکی و لگد انداختن چه ربطی به هم دارند مبیناجان

    • ناشناس
      1

      زیاده خواهی ها باید جلوش گرفته بشه. فوتبالیست ها هم میگن خارج بیشتر به ما پول میدن و به این بهانه قراردادهای سنگین می بندند ولی وقتی میرن خارج یا نیمکت نشینن یا سال دوم از باشگاه پرتشون میکنن بیرون!

    • ناشناس
      35

      وقتی هر بی سوادی با سهمیه و رانت، پزشکی میخونه ، چرا این قهرمان ملی نخونه ؟؟

    • ناشناس
      4

      ناشناس جان
      چون هر ببسواد سهمیه ای رفتع کبینا هم برود!!!؟؟؟ واقعا استدلالت از مغز. فندقی کمی بیشتر است!!!!!

    • رضا
      1

      همان بیسواد سهمیه ای حداقل چهار تا تست زده ، یک امتحانی داده یک کنکوری داده ، ایشان حتی همان امتحان را نداده . ایشان هم اگر توانمند هست حداقل با همان سهمیه برابر با سهمیه ای ها حداقل یک امتحان بدهد . بدون بررسی سطح سواد مگر میشود پزشکی خواند ؟ یک برنز و این همه پاداش و در نهایت بازی با جان مردم ؟

  • ناشناس
    7

    همین اجابت خواسته غیرقانونی علیرضا دبیر قهرمان کشتی آزاد در المپیک سیدنی مبنی بر ورود بدون آزمون به رشته مدیریت دانشگاه شهید بهشتی تهران توسط رئیس جمهور وقت سیدمحمد خاتمی باعث شد این قهرمان ورزشی ظرفیت این اقدام را نداشته باشد و خودش را گم کند و باد در غبغب خود بیاندازد و خدا را بنده نباشد!

  • ناشناس
    17

    جوری صحبت میکنید انگار پزشکان از آسمان به زمین آمده اند ، کافی بود سه ماه حضور داوطلبانه داشتید تا وارد دانشگاه پزشکی میشدید و حتی فرزندانتان هم بیمه کنکور و استخدام بشوند ، نوش جانتان ولی لطفاً با سهمیه وارد شدن خود را کتمان نکنید

  • بی سهمیه
    2

    سهمیه ظلم است پاداششون را گرفتند پول - پست- مقام- و..... اما سهمیه در پزشکی یعنی جای یک فرد زحمتکش و درس خوان نشستن و پر کردن صندلی او و تا اخر عمر حق فرد دیگری را خوردن . پس بجای سهمیه پزشکی همون میلیاردها پول و مقام را به انها بدهید و صندلی پزشکی فردی را به وی ندهید این ظلم است و اخرت باید جواب بدند البته اگر اعتقاد دارند که ....

  • هموطن
    10

    در مملکتی حشدشبی میاد آزاد در کلیه دانشگاه تهران بدون کنکور ثبت نام میشه ولی برنده المپیک چیز زیادی نیست

  • بهنام
    56

    درود به شرف مینا نعمت‌زاده و علی‌رضا دبیر که برای این کشور افتخار آفرینی کرده و می‌کنند و هر چه به آنها بدهند حقشان است هر کس هم ناراحت است آب خنک بریزد هر جایش که می‌سوزد .
    این همه هجمه توسط کاسه لیسان و پادوها علیه این بزرگواران فقط به خاطر مسائل سیاسی و بالا رفتن پرچم ایران است. چون چشم دیدن موفقیت‌های ایران را ندارند .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      بهنام! مسأله را سیاسی اش نکن! این درخواست غیرقانونی هیچ ربطی به مسأله سیاسی و پرچم ندارد بلکه موضوعی کاملاً علمی و تخصصی است. اگر قرار باشد هر دارنده مدال المپیک و جهانی و آسیایی وارد رشته های برتر دانشگاه آنهم بدون برگزاری آزمون و قبولی در آزمون شود می دانی چه تعداد صندلی تحصیل دانشجویان حائز شرایط توسط دارندگان مدال های ورزشی اشغال و پر می شود و تازه معلوم نیست این ورزشکاران استعداد و نبوغ کافی جهت اتمام تحصیلات در رشته دانشگاهی مورد نظر را داشته باشند یا نداشته باشند! ضمن اینکه دارندگان مدال المپیک و جهانی و بازیهای آسیایی به محض پذیرفته شدن در یکی از رشته های برتر بدون آزمون دانشگاه بلافاصله از مسابقات ورزشی ملی خارج شده و به سراغ تحصیل در دانشگاه خواهند رفت!

  • شهباز
    7

    بنام یزدان اول اینو بگم کسانی که اخباردنبال میکنن آدمهای منفی گرایی هستن وبیکارهستن حتی خودم آدمهای موفق هیچ وقت کاری به اخبارندارن من هم فعلان جز همان ادمهاهستم بیکارمنفی گراولی دارم سعی میکنم این روندتغییربدم کاری به اخبارنداشته باشم اخبار یعنی دروغ هیچ وقت انونمیگه که مادنبالش هستیم به امید روزی که من دیگه اخبارنخوانم وتغییرکتم چکارداریم کی می خوادچکارکنه مراقب خودتون باشیداخباریعنی دروغ

  • ناشناس
    4

    لباس پزشکی برازنده نیست ولی عوضش مدال طلای فرصت طلبی حقشه

  • ناشناس
    3

    قطعاً روپوش دانشجویی پزشکی و دیگر رشته های برتر دانشگاهی نه تنها برای دارندگان مدال برنز المپیک حتی برای دارندگان چندین مدال طلای المپیک نیز بسیار گشاد و فراخ است و هر نخبه ای باید از امتیاز تحصیل بدون آزمون در رشته تحصیلی دانشگاهی مرتبط با نخبگی خودش استفاده کند. مثلاً دارندگان مدال المپیاد علمی فیزیک و شیمی و کامپیوتر و امثالهم باید در رشته تحصیلی دانشگاهی مرتبط با رشته تحصیلی که در آن المپیاد علمی موفق به کسب مدال شده اند بتوانند بدون شرکت در آزمون تحصیل کنند و دارندگان مدال المپیک و بازیهای آسیایی نیز در رشته علوم ورزشی.

  • ناشناس
    7

    بره خجالت بکشه . اگر واقعاً ورزشکار واقعی هستش باید پاداش ها و مدالهایش را هم اهدا کند نه اینکه از حق دیگران بخورد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      منظورت اینه که سهمیه ایی ها حق خوردن

    • ناشناس
      3

      بعداز مسابقه میگن دعای مردم و.....باعث شد من مدال بگیرم اگر اینطوریه جایزه هات هم مال دعا کن ها است دیگه چی می خوای

    • ناشناس
      4

      حدود پنج میلیارد گرفتی یک میلیارد بده آموزشگاههای خصوصی تضمینی قبولت میکنند(البته که باهوش هستی و قبول میشی)منت هم نکش حالا حالا ها باید مدال بگیری این اولین وآخرینش که نیست امیدوارباش

  • ناشناس
    21

    نوش جونش.
    دَمشم گرم.

  • ناشناس
    16

    این همه سهمیه نا حق به دیگران دادند که با رتبه های بالای ده هزار پزشکی قبول شدن اینهم روش

  • ناشناس
    18

    کلی آدم بعضا کم سواد و بی سواد با سهمیه دارند وارد دانشگاه و بویژه پزشکی می شوند. شما آنها را نمی بینید گیر دادید به این بنده خدا

  • ناشناس
    1

    مبینا جان زحمت کشیده مدال گرفته پاداشی تقریبا برابر ده ملیارد گرفته .... طرف پدرش از اول دبیرستان تا لحظه ورود به پزشکی درمیاد تازه ورود به پزشکی میشه براش ن جایزه ای ن پاداشی ....میشه بگیم به نفر اول کنکور هم ده ملیارد بدید ....ن نمیشه ....این خانم نهایتش باید در رشته ورزشی بره دانشگاه

  • ناشناس
    25

    حسود هر گز نیاسود. می دونی چقدر رنج و زحمت کشیده. تن سالم و فکر سالم داره بعد از این هم باید سالها زندگی کنه چه بسا با پشتکاری که داره یک پزشک درجه یک هم بشه.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      وفتی مبینا کوچولو از خودشn دفاع میکنه......
      طرز حرف زدنت معلومه...........

    • ناشناس
      1

      خیلیا که رتبه اول بودند و باهوش، نتواتستند رشته پزشکی بیاورند،مجبور شدند رشته پایین تر بروند یا رشته امتحانی خودشون را عوض کنند،
      اونها هم اگر رشته پزشکی قبول میشدند میتوانستند در کارشون موفق باشند،

      ولی در رقابتی ناعادله، صندلیها به سهمیه داده شد و یا با پول فروختند، و حقشان ضایع شد.

      اونوقت شما بگو من اگر بیام،، شاید... موفق بشم.......
      ،نه کنکوری، نه امتحانی، نه درسی، نه استرسی، نه هول و اضطراب تو برزخی،
      شیک و تمیز بیا بشین سهم خواهی کن
      .... جایی که زحمتش، کشیدی نتیجه خوبی هم گرفتی.... اوکی!
      تازه پدرت هم تو تیم ملی بدنسازی بوده حتما هوات هم داشتند!

  • ناشناس
    0

    سهمیه پزشکی دادن به ورزشکاران یا فروش رشته های پزشکی بزرگترین خیانت به سلامت جامعه و به افراد مستعد هست
    جور دیگه جبران کنید

  • الف
    1

    جهت اطلاع مردم! چهره و نام این ورزشکار را به اذهان خود بسپارید، چون ایشان با این همه جایزه میلیاردی آن هم بخاطر مدال برنز به در و دیوار می کوبد که پزشک هم شود که موفق هم خواهد شد، ولی از همین الان او را در لیست سیاه پزشکان بیسواد و سیری ناپذیری قرار دهید تا مبادا شما و عزیزانتان رابه کشتن دهد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      پدرش بهش یاد می دهد روی آنتن زنده یا در مصاحبه با خبرنگاران چه بگوید! تحت تعلیم متبحرانه پدرش است!

  • رضا ایرانی
    2

    در رشته تربیت بدنی فعالیت کنه
    حقی
    ضایع نشه

  • جالینوس
    13

    این دختر مگه چه خواسته، که اینقدر مورد حمله ساندیس خورهاست، مثل .... که باغ نخواسته، یا مثل فرزندان نالایق مسئولان ، با پول این ملت تپی دیسکوهای اروپا و آمریکا میچرخند

  • بنده خدا
    1

    ضمن عرض تبریک به خانم نعمت زاده بابت مدالی که برای ایران آوردن . صد البته ایشون کار خیلی بزرگی رو انجام دادن . فقط یه مطلبی رو ایشون فرمودند که رویایی کودکی ایشون این بوده که دندانپزشک بشوند . اگر رویایی ایشون از بچگی این بوده پس چرا از اول نرفتن دنبال رویای بچگیشون ؟ همه می دونند که رشته پزشکی به نحوی هست که باید از دوران دبیرستان شخص باید آماده شرکت در کنکور و کسب دانش در خصوص رشته ای که می خواهد بخواند باشه . رشته پزشکی به نحوی هست که اجازه نمی ده شخص حتی به ورزش فکر در ابتدای امر . همینطور که ورزش قهرمانی اجازه نمیده شخص به درس خواندن برسه . خلاصه که رفتن به رشته پزشکی یه پیش آمادگی می خواد که خانم نعمت زاده می توانستند بجای پرداختن به ورزش میرفتن درس میخواندن . ولی این راهی هست که ایشون خودشون انتخاب کردن یعنی ورزش .

  • ناشناس
    1

    من نمیدانم فقط به خودش مراجعه کنه ببین این حقش هست درمقابل بچه های فقیر ولی نخبه که پارتی ندارند

  • ناشناس
    7

    لیاقت دانشگاه تهران نعمت زاده هستش.

  • ناشناس
    1

    آزمون بگیرید

  • بهترین کار 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👏👏👏
    15

    دولت خوب کاری کرد موافقت ش اعلام کرد اونایی هم که مخالف این موضوع ان کاملا مشخصه از چی میسوزن امیدوارم اینکار باعث تحریک جوانان‌ بشه تا برای مملکت ما توی ورزش جهانی افتخار آفرینی کنن

  • ناشناس
    1

    مدال اورده، دستش درد نکنه.لما این دلیل نمیشه بره رشته پزشکی بخونه، اون یه رشته حساسه که با جان و سلامتی مردم سروکار داره، به نظر من بره تو یکی از رشته ها زیر شاخه تربیت بدنی درس بخونه، که این جوری حقی از کسایی که میخان پزشکی بخونن و کنکور باید بدن ، پایمال نشه!!🙄

  • رضا بی‌موتور
    5

    راستش این همه رانت و سهمیه حتی به خارجیا و نیروهای نیابتی میدیم کسی هم نمیفهمه و کسی هم چیزی نمیگه و مشکلی هم نداره الان فقط درخواست این بچه که حداقل میدونیم واسه ایران مدال اورده شده خار چشم ؟همه شدن مسئول احقاق حقوق ؟ این همه حقمون و دارن تضیع میکنن چه تو دنیا چه تو خاک خودمون چرا ساکتید؟ زیر علم کسی که بخاطر زیر بار ظلم نرفتن کشته شد سینه میزنیم و مثل چی در مقابل ظلم سکوت مکینیم و دم از حق میزنیم ؟ دستمریزاد .. یکم با خودم فکر کنیم ببینیم چی به چندمونه.... یا علی

  • مهرداد
    1

    اصلا من نمیدونم این ورزش و مدال گرفتن چه سود و ثمره ای به جامعه داره این همه هزینه سنگین می کنند .. مثلا اگر مدال نمی‌گرفت چی میشد؟؟

  • پیریان
    0

    یک ورزشکار باید در راستای کارش تحصیل کند بز رشته تربیت بدنی دادن هرنپع سهمیه دیگر غیر قانونی و برخلاف عدالت پعقل است پزشکی رشته حساسی است و استعداد خاص خودش را می خواهد جان مردم ارزش دارد

  • ناشناس
    2

    واقعا جای بسی تعجب وتاسف داره تو مملکتی که ۷۰درصد پزشکان سهمیه ای هستن اونم سهمیه ای که خودشون زحمت نکشیدن فقط چند نفر نخبه یا قهرمان توچشم میان

  • مهدی
    0

    بدونه کنکور و آزمون بهش مدرک دکتری بدید و شرط بزارید که فقط پسر بچه ها رو ختنه کنه

  • ندا
    5

    چرا سریع قضاوت می‌کنیم چرا یه پزشک نمیتونه یه ورزشکار حرفه ای هم باشه یا یه ورزشکار نتونه یه پزشک خوب هم باشه ،؟ما نه از نمراتش و نه از استعدادهای دیگه این عزیز اطلاعی نداریم ، تا جایی که من میدونم کسی که استعداد نداشته باشه در رشته پزشکی نمیتونه درساش رو پاس کنه و فارغ التحصیل بشه ،اگر خانم دکتر شدی نوش جونت و خار چشم حسودان

  • ناشناس
    3

    بزارین بره پزشکی بخونه اگه پزشک خوبی بود خب مطبش هم پر میشه و اگه پزشک خوبی در نیومد مثل بقیه کل جوانی و زندگیش و به آب میده پزشکی علاوه بر سواد به انگیزه و عشق نیاز داره

  • حاج رمضان
    1

    یه جوری صحبت می‌کنه انگار در رشته پزشکی سهمیه وجود ندارد دانشگاه پزشکی با ۳۰نفر قبولی نزدیک ۱۱۰نفر پذیرش کرده و بقیه از کجا آمدن بماند تازه بعضی هم پول دارن میرن روسیه یه ترم می‌خونن و دوباره میان صندلی دانشگاه پزشکی می‌خونن بابا پزشکی دیگه مرده کسی دنبال پزشک شدن نیست این روزها

  • آرمیتا
    0

    چند سال دیگه این خبر رو می شنویم که مبینا کنکور پزشکی دانشگاه تهران قبول شده!!!فکر کردین برای این جماعت اوباش کار سختیه سوالات کنکور رو در اختیارش قرار بدند همانطوری که هر ساله سوالات رو در اختیار چندصد نفر از آقازاده ها قرار می‌دهند سازمان سنجش هم کارنامه ش رو در اختیار عموم قرار میده میگه ببینید همه درس ها رو بالای 70درصد زده همش نتیجه تلاش خودش بوده...

  • خسروپرویز
    3

    خانم مبینا نعمت زاده باور کن با این اراده قوی که دارید می توانید با یک سال تلاش و کوشش رتبه پزشکی را کسب کنید و دهان کسانی که حتی راه هم بروی ازت ایراد میگیرن را ببندی

  • ناشناس
    1

    غیبت نکنید

  • ناشناس
    0

    این کار عین بی عدالتی ورسوایی برای پزشکان که یک فرد بدون خواندن یک کلمه از پزشکی بره در دانشگاه پزشکی بشین مرگ بر کسایی که این کار قبول کنند

  • بازنشسته
    1

    رستگار رحمانی چون فقیر بود بار اول که در کنکور شرکت کرد و نمره ۱۰۰ آورد به نمره اش شک کردند و دوباره ازش کنکور گرفتند باز هم ۱۰۰ گرفت و همه آنها که شک داشتند را خجالت زده کرد چرا چون کورد بود باور نمی‌کردند حالا به کوری چشم بدخواهان بهترین جرتج مغز کرمانشاه هست خانم مبینا تو هم برو درس بخوان قبول شو و بی منت پزشک شو کما اینکه شنیدم دیپلم هم بنا به تهدید های پدرت گرفتی

  • حمید رضا
    0

    اگه این خانم بدون کنکور جذب پر طرفدارترین و پر مشقت ترین رشته دانشگاهی رشته پزشکی شود باید فاتحه حق و عدالت و خوند ....

  • بازنشسته
    0

    انسانهای حسود موفق نمیشوند دکتر
    قاضی زاده هاشمی با سهمیه چشم پزشک شدبزرگترین چشم پزشک درخاورمیانه کمی واقع بین باشیم

  • محمد
    0

    خانم مبینا نعمت زاده اگر با یک مدال برنز به شما امکان تحصیل در رشته پزشکی بدهند که متاسفانه میدهند باید فاتحه عدالت در این کشور خوانده شود و اگر با یک مدال برنز شما خواهان رشته پزشکی باشید اون موقع آنهایی که چندین مدال طلای جهانی و المپیک دارند خواهان کرسی ریاست جمهوری بدون رای گیری می کنند و اون موقع باید آنها را رئیس جمهور کنیم ! ! ! ! ! ! !

  • داورپناه
    0

    سهمیه ای های پزشکی منفی یا صفر میزنند قبول میشن مبینا نعمت زاده هم مثل اونا یکی کمتر و بیشتر چه فرقی داره
    75درصد صندلی های رشته های تاپ سهمیه‌ای هستند دانش آموزان با هوش میرن پرستاری هوشبری بعد که دست ودلشون به کار نمیاد افسرده میشن خواهشا بعد سالها یه فکری به حال این وضعیت بکنید دلتون به حال مردم وهوش و استعداد این جوون ها بسوزه

  • منم
    0

    تو ایران محدودیتی برای ورزش بانوان نیس تا کی خاین چرت بگین؟

  • ناشناس
    0

    بی عدالتی بامفهوم واقعی
    اگه بچه های نخبه علمی بخاطرقبول نشدن تورشته موردعلاقه شون ازایران مهاجرت کنندمهم نیست؟؟؟؟؟؟که میترسیداین خانم بامدال برنزاگه نرفت پزشکی مهاجرت میکنه
    بخداظلمه ظلمه ظلم درحق بقیه بچه های کنکوری نکنیداینکارهارا،ایشون اگه پزشکی دوست داره بشینه درس بخونه کنکوربده که حقی هم ازکسی ضایع نکنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد