رشد صنعت مرغداری با افزایش تولید در بافق

در چارچوب تحقق شعار « جهش تولید»، فعالان صنعت پرورش مرغ گوشتی در بافق با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها تاکنون با پنج درصد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل سه هزار و ۵۸۰ تن گوشت تولید و روانه بازار کردند.

رشد صنعت مرغداری با افزایش تولید در بافق

در سال‌های نه‌چندان دور در بافق، بیشتر نیازهای ساکنان شهرها به گوشت سفید از سوی پرورش‌دهندگان سنتی مرغ در روستاها و یا تعداد کمی از خانوارهای شهری تأمین می‌شد اما با افزایش رشد جمعیت شهری و محدود بودن ظرفیت منابع روستایی، پرورش متراکم مرغ به روش صنعتی رونق یافت.

قدمت صنعت پرورش تجاری مرغ در ایران به سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ مربوط است که با حمایت های مسوولان متولی و دولتمردان وقت تاکنون، پیشرفت‌های زیادی در این صنعت رخ داده است.

در حال حاضر پرورش جوجه‌های گوشتی تجاری در سالن‌های مجهز به کنترل دما و تهویه انجام می‌گیرد، به همین علت در بیشتر نقاط کشور از جمله در استان یزد خصوصا در شهرستان بافق که دارای شبکه های برقرسانی است، می‌توان پرورش مرغ گوشتی را انجام داد تا علاوه بر سود اقتصادی که برای پرورش‌دهندگان به همراه دارد موجب کاهش نیاز کشور در برخی مواقع به واردات محصول و ایجاد اشتغال برای جوانان می‌شود.

مهم‌ترین مشکل صنعت مرغداری

یکی از پرورش دهندگان مرغ گوشتی در بافق گفت: بی‌ثباتی قیمت بازار مرغ، نبود یا کمبود نقدینگی کافی، کمرنگ بودن صادرات و التهاب بازار نهاده و گرانی خوراک و واکسن در حال حاضر به عنوان مهم‌ترین مشکلات صنعت مرغداری است.

غلامحسین توکلی افزود: با توجه به نوسان قیمت نهاده ها و خوراک طیور برای خرید نیاز به نقدینگی است زیرا فروشندگان خوراک طیور محصول خود را به دلیل نوسان قیمت ارز در بازار، نقدی عرضه می کنند و در صورت خرید غیرنقدی(نسیه) مجبور به پرداخت سود ۲۰ درصد هستیم که قیمت تمام شده مرغ، بیشتر از قیمت آن در بازار است.

وی به تلفات مرغ در دوره پرورش به دلیل کمبود واکسن و یا گرانی آن اشاره کرد و یادآور شد: همچنین کمبود لوازم یدکی دستگاه‌های تهویه و برق اضطراری در روستا و دوری از مرکز شهرستان و استان گاهی خسارت غیرقابل جبرانی را به مرغداران وارد می‌کند.

توکلی خاطرنشان کرد: پارسال به دلیل قطع برق برای چند دقیقه و فعال نشدن به موقع سیستم برق اضطراری بیش از ۴۰۰ میلیون تومان خسارت به مرغداری وارد شد و تنها اقدام مسوولان برای جبران این خسارت قول پرداخت تسهیلات بانکی بود که آنهم محقق نشد.

مرغداری‌ها نیازمند حمایت مسوولان

همچنین دیگر فعال صنعت مرغداری اظهار کرد: رونق بیشتر پرورش مرغ گوشتی تنها با حمایت دستگاه‌های متولی امکان پذیر است و فعالان این عرصه اگر نهاده ها، واکسن و جوجه یک روزه را به موقع و بدون واسطه دریافت کنند حدود ۳۰ درصد از هزینه‌های پرورش کم می‌شود و قیمت تمام شده به همین میزان کاهش می‌یابد، علاوه بر حمایت از تولید کنندگان ، مصرف کننده نیز راضی است.

محمد محمودی آنچه را بالا بودن حق بیمه حمل و نگهداری جوجه یک روزه از محل تولید تا مرغداری یادکرد و گفت: گرچه واسطه ها قیمت نهاده‌ها را در بازار تعیین می کنند، اما در حال حاضر به خاطر بازار خوب و بالا بودن میزان تقاضا ، تولید مرغ همچنان مقرون به صرفه است و از نظر اقتصادی برای پرورش دهندگان سودآور است.

کمبود نقدینگی مهمترین مشکل صنعت مرغداری

به اعتقاد وی قیمت های جوجه یک روزه ، خوراک و واکسن طیور ثابت نیست و با توجه به افزایش تورم در بازارهای جهانی و تاثیر آن در بازار داخلی قیمت ها هرگز به گذشته بازنخواهد گشت، اگر مرغداران از پشتوانه مالی خوبی برخوردار باشند می‌توانند خوراک چند دوره پرورش را یکجا خریداری تا قیمت تمام شده افزایش پیدا نکند.

پرورش دهنده دیگری هم گفت: تعیین قیمت مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار با افزایش افسار گسیخته قیمت نهاده‌ها مرغداران متناسب نیست و این امر گاهی فعالان این صنعت را وارد فاز ضرر دهی می کند.

محمدرضا رضایی ،اعلام متوسط قیمت مرغ زنده از سوی ستاد تنظیم بازار از قرار کیلویی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و کشتار روز را ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان در شرایطی منطقی دانست که تمامی نهاده‌های مورد نیاز برای تولید یک کیلوگرم مرغ با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان تهیه شده باشد.

به گفته رییس اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی بافق، با توجه به ساخت و طراحی سالن های جدید و سامانه تهویه و اتوماسیون واحد و مکانیزه شدن افزایش ظرفیت و کوتاه شدن طول دوره تولید، امسال میزان تولید حدود پنج درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

مسعود عسکری پیش بینی تولیدسال ۹۹ را تاکنون سه هزار و ۵۸۰ تن اعلام کرد: که بخش عمده آن به بازار سایر شهرها و مقداری هم در شهرستان بافق و شهرهای همجوار عرضه شده است.

وی افزود: در صورت تامین نهادهای دام و طیور با نرخ دولتی و خلع ید دلالان از بازار عرضه خوراک، واکسن و دارو، تا پایان سال جاری شاهد افزایش ۱۰ درصد تولید گوشت مرغ در این شهرستان هستیم .

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد هزینه های جاری واحدهای مرغداری مربوط به خوراک طیور است، تصریح کرد: با توجه به فاصله ۱۱۰ کیلومتری شهر بافق با شهر یزد به عنوان مرکز استان با حدود ۶۵۰ هزار نفر جمعیت و قرار داشتن برخی مرغداری‌های شهرستان در فاصله بیش از ۲۰۰ کیلومتری با مرکز استان، شاهد درخواست کرایه بالا برای حمل مرغ زنده، انتقال تهیه خوراک طیور، حمل دارو و واکسن هستیم که این موضوع گلایه مرغداران را به همراه دارد.

به گفته عسکری در حال حاضر گرانی نهاده‌ها و نوسان قیمت خوراک مرغ در بازار و افزایش دستمزد کارگر بر شانه تولیدکنندگان سنگینی می‌کند و بر قیمت نهایی تولید گوشت سفید برای مصرف کننده تاثیرگذار است.

وی قیمت کنونی مرغ زنده، مرغ گرم و جوجه یکروزه را به ترتیب ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان ، ۱۷ هزار تومان و ۲ هزار تومان ذکر کرد.

اشتغالزایی در حوزه پرورش مرغ گوشتی

همچنین به گفته مدیر جهاد کشاورزی بافق ، این شهرستان با ۲۹ واحد پرورش مرغ گوشتی سالیانه ظرفیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی دارد.

علی اکبر رحمتیان تعداد اشتغال حوزه پرورش مرغ گوشتی شهرستان را ۸۵ نفر مستقیما اعلام کرد و افزود: ۱۲۰ نفر به طور غیرمستقیم در این حوزه مشغول به کار هستند.

به گفته وی سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور ۳۰ کیلو گرم و در استان یزد نیز همین عدد است.

رحمتیان به مزایا تولید گوشت طیور در مقایسه با گوشت قرمز اشاره کرد و یادآور شد: هزینه پرورش گوشت مرغ در مقایسه با گوشت دام سبک و سنگین کمتر است و ضمن هضم آسان و چربی کم آن و از همه مهمتر اینکه برای اقشار مختلف تامین گوشت مرغ راحت‌تر و هزینه کمتری دارد.

وی ادامه داد: برای افرادی که دچار بیماری های قلبی و فشارخون بالا هستند مصرف گوشت سفید(مرغ) بهتر از گوشت قرمز است چون گوشت طیور کلسترل پایینی دارد.

همچنین رحمتیان اول تیرماه سال جاری گفته بود که در سال ۹۸ افزون بر سه هزار و ۴۰۰ تن گوشت مرغ، ۶۱۸ تن گوشت قرمز، چهار هزار و ۲۷۱ تن شیرخام، چهار تن پشم، ۶ تن «کرک و مو» در دامداری‌های سبک مرتعی بافق و مرغداری های گوشتی این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شد که به طور میانگین این میزان تولید گوشت قرمز نسبت به مدت مشابه سال ماقبل در شهرستان ۱۵ درصد رشد دارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران و پرورش دهنده مرغ گوشتی شهرستان بافق هم مزایای پرورش طیور را تامین سریع پروتئین و برگشت سریع سرمایه نسبت به بعضی از مشاغل دیگر دانست و گفت: با توجه به گرانی نهاده‌ها و کمبود آن و خرید مرغ از پرورش دهنده به صورت مدت دار توسط دلال و مهمتر گرانی دارو و واکسن از مشکلات این بخش است.

نعمت الله عبداللهی تاکید کرد: برای تعادل بازار عرضه و تقاضا و حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ، باید دست واسطه ها از بازار کوتاه و تسهیلات بانکی کم بهره نیز برای فعالان این عرصه در نظر گرفته شود تا این قشر ازنظر نقدینگی و وضعیت مالی در مضیقه قرار نداشته باشند.

به گفته این فعال حوزه پروش مرغ گوشتی قیمت خوراک و نهاده‌های طیور و حمل آن از بنادر جنوبی کشور در سال گذشته به ازا هر تن ۱۵۰ هزار تومان بود که امسال با ۲ برابر افزایش در هر تن به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

همچنین دکتر حمیدرضا زارع پور مسوول توزیع واکسن مرغ در شهرستان بافق گفت: قیمت واکسن ۲ هزار و ۵۰۰ دُز سال گذشته ۴۲۱ هزار تومان بود که امسال با یک میلیون و ۳۷ هزار تومان در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد.

مسوول داروخانه دامپزشکی شهرستان بافق گفت: قیمت یک قوطی آنتی بیوتیک در سال ۹۸، ۱۵۰ هزار تومان بود که امسال به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

به گفته دکتر عباس غلامعلی پور، امسال به طور میانگین قیمت سایر اقلام دارویی ویژه پرورش مرغ نسبت به سال گذشته ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش دارد.

در اوایل تیرماه ۹۹، قطع ناگهانی برق در یکی از واحدهای تولیدی سبب تلف شدن حدود ۱۰ هزار قطعه مرغ گوشتی شد.

بافق در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد، علاوه بر فعالیت های کشاورزی شاهد رونق فعالیت های معدنی در این شهرستان هستیم، منطقه از لحاظ اندیس های معدنی هم غنی است، مهمترین آن را می توان سنگ آهن، فسفات، سرب و روی نام برد و رگه هایی از اورانیوم را می توان در آن مشاهده کرد که در حال حاضر زندگی ۷۰ درصد جمعیت شهرستان از طریق کار در معادن تامین می شود.

از مجموع ۸۵۰ هزار هکتار مساحت بافق، ۲۴۰ هزار و ۲۳۷ هکتار آن بیابان، ۳۰۰ هزار هکتار مرتع ، ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار جنگل طبیعی و ۷۰۰ هکتار نیز جنگل دست کاشت است.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها