بیوگرافی سکینه پری نخستین زن جراح ایرانی؟

سکینه پری، نخستین زن جراح ایرانی است، در این مطلب به بررسی زندگی این جراح مشهور ایرانی پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

بیوگرافی سکینه پری نخستین زن جراح ایرانی؟

به گزارش خودمونی، سکینه پری یکی از زنان برجسته و البته کمتر شناخته شده در تاریخ پزشکی ایران است، او در دورانی که زنان به طور عمومی از حضور در زمینه‌های پزشکی و جراحی منع شده بودند، موفق به شکستن این تابو شد و به عنوان اولین زن جراح ایرانی لقب گرفت.

در ادامه جزئیات بیشتر درباره زندگی سکینه پری را در سایت خودمونی مشاهده کنید.

سکینه پری به عنوان یکی از پیشگامان زنان در زمینه پزشکی و جراحی با تجربیات و دانش خود، مسیر روشنی را برای زنان علاقمند به پزشکی و جراحی باز کرد و نشان داد که با اراده و تلاش، هیچ مانعی نمی‌تواند جلوی دستیابی به اهداف را بگیرد.

به طور کلی می‌توان گفت سکینه پری با تلاش‌ها و فعالیت‌هایش موجبات تغییرات مثبتی در جامعه ایران را فراهم آورد و الگوی ماندگاری برای تمام زنان علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های پزشکی شد، او نشان داد که با اراده و پشتکار می‌توان حتی موانع فرهنگی را نیز دور زد.

بیوگرافی و زندگی‌نامه سکینه پری همدانی نخستین جراح ایرانی

دکتر سکینه پری در 7 آبان سال 1277 شمسی در دوره قاجاریه در شهر باغچه سرا امپراتوری روسیه به دنیا آمد، پدرش نصرالله همدانی و مادرش ریحانه از ارامنه بود.

البته خیلی ها بر این باور بودند که او در شهر همدان متولد شده و بعدها به همراه خانواده‌اش به شوروی مهاجرت کرده است، اما خودش این ماجرا تکذیب کرد و محل تولدش را باغچه‌سرای شوروی اعلام کرد.

دریافت مدرک پزشکی عمومی

سکینه پری نامی است که در تاریخ پزشکی ایران همواره به عنوان اولین زنی که موفق به دریافت مدرک پزشکی در ایران شده است یاد می شود، وی از کودکی به تحصیلات علاقه زیادی داشت، پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه و دانشگاهی در شهر آستاراخان ، تصمیم گرفت به تحصیلات پزشکی ادامه دهد و در سال ۱۳0۳ در سن 26 سالگی، موفق به کسب مدرک پزشکی عمومی شد و این افتخار بزرگ نصیب او شد که نخستین زن پزشک ایرانی لقب بگیرد.

سکینه پری از جوانی به دنیای پزشکی وارد شد و از آن زمان به بررسی و تحقیق در زمینه جراحی پرداخت، او با انگیزه و اشتیاق بسیاری به این حوزه علاقه‌مند شد و تصمیم گرفت به عنوان یک جراح موفق فعالیت کند و با پشتکار و تلاش فراوان، توانست به موفقیت‌های بسیاری در این زمینه دست یابد.

دریافت مدرک تخصص پزشکی در رشته جراحی و سرطان شناسی

در شوروی سابق، سکینه پری با مشکلات زیادی روبه‌رو شد، او با تبعیض نژادی و جنسیتی مواجه شد که این موضوع باعث افزایش تعصبات و مشکلات برای او شد، اما با تلاش و پشتکاری که داشت، موفق به اتمام تحصیلات پزشکی خود در شوروی سابق شد.

در آن زمان، حضور دختران در رشته پزشکی مورد قبول عموم نبود و بسیاری از اساتید و همکلاسی‌های او نسبت به حضور او اعتراض داشتند.

سکینه پری در سال ۱۳۱۲ در سن ۳5 سالگی مجدد وارد دانشکده پزشکی شد و با وجود مخالفت‌های زیاد، توانست تحصیلات خود را تا مقطع دکترای تخصصی جراحی عمومی در رشته جراحی و سرطان شناسی ادامه دهد و به مدت پنج سال در بیمارستانهای شوروی به کار طبابت بپردازد.

سکینه پری با تلاش و تحصیلات خود در دانشگاه‌های معتبر و با تجربه‌های متعدد در بخش‌های مختلف جراحی، توانست به موفقیت‌های بزرگی دست یابد، او با تخصص و تجربه خود، به یکی از برترین جراحان ایران تبدیل شد و توانست به جایگاهی بسیار ممتاز در این حوزه دست یابد.

D _Khodemuniha_New folder (13)_Sakine Pari Hamdani (4).jpg - تصویر 2

درگذشت پدر و مادر و بازگشت به ایران

پدر و مادر دکتر سکینه پری در یک زمان از دنیا رفتند، پس از این اتفاق وی به دلیل علاقه اش به ایران به همراه تنها خواهرش رهسپار ایران شد.

بانو سکینه پری بعد از اتمام تحصیلات خود، در بازگشت به ایران در آزمونی برای گرفتن اجازه طبابت شرکت کرد و در سال ۱۳۱۳ شمسی در سن 36 سالگی اجازه کار گرفت و در زمینه جراحی فعالیت‌های حرفه‌ای خود را آغاز کرد، اما در آن سالها حضور زنان در رشته های پزشکی بسیار محدود بود و ورود زنان به عرصه جراحی بسیار دشوار به نظر می رسید.

کار در شرکت شیلات و ازدواج

پس از بازگشت به ایران سکینه پری به دلیل آشنایی به زبان ترکی در شرکت شیلات در شهر” قره سو”مشغول به کار شد و طی 14 سال زندگی در آن شهر همانجا متاهل شد، اما این زندگی مشترک دوام زیادی نداشت و پس از 4 سال زندگی مشترک خیلی زود به پایان رسید.

سکینه پری سرانجام بندرگز را برای سکونت انتخاب و به آن شهر نقل مکان کرد و در آنجا مطبش را راه اندازی کرد و به مردم بی بضاعت خدمت می کرد.

D _Khodemuniha_New folder (13)_Sakine Pari Hamdani (6).jpg - تصویر 3

تبدیل شدن به الگوی دختران و تربیت نسل جدید دختران علاقمند به پزشکی

فعالیت‌ها و موفقیت های سکینه پری الهام‌بخش دختران و زنان جوان ایرانی علاقه مند به علوم پزشکی بود تا در رشته‌های پزشکی تحصیل و فعالیت کنند، او نشان داد که زنان نیز می‌توانند در کنار مردان، در رشته‌های فنی و مهندسی مانند پزشکی فعالیت کنند و حضور او باعث شد تا تدریجاً نگرش مردم نسبت به تحصیل دختران در رشته‌های پزشکی تغییر کند.

سکینه پری توانست با وجود تمام مشکلاتی که در مسیر تحصیل و کار داشت، اولین زن جراح ایران لقب بگیرد و به یکی از برترین جراحان ایران تبدیل شده و نام خود را در این حوزه جاودانه کند، او در کنار فعالیت‌های تخصصی، به تربیت نسل جدیدی از دختران علاقه‌مند به تحصیل در رشته پزشکی نیز کمک می‌کرد.

سکینه پری علاوه بر فعالیت های تخصصی پزشکی، در عرصه های اجتماعی نیز فعال بود، او به عنوان اولین زن رئیس انجمن جراحان ایران انتخاب شد، همچنین در سازمان بهداشت جهانی منصوب شد و به نمایندگی از کشور ایران در نشست ها و همایش های بین المللی شرکت می کرد، سکینه پری تا سالیان متمادی فعالیت خود را ادامه داد و توانست بسیاری از دانشجویان پزشکی را در رشته جراحی تربیت کند.

به این ترتیب سکینه پری به عنوان اولین زن پزشک و جراح ایرانی توانست در سالیان دور قدم های بلندی برای پیشرفت زنان در علوم پزشکی بردارد، فعالیت های او الهام بخش تعداد زیادی از زنان جوان شد تا در عرصه های مختلف پزشکی فعالیت کنند.

سکینه پری با تلاش و پشتکار خود موفق شد تا بار دیگر یک حرفه دیگر را که پیش از این مردانه محسوب می شد را زنانه کند و راه را برای حضور گسترده تر زنان در پزشکی باز کند، وی نماد مبارزه برای حقوق زنان و حضور آنان در تخصص های پزشکی به شمار می رود که همواره نام او در تاریخ پزشکی ایران به یادگار خواهد ماند.

D _Khodemuniha_New folder (13)_Sakine Pari Hamdani (8).jpg - تصویر 4

زندگی ساده و به دور از تجملات سکینه پری

جالب است بدانید که دکتر سکینه پری با تخصص و دانش بالای پزشکی خود، هرگز به‌دنبال زندگی تجملاتی نبود و همواره به زندگی ساده و کمک به افراد نیازمند علاقه داشت، وی در بندرگز وگرگان با دایر کردن مطب به طبابت پرداخت و کمک ویاری به مستمندان وافراد بی بضاعت را همیشه ودرطول عمرش داشت، وی در طول حیاتش خدمات ارزنده ای را به هموطنانش ارائه کرد.

موفقیت ها و جوایز سکینه پری

او علاوه بر انجام عملهای جراحی مختلف به آموزش دانشجویان پزشکی نیز می پرداخت، سکینه پری در طول سالیان خدمت خود بیش از ۳0۰۰۰ مورد عمل جراحی انجام داد که از این میان می توان به عملهای جراحی مغز و اعصاب، جراحی عمومی، جراحی قلب و عروق ، جراحی اطفال و زنان اشاره کرد.

سکینه پری با انگیزه و اشتیاق بسیاری به این حرفه پرداخته و همیشه به دنبال بهبود و پیشرفت در این زمینه بوده است و با انجام عمل‌های پیچیده و موفقیت‌های بزرگ، توانسته است نام خود را در این حوزه جاودانه کند.

او همچنین موفق به دریافت جوایز متعددی از جمله نشان پزشکی درجه یک کشور از وزارت بهداشت و همچنین جوایز فراوانی از سازمان جهانی بهداشت به خاطر فعالیت‌های تخصصی‌اش شده است.

سکینه پری در چه سالی درگذشت؟

سکینه پری در سال 1357 در سن 80 سالگی در بندر درگز چشم از جهان فروبست و در آرامستان شهر بندرگز رهسپار خانه ابدی شد، اما یاد و خاطره او به عنوان اولین زن پزشک و جراح ایرانی همچنان زنده مانده است.

با اینکه اکنون 45 سال از درگذشت سکینه پری نخستین جراح ایرانی می گذرد، اما همچنان وی به عنوان یک الگو و نماد موفقیت برای زنان ایرانی شناخته می‌شود، او توانست با پشتکار و اراده‌اش نقش مهمی در ترویج حضور زنان در رشته‌های پزشکی ایفا کند.

D _Khodemuniha_New folder (13)_Sakine Pari Hamdani (3).jpg - تصویر 5

نتیجه‌گیری

سکینه پری یکی از زنان برجسته و البته کمتر شناخته شده در تاریخ پزشکی ایران است که با شکستن تابوها و مشکلات، به عنوان اولین زن جراح ایرانی شناخته شود، او با تلاش و پشتکار خود توانست به موفقیت‌های بزرگی دست یابد، وی نشان داد که هیچ مانعی نمی‌تواند جلوی دستیابی به اهداف را بگیرد و زنان نیز می‌توانند در زمینه‌های پزشکی و جراحی موفق باشند.

امیدواریم که داستان زندگی سکینه پری الهام‌بخش برای همه زنانی باشند که به دنبال تحقق رویاهای خود هستند.

در این مطلب از سایت خودمونی به بررسی زندگینامه سکینه پری همدانی پرداختیم برای خواندن بیوگرافی سایر چهره های مطرح ایرانی می توانید بر روی لینک زیر کلیک کرده و زندگینامه سایر افراد را مطالعه بفرمایید.

بیوگرافی چهره های مطرح ایرانی

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها