طوفان دختران باد!

اختصاص سهمیه

طوفان دختران باد!

عرفان حاج بابایی: سهمیه 65 کاروان ورزشی المپیک ایران، خیلی عجیب و غریب رقم خورد. آن هم برای دوومیدانی. عجیب و غریب و پر سر و صدا. در حالی که همه درشوک از دست رفتن یک سهمیه کاراته به دلیل تست مثبت دوپینگ کاراته کای المپیکی بودند، ناگهان خبر از سهمیه یونیورسالیتی ماده 100 متر به نام فرزانه فصیحی رسید. درست یک هفته بعداز اینکه دونده سرعتی، به دلیل عدم صدور ویزایش، جام کازانف و انتخابی المپیک را از دست داده بود و پس از آن هم مسابقات ازبکستان هم لغو شد. این اتفاق به قدری ناگهانی بود که فرزانه فصیحی، وقتی خبر را به محض بیدارشدن از خواب شنید، اعتراف کرد و گفت:« فکر می کردم هنوز خواب می دیدم.»

فرزانه فصیحی، خیلی وقت بود روی سهمیه المپیک تمرکز کرده بود، او حتی با پیدا کردن اسپانسر، دو سال اخیر، 6 ماه تمرینات زمستانی را در صربستان تمرین می کرد، تا به خواسته اش برسد.

دونده سرعتی در قدم اول سهمیه 60 متر قهرمانی جهان را گرفت و همین سهمیه هم او را خیلی مطمئن کرد و امیدوار به سهمیه المپیک. بابت همین او بیشتر تلاش کرد و می دانست، به خواسته اش می رسد. اما کار آن طور که می خواست پیش نرفت، تا اینکه سهمیه یونیورسالیتی نصیبش شد.

آن هم 57 سال بعداز اینکه سیمین صفامهر، اولین زن دونده 100 متر ایران درتوکیو دویده بود. البته این خبر سرو صدای زیادی به پا کرد. بعضی ها انتقاد کردند. چرا که معتقدند به جای فرزانه فصیحی می توانست دوومیدانی کار جوان تری راهی المپیک شود. عده ای حتی پای ریحانه مبینی پرنده طول که سال قبل، بعداز 45 سال رکورد پرش طول زنان ایران را شکست، را وسط کشیدند. چرا که به هر حال،دوومیدانی زنان ایران هیچ بختی برای مدال المپیک ندارد.

حتی قضیه را به رنکینگ ربط می دهند که ریحانه مبینی با رتبه 177 جلوتر از فرزانه فصیحی با رتبه 186 در رنکینگ است. اما بعضی ها هم دلیل مطرح شدن اسم ریحانه مبینی را به حمایت یکی از مدیران وزارت ورزش و همشهری او ربط می دهند!

با همه این شرایط اما پیمان فخری مدیر سازمان نظارت بر تیم های ملی کمیته ملی المپیک، انتقادات را قبول ندارد و می گوید:« ما از ioc درخواست یک سهمیه یونیورسالیتی، کردیم و آنها هم به ما گفتند تنها ظرفیت ماده 100 متر زنان خالی است و بنابراین ما هم با هماهنگی فدراسیون، اسم فرزانه فصیحی را دادیم. در واقع ما چاره دیگری نداشتیم.»

از طرف دیگر،بعضی ها معتقدند این وسط پای مجید کیهانی، رئیس سابق فدراسیون دوومیدانی و عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک هم وسط هست و او در واقع برای فرزانه فصیحی رایزنی کرده یا این سهمیه رقم بخورد!

البته فرزانه فصیحی همین یکی دو روز قبل در جایزه بزرگ شهرکرد، 100 متر را با رکورد 11 ثانیه و 45 صدم ثانیه تمام کرد. هر چند به دلیل باد موافق رکورد او ثبت نشد اما خودش آن را به فال نیک گرفته و در صفحه شخصی اش نوشته :«دیروز رکورد 100 متر ایران را شکستم اما به خاطر شرایط آب و هوایی ثبت نشد . می گویند قله ای که یک بار فتح شود، تبدیل به تفرجگاه می شود. قول می دهم بهترین خودم باشم و سورپرایزها در راه هستند.»

بعضی از مربیان دوومیدانی هم این همه جار و جنجال و سرو صدا سر سهمیه 100 متر را به مربیانی ربط می دهند که دست شاگردانشان خالی مانده است. هر چند یکسری هم سکوت مریم طوسی رکورددار 100 متر زنان ایران در قبال المپیکی شدن فرزانه فصیحی را معنا دار تلقی می کنند. اگر چه ظاهرا او که این روزها هیج واکنشی نشان نداده اما به یکی از دوستان نزدیکش گفته :« می ترسد هر حرفی بزند،از آن بد برداشت کنند.»

درست است که باید این سهمیه را به فال نیک گرفت ، اما جدای از همه اتفاقاتی که در باره این سهمیه افتاد، شاید بهتر بود مسئولان فدراسیون که تا دو سه روزی درباره این سهمیه سکوت کرده بودند، خیلی شفاف و صریح همه مسائل را مطرح می کردند تا این همه حاشیه درست نشود.

این اتفاق ها در حالی افتاده است که پس از کسب سهمیه المپیک توسط فرزانه فصیحی مریم طوسی متنی در منتشر کرد تا داستان وارد فاز جدیدی شود.

طوسی نوشته است:در تمام سال های زندگیم هیچوقت سعی نکردم نسخه دوم یک آدم دیگه باشم.چون بهترین نسخه دوم هم که باشید باز نسخه دومید و سایش تا همیشه بالاسرتون می مونه.

همیشه راه آدم هایی که برام اسطوره بودن رو مشق زندگیم کردم اما از همون اول برای مریم طوسی بودن تلاش کردم و نتیجه سال ها تلاشم شد دختر باد.

سعی کنید خودتون باشید.مگه خودتون چشه؟

منبع: خبرآنلاین

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها