تفاوت انتخابات ریاست جمهوری 1403 و انتخابات های قبلی

چرا تنور رقابت های داغ نمی شود؟/ نامزدهایی که تکلیف خود را با دولت شهید رئیسی مشخص نمی‌کنند

لازمه ارائه یک ایده انتخاباتی مشخص «انتقاد از وضعیت موجود» است. نامزد انتخاباتی یا باید خود را دنبال کننده وضع موجود بداند و یا باید با صراحت در مقابل مسیر موجود ایستاده و راه «مستقل» خود را ترسیم کند. لازمه این مساله نیز مقداری «شجاعت» است که به نظر می رسد در انتخابات فعلی دیده نمی‌شود.

 چرا تنور رقابت های داغ نمی شود؟/ نامزدهایی که تکلیف خود را با دولت شهید رئیسی مشخص نمی‌کنند

حسین آصف-  انتخابات ریاست جمهوری 1403 از چند جهت متفاوت از انتخابات های ریاست جمهوری قبلی است. یکی از مهم ترین تفاوت های انتخابات اخیر و انتخابات های قبلی، فقدان شعارهای محوری انتخاباتی توسط نامزدها است. البته هر نامزد یک شعار انتخاباتی برای خود برگزیده است اما به نظر می رسد این شعار مبنایی و محوری نیست و برنامه های آن نامزد را حول خود متحد نمی کند.

این مساله را می توان از طریق تبیین تفاوت «وعده های انتخاباتی» و «ایده انتخاباتی» متوجه شد. شعار هر نامزد نمودار ایده انتخاباتی آن نامزد است. هر نامزد انتخاباتی وعده هایش را بر اساس ایده ای که در ذهن دارد ارائه می دهد.

برای مثال، دولت محمد خاتمی ایده «آزادی مدنی» را در چارچوب شعار «اصلاحات» ارائه کرد و وعده هایی مانند آزادی مطبوعات، گفتگوی تمدن ها و ... را بر مبنای این ایده و شعار ارائه نمود. محمود احمدی نژاد ایده «عدالت طلبی» را در شعارهای مانند رسیدگی به «طبقه محروم» و «عدالت و مهرورزی» ارائه داد و وعده هایی مانند آوردن پول نفت بر سر سفره مردم، مبارزه با فساد اقتصادی و ... را به مردم ارائه کرد.

حسن روحانی نیز دو ایده اساسی داشت. او «حل بحران سیاست خارجی» و «کنترل تورم» را به عنوان ایده های اساسی خود مطرح کرد و ذیل شعار «امید» وعده هایی مانند حل معضل هسته ای، کاهش فشارهای اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری خارجی را مطرح کرد. شهید رئیسی بر خلاف حسن روحانی معتقد بود نباید اقتصاد را به سیاست و دیپلماسی گره زد. ایده اساسی او همین مساله بود و بر اساس این ایده، وعده هایی چون اقتصاد خودکفا، احیاء کارخانه ها، بهبود روابط با همسایگان (مستقل از رابطه برقرار کردن با غرب) و ... را مطرح کرد.

با این حال، به نظر می رسد تا این لحظه، نامزدهای انتخابات 1403 ایده های انتخاباتی مستقلی نداشته اند. برای نمونه بهتر است وضعیت دو نامزد اصلی اصولگرایان را بررسی کنیم:

محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی. قالیباف در ارائه برنامه های اقتصادی و سیاسی خود از نوعی تناقض و سردرگمی رنج می برَد و شاید علت عدم ارائه یک ایده انتخاباتی واحد هم همین مساله باشد. او از طرفی برکاهش تورم و اصلاحات اقتصادی تاکید دارد و از طرف دیگر، مدعی است در صورت انتخاب شدن، بسیاری از مدیران و وزیران دولت شهید رئیسی را ابقاء می کند. تناقض سعید جلیلی کمتر است. او با صراحت بیشتری خود را ادامه دهنده راه رئیس جمهور فقید می داند اما در عین حال، تاکید دارد که قرار نیست دولت سیزدهم را ابقاء کند و روش خاص خود را دنبال خواهد کرد.

به نظر می رسد سایه دولت سیزدهم و شهید رئیسی بر انتخابات 1403 سنگینی می کند. این مساله به خصوص در بین نامزدهای اصولگرا دیده می شود. جو عمومی حاصل از شهادت ابراهیم رئیسی و تقدیس دولت او باعث شده نامزدهای اصولگرا مجبور شوند خود را ادامه دهنده راه دولت بدانند و به همین علت، از ارائه یک ایده انتخاباتی واحد که لازمه آن، مخالفت با دولت فعلی و ایجاد مسیری متفاوت است، عاجز باشند.

شاید به همین دلیل باشد که سعید جلیلی همچنان در نطق های انتخاباتی اش به دولت روحانی و سیاست هایش می تازد. این مساله هیچ تغییری در وضعیت آراء ایجاد نمی کند و هیجانی هم در بین قشر خاکستری به وجود نمی آورد. چند سالی است که کار دولت روحانی به پایان رسیده است. ایرانیان با دولتی جدید مواجه بوده و بیش از سه سال است که به قول معروف «کشتیبان را سیاستی دگر آمده است».

در این وضعیت، نامزدهای انتخاباتی باید تکلیف خود را با ایده دولت سیزدهم و سیاست های آن مشخص کنند. آنها نمی توانند از طرفی خود را ادامه دهنده دولت سیزدهم بدانند و از طرف دیگر، ژست مبدع و مبتکر سیاسی بگیرند. به دلیل همین دوگانگی و تناقض است که وعده های آنان به یک ایده انتخاباتی بدل نمی شود. آنها وعده های کور و بی ربط می دهند و ایده ای ندارند که این وعده ها را سر و شکل بدهد.

این مساله در مورد نامزد اصلاح طلبان یعنی مسعود پزشکیان نیز صدق می کند. او نیز دقیقا نمی داند در کدام قسمت گود انتخابات قرار گرفته است. پزشکیان ایده های کلی اصلاح طلبی را مطرح می کند اما از آنجا که بسیاری از ایده های اصلاح طلبی و اعتدال گرایی رنگ باخته و قدرت تهییج عمومی خود را از دست داده اند، او باید به ایده ای جدید روی بیاورد تا بتواند وعده هایی با برنامه، روشن، جزئی و مشخص بدهد. لازمه ارائه یک ایده انتخاباتی مشخص «انتقاد از وضعیت موجود» است. نامزد انتخاباتی یا باید خود را دنبال کننده وضع موجود بداند و یا باید با صراحت در مقابل مسیر موجود ایستاده و راه «مستقل» خود را ترسیم کند. لازمه این مساله نیز مقداری «شجاعت» است که به نظر می رسد در انتخابات فعلی دیده نمی شود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 113
  • ناشناس
    3

    چون همشون امتحانشان را در پست موجودشان پس داده اند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      چون تنور چای دبش و انواع مشابه چای دبش به اندازه کافی داغ داغ داغ هستش ؛

  • ناشناس
    37

    از کجای دولت رئیسی باید انتقاد کنند؟ احیای کارخانه ها، دیپلماسی عزت ،صداقت دولت بامردم ، ویژگی های شخصی رئیس جمهور شهید، اتمام طرح های نیمه کاره ، سفرهای استانی رئیس جمهور ؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      شکر ۳ هزاری در مدت ۳ سال شده ۵۰ هزار و......
      کافيه یا بازم بگم تا فهم ودرک نداشته‌ ت فعال بشه

    • عزت
      0

      هنوز صحنه دنبال ماشین دویدن در کرملین در آن برف یادمان نرفته!

  • ناشناس
    9

    شرایط اقتصادی وخیم ، بیکاری ، فقر و هزاران مشکل دیگه ایی که مردم دارند و از حداقل های زندگی محروم هستند اونوقت شما تیتر می زنید چرا تنور انتخابات داغ نمی شود؟؟؟!!!! انسان عقل داره ، قبل از اینکه اینجور مطالب رو بنویسید یکمی هم فکر کنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      17

      طبیب ایران دکتر پزشکیان

    • محمد
      0

      اتفاقا برعکس
      بذار ببینن چقدر از ما فاصله گرفتن

    • سوتو مایر
      5

      چرا تنور داغ نمیشود !؟


      چرا باید داغ شود . فقط بگین در 30 سال گذشته
      قیمت خانه / دلار / سکه چقدر بوده
      امروز چقدر هست ؟
      همین یک سوال ساده ؟ اون وقت دلیل بیارین که مردم باید نشاط شور تعالی و ... داشته باشن
      با افغانستان و عراق مقایسه کنین . قبول ؟

    • ناشناس
      8

      تصمیم نگرفتند که داغ شود
      عده ای به دنبال مشارکت پایین هستند چراکه درمشارکت بالا رأی نمی آورند وآها هم که با مشارکت بالا رأی می آورند اختیار نقدجدی وضع موجود برای مشارکت بالا را ندارنددر این وضعیت دوگانه قطعا پیروز میدان معلوم است مگر معجزه دوم خرداد رخ دهد که بعید است

    • ناشناس
      6

      می خواهی گران نشه قیمتش ثابت بمونه و پایین تر هم بیاد خوب برو سهام بخر

  • ناشناس
    5

    چون مار گزیده شاید یک بار یا دوبار از یک سوراخ گزیده شود اما بار سوم نه چون انچه شنیدم و دیدم شعاری بیش نبود و هرروز بد تر از دیروز و هرشب درخواب در وحشت که فردا چه خواهد شد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      31

      دروغگو دشمن خداست.

    • ناشناس
      2

      خخخ‌ خوب شد گفتی دروغگو دشمن خداست
      ولی اینو بدون که از دوران صفویه تا حالا دروغ به
      خورد مردم دادند‌ و ادامه دارد

  • ناشناس
    6

    وضع موجود که انتهای فلاکت اقتصادی ، وسیله خرید و فروش امتیاز چین و روسیه که هر در تنگنا قرار گیرند ایران را حراج کنند ، منبع در آمد گروهای نیابتی و ... است ، مخالفت بیش از ۷۵ درصد مردم با سیاست های اقتصادی و سیاسی نشان از اشتباه بودن مسیر قبلی است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      مملکت صاحب اصلی ندارد

  • ناشناس
    7

    این تنور برای مردم نانی ندارد چه گرم باشد و چه سرد و خاموش

  • ناشناس
    12

    بعضی ها پزشکیان را فرشته نجات می دانند اما غافل از سیاست های کلی نظام هستند .
    آیا پزشکیان در حد و قواره ای هست که بتونه سیاست های کلی رو تغییر بده ؟؟؟

    یک ملت چقدر باید غافل و ناآگاه باشه ؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      جناب ناغافل و آگاه!!! ملت خیلی وقته می دانه هیچ رئیس جمهوری توان تغییر سیاست‌های کلی را ندارد...موضوع نحوه اداره کشور و اجرای عملی همان سیاست‌های کلی است...خاتمی سیاست‌های کلی را اجرا می کرد و احمدی نژاد هم همینطور...تفاوت بین شان را هم همه می دانیم...شما هم می دانید؟!!

    • پزشکیان منفعت طلب
      6

      اصلاح طلب ها منفعت طلب ونان به نرخ روز میخورن ...اصولگرا ها از تاریخ و آرمانگرایی نون میخورن..هردو حزب باد وهواهستند....اگر نامزدی آمد و گفت سیستم بانکی را عوض میکنم و بانک های خصوصی و زمین ملی بگنه وسیستم قدرت اوقاف وآستان قدس و قرارگاه خاتم را منحل میکنم و تمام اینهارو میسپارم به مردم.وبورس جای مردم هست اون نامزد اصلاح طلب هست...پزشکیان با زن زندگی میحاد رای جمع بکنه ...بدبخت چهارسال کل مملکت رییسی تبلیغات کرد وحمایت کرد هیچی درست نشدکه هیچ بدتر هم کرد...اقای پزشکیان وقت بازنشستگی ات میخای جنتی بشی؟

    • ناشناس
      0

      هیچکس فکر نکنم کاندیدی رو تو این شش نفر فرشته نجات بدونه فقط انتخاب بین بد و بدتره والسلام

  • جبارسینگ
    1

    یکی از یکی ناکارآمدتر ، اگر شجاعت اعتراض به وضع اسفناک کشور و مردم را داشتند که شورای نگهبان تاییدشون نمیکرد،این چند کاندید با ارفاق و پارتی بازی نهایتا میتونند دهیار یک دهستان پنجاه خانواری باشند نه رئیس جمهور کشور ایران ،

  • ناشناس
    6

    متاسفانه مقام ریاست جمهور انقدر استقلال نداره ک بتونه بر مشکلات سیاست خارجی و مشکلات زیر ساختاری داخلی و برنامه های دراز مدت اقتصادی مستقلا فائق بشه بنابراین تفاوت کلی در مورد شخص خاصی احساس نمیشه و فقط میبایست در مورد رتق و فتق روزانه مردم تصمیم گیری کنه

  • ناشناس
    11

    در آینده نزدیک خواهید دید رئیسی با ملت ساده ایران چه کرده فقط یک نمونه اش فرار ۳ ساله سرمایه های مردم از بخش‌های مولد جامعه به سمت سکه و دلار هست، ناترازی انرژی به دلیل قیمت های دستوری چالش خیلی خیلی بزرگی بر سر راه دولت آینده خواهد بود نابود کردن اعتماد مردم به بورس ابر چالش برای دولت آینده هست و مواردی که اقتصاددانان از من بهتر اطلاع دارند.



    سال1400 ارزش دلاری بازار سرمایه 348 میلیارد دلار

    سال 1403 ارزش دلاری بازار سرمایه 134 میلیارد دلار



    خروج بطور متوسط روزانه 385 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سرمایه در طی ۳ سال


    سال 1400 هفت میلیارد دلار بنزین صادر می کردیم
    سال 1402 هفت میلیارد دلار بنزین وارد کرده ایم


    ميزان زیان انباشته ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۰ فقط 79 هزار میلیارد تومان بود.

    ميزان زیان انباشته ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۲ به 480 هزار میلیارد تومان رسید.


    تسهیلات اجباری به بانک ها موجب ورشکسته شدن بانک ها شده که صداشو بعدا خواهید شنید.


    اوج فشار به بانک ها برای وامی که اعتبارش از طرف دولت داده نشده


    و....

    نظرات شما -
    • همه مردم فهمیدن
      1

      لزومی نیست که اعداد هزاران میلیاردی و بزرگ بگی
      مقصر هم فقط دولت رییسی نیست
      مشکل جای دیگس
      10 سال قبل با 5 هزار تومن یک شونه تخم مرغ میخریدی
      الانه با 5 هزار تومن فقط یک دونه تخم مرغ میخری
      یعنی در این 10 سال ارش پول 30 برابر کم شده
      یک سی ام شده
      حتی میوه . میوه در تره بار نسبت به پارسال 3 برابر شده
      مگر حقوق ها 3 برابر شده !؟
      حتی توی افغانستان و عراق با اون همه بمب گذاری و کشتار این فاجعه رخ نداده .
      این اوضاع اقتصادی با همین خط روند ادامه داره و درست بشو هم نیست . همه مردم فهمیدن . برای همینه بین مردم شور و نشاط نیست . چند مدت دیگه اگر جنگ بشه هیچ کی جلو نمیره
      حتمن میخان فرزنداشون رو از خارج برگردونن !!؟ اینقدر مملکتو خراب کردن که فرزنداشون حاضر نیستندر اوضاعی که پدراشون درست کردن زندگی کنن

    • ناشناس
      62

      چون رییسی داشت تپه هایی که قبلی ها قهوه‌ای کرده بودن رو پاکسازی می‌کرد.....
      زمان لازم بود تا اوضاع بهتر بشه که متاسفانه نشد...

    • ناشناس
      4

      پس چرا بقول خودتون امام رضا رئیسی رو برد و اجازه نداد مملکت رو گل و بلبل کنه اگه تو راست میگی !!!!!

    • ناشناس
      19

      چون دنیا جای انسان‌های پاک نیست....
      لیاقت انسان‌های نمک نشناس آن کسانی هستند که در پیش چشمشان لبخند بزنند و از پشت سر خنجر بزنند و به ریششان بخندند و اموالشان را به غارت ببرند

    • ناشناس
      2

      مگه بورس حتما باید بالا برود؟!!!!
      حال ببینیم چه کسی چه کاری کرد!!!!

      سال 84 با کف حقوق 136 دلار سال 92 151 دلار سال 1400 100 و الان 122 دلار

      من جای تو بودم به خاطر عقبگرد دوستانم حالا حالا ها ساکت می بودم و نه مدعی!!! البته وقتی رئیست.....

    • ناشناس
      4

      از کجا معلوم که رییسی رو امام رضا برد؟؟؟
      شاید کسانی هستند که از به قدرت رسیدن و محبوب شدن یک روحانی قدرتمند نزد مردم هراس داشتند

    • ناشناس
      2

      پس چرا اونطور بردش؟؟؟؟ سالم نبردش !!!!!

    • ناشناس
      8

      دنیا فانی است و آخرت جاودانه
      خیلی از انسان‌های بزرگ شهید شدند و بدنشان قطعه قطعه شد
      بدن انسان مانند یک پیله است در دنیا و وقتی روح آزاد شد آن پیله دیگر هیچ ارزشی ندارد
      مهم اینست که ما چگونه و در چه راهی از دنیا می‌رویم

    • ناشناس
      0

      انسانهای بزرگ بله ولی انسانهای کوچک خیر

    • ناشناس
      1

      اگه دنیا،جای انسانهای پاک و خوب نیست،پس این همه آخوند که غالبا عمر بالای ۹۰ سال می کنند،در چه صفی هستند،انسانهای خوب یا نه؟؟؟؟؟

    • ناشناس
      1

      فقط دکتر سعید جلیلی

    • ناشناس
      1

      فقط جلیلی

  • ناشناس
    0

    هيچكدومشون... نه حرف زدن,نه برنامه درستي, نه سابقه درستي. هر كدوم هم دنبال مافياي خودشون هستند

  • سعیدی
    0

    اولا حرفها و گفتارهای کلیشه ای و تکراری پوما ممکنه بیان و بخوان مصاحبه کنن و حرفهای واقعی بزنن ولی باز مشکل اینه که توانایی تغییر در کشور را ندارند بنظر میاد قدرت دست جای دیگری است انتخاب گزینشی همه چیز و داشتن چارچوب های محدود مردم به شک انداخته همین مسأله مسکن مگه چند تا کشور ملت است ما میلیونها مسکن در شهر ها داریم که بر اثر جرم و اخلال سر سام آور شده هیچ گدوم صحبتی و وعده‌ای نداده

  • ناشناس
    2

    برای اینکه در اوجیم جیمبو جیمبو جیییییمو

    نظرات شما -
    • ج ب ناشناس
      0

      خخخخخخخخخخخخخ هاهاهاها

      خوشم اومد از متن و نظرت
      واقعن در اوجیم . وقتی در اوجیم چرا باید تغییرات بدیم
      جیییییمبووووووووووووووو
      هوهووووووو
      جیم بووووووو
      هاهاها خیلی کارتون قشنگی بود . مرسی که تداعی کردی
      روزت شاد باشه

  • ناشناس
    2

    نامزدها واقعا نمی فهمند رئیسی چه بلایی سر بورس آورده؟ ۳ ساله سهامداران حتی یک روز هم روز خوش ندیده اند هر روز در بورس سرمایشون داره آب میره حتی بدتر از سال 99 شده سهام ها دارن هر روز کف های جدید می سازند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      به نظر قدرت دست دیگری است؟؟یعنی هنوز شک داری و به یقین نرسیده ای،که قدرت واقعی دست دیگری است؟؟؟؟؟

    • پزشکیان روحانی دوم
      1

      روحانی ۵۵ میلیون نفر را کشوند داخل بورس با به عالمه سرمایه، سرمایه همه هم نابود کرد

      شما میخوای تقصیر را بندازی گردن دولت شهید رئیسی؟

  • ناشناس
    0

    به قول معروف
    آزموده را آزمودن خطاست

  • ناشناس
    0

    ادارات کارمندانی گذاشته آید دست خیر ندارند و مثل مادر شوهر رفتار می کنند ....یه جور بله می گن که آدم منصرف میشه حرفشو بگه و اجتماعی از اول بدترین بوده

  • ناشناس
    0

    بد نیست مدیر کل ها سبیلی بذارن و مثل سریال مدیرکل پنهان اداره بروند و رفتار زنهای ادارات ...ببینند و در نقش کسی که پارتی علیه شه بروند ‌‌و سریال مدیر کل بنویسند

  • م
    1

    یه جوری رئیسی می گید انگار همه چی گل و بلبل بوده خوبه که دورانش ۲و ۳ومش سپری شده بود

  • ناشناس
    1

    متاسفانه اگر کسی بخواهد کار کند به سرنوشت سایر روسای جمهور گرفتار می شود

  • ناشناس
    0

    کسی خبر دارد الان غوره کیلو چند است .باتشکر اگر جواب سریع بنویسید

  • نعمت اله صادقیان قوام آبادی
    0

    سلام بخاطر اینکه کاتالیزور. مناسبی وجود نداره

  • ناشناس
    4

    شرکت در انتخابات برای ملت چی سودی دارد ، ایا اجاره ها کم میشه ، گوشت ارزان میشه آموزش و درمان مجانی میشه خودرو وارداتش ازاد میشه رانت خوری کم میشه و صدها مورد دیگر که جواب همه خیر ،

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      انتخابات برای آباد آسفالته دور خانه ها آسفالت می شه تا گیاهی در نیاد

    • ناشناس
      0

      عوضش سهام ارزونتر از 5 سال پیش شده بری اینکه بی در انتخابات شرکت کنی مجانی سهام میدن

  • ناشناس
    0

    اهم اوهون وهم نوهوم وهوم

  • هموطن
    0

    انتخابات ریاست جمهوری ایران فقط برای نشان دادن دموکراسی و مردم‌سالاری به کشورهای جهان و غربی و سازمان ملل متحد هستش... و هیچ نفع و خیری برای مردم ایران ندارم. والسلام.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اگر امنیت سایبری بود انتخابات رو مجازی هم برگزار می‌کردند که دیگه درصد شرکت کننده بالا بود ولی همه چیز (به جز ثبت کد ملی)دستی برگزار می شود

  • چای دبش باغ ازگل
    2

    چونکه نانی که از درون تنور انتخابات بیرون آمده همیشه آلوده ب جوش شیرین بوده و بیماری دیابت را گسترش داده و میدهد!!!

  • ناشناس
    0

    فعلا تنور گرانی و تورم و فقر و فلاکت و بدبختی مردم از داغ هم گذشته به مرحله ذوب رسیده

  • ناشناس
    1

    از مان بنی صدر تا دولت ۱۳ ام،هیچ دولتی نتوانسته،ارزش پول ملی را افزایش دهد،بلکه هی کاهش یافته است و علت هم آن است که سیاست های کلی کشور داری دست دولت ها نیست،پس تا این مشکل حل نشود و دولت منتخب ملت هر طوری که خودش بخواهد نتواند با کشورهای دنیا مذاکره و روابط داشته باشه،هیج دولتی موفق نخواهد شد،آیا الان دولت می تواند با آمریکا رابطه برقرار کند؟؟؟ایا می تواند در سوریه،لبنان ،فلسطین و....دخالت نکنه و نیروهای ایران را بیرون بکشه ؟؟؟؟و هزاران سوال دیگر.

    نظرات شما -
    • پزشکیان روحانی دوم
      1

      چون ۳۲ سال دولت دست اصلاح‌طلبان بوده

      ۸ سال میر حسین موسوی نخست وزیر بوده
      ۸ سال هاشمی رفسنجانی
      ۸ سال خاتمی
      ۸ سال روحانی( که خودش به اندازه ۸۰۰ سال کشور را به عقب برد)

      انتظار دارین با ابن سه سال همه خرابی ها درست بشه؟

  • فاطمه کوشکی
    7

    سلام به مردم ایران عزیزمان که وقتی یک انسان دلسوزی روی کار می‌آید هرجور که هست میخواهند برایشان راه صد ساله رو یک شبه طی کند ناراضی از وضعیت هستند نمیگذاریم بنده خدا خرابکاری دولت پیش راحلوفصل کندحرفها واتهامها ادامه دارد تا اینکه اتفاقی مثل این فاجعه اخیر رخ می‌دهدانوقت هست که قدردانیها شروع میشود چه سود یک انسان دلسوزی را خورد کردیم باربردوشش گذاشتیم دلش رابدرد آوردیم پس از شهادتش هرکاری کنیم دیگه جبران نمیشود پس این راعبرت قرار دهیم یارباشیم بارنباشیم دیگر رییسی عزیز رفتو غمش بردلمان ماند

  • ناشناس
    0

    تنها راه حل داغ شدن خدعه است

  • ناشناس
    0

    افسوس كه اين مزرعه را اب گرفته

  • حسن
    9

    بهترین دوران شکوفایی اقتصاد ایران دوران خاتمی بود. خیلی فرق میکنه کی بیاد . فقط پزشکیان ادامه دهنده راه خاتمی هست.

    نظرات شما -
    • پزشکیان روحانی دوم
      1

      خاتمی اصلا کاری به اقتصاد نداشت
      اصلا اقتصاد نمی فهمید

      فقط دائم شعار آزادی و جامعه مدنی و گفتگوی تمدن ها و ... سر میداد.

      من اون موقع کارمند بودم، بدترین سال‌های عمر کارمندی من بود

      شماها یه چیزایی شنیدین، من با پوست و گوشت و استخوانم درک کردم

  • ناشناس
    0

    اگر امنیت سایبری بود انتخابات رو مجازی هم برگزار می‌کردند که دیگه درصد شرکت کننده بالا بود ولی همه چیز (به جز ثبت کد ملی)دستی برگزار می شود فقط از مردم درخواست کنید که کسی که اطلاعات سیاسی و شناختی از کاندیداها نداره در انتخابات شرکت نکنه که اگر اشتباه کنه به 85میلیون نفر مدیونه

  • ناشناس
    0

    چون هيزم هاي تنور خيس هستند و اتش نمي گيرند!!!!

  • ناشناس
    1

    نمیدونم اشتباه فکر می کنم یا نه ، این یک ماهی که نه رییس جمهور داریم نه وزیر خارجه نه شهردار نه رییس مجلس ، وضعیت در طلا و دلار و سیاست خارجی آرامه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      درود بر شرفت هم میهن عزیز،ای کاش یکی از روزنامه ها ابن مطلب را تیر صفحه اول می کرد و سایت وزین خبر فوری ،یه گزارشی راجع به آن تهیه و پخش کند،واقعی الان کشور خیلی آرام تر است تا زمانی که صاحب دار است

  • ناشناس
    1

    بجاش بعد انتخابات تنور رقابت بین گرانی مسکن و طلا و دلار و خودرو و مبارزه با بد حجابی و .... داغ میشه

  • مختار
    0

    چرا باید تنورداغ شود .هیزمها همه خیس هست .درسه سال اخیر اجناس ده تا بیست برابر شده .و حقوق ها و درآمدها دوبرابرهم نشده اند .مردم وضع اقتصادی و رفاه خود را میبینند .مردم دلار ۶۰ هزاررا که زندگیشان را فلج کرده و بی ارزش شدن ریال را میبینند .یعنی هر دولتی امد وضع بدتر شد

  • ن
    0

    چون هوا وارد تنور نميشه واتش خفه ميشه!!!

  • (خاکستری)
    4

    اگر رای ندهیم،در واقع به تمامیت طلبها وکالت خواهیم داد فرد دلخواه خود را برای ما وخودشان انتخاب کنند و وضع موجود ادامه می یابد و.....
    ولی اگر بخواهیم رای بدهیم، باید به تنها کاندیدای منتقد وضع موجود، رای بدهیم، که با توجه به ساختار حکومت، میدانیم از او هم در برابر هسته قدرت کاری ساخته نیست و وضع موجود ادامه می یابد و یا حتی بخاطر کارشکنی تمامیت طلبها بدتر هم خواهدشد
    در این بلاتکلیفی که حداقل 70درصد عامه مردم در آن گیر کرده اند، نباید هم انتظار داشت تنور انتخابات ولرم شود چه برسد به داغ!
    متاسفانه،
    ناامیدی از اصلاح اوضاع، در کل جامعه موج میزند

  • ناشناس
    0

    تنها عمل است که دروغ نمی گوید ؟

  • ناشناس
    0

    ایکاش انتخابات را فله ای نمیکردند تا هرکس وارد عرصه
    بشه و مملکتو دچارمشکل بکنه
    و کسی جوابگو نباشه

  • ناشناس
    0

    چون مردم از صندوق رای ناامید شده اند.

  • ناشناس
    4

    کاش ایران هم یک بن سلمان داشت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      دهنتو آب بکش سه هزار کودک یمن کشت و عامل تحریک نتانیاهو به قتل کودکان غزه است ...خیلی شهرها دچار عدم تغذیه آند و بن سلمان فقط بریز بپاش در بعضی شهرها داره

    • ناشناس
      3

      کاش امام زمان علیه السلام ظهور می‌کرد

    • ناشناس
      5

      یمنی ها برای مردن خوبن

    • ناشناس
      1

      تو جراتشو نداری مبارز باشی بری نوکری خوبی

  • ناشناس
    1

    چون این شش نفر قد وقواره رئیسی جمهوری نیستند که مردم روی شان حساب کنند

    نظرات شما -
    • Lio
      0

      همین الان خودت فش نوشتی شروع کردی !!!

  • Slam
    8

    بهترین دوره به گواه دوست و دشمن دوره خاتمی بود الان هم کسی جز پزشکیان نیست زمان خاتمی با دو ملیون میشد یک خانه ویلایی دویست متری خرید همان خانه الان بالای ۵ میلیارد تومن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      11

      اینطور نیست خودخواهی ادارات اجتماعی اخلاق کفر از خاتمی شروع شد بجای صنعت غرب اخلاق سگی کفر را آورد

    • ب ۱۶ و ۵۹
      3

      ادارات بزنه توی سرت بی سواد کاسه لیس

    • علی
      1

      اصلا اینطور نبوده
      من همان زمان یک قطعه زمین تو شهرستان( یه شهر کوچک تو جنوب فارس) خریدم یک میلیون و ۳۰۰
      نکته جالب اینکه حدود نصف این پول پس انداز ۵ الی ۶ سال کل حقوق ماهانه من بود( چون مجرد بودم همه حقوقم را پس‌انداز کردم، خرجی نداشتم تو خونه پدرم بودم) نصف بقیه هم از برادرم قرض گرفتم.
      یعنی با درآمد ۱۰ الی ۱۲ سال فقط یه تکه زمین گیرم اومد
      اون وقت شما اسمش را میذارین دوره طلایی اقتصاد ایران ؟؟؟؟

    • س
      0

      تربیت خانوادگی آت را مشخص می کنی با طرز حرف زدنت اداره جای پارتی نیست

    • ناشناس
      0

      بیسواد امثال تویید که خودخواهی نشانه بیسوادی تانه ..همه از وضع اجتماعی ناراضی آند .چند تا آدم دارای شعور اجتماعی به جای امثال تو بذارن

    • ناشناس
      1

      کدام سواد فقط دهنتو کج کنی انگ بزنی ‌‌چه هنری داری .افزایش طلاق خشونت ....هرچی می گید هزار سال قبل در احادیثه کپی زدید ...شعور و برخورد تلفنچی از. شما بیشتره ...خیلی سواد دارید بدون صحبت و دیدن شواهد گزارش سر تا پا کذب می نویسید ...امور اجتماعی به آدم دلرحم با روابط‌عمومی نیاز داره نه گره زن انگ زن بی وجدان

    • ناشناس
      3

      تو خودت همیشه انگ میزنی
      همیشه با همه دعوا داری
      همین الان هم انگ بی وجدان زدی

    • ناشناس
      0

      اسم خودتو به بقیه نذار ..فعلا تویی که دعوا داری و. شروع کردی زیر نظر من فش نوشتی ...خودت کاسه لیس بیسواد نوشتی بی ادبی کردی معلومه اهل دعوایی وگرنه نظر مودبانه ایراد ندارد ‌‌‌‌‌...اینکه با دروغ در ادارات زحمات مردم را بسوزانی بی وجدانیه

    • ناشناس
      0

      خودش نوشته بزنه تو سرت بعد از ادب صحبت می‌کنه و لقب خودشو به بقیه نسبت می ده !!!

    • ناشناس
      0

      اتفاقا از واژه های من در جاهایی کپی زده شده و نظرات مثبت داشته ام تو برو همون اداره به سر مردم بزن اینجا هم به گند نکش

    • sodi
      0

      از وضع ادارات پارتی اجتماعی معلومه

    • ناشناس
      0

      طرف متن گستاخی زیر نظر نوشته بعد به مردم انگ می چسبانند ...در ادارات اجتماعی هم کارتان فتنگیه. یک آنگی بچسبانید و کل زحمات مردم بسوزانید.

    • Sodi
      0

      امثال این هم خودش فش می ده هم به مردم انگ می زنه .دعوایی تویی. که در آن حد واژه بی ادبی بکار بردی ..والا من همه جا نظرمو نوشتم مثل تو زیر نظر مردم به آن شدت فش رکیک ننوشتم ...آدم انگ زن

    • ناشناس
      0

      روی تو رو داشتم که کارمند نمی تونست در حقم ظلم کند

    • ناشناس
      0

      هزار تا فش نوشته بعد دهنشو کج‌ کنه بگه دعواییه . ..بحث مودبانه اسمش دعوا نیست ...من راجع طبیعت ..نظرات جدید داشتم ا تو هم فضولی مردم به تو نیومده ..امثال تو آتش به زندگی مردم آید فقط فتنگی این و آن کارتانه ..‌‌بخیل نبودی آن را می گفتی

  • رضا
    1

    بیخیال این شش نفر باشید چون همگی ول معطلند

  • بدبخت
    0

    اگر هر کدام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به مالیات و ارزش افزوده قول بدن رأی بیشتر از آن‌یکی میبرد

  • ع ع
    0

    مردم بیچاره.

  • ناشناس
    0

    ما مالباختگان بورس به حرف های مسئولان بلند پایه  گوش کردیم و به جای دلار و سکه"سهام خریدیم و بعد از ۴ سال سرمایه‌گذاری هنوز هم در زیان سنگین هستیم و در حسرت  اصل پولی هستیم که سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، واقعا چرا باید همیشه کسی که کار درست کرده تنبیه بشه؟ چرا اصلا کسی پاسخ گو نیست؟ اصلا دردمان را به کی بگیم؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      هم وطن عزیز،تا کی می خواهی،منتظر بهبود بورس باشی،جلو ضرر هر وقت بگیری،به نظرم بهتر است،ولی باز خهم تصمیم با خودت است،ولی از این حکومت و سیستم هیچ انتظار معجزه نداشته باش،یک کشور منزوی و تحریم زده،آیا بورس و سهام داره ،که دست به این کار زدی؟؟؟،،

    • ناشناس
      1

      عزیز در بورس الآن شرکتی داریم که به تنهایی میتونه یه کشور را اداره کنه سوال اینجاست که دولت سیزدهم با افزایش نجومی هزینه های شرکت ها بورس را نابود کرد تا چکار کنه؟ بتونه یارانه ها را از 45 هزار به 300 هزار تغییر بده یعنی از جیب یه نفر دیگه برای دوست شدن با یه نفر دیگه خرج کرده

  • ناشناس
    0

    با انها گفته اند ايده ندهيد ،

  • ناشناس
    1

    چون مموتی نیس

  • ناشناس
    2

    از نظرات مردم هم استفاده کنید!!!!!!!!!!
    قابل توجه نامزدهای ریاست جمهوری چاپ پول گاهی لازمه

    جای رئیس جمهور بودم مشکل بورس را یکروزه حل می کردم اول برای شروع 100 هزار میلیارد پول چاپ می کردم" بعد وقتی که همه نقدینگی هایی که در سکه و دلار هستند به طرف بورس جذب شد" در عرض یکی دوسال آرام آرام پول چاپ شده را از بورس بیرون می کشیدم و امحاء می کردم" هم در بورس سود می کردم" هم دلار و سکه پایین میومد" هم اعتماد مردم جلب می شد" و مردم مطمئن می شدند که دولت ها ابزار لازم را برای درست کردن اصلی ترین ابزار کنترل تورم و رشد اقتصادی را دارد.


    با بیرون کشیدن بتدریج اصل پول چاپ شده و امحاء آن مثل اینه که پولی چاپ نشده



    با توجه به این که بورس در کف ترین قیمت ممکن هست سود کلان آن برای بازار گردانی چندین ساله در بورس و تثبیت بازار کافی هست

  • ناشناس
    0

    کار به شخصیت شهید رییسی ندارم .انشاله خدا رحمتش کنه .اما واقعا در دولت رییسی اتفاق خاصی برای بهبود معیشت نیفتاده که هیچ بدتر هم شد . بدای نمونه . گوشت ۱۲۰. هزاری شد ۸۰۰ هزار مرغ ۲۵ هزاری شد ۱۰۰ هزار روغن ۲۰ تومنی شد ۱۰۰ هزار پراید ۵۰ میلیونی شده ۴۰۰ میلیون دلار ۳۰ تومنی شده ۷۰ میلیون مسکن و اجاره بها علی برکته اله و هزارن قلم دیگر .در دولت خدمت نه معیشت درست شد و نه عزت . کارخانه ها را با حکم قضایی بدلیل بدهی بستن و الان هم با همان حکم قضایی باز کردن . مشکل الان بیکاری نیست دخل و خرج با هم جور نیست . شرکت ما الان ددوساله که درخواست نیرو داده اما چون حقوق حداقل اداره کار را میدن کار گر میاد یه ماه میمونه بعدش میبینه آخر ماه ده تومن هم دستشو نمیگیره میزاره میره . مشکل الان تورم و فشار اقتثادی بدلیل ارزش پایین پوله

  • بینام
    0

    آنچه ایان است چه حاجت به بیان است.

  • بینام
    0

    دروغگو دشمن ملته.

  • ناشناس
    0

    به کارمند امور اجتماعی گذاشته راجع عملکرد مردم گزارش بنویسه !!!!نه گوشی برمی داره می گن سر کارش نیست نه اینکه اصلا به شواهد توجهی می کنه و دم در اطاق جیغ داد می زنه ...زحمت مردم را می سوزاند ...یه آقایی مسوول جای دیگه گفت با من این رفتار را دارید وای به حال مردم

  • ....
    1

    خبر فوری چرا داری چرت میگی بیشترشون برنامه ارائه دادن حتما بابد به دولت سیزدهم بتازن که از لحاظ شما رقابت به حساب بیاد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها